آنکارا بهتره یا استانبول؟

آنکارا پایتخت ترکیه و استانبول قطب گردشگری این کشور است و هر دو از نظر تجاری و توریستی اهمیت ویژه‌ای دارند؛ اما آب و هوا، مخارج زندگی، موقعیت شغلی و حتی جاهای دیدنی این دو شهر با یکدیگر متفاوت بوده و  هر کدام مزایا و معایب خود را دارند. با این حال کدام یک بهتر است؟ آنکارا یا استانبول؟ با قاصدک 24 همراه شوید تا به سراغ معرفی این دو شهر از تمامی جهات برویم و به یک نتیجه‌گیری کلی برسیم.


آنکارا یا استانبول

استانبول یا آنکارا از نظر آب و هوا


اولین اطلاعاتی که قبل از هر کاری باید داشته باشید، بررسی آب و هوای مقصد است؛ چرا که شرایط آب و هوایی تاثیر بسیار زیادی بر تصمیم‌گیری شما دارد. اگر هدفتان از خواندن این مطلب آنکارا یا استانبول برای زندگی باشد هیچ تفاوتی با سفر و تحصیل نخواهد داشت و باید به خوبی شرایط جوی این دو را بررسی کنید. برای این کار باید بدانید آب و هوای آنکارا قاره‌ای است و زمستان‌هایی سرد و خشک دارد و تابستان‌های آن بسیار گرم هستند. در مقابل آب و هوای استانبول تقریبا نیمه گرمسیری و مرطوب شناخته می‌شود. پس می‌توان نتیجه‌گیری کرد که استانبول شرایط هوایی معتدل‌تری نسبت به آنکارا خواهد داشت.

مقایسه آنکارا و استانبول

آنکارا یا استانبول برای زندگی


از مهمترین فاکتورهایی که برای زندگی باید درنظر گرفته شود می‌توانیم به جمعیت هر شهر، قیمت مسکن، خورد و خوراک، خرید و رفت و آمد اشاره کنیم. مقایسه این فاکتورها با یکدیگر به شما یک دید کلی در استانبول و آنکارا را می‌دهند و تصمیم‌گیری را برایتان آسان‌تر می‌کنند.

  • مقایسه جمعیت: جمعیت استانبول براساس آخرین آمار به 15 میلیون و 70 هزار نفر می‌رسد و جمعیت آنکارا 5 میلیون و 67 هزار نفر است. این اختلاف جمعیت سبب می‌شود به طور کلی هزینه زندگی و مخارج در استانبول بیشتر از آنکارا باشد.
  • مقایسه مسکن: جمعیت زیاد استانبول با افزایش تقاضای مسکن همراه است و قیمت ملک و خانه را بالا می‌برد. در حالی که آنکارا با جمعیت کمتر خود هزینه مسکن پایین‌تری خواهد داشت.
  • مقایسه حمل و نقل در شهر: وسایل حمل و نقل عمومی در استانبول بسیار بیشتر از آنکارا است و رفت و آمد در شهر نسبت به آنکارا حجم بیشتری دارد. براساس آخرین آمارها هم می‌توانیم بگوییم هزینه حمل و نقل در استانبول به صورت ماهانه 2 برابر آنکارا خواهد بود. البته این در حالی است که قیمت سوخت در تمامی شهرهای ترکیه یکسان است!
  • مقایسه خورد و خوراک و خرید: به طور کلی آنکارا و استانبول مراکز خرید مختلفی دارند و هر کدام از رستوران‌های جذاب و متعددی برخوردارند. پس تنها گزینه‌ای که می‌ماند، بحث مخارج است که طبیعتا استانبول قیمت بالاتری دارد. (این بالابودن هزینه به نسبت مسکن و حمل و نقل نیست و اختلاف کمتری دارد.)


بیشتر بخوانید: فرودگاه آنکارا؛ با فرودگاه بین‌المللی اسن بوغا بیشتر آشنا شوید



مقایسه زندگی در آنکارا و استانبول

همانطور که در بالا مشاهده کردید هزینه‌ها در استانبول بیشتر برآورد می‌شود و در پاسخ به پرسش «زندگی در آنکارا یا استانبول؟» باید بگوییم: آنکارا بهتر است؛ زیرا هزینه کمتری دارد؛ خلوت‌تر است؛ فضای سرسبز و پارک‌های تمیزی دارد؛ از نظر معیارهای بهداشتی و رسیدگی شهرداری در بالاترین جایگاه شناخته می‌شود. با این حال اگر می‌خواهید جنب و جوش یک زندگی ترکی را تجربه کنید و از مدرن‌ترین امکانات و بیشترین تجهیزات تفریحی و رفاهی بهره‌مند شوید، استانبول را برای زندگی برگزینید.

