آشنایی با قطار شب رو


مسافرت با قطار یکی از لذت بخش ترین تجربه های سفر است. علاوه بر امنیت، صرفه جویی در وقت و مقرون به صرفه بودن، لذت تماشای مناظر در طول مسیر، بر محبوبیت این وسیله اضافه می کند. اروپایی ها بیش از همه مردم جهان وفاداری خود به قطار را ثابت کرده اند. به طوری که تنها در سال 2014، بیش از سه میلیون نفر در اروپا، با یک بلیط قطار عازم سفر شده اند. شاید به همین دلیل باشد که تنوع قطارها در این قاره سبز نیز بیش از هر جای دیگری است؛ قطارهایی مانند شب رو، پانورامیک، عادی و سریع السیر. در مقاله حاضر شما را با قطارهای شب رو آشنا می کنیم.


قطار شب رو چیست؟


قطار شب رو همانگونه که از نام آن پیداست، قطاریست که مسیر خود را در شب می پیماید. این نوع قطارها معمولا برای مسافت های طولانی پیشنهاد می شوند. ضمن اینکه قطارهای شب رو حکم هتل را هم برای مسافران خود دارند. مسافرانی که می خواهند در هزینه هتل صرفه جویی کنند، می توانند با یک تیر دو نشان بزنند. هم شب را در قطاری با امکانات کافی سپری کنند هم صبح زود به مقصد مورد نظر خود برسند.

آشنایی با قطار شب رو

آنچه که باید در مورد قطارهای شب رو بدانید این است که این قطارها مجهز به کوپه های 1،2،3،4 و 6 تخته بوده و حتی در برخی کوپه ها نیز حمام و دستشویی وجود دارد. علاوه بر همه این امکانات، واگن رستوران و بار نیز در آنها موجود است و همین قطارهای شب رو را در بین مسافران به هتل قطار مشهور کرده است. البته قطارهای شب رو در حال حاضر تنها در کشورهای اروپایی به جابجایی مسافران می پردازند.

قطارهای شب رو مزیت دیگری هم دارند که بیشتر شامل توریست هایی می شود که به این قاره سبز سفر می کنند. آنها می توانند روز را به گشت و گذار در شهر و بازدید از جاذبه های توریستی بپردازند و شب را در این قطارها سپری کنند. در این مطلب قاصدک 24 شما را با مهم ترین قطارهای شب رو اروپایی آشنا می کند.

قطارهای شب رو، هتل های متحرک قاره سبز


مسافران برای سوار شدن بر قطارهای شب روی اروپا علاوه بر تهیه بلیط باید از قبل به رزرو بپردازند. این رزرو معمولا نیازمند هزینه ای در حدود 8 تا 12 یورو است. مهم ترین قطارهای شب رو که در اروپا به روی ریل می روند، در این مسیرها هستند:

  • قطارهای شب رو آلمان
  • قطارهای شب رو فرانس
  • قطارهای شب رو مجارستان
  • قطارهای شب رو ایتالیا
  • قطارهای شب رو مادرید به لیسبون
  • قطارهای شب رو مونیخ به زاگرب
  • قطارهای شب رو نیس به مسکو و پاریس به مسکو
  • قطارهای شب رو به/از لهستان
  • قطارهای شب رو اتریش
  • قطارهای شب رو اسپانیا
  • قطارهای شب رو سوئد
  • قطارهای شب رو مسکو-هلسینکی
  • قطارهای شب رو پاریس-میلان-ونیز

انواع قطارهای شب رو اروپایی


قطارهای شب رو یکی از انواع قطارهای محبوب در میان مسافران هستند. همین رضایتِ مشتریان قطارهای شب رو در اروپا، تنوع آنها را در مسیرهای مختلف بیشتر کرده است. در حال حاضر قطارهای زیر در تاریکی شب، مسافران خود را به مقصد می رسانند:

قطارهای شب رو برلین نایت اکسپرس


یکی از تجربه های جالب سفر شبانه با قطار در قطارهای برلین نایت اکسپرس(Berlin Night Express) رقم می خورد. این قطارها که سفر خود را از برلین در آلمان به سوی مالمو در جنوب سوئد آغاز می کنند، در میانه راه در بندر ساسنیتز(Sassnitz) در آلمان توقف کرده و وارد یک کشتی می شوند. گذشتن از دل آبی بیکران آن هم نه بر عرشه کشتی که سوار بر قطار تجربه متفاوتی است که مسافران تا رسیدن به مقصد خود مالمو از آن لذت می برند. در نهایت قطار پس از یک توقف کوچک در بندر ترِلبورگ، راه خود را تا مقصد ادامه می دهد.

