ساعات سرو میان وعده‌ها و غذا در پرواز بر اساس زمان حرکت

از آنجایی که رفاه و آسایش مسافران در پرواز، یکی از شاخصه های بنیادین صنعت هوایی محسوب می شود، نحوه ارائه و ساعات سرو سرویس های پذیرایی در طول سفر نیز در این میان، از اهمیت ویژه ای برخوردار است. به همین منظور ارائه خدمات و سرویس های پروازی به مسافران در شرکتهای هواپیمایی به عهده بخش هایی قرار گرفته که از آنها تحت عنوان " کترینگ" یاد می شود. در کیترینگ مرغوبترین مواد غذایی با توجه به الگوهای تغذیه ای انتخاب می شود و ارائه سرویس های غذایی با توجه به پروازهای صبحگاهی، میانه روز، ظهر و شب متغیر بوده و به طبع آن، نوع تولیدات نیز متفاوت می باشند.

از سوی دیگر کترینگ ایرلاین ها و نحوه سرو کردن وعده های غذایی برای مسافران، هرچند که در انتخاب و خرید بلیط هواپیما کمتر مورد توجه افراد قرار می گیرد اما چند سالی است که به طور ویژه در دستور کار شرکتهای هواپیمایی قرار دارد. جالب است بدانید این موضوع تحت تاثیر عوامل متعددی نظیر نوع هواپیما، تعداد مسافر، امکانات هواپیما، ساعت حرکت هواپیما، مدت زمان و مسیر پرواز برنامه ریزی و اجرا می شود.

ساعات سرو میان وعدهها و غذا در پرواز بر اساس زمان حرکت

ویژگی سرویس های پذیرایی در هنگام پرواز


یک سرویس مفید و استاندارد در داخل هواپیما دارای 4 ویژگی عمده ذیل است:

  • تناسب پذیرایی با طول مدت پرواز
  • تناسب سرویس ها با ظروف
  • امکان تهیه و نگهداری در حجم انبوه
  • امکان جلوگیری از فساد پذیری

شایان ذکر است ویژگی های مذکور موجب می گردد تا شیرینی ها و ساندویچ ها به جهت صرف و هضم ساده تر و حجم کمتر، مناسبترین گروه غذایی برای سرو در پروازهای کوتاه مدت باشند.


برنامه معمول ارائه سرویس غذایی در پروازهای داخلی بر اساس زمان حرکت


برنامه سرو میان وعده و غذا در هواپیما

صبحانه

در هواپیماهایی که امکانات گرمایشی وجود دارد صبحانه همراه با چای و قهوه ارائه می شود، در غیر این صورت آبمیوه در سرویس قرار می گیرد. لازم به ذکر است در پـــروازهای بیش از دو ساعت علاوه بــــر چای و قهوه، آبمیوه نیز سرو می شود.

میان وعده


پذیرایی مختصری بین وعده های غذایی اصلی است که شامل آبمیوه به همراه یکی از اقلام اسنک، شیرینی یا کیک، پسته یا بادام، یک نوع میوه و یا دسرهای آماده می باشد.

ناهار و شام


در پروازهای داخلی به علت کوتاه بودن زمان سفر و محدودیت های داخل هواپیما، پذیرایی ناهار و شام با سرویس غذای سرد به انجام می رسد و با توجه به مضرات نوشابه های گازدار، در طول پرواز و در تمام فصول، آبمیوه به همراه سرویس غذایی مربوطه سرو می گردد.


بیشتر بخوانید: غذای هواپیما؛ تهی از مزه، پر از رمز و راز



ساعات سرو میان وعدهها و غذا در پرواز بر اساس زمان حرکت
علاوه بر اینها در اغلب پروازهای داخلی به منظور ایجاد رفاه و آسایش لازم، در طول پرواز جراید و نشریات در میان مسافران توزیع می شود و جعبه کمکهای اولیه و دارویی نیز در دسترس قرار دارد. هدف از ارائه جراید و نشریات، جنبه سرگرمی و اطلاع رسانی بوده و انتخاب نوع جراید بر اساس تأیید واحد روابط عمومی شرکت هواپیمایی مربوطه صورت می پذیرد. ضمناً توزیع نشریات در پروازها نیز به تعداد مشخص می باشد.


اقلام دارویی موجود در جعبه کمکهای اولیه نیز برای استفاده در مواقع ضروری تدارک دیده شده است. همچنین وسایل کمکی مانند اکسیژن در داخل هواپیما موجود می باشد که در صورت نیاز توسط مهمانداران با بهره گیری از پزشکان و پرستاران محترم، در اختیار مسافر بیمار قرار خواهد گرفت.

منبع: هواپیمایی سپهران