آشنایی با سوغات معروف و شیرین کرمان

کرمان یکی از استان­‌های کویری و گرمسیر ایران است که در کنار دشت لوت قرار گرفته این استان پهناور مردمانی خونگرم و مهربان دارد. برای آشنایی با فرهنگ و آداب و رسوم کرمان و بازدید از جاهای دیدنی کرمان، همچنین خرید از صنایع دستی و سوغات کرمان حتما به این شهر زیبا سفر کنید.

سوغات معروف کرمان



سوغات کرمان را بشناسید

 

خریدن سوغاتی در هر مسافرتی شیرین­‌ترین قسمت سفر است که با دیدن آن سوغاتی خاطرات سفر برایمان زنده می­‌شود. در کرمان سوغاتی‌­های فراوانی وجود دارد که در سفر به این شهر می‌­توانیم آن را تهیه کنیم. سوغاتی­‌های کرمان به دو دسته تقسیم می‌­شوند، در سفر به کرمان حتما از سوغات­‌سراهای کرمان این سوغات ارزشمند را خریداری کنید.

  • سوغات خوردنی کرمان
  • سوغات صنایع دستی کرمان



بلیط هواپیما کرمان

لیست سوغات خوردنی کرمان

 

آب­‌و­هوای کرمان طوری است که برای کاشت بسیاری از خشکبار  و مرکبات مناسب است. کرمان سوغات خوردنی بسیار زیادی دارد که در اغلب آن‌ها از خشکبار استفاده شده است، که بسیار لذیذ و انرژی­زا هستند. در این مقاله از قاصدک24 بعضی از سوغات خوردنی کرمان را معرفی می­‌کنیم.  

  • قطاب کرمان
  • پسته کرمان
  • خرما کرمان
  • مرکبات کرمان
  • سوهان زرند کرمان
  • گیاهان دارویی و عرقیات کرمان
  • مسقطی سیرجان کرمان
  • زیره کرمانکماچ سهن کرمان
  • قاووت کرمان

 


بیشتر بخوانید: جاهای دیدنی کرمان؛ از قلعه ­های قدیمی تا باغ­ های سرسبز


قطاب کرمان

 

قطاب از شیرینی­‌های سنتی و سوغات معروف کرمان است که پخت این شیرینی از سال­‌های بسیار قدیم در این شهر رواج داشته است. داخل قطاب را با مغز پسته و گردو پر می­‌کنند، در روغن سرخ می‌کنند و برای تزیین روی قطاب هم از پودر قند یا خاکه­‌قند استفاده می­‌کنند. قطاب علاوه بر کرمان در یزد هم پخته می­‌شود، قطاب کرمانی کمی کوچکتر از قطاب یزدی است و برای تزیین آن از مواد مختلفی استفاده می­‌شود. برای آشنایی با غذاهای محلی کرمان این مطلب را هم بخوانید.


بهترین سوغات کرمان

پسته کرمان

 

مهم­ترین محصول کشاورزی کرمان پسته که از بهترین سوغات خوردنی کرمان است. پسته برای رشد به آب و هوای گرم و خشکی نیاز دارد که کرمان با وجود قرار گرفتن در کویر این شرایط آب و هوای را دارد. یبیشتر پسته تولید شده کرمان در شهر رفسنجان که زمین­های حاصل‌خیزی دارد کشت می‌­شود، پسته رفسنجان کیفیت بسیار بالایی دارد و به سراسر دنیا صادر می­‌شود.