آشنایی با قطار شب رو

قطارهای شب رو سیتی نایت لاین


قطارهایCity Night Line که به اختصار CNL نامیده می شوند، متعلق به یک شرکت آلمانی می باشند و از سال 1998 فعالیت خود را شروع کردند. این قطار مسافران خود را در تاریکی شب به کشورهای اروپایی چون اتریش، سوئیس، هلند، ایتالیا، و جمهوری چک می برد و در روشنایی صبح آنها را به مقصد می رساند. مسیرهای قطار سیتی نایت لاین نیز آمستردام به اینسبروک، آمستردام به زوریخ، هامبورگ به زوریخ، مونیخ به هامبورگ، برلین به زوریخ، پراگ به زوریخ، مونیخ به رم، مونیخ به میلان، مونیخ به ونیز و اوبرهازن به پراگ می باشد.

آشنایی با قطار شب رو

قطارهای شب رو یورونایت


یورونایت(EuroNight) که با نام اختصاری EN شناخته می شود، شبکه خدمات ریلی داخلی و بین المللی است که در اروپای غربی و مرکزی به فعالیت مشغول است. قطارهای یورونایت در مسیرهای مختلف تنها در شب حرکت می کنند. حرکت قطارهای یورونایت در اروپا برای نخستین بار در سال 1993 آغاز شد و از آن زمان تا کنون وجود کوپه های مجهز به تخت خواب و خدماتی همچون هتل در این قطارها، یورو نایت را به یکی از شلوغ ترین قطارهای شب روی اروپا تبدیل کرده است. نکته ای که در مورد این قطارها وجود دارد این است که سوار شدن به آنها نیازمند رزرو صندلی از پیش و پرداخت هزینه های اضافی بسته به نوع خدمات است. قطارهای شب رو زیر در مجموعه بزرگ قطارهای یورونایت قرار می گیرند:

آشنایی با قطار شب رو

قطار یورونایت اتریش به آلمان


قطار اتریش به آلمان در مسیرهای وین، هامبورگ و کلن حرکت می کند. طولانی ترین مسیر این قطار نیز، قطار وین به هامبورگ است که در کمتر از 12 ساعت مسافران خود را به مقصد می رساند. بد نیست بدانید که قطار وین به هامبورگ در شهرهای نورنبرگ، فرانکفورت و هاوفر نیز توقف می کند.

قطار یورونایت اتریش به سوئیس


قطار شب رو اتریش به سوئیس در حقیقت خط پیوندی میان شهرهای زوریخ در سوئیس و وین، گراتس و فیلاخ در اتریش است. ضمن اینکه مسافران می توانند در مسیر وین به زوریخ، به انتخاب خود در یکی از شهرهای سالزبورگ و اینسبروک(اتریش) از قطار پیاده شوند.

قطار یورونایت اتریش به ایتالیا


قطار شب رو اتریش به آلمان از دل کوه های شرقی آلپ می گذرد و مسافران را در قلب ایتالیا پیاده می کند. این قطار در مسیرهای وین به رم(با عبور از شهرهای بولونیا و فلورانس)، وین به میلان، وین به ونیز و وین به لیورنو به جابجایی مسافران خود می پردازد. این را هم باید بدانید که طولانی ترین مسیر این قطارها به مسیر قطار وین به رم اختصاص دارد که در مدت زمان 14 ساعت به مقصد می رسد.

قطار یورونایت جمهوری چک به لهستان


قطار شب رو چک به لهستان که سفر خود را از پراگ، عروس اروپا آغاز می کند، از شهر مرزی استراوا عبور کرده و به کراکوف و ورشو در لهستان می رسد. بسیاری از مسافران هم در مسیر در این شهر پیاده شده و به تماشای معماری بی نظیر استراوا می پردازند.

