سوغات خوراکی شیرین و دلچسب بوشهر

استان بوشهر یکی از شهرهای جنوب ایران است که جاهای دیدنی زیادی دارد. مردمان این منطقه بسیار خونگرم و مهمان‌نواز هستند، به همین علت مسافران زیادی به این شهر بندری سفر می‌کنند. بوشهر علاوه بر جاهای دیدنی تاریخی، سوغات صنایع دستی فراوانی دارد که در سفر به بوشهر حتما از آن‌ها بازدید و برای خود یادگاری تهیه کنید.

بهترین سوغاتی بوشهر

سوالات متداول در مورد سوغات بوشهر

خرما کبکاب، خرما خاصویی، خرما زاهدی، خرما پیارم، خرما خدری


سوغات خوراکی بوشهر

 

بوشهر شهری توریست‌پذیر است که دو نوع سوغاتی‌ دارد، یک دسته سوغات صنایع‌دستی بوشهر که کار دست هنرمندان زبردست بوشهری است و دسته دیگر سوغات خوراکی بوشهر است که در کل جهان زبانزد هستند. در این مقاله تعدادی از سوغاتی‌های خوشمزه بوشهر را معرفی کرده­‌ایم.

  • خرمای بوشهر
  • پنیر نخل بوشهر
  • ارده بوشهر
  • خارک پخته بوشهر
  • ترشی بوشهر
  • ماهی و میگو بوشهر




بیشتر بخوانید: صنایع دستی بوشهر؛ معرفی 10 اثر ارزشمند و یادگاری از دیار جنوب


خرمای بوشهر


بوشهر نخلستان‌های بسیار زیادی دارد و یکی از محصولات اصلی این شهر خرمای ناب و خوشمزه بوشهری است.

در بوشهر چند نوع خرما وجود دارد که از جمله آنها؛

  • خرما کبکاب
  • خرما زاهدی
  • خرما پیارم
  • خرما خاصویی
  • خرما خدری

خرما کبکاب یکی از بهترین و مرغوب‌ترین نوع خرمای صادراتی بوشهر محسوب می‌شود. از خرما محصولاتی مانند: شیره خرما، لواشک خرما، سرکه خرما و غیره درست می‌کنند.  شیره خرما یکی از محصولات صادراتی پرطرفدار و بسیار خوش‌طمع بوشهر است. خرمای بوشهر از معروف ترین سوغات بوشهر است که هر مسافری در چمدان خود دارد.

 
خرمای معروف بوشهر

پنیر نخل بوشهر


ماده سفید رنگ وسط درخت خرما را پنیر نخل می‌گویند که نرم و لطیف و بسیار خوشمزه است. برای بدست آمدن پنیر نخل باید پوست تنه درخت نخل را بکنند تا به قسمت نرم برسند. این سوغاتی خوشمزه علاوه بر بوشهر در هرمزگان نیز تولید می‌شود. در استان بوشهر به پنیر نخل غاپ می‌گویند که قیمت بالایی دارد، البته ارزش غذایی بالایی هم دارد و سرشار از ویتامین و آهن است و قند فراوانی دارد.


معروف ترین سوغات بوشهر

ارده بوشهر


یکی از بهترین سوغاتی بوشهر ارده است که از کنجد اصل به دست می‌آید و خوراکی بسیار مفید و مقوی محسوب می‌شود که آنتی‌اکسیدان و ویتامین‌های مختلف دارد که برای سلامتی بدن مفید است. ارده طبع گرمی دارد و خوردن آن با شیره‌ خرما در زمستان باعث مقاومت بدن در برابر سرما می‌شود و انرژی‌زا است. اگر برای گشت‌و‌گذار و بازدید جاهای دیدنی بوشهر یا سفر کاری به بوشهر رفتید فراموش نکنید که این سوغات مخصوص بوشهر را خریداری کنید.

بلیط هواپیما بوشهر

خارک پخته بوشهر


خارک به خرمای نارس گفته می‌شود که خوش‌طعم و لذیذ است. اگر دوست نداشتید خارک را به صورت خام مصرف کنید می‌توانید پخته شده آن را بخورید که در هر دو صورت خوشمزه است. خارک را به همراه شکر و آب درون دیگ می‌پزند و بعد از پختن، هسته‌ها را جدا کرده و روی حصیر پهن می‌کنند تا خشک شود.


سوغات مخصوص بوشهر

ترشی بوشهر


در کنار شیرینی‌های بوشهر، ترشیجات جنوب هم بسیار طرفدار دارد، ترشی‌های متنوعی در بوشهر درست می‌شود.