بلیط اتوبوس کرمان

خرما کرمان

 

یکی از معروف‌ترین سوغات کرمان خرما بم است که به کشورهای همسایه هم صادر می­شود. کرمان نخلستان­‌های بسیار زیادی دارد و 30 درصد خرمای ایران در کرمان تولید می­‌شود. خرما کرمان از با کیفیت­‌ترین و خوشمزه‌­ترین خرماهای صادراتی ایران است. انواع مختلف خرما در کرمان:

  1. خرما مضافتی
  2. خرما کلوته
  3. خرما مردار سنگ


سوغات خوردنی کرمان

مرکبات کرمان

 

استان کرمان بیشترین نقش را در صادرات مرکبات در ایران دارد و مرکبات این استان از مرغوبیت و کیفیت بالایی برخوردار هستند. به خاطر شرایط آب و هوای کرمان برداشت مرکبات طولانی است و معمولا از اوایل آبان تا اواخر اسفند ادامه دارد. با کیفیت­‌ترین مرکبات تولید شده در کرمان مربوط به شهرستان بم و مرکبات تولید شده در کرمان نارنگی، نارنج، لیمو­ترش، گریپ­فروت و پرتقال است.

 

برای خرید بلیط هواپیما کلیک کنید

سوهان زرند کرمان

 

علاوه بر قم در کرمان هم سوهان وجود دارد با این تفاوت که سوهان کرمان نازک، ترد و لایه لایه است و بر روی هم قرار دارد. سوهان زرند از جوانه گندم، آرد گندم، هل و زعفران درست می­‌شود، بسیار خوشمزه و خوش­عطر است. اگر سرد مزاج هستید بهتر است از سوهان زرند کرمان که طبع گرمی دارد استفاده کنید. سوهان زرند بهترین سوغات کرمان است که در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است.


بهترین سوغات خوردنی کرمان

گیاهان دارویی و عرقیات کرمان

 

در کرمان گیاهان دارویی و عرقیات زیادی وجود دارد اگر بر دامنه­‌های کوه هراز بروید حتما این گیاهان را می­‌بینید. از معروف­ترین گیاهان دارویی کرمان: سدر، کتیرا، آویشن، و حنا را می‌­توان نام برد و عرق نعنا، عرق زیره، عرق بیدمشک و عرق نسترن از عرقیات معروف و کاملا ارگانیک کرمان هستند. عرقیات و داروهای گیاهی کرمان یکی دیگر از محصولات صادراتی کرمان محسوب می­‌شوند.

 


بیشتر بخوانید: جاهای دیدنی بوشهر؛ لیست کامل دیدنی‌های بوشهر


مسقطی سیرجان کرمان

 

مسقطی در شهرهای دیگر ایران هم تولید می‌­شود ولی مسقطی کرمان که بیشتر در سیرجان تولید می‌­شود نرم و طمع خاصی دارد که به عنوان دسر هم استفاده می‌­شود. مسقطی سیرجان را در ظرف‌های بسیار زیبایی بسته‌­بندی می­‌کنند و به خاطر داشتن پسته بسیار گران و مجلسی است. موادی که در مسقطی سیرجان استفاده می‌­شود:

  1. نشاسته
  2. گلاب
  3. خلال پسته و بادام
  4. شکر
  5. هل و زعفران

 

برای خرید بلیط قطار سیرجان کلیک کنید
 
سوغات معروف کرمان
 

زیره کرمان

 

زیره از ادویه‌­های خوش­‌عطر هر آشپزخانه است که از سوغات ارزشمند کرمان محسوب می­‌شود و در دو نوع سبز و سیاه وجود دارد. زیره سیاه که به زیره ایرانی مشهور است در اردیبهشت تا اوایل تیر در کوهستان‌­های کرمان رشد می­‌کند، بیشتر عشایر این ادویه را برداشت می‌­کنند که کاری بسیار دشوار است. در سفر به کرمان زیره اصل و مرغوب را از بهترین سوغات فروشی کرمان تهیه کنید.



بیشتر بخوانید: باغ ماهان کرمان؛ بهشتی در قلب کویر ایران



عکس سوغات معروف کرمان

کماچ سهن کرمان

 

کماچ شیرسنی سنتی کرمان است که در تهیه آن علاوه بر جوانه گندم، دارچین و زیره از گیاهان دارویی هم استفاده می­‌شود. این شیرینی بسیار مقوی را می­‌توانید در بیرون از یخچال مدت­ زیادی نگه­داری کنید. کماچ سهن از سوغات معروف کرمان است در سفر به کرمان حتما این شیرینی خوشمزه را تهیه و نوش­جان کنید.

قاووت کرمان

 

قاووت از دیگر سوغات خوردنی کرمان، که به صورت پودر است و تولید آن قدمت زیادی دارد. این پودر گیاهی بسیار مقوی است برای همین به زنانی که تازه زایمان کرده‌­اند می­‌دهند. قاووت که در زبان محلی به آن (قووتو) هم می­‌گویند، به دیگر کشورهای همسایه هم صادر می­‌شود. این پودر طعم­‌های مختلفی دارد که در موقع مصرف در آب جوش یا شیر حل می­‌کنند و به جای چای در عصرانه مصرف می‌­کنند. موادی که برای تهیه قاووت استفاده می­‌شود:

  • انواع مغزها
  • نخودچی
  • ادویه­‌های معطر
  • گیاهان دارویی
  • گندم و جو و کنجد
  • شکر یا قهوه
  • بذر گیاهان


سوغات خوردنی معروف کرمان

لیست صنایع دستی کرمان

 

  1. گلیم شیریکی پیچ کرمان
  2. منبت کاری کرمان
  3. گیوه­ بافی کرمان
  4. آجیده بافی کرمان
  5. قالی بافی کرمان
  6. پته دوزی کرمان
  7. ظروف مسی کرمان
  8. عریض بافی کرمان

 

گلیم شیریکی پیچ کرمان

 

استان کرمان در بافت گلیم مشهور است، گلیم شیریکی پیچ یکی از انواع گلیم در این استان محسوب می­‌شود. این نوع گلیم در روستای دارستان که به عنوان دهکده گلیم در سازمان یونسکو به ثبت رسیده است، بافته می‌­شود. گلیم شریکی پیچ ترکیبی از گلیم و قالی است و بر خلاف گلیم‌­های دیگر پود در شکل­‌گیری این گلیم نقشی ندارد و از پیوستن تارها به هم بافته می­‌شود و جنس گلیم شیریکی پیچ فقط از نخ پشم است. این نوع گلیم از سوغات صنایع­‌دستی کرمان محسوب می‌­شود که بسیار ارزشمند و گران قیمت است و هیچ جای دنیا نظیر آن پیدا نمی­‌شود.


عکس مهمترین صنایع دستی کرمان

منبت کاری کرمان

 

هنر منبت­‌کاری علاوه بر اصفهان در کرمان هم از گذشته­‌های بسیار دور رواج داشته است. این هنر کار کنده­‌کاری روی چوب است که بسیار ظریف و زیبا است. تابلوها و ظروف منبت­ کاری یکی از صنایع ­دستی معروف کرمان محسوب می شوند که ماندگار و ارزشمند هستند. شما هم می ­توانید از این صنایع ­دستی کرمان خریداری کنید و یادگاری از سفر به کرمان در منزل خود داشته باشید.

 

گیوه بافی کرمان

 

گیوه‌­بافی یکی از صنایع­‌دستی کرمان و جنوب ایران است که به دلیل گرمای جنوب اغلب مردمانش از این نوع کفش استفاده می­ کنند که بسیار سبک و خنک است. بیشتر گردشگران خارجی به خاطر خاصیت طبی از این صنایع ­دستی تهیه می­ کنند. شهر بافت یکی از شهرهای کرمان است که گیوه­ بافی در آن بسیار رواج دارد و کارگاه‌­های بسیاری برای این کار در این شهر وجود دارد که شما ضمن خرید می­توانید از این کارگاه ها هم دیدن کنید.


مهمترین صنایع دستی کرمان

آجیده بافی کرمان

 

آجیده بافی یک نوع هنر دست است که در آن پنبه را بین دو لایه پارچه قرار می ­دهند و دور آن را با طرح ­های مختلف زیبایی می­دوزند که حالت برجسته روی کار ایجاد می­ شود. این هنر اصیل و زیبا در بین بیشتر زنان روستا­های کرمان رواج دارد و از صنایع ­دستی کرمان است که می ­توانید به عنوان سوغاتی برای اقوام تهیه کنید. البته در سال­های اخیر به خاطر استقبال کم گردشگران کمیاب شده است.

 

قالی بافی کرمان

 

کرمان یکی از استان­ های ایران که در زمینه بافت قالی معروف است که تاریخچه آن به دوران قبل از صفویان بر­می ­گردد. قدیمی ­ترین فرش کرمان که قدمت آن 500 سال است در موزه رضوی نگه­داری می‌شود. قالی­های اصیل کرمان را در موزه ­های سراسر دنیا می­ توانید ببینید که نقش­ها و رنگ­های طبیعی این فرش‌­ها بی ­نظیر و فوق‌­العاده زیبا هستند. طرح­های استفاده شده در این قالی ­ها شامل موارد زیر است:

  1. طرح شاه عباسی
  2. لچک
  3. شکارگاه
  4. باغ
  5. ترنج
  6. محراب


عکس های صنایع دستی کرمان

پته دوزی کرمان

 

پته دوزی از سوزن دوزی­‌های سنتی کرمان است که از دوران صفویان در این استان رواج داشته است. پارچه مخصوص پته دوزی پارچه‌­ای ضخیم است که به آن عریض می­گویند و نخ پشمی استفاده شده را ریس می ­گویند. این صنایع دستی باارزش توسط زنان و دختران کرمانی بافته می­ شود، طرح­هایی که در پته دوزی استفاده می ­شود اغلب به صورت ذهنی انتخاب می­ شود. سوغات پته دوزی کرمان به صورت روتختی، سجاده، کوسن و بالش و غیره است که می‌­توانید از سوغات فروشی‌­های کرمان تهیه کنید.

 

ظروف مسی کرمان

 

ظروف مسی علاوه بر اصفهان در کرمان هم ساخته می ­شود، هنرمندان خوش­‌ذوق کرمانی ظروف مسی را با هنر قلم­زنی، مینا­کاری و حکاکی درست می­کنند. ظروف مسی طرفداران زیادی بین گردشگران و مسافران کرمان دارد، اکثرا این سوغاتی ارزشمند را تهیه کرده و به دیار خود می­برند. ظروف مسی در قالب ظروفی مثل قابلمه، سینی، کفگیر و ملاقه و اشیای تزئینی مثل گلدان و جام ساخته می­ شود.


عکس صنایع دستی کرمان

عریض بافی کرمان

 

عریض ­بافی نوعی پارچه است که به کمک دستگاه بافندگی چوبی بافته می­ شود، این نوع پارچه دستبافت از صنایع ­دستی کرمان است که بسیار زیبا و با کیفیت و طرح و رنگی جذاب دارد. امروزه دستگاه ­های برقی جای دستگاه­ های دستی را گرفته و از کیفیت آن کاسته شده است. متاسفانه این هنر در معرض انقراض قرار گرفته است.

 


سوالات متداول درباره سوغات کرمان

هنر قلم­زنی، میناکاری و حکاکی
گیاهان دارویی، انواع مغزها، نخودچی، بذر گیاهان، گندم، جو و ادویه های مختلف
خرما مضافتی، خرما کلوته، خرما مردار سنگ

سخن پایانی

 

در این مقاله سعی کردیم سوغات معروف کرمان را معرفی کنیم، با خواندن این مطلب می ­توانید در انتخاب سوغاتی ­های کرمان راحت‌­تر تصمیم بگیرید. اگر تصمیم گرفتید به کرمان سفر کنید با خرید بلیط اتوبوس کرمان از قاصدک 24 سفری آسوده داشته باشید.