آنکارا بهتره یا استانبول برای سفر؟


بی‌تردید جاهای دیدنی استانبول و آنکارا تنوع بالایی دارند و هر کدام در نوع بسیار زیبا و منحصربه‌فرد هستند. با این حال اگر به تفریحات آبی، کلاب‌ها و تفریحات شبانه استانبول، بهترین غذاهای ترکی، رستوران‌های معروف و جاذبه‌های توریستی و طبیعی بیشتر علاقمند هستید، تور استانبول را تهیه کنید. در مقابل اگر بازدید از آثار تاریخی و آشنایی با فرهنگ و تمدن ترکیه را ترجیح می‌دهید به آنکارا بروید. همچنین باید بدانید جشنواره‌های شاد، فستیوال‌های بین‌المللی و نمایشگاه‌های زیادی در استانبول برگزار می‌شوند و سالانه توریست‌های زیادی برای شرکت در آن‌ها به ترکیه می‌آیند. این در حالی است که آنکارا تعداد بسیار کمی از جشنواره‌ها را پوشش می‌دهد و از لحاظ گردشگری کمتر گردشگر دارد. بنابراین نتیجه‌گیری برای انتخاب مقصد سفر کاملا طبق سلیقه شما خواهد بود.


بیشتر بخوانید: 14 مورد از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری آنکارا + عکس




استانبول بهتر است یا آنکارا

مقایسه آنکارا و استانبول از نظر هزینه‌ها


همانطور که در بخش آنکارا یا استانبول برای زندگی اشاره کردیم، جمعیت استانبول بسیار بیشتر از آنکارا است. این موضوع سبب بالا رفتن قیمت مسکن و حمل و نقل عمومی می‌شود. هزینه خورد و خوراک، خرید لوازم و قبض هم در استانبول بالاتر است. با این حال اختلاف قیمت کمتری نسبت به هزینه ملک و مسکن دارند. پس اگر به دنبال مقصدی با هزینه‌های کمتر هستید، آنکارا را انتخاب کنید.



بیشتر بخوانید: بهترین فصل سفر به آنکارا، آب و هوا، فستیوال‌ها و خرید!


 

آنکارا یا استانبول برای تحصیل


یکی دیگر از مقایسه‌های رایج در مورد استانبول یا آنکارا در زمینه تحصیل است. اگر بخواهیم میزان کیفیت دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی این دو شهر را بررسی کنیم، باید بگوییم در شرایط یکسانی قرار دارند. به عبارتی دیگر تحصیل در آنکارا یا استانبول تفاوت زیادی ندارد و عمده مسائلی که باید درنظر داشته باشید، هزینه‌های زندگی است. (در بخش قبل به طور کامل مخارج زندگی در این دو شهر را مقایسه کردیم.)

تحصیل در آنکارا یا استانبول

آنکارا یا استانبول برای موقعیت شغلی


اگر به دنبال تحصیل یا زندگی هستید، اطلاع از میزان موقعیت شغلی در این دو شهر جایگاه ویژه‌ای دارد؛ چرا که در نهایت نیاز به یافتن شغل و تامین مخارج خود خواهید داشت. حال از آنجایی که آنکارا پایتخت ترکیه و استانبول به عنوان یکی از مهمترین شهرهای بندری کشور است، موقعیت شغلی هر دو تقریبا یکسان شناخته می‌شود. پس تعجبی ندارد که شرکت‌های مختلف، کارخانه‌های صنعتی، مراکز تجاری وسیع و... به صورت گسترده هم در استانبول و هم در آنکارا وجود داشته باشند. لذا می‌توان نتیجه‌گیری کرد یافتن شغل در هر دو شهر از نسبت متوازنی برخوردار است و تاثیر زیادی بر تصمیم‌گیری شما که آنکارا بهتره یا استانبول نخواهد داشت.

تفاوت استانبول و آنکارا

ناگفته نماند آنکارا پایتخت سیاسی و تجاری ترکیه معرفی می‌شود و بستر بسیار مناسبی برای امور سرمایه‌گذاری است. این موضوع زمانی اهمیت بیشتری دارد که بخواهید یک کسب و کار در شهر ایجاد کنید یا یک شرکت راه بیندازید. برای این کار تور آنکارا بهتر از استانبول خواهد بود.

در نهایت مقایسه آنکارا یا استانبول به پایان رسید و سعی داشتیم این دو شهر را از تمامی جوانب مهم و ضروری بررسی کنیم. پس قبل از سفر، زندگی یا حتی تحصیل و کار در ترکیه بهتر است موارد گفته شده را به دقت مطالعه کرده و با یک دید باز و کامل تصمیم بگیرید.


سوالات متداول درباره استانبول بهتره یا آنکارا

مساحت آنکارا 24,521 کیلومتر مربع است و جمعیت آن به 5 میلیون نفر می‌رسد. در مقابل استانبول مساحتی 5,323,22 کیلومتر مربعی دارد و جمعیتش 15 میلیون نفر برآورد می‌شود.
استانبول، سرزمین شور و هیجان و آنکارا، شهری آرام و پاکیزه است که دیدنی‌های تاریخی آن بیشتر از جاهای تفریحی است. همچنین مردم استانبول همواره از وجود زباله‌های فراوان در سطح شهر شاکی هستند، در صورتی که آنکارا شهری بسیار تمیز بوده و از نظر بهداشتی در سطح بالاتری قرار دارد.
مراکز خرید استانبول و آنکارا بسیار متنوع هستند و شما می‌توانید از کالاهای برند تا لوازم ارزان را در هر دو پیدا کنید. پس تفاوتی ندارد که برای خرید به کدام بروید اما توجه داشته باشید به طور کلی هزینه‌های استانبول بیشتر از آنکارا است و این موضوع بر قیمت اجناس بی‌تاثیر نخواهد بود.