قطار یورونایت متروپل


قطار شب رو متروپل را خط اتصال 5 پایتخت اروپایی می دانند. برلین، وین، بوداپست، پراگ و براتیسلاو، 5 پایتخت اروپایی هستند که از طریق قطارهای یورونایت متروپل به یکدیگر پیوند می خورند. به این صورت که قطار در مسیر برلین به وین در پراگ توقف کرده و در راه رسیدن از برلین به بوداپست نیز توقفی در شهرهای پراگ و براتیسلاو انجام می دهد.

قطار یورونایت ایستر(بین مجارستان و رومانی)


برای آنهایی که از یک گشت و گذار لذت بخش در بوداپست عازم بخارست هستند، خوابیدن در هتل های متحرک یورونایت یک گزینه ایده آل است. این قطار که از بخش های غربی و جنوب شرقی رومانی عبور می کند، مسافران را در براشوف متوقف کرده و به آنها فرصت دیدار از قلعه معروف به دراکولا را می دهد. شاید بد نباشد بدانید که فاصله براشوف تا بخارست تنها 3 ساعت و فاصله بوداپست تا بخارست هم 17 ساعت می باشد.

قطار یورونایت ژان کیپورا


برای مسافرانی که می خواهند سفری آرام و شبانه از کلن آلمان به ورشوی لهستان داشته باشند، قطار شب رو ژان کیپورا (Jan Kiepura) یک گزینه عالیست. خوابیدن در یک هتل متحرک و رسیدن از غرب آلمان به شرق لهستان به خودی خود تجربه ای جالب و متفاوت است.

قطار یورونایت کالمان ایمره


قطار شب رو کالمان ایمره(Kalman Imre) حرکت خود را از مونیخ در جنوب آلمان آغاز کرده و در مرکز مجارستان یعنی بوداپست خاتمه می دهد. این قطار در مسیر خود در سالزبورگ در غرب اتریش و وین در شمال شرقی این کشور توقف می کند.

قطارهای شب رو Intercites de Nuit


از دید بسیاری مسافران قطارهای شب رو اینترسیتی، بهترین گزینه برای گردش در فرانسه است. قطارهای اینترسیتی با کوپه های 4 و 6 تخته خود، از پاریس حرکت کرده و در شهرهای استراسبورگ در مرز آلمان و فرانسه و همچنین لوگزامبورگ توقف می کنند. اگرچه مسیرهای این قطار از پاریس به نیس، ایرون(اسپانیا)، آلبی، ساووی، بریانکون و پورتبو، از لوگزامبورگ به نیس و پورتبو و از استراسبورگ به نیس و پورتبو برقرار بوده، اما کاهش بودجه این شرکت در سال 2017، مسیرهای این قطار را به چهار مسیر پاریس به بریانکون، آلبی، لاتور د کارول و نیس تقلیل داد.

قطارهای شب رو SJ


شاید یکی از مدرن ترین قطارهای شب روی اروپایی را بتوانید در سوئد بیابید. قطار شب رو SJ که در آن هم کابین های شش نفره و هم سوییت های تک نفره مجلل دیده می شود، در مسیرهای گوتننبرگ به Ostresund و Lulea، استکهلم به Ostresund و Lulea و مالمو به استکهلم طی راه می کند.

آشنایی با قطار شب رو

قطارهای شب رو TrenHotel International


قطارهای شب رو ترن هتل که سه کشور فرانسه، اسپانیا و پرتغال را به یکدیگر وصل می کنند، همواره به خاطر خدمات لوکس خود در بین مسافران شناخته شده اند. این قطارها هر روز در مدت 11 ساعت مسیر مادرید به لیسبون را پشت سر می گذارند. علاوه بر این مسیر، ترن هتل از مادرید به سمت Hendaye در جنوب فرانسه نیز حرکت می کند. خدمات ارائه شده در این قطارها نیز شامل صندلی های توریستی، کابین های توریستی، کابین های های کلاس و رستوران می باشند.

قطارهای روز و شب Thello


قطارهای تللو که از سال 2011 به روی ریل رفتند، در مسیرهای پاریس-میلان-ونیز و مارسی به میلان حرکت می کنند و در طی مدت 10 ساعت از شهر عشاق به شهر مد می رسند.


مقالات مرتبط:


قطار گردشگری

لوکس ترین قطارهای دنیا