با زیباترین پارک های اصفهان آشنا شوید!

اصفهان یکی از شهرهای توریستی ایران است که عموما به دلیل آثار باستانی قدیمی و جذابی که از سده‌های پیش در آن به جای مانده است؛ گردشگران زیادی را از ایران و سراسر جهان به سمت خود سوق می‌دهد. با اینکه این شهر بسیار زیبا با زاینده‌رود و نقش جهان خود معروف است؛ اما این موضوع باعث نمی‌شود که در سفر به این شهر، از گشت‌وگذار در پارک‌های بی‌نظیر اصفهان که در دل خود انواع دیدنی‌ها و جاذبه‌های طبیعی و امکانات تفریحی فروانی را برای گذراندن یک روز عالی در کنار خانواده و دوستان جای داده است؛ غافل شویم.

پارک‌های زیبایی که در اصفهان وجود دارند؛ هرکدام جاذبه‌های خاص خود را داشته و روزانه گردشگران زیادی از آن‌ها دیدن می‌کنند. در این مطلب از قاصدک 24 قصد داریم که برخی از بهترین پارک‌های اصفهان را به شما معرفی کنیم تا در آینده حتما از آن‌ها دیدن کنید. همچنین اگر جزو افرادی هستید که در سفر برای دوستان خود سوغاتی می‌خرید؛ بهتر است با بهترین مراکز خرید اصفهان آشنا شده و مطلب سوغاتی‌های اصفهان را نیز مطالعه کنید.

 زیباترین پارک ها و باغ های اصفهان



زیباترین باغ ها و پارک های اصفهان کدام‌اند؟



اصفهان در کنار زیباترین آثار باستانی و جاذبه‌های گردشگری فراوان، پارک‌های تفریحی زیادی را نیز در خود جای داده است. در ادامه برخی از مهم‌ترین پارک‌های گردشگری اصفهان که در سفر به آن‌جا حتما باید از آن‌ها دیدن کنید را به شما معرفی کرده‌ایم.



بیشتر بخوانید: موزه های اصفهان؛ معرفی 12 موزه جذاب و دیدنی در اصفهان




پارک ناژوان، مجموعه‌ای از تفریحات متنوع در اصفهان


ناژوان که از دو کلمه‌ی ناژ به معنای صنوبر و وان به معنای جا و مکان تشکیل شده است؛ در لغت به معنای محلی است که درختان ناژ و صنوبر در آن وجود دارد. پارک ناژوان با 1200 هکتارمساحت، از بهترین و زیباترین پارک‌های اصفهان است که هر گردشگری در سفر به اصفهان باید از آن دیدن کند. زیرا این یک پارک معمولی نیست. وجود باغ پرندگان در این پارک، آکواریوم، باغ خزندگان، باغ‌موزه پروانه‌ها، موزه صدف‌ها، شهر بازی، پارک آبی کودکان و در نهایت تله سیژی که از بالای زاینده‌رود زیبا عبور کرده و چشم‌انداز زیبایی از شهر اصفهان به شما می‌دهد؛ همه دلایلی است که شما را تشویق می‌کند تا از این پارک زیبا دیدن کنید و یک روز مفرح را در شهر اصفهان برای خود رقم بزنید. در ادامه قصد داریم برخی از بهترین قسمت‌های پارک ناژوان را به شما معرفی کنیم تا با دیدنی‌های این پارک بیشتر آشنا شوید.
 پارک ناژوان اصفهان

باغ پرندگان ناژوان


باغ پرندگان که در نوع خود یکی از دیدنی‌ترین باغ‌های اصفهان محسوب می‌شود؛ با مساحتی بالغ بر 55 هزار متر مربع در سال 1375 توسط شهرداری اصفهان، در پارک ناژوان افتتاح گردید. طراحی این پارک بسیار زیبا و چشم‌نواز است و بازدید از آن قطعا شما را هیجان‌زده خواهد کرد.

در طراحی این پارک علاوه بر تامین نیازهای زیست محیطی پرندگان، توجه زیادی به ساختن منظره‌ای زیبا و دلپذیر برای بازدید کنندگان شده است. توری‌هایی بالغ بر 40 هزار متر مربع که سقف این باغ را پوشش داده‌اند؛ بر روی ستون‌هایی به ارتفاع 25 تا 30 متر نصب شده‌اند تا فضایی آزاد را برای پرواز حدود 3500 پرنده از 200 گونه مختلف در این پارک فراهم کنند. پیشنهاد می‌کنم در سفر به اصفهان بازدید از این باغ هیجان‌انگیز را حتما در اولویت قرار دهید.


