منظور از پرواز چارتر چیست؟

اگر به سفرهای هوایی علاقمند باشید، تاکنون بارها نام بلیط هواپیما چارتری را شنیده‌اید و از محبوبیت این بلیط در میان افراد باخبر هستید. بنابراین ممکن است بپرسید بلیط هواپیما چارتری چیست؟ آیا این بلیط با بلیط هواپیما سیستمی تفاوتی دارد؟ در چه مسیرهایی می‌توان بلیط چارتر را تهیه کرد؟ این پرسش‌های متداول سبب شدند تا ما این بار در قاصدک 24 به سراغ معنای بلیط چارتر برویم و هر آن چیزی که درباره آن باید بدانید را معرفی کنیم.

بلیط چارتر چیست

بلیط هواپیما چارتر چیست؟


در ابتدا بیایید با معنی چارتر آشنا شویم. چارتر کردن به معنای اجاره کردن است و این کار می‌تواند برای خدمات زیادی از بلیط سفر تا هتل صورت بگیرد. پس چارتر فقط برای بلیط هواپیما نیست؛ اما در ایران بیشتر در مسیرهای هوایی ارائه می‌شود و همین موضوع سبب شده است بیشتر افراد تصور کنند چارتر برای اتوبوس، قطار یا هتل وجود ندارد. حال ممکن است بپرسید چارتر در هواپیما به چه معناست یا پرواز های چارتر چیست؟ در حقیقت ماجرا از این قرار است که شرکت‌های هواپیمایی برای مسیرهای پرتدد در طول سال بلیط‌های خود را به صورت کلی (چارتر کامل) یا محدود به چند صندلی، به آژانس‌های مسافرتی یا دیگر سرویس‌های ارائه دهنده بلیط می‌فروشند. از این پس این شرکت‌های چارترکننده هستند که بلیط‌ها را برای فروش عرضه می‌کنند.

تفاوت پرواز سیستمی و چارتر چیست؟


پرواز سیستمی و چارتری در عوامل مختلفی تفاوت دارند که در زیر مشاهده می‌کنید:

  1. بلیط هواپیما چارتری فقط در برخی مسیرها وجود دارد که شامل مقاصد محبوب می‌شود ولی بلیط سیستمی به تمامی نقاط داخلی و خراجی ارائه می‌شود. از مسیرهای پرتدد می‌توانیم به تهران مشهد و بالعکس، تهران کیش و تهران استانبول