ترشی‌هایی که در بوشهر به دست بانوان باسلیقه تهیه می‌شود؛

  1. ترشی انبه
  2. ترشی بندری
  3. ترشی‌های محلی

یکی از معروف‌ترین ترشی‌های جنوب ترشی انبه است که طرفداران زیادی دارد. تمام مواد استفاده شده در ترش‌های بوشهر بسیار تازه و مرغوب است برای همین کیفیت بالایی دارند و خوشمزه هستند.

ماهی و میگو بوشهر


بوشهر شهر بندری جنوبی است و طبیعتا ماهی و میگو به وفور در این شهر پیدا می‌شود که بسیار تازه هستند. در این شهر جنوبی بازارهای ماهی زیادی به چشم می‌خورد که ماهی و میگوهای صید روزانه را به‌ فروش می‌رسانند. ماهی و میگو سرشار از امگا3 هستند و خوردن آن به همه توصیه شده است.

ماهی‌هایی که در بوشهر صید می‌شود؛

  • ماهی سنگسر
  • ماهی هامور
  • ماهی شوریده
  • ماهی شیر

اکثر میگوهای کشور در بوشهر صید می‌شود.


لیست سوغاتی خوراکی بوشهر

انواع حلواهای بوشهر

 

در استان بوشهر حلواهای متنوعی توسط بانوان خونگرم بوشهری طبخ می شود که بسیار خوشمزه و خوش‌عطر هستند. حلواهای بوشهر در بین اهالی بوشهر و حتی مسافران محبوبیت ویژه‌ای دارد. اغلب این حلواها از شیره خرما و کنجد و خرما درست می‌شوند که بسیار مقوی و انرژی‌زا هستند.

  1. حلوا راشی بوشهر
  2. حلوا سنگک بوشهر
  3. حلوا پسکی بوشهر
  4. حلوا انگشت پیچ بوشهر
  5. حلوا خرمایی بوشهر

بلیط اتوبوس بوشهر
 

حلوا راشی بوشهر


حلوا راشی همان حلوا ارده است که بین همه مردم جنوب محبوبیت دارد و بسیار لذیذ و خوشمزه است. برای تهیه این حلوا شیره خرما و عصاره کنجد را در ظرفی گرد ریخته و روی حرارت کم قرار می‌دهند تا سفید شود، سپس به آن آرد اضافه می‌کنند و هم می‌زنند تا کاملا یکدست شود.


سوغات خوردنی بوشهر

حلوا سنگک بوشهر


حلوا سنگک در بیشتر بوشهر رواج دارد، برای پخت این حلوای خوشمزه و خوش طمع شیره خرما را با حرارت سفید می‌کنند و درون سینی پخش کرده کنجد بو داده را روی آن می‌ریزند و می‌گذارند سرد و آماده سرو شود.

حلوا پسکی بوشهر


حلوا پسکی تقریبا مثل حلواهای معمولی است با این تفاوت که از خرما برای طبخ آن استفاده می‌شود. مواد اولیه این حلوا؛ آرد، خرما، ماست، روغن است. در برازجان بوشهر حلوا پسکی بسیار طرفدار دارد.

حلوا انگشت پیچ بوشهر


حلوا انگشت پیچ بیشتر در مراسم مذهبی استفاده می‌شود. تفاوت آن با حلواهای معمولی این است که حلوا انگشت پیچ را روی حرارت ملایم می‌پزند. مواد این حلوا، آرد، شکر، زعفران، روغن، گلاب و آب است.

بهترین سوغات خوردنی بوشهر

حلوا خرمایی بوشهر


یکی از سوغات خوراکی بوشهر حلوای مقوی خرما است که با آرد و خرما و روغن درست می‌شود و برای افطار بسیار مناسب است. حلوا خرمایی به دلیل خرمای فراوان بسیار مقوی و برای کسانی که کم‌خونی و کمبود آهن دارند مفید است.


انواع نان‌های بوشهر


یکی از سوغات بوشهر نان‌های سنتی و محلی است که در همه سفره‌ها وجود دارد و نشانه نعمت و برکت است. در استان بوشهر نان‌های محلی مختلفی طبخ می‌شود که در این قسمت از مقاله به معرفی بعضی از این نان‌های خوشمزه پرداخته‌ایم.

  1. نان بل‌بل بوشهر
  2. نان نازک بوشهر
  3. نان گرده بوشهر
  4. کماج بوشهر

نان بل‌بل بوشهر


یکی از نان‌های سنتی بوشهر و از سوغات معروف این شهر نان بل‌بل است که درون آن از سبزیجاتی مانند پیاز، تره و سبزی محلی جیکه استفاده می‌کنند و مواد تشکیل دهنده این نان آرد، آب و خرما است.
نان بل‌بل بسیار خوشمزه و مقوی است و به خاطر سبزی‌های داخل آن طعم‌های مختلفی دارد. بسته به سلیقه شخصی خودتان هر طعمی را که دوست داشتید می‌توانید تهیه کنید.


نان معروف بوشهر

نان نازک بوشهر


نان نازک همان نان تابه‌ای است که بر روی تابه پخته می‌شود به این صورت که خمیر را با وسیله‌ای که تیر نام دارد روی تخته‌ صاف می‌کنند و روی تابه می‌پزند. نان نازک شبیه نان لواش است، و به دلیل خشک بودن زمان زیادی می‌توانید نگه‌داری کنید.

نان گرده بوشهر


مواد اصلی نان گرده خرما است که باید در آب خیس بخورد و مثل شیره شود. نان گرده مخصوص سفره‌های افطار است و بیشتر در روستاهای بوشهر پخته می‌شود. اکثر بانوان بوشهری آن را در تنور گلی می‌پزند، نان گرده از آرد و خرما و کنجد پخته می‌شود و ارزش غذایی بالایی دارد، این نان را می‌توانید خالی یا به همراه شیر سرو کنید.

کماج بوشهر


کماج یک نان حجیم‌دار است و بافتی شبیه کیک دارد که بیشتر در فصل زمستان مصرف می‌شود، ولی امروزه کمتر از این نان استقبال می‌‌شود. موادی که برای تهیه کماج به کار می‌رود؛ آرد، مایه خمیر، تخم‌مرغ، شکر و آب است. کماج یکی از سوغات خوراکی محلی است که بسیاری از مسافران طرفدار این نان خوشمزه هستند.

کماج سنتی بوشهر

انواع دسر و شیرینی‌های بوشهر


دسرها و شیرینی‌های استان بوشهر از سوغات مهم بوشهر است که هر مسافری که از بوشهر به شهر خود بر‌می‌گردد، حتما از این سوغات خوردنی بوشهر در چمدانش دارد. چند مورد از این دسرها و شیرینی‌های خوشمزه را به شما عزیزان معرفی می‌کنیم.

  1. مسقطی بوشهر
  2. لگیمات بوشهر
  3. نشا بوشهر
  4. رنگینک بوشهر

مسقطی بوشهر


یکی از معروف‌ترین سوغات جنوب مسقطی است. مسقطی را حدود 200 سال پیش از شهر مسقط عمان به ایران آورده‌اند، به همین خاطر مسقطی نام گرفته است. مواد تشکیل دهنده این دسر خوشمزه، شکر، کره، زعفران، نشاسته، آب، هل و گلاب و خلال پسته است. مایع اولیه این دسر را غلیظ و کشدار درست می‌کنند و داخل یخچال می‌گذارند تا ببندد و سفت شود، سپس برش داده و اغلب به شکل لوزی برش می‌خورد.


شیرینی معروف بوشهر

لگیمات بوشهر


از شیرینی‌های معروف بوشهر لگیمات است که در جنوب ایران طرفداران زیادی دارد. لگیمات از نظر ظاهر شبیه بامیه است که از شیره خرما درست می‌شود. این شیرینی خوشمزه را بچه‌ها زیاد دوست دارند، البته به دلیل استفاده از شیره خرما برای بچه‌ها بسیار مفید است. آرد، شیره خرما، مایه خمیر، تخم‌مرغ، نشاسته، روغن مایع و آب از مواد تشکیل دهنده این شیرینی خوش طمع است.

نشا بوشهر


یکی از دسرهای سفره افطار نشا است که از سوغات معروف بوشهر و جنوب ایران محسوب می‌شود. نشا از نشاسته، شکر، آب، گلاب درست می‌شود. دسر نشا بافتی نرم مانند ماقوت دارد که طرز تهیه آن بسیار ساده و راحت است. این دسر را داخل پیاله‌های تک نفره به صورت رقیق سرو می‌کنند، ولی می‌توانید کمی غلیظ درست کنید و داخل یخچال بگذارید تا خودش را بگیرد.

رنگینک بوشهر 


یکی از معروف‌ترین سوغات بوشهر رنگینگ است که خرما از مواد اصلی این دسر خوشمزه محسوب می‌شود. به علت وجود خرما در مواد اولیه آن، بسیار مقوی است که در ماه مبارک رمضان طرفداران زیادی دارد. رنگینک از خرما، آرد، دارچین و گردو تهیه می‌شود، همه این مواد از گرمیجات هستند، بنابراین مصرف آن در فصل زمستان بسیار عالی است.

سوغاتی استان بوشهر چیست

سخن پایانی

در این مقاله با سوغات خوراکی بوشهر آشنا شدید. برای خريد این سوغات خوردنی خوشمزه و بازدید از جاهای دیدنی بوشهر، حتما برای سفر به بوشهر برنامه‌ریزی کنید و با خرید بلیط هواپیما بوشهر از قاصدک 24 با آسودگی خیال به این شهر بندری زیبا سفر کنید.