باغ پرندگان اصفهان

آکواریوم ناژوان، بزرگ ترین آکواریوم ایران


آکواریوم اصفهان که اولین و بزرگ‌ترین آکواریوم ایران شناخته می‌شود؛ در فضایی بالغ بر 3500 متر مربع در پارک ناژوان احداث شده است. این آکواریوم از قسمت‌های مختلفی تشکیل شده است و دارای یک تونل 30 متری است که امکان تماشای دنیای زیر آب را برای بازدید کنندگان فراهم کرده است.

همچنین 30 عدد آکواریوم 5 تا 10 متری دیگر نیز در این مجموعه وجود دارد که در آن گونه‌های مختلفی از آب‌های شور و شیرین جهان جمع‌آوری و نگهداری می‌شود. در بخشی از آکواریوم نیز امکان غذا دادن به ماهی‌ها وجود دارد که از جذابیت‌های دیگر این مجموعه محسوب می‌شود.

آکواریوم اصفهان

تله سیژ ناژوان


تله سیژ ناژوان که در نزدیکی باغ پرندگان و زاینده‌رود قرار دارد؛ یکی از تفریحات هیجان انگیز این پارک محسوب می‌شود. این تله سیژ با 2000 متر طول و 60 صندلی 3 نفره؛ مسافت 2 تا 3 متر در ثانیه را در فاصله 24 متری از سطح زمین طی می‌کند و منظره‌ای زیبا از رودخانه طبیعت زیبا و درختان، زاینده رود، رودخانه‌ها و پارک صفه را به گردشگران ارائه می‌دهد و خاطرات خوشی را برای شما ثبت می‌کند.
 
تله سیژ ناژوان

پارک کوهستانی صفه



از دیگر پارک‌های معروف اصفهان که میزبان بسیاری از گردشگران و مسافران در طول سال است؛ پارک کوهستانی صفه را می‌توان نام برد. پارک  صفه که در دامنه رشته کوه‌های زاگرس قرار دارد؛ تفرجگاه خوبی میان مردم اصفهان نیز شناخته می‌شود. امکانات رفاهی و تفریحی مناسب این پارک کوهستانی، شرایط خوبی را برای گذراندن یک روز عالی در طبیعت ایجاد کرده است. صخره‌های بلندی که در اطراف این پارک وجود دارد؛ این امکان را فراهم کرده تا بسیاری از ورزشکاران برای آموزش‌های تخصصی کوه‌نوردی و سنگ‌نوردی از آن استفاده کنند.

جاذبه‌های تفریحی زیادی در این پارک وجود دارند که ازجمله آن‌ها می‌توان به مرکز بولینگ، شهربازی، زیپ لاین، تله کاپین و آبشار مصنوعی اشاره کرد. اگر شما هم اهل طبیعت‌گردی و پیک نیک هستید؛ پیشنهاد می‌کنم در سفر به اصفهان، گشت‌وگذار در پارک کوهستانی صفه را در اولویت قرار دهید.



بیشتر بخوانید: پل های اصفهان؛ از طولانی‌ترین تا قدیمی‌ترین پل های نصف‌جهان


 پارک کوهستانی صفه



باغ گلها، از زیباترین پارک های اصفهان


باغ گل‌ها که از جاهای دیدنی اصفهان به شمار می‌رود؛ در زمینی به مساحت 67000 متر مربع و در حاشیه‌ زاینده‌رود احداث شده است. با توجه به خشکی این منطقه مجموعا 395 گونه گیاهی سازگار با شرایط آب‌وهوایی اصفهان در این مجموعه کاشته شده است. علاوه بر اینکه این پارک از جاهای دیدنی اصفهان بوده و از زیبایی بی‌نظیری برخوردار است؛ کاربردهای مختلفی نیز حوزه‌های آموزشی، تحقیقاتی و کاربردی دارد.

این باغ زیبا از قسمت‌های مختلفی تشکیل شده است که از جمله آن‌ها می‌توان باغ گیاهان دارویی، باغ سوزنی برگان، باغ گیاهان پیازی، باغ رز، باغ گل‌های زنبق، مجموعه گل‌های داوودی و... را نام برد. به دلیل اینکه اکثر گیاهان در بهار شکوفا می‌شوند؛ بهترین زمان بازدید از باغ گل‌های اصفهان، فصل‌های فروردین و اردیبهشت است و در این فصل از زیبایی خاصی برخوردار است.


باغ گلها اصفهان
 

پارک قمیشلوی اصفهان با حیات وحش دیدنی


پارک قمیشلو که در شمال‌ غربی اصفهان قرار گرفته است؛ یکی از قدیمی‌ترین پارک‌های ملی ایران است که شما را از شلوغی شهر به آرامش طبیعت دعوت می‌کند. حیوانات مختلفی نیز به صورت حفاظت شده در این پارک زندگی می‌کنند و شما می‌توانید حیات‌وحشی که در این منطقه ساکن هستند را نیز از نزدیک ببینید. وسعت این پارک حدود سی هزار هکتار است و پناهگاه حیوانات نیز 84 هزار هکتار وسعت دارد تا حیوانات بومی این منطقه به راحتی بتوانند در این اراضی وسیع زندگی کنند.



پارک فدک، معروف ترین پارک اصفهان



یکی از زیباترین پارک‌هایی که در شمال شرقی اصفهان می‌توانید از آن دیدن کنید؛ پارک فدک نام دارد که با مساحتی نزدیک به 85 هکتار و کاشت 40 هزار درخت گوناگون، از بهترین پارک‌های اصفهان شناخته می‌شود و مسافران زیادی به دلیل امکانات فراوانی که در این پارک وجود دارد؛ برای تفریح و استراحت در این پارک ساکن می‌شوند. یکی از جاذبه‌های گردشگری این پارک، وجود دریاچه مصنوعی در ضلع شرقی آن است که زمینه‌ساز تفریحات آبی نظیر قایق‌سواری در این پارک شده است. از دیگر امکانات این پارک می‌توان به کتابخانه، سالن مطالعه، سرویس بهداشتی و... اشاره کرد.

علاوه بر این امکانات، وجود غرفه‌های فروش صنایع‌دستی استان اصفهان نیز از دیگر مزایای بازدید از این پارک محسوب می‌شود تا در کنار قدم زدن در این محوطه زیبا، از صنایع‌دستی هنرمندان اصفهانی نیز دیدن کرده و سوغاتی‌هایی را نیز برای دوستان خود تهیه کنید. لازم به ذکر است که برای بازدید از پارک فدک باید مبلغی را به عنوان ورودی پرداخت کنید که در نهایت صرف امکانات و زیباسازی پارک می‌شود.


پارک ایثارگران با جاذبه‌های علمی و تاریخی


پارک ایثارگران نیز یکی دیگر از پارک‌های زیبای نصف جهان است. این پارک که مانند سایر پارک‌های اصفهان از گل‌کاری و درخت‌کاری زیبا و خلاقانه‌ای برخوردار است؛ علاوه بر اینکه محل مناسبی برای قدم زدن در هوای دلپذیر است؛ برخی جاذبه‌های علمی و تاریخی را نیز در دل خود جای داده است که از جمله آن‌ها می‌توان به وجود یک کلینیک گیاه‌شناسی در این پارک اشاره کرد.

در این کلینیک به شما مشاوره‌هایی درباره نحوه نگهداری گیاهان آپارتمانی، نگهداری کاکتوس‌ها، توصیه‌های تغذیه‌ای و... به بهترین شکل ممکن آموزش داده می‌شود و در کنار آن‌ها فرو‌ش گیاهان مقاوم به بی‌آبی و کاکتوس‌ها نیز انجام می‌شود که برای علاقمندان به گل و گیاه بازدید از این پارک نیز توصیه می‌شود. علاوه بر این‌ها یک ساختمان تاریخی 80 ساله نیز در این پارک وجود دارد که در دو طبقه ساخته شده است و معروف به خانه هنرمندان است. پس از گشت و گذار در این پارک، بازدید از جاذبه‌های تاریخی پارک نیز خالی از لطف نیست.


پارک ایثارگران اصفهان

سخن پایانی


شهرداری استان اصفهان در سال‌های اخیر اهمیت ویژه‌ای به گستردگی فضای سبز و احداث پارک‌های سرسبز و زیبا کرده است. با اینکه بسیاری از آن‌ها را نتوانستیم در این مطلب بگنجانیم ولی سعی کردیم برخی از معروف‌ترین پارک‌های اصفهان را به شما معرفی کنیم تا تجربه سفر بهتری را داشته باشید. اگر قصد سفر به اصفهان را دارید می‌توانید بلیط هواپیما اصفهان و همچنین بلیط قطار اصفهان را به صورت آنلاین از قاصدک24 رزرو کرده و از پشتیبانی 24 ساعته آن بهره‌مند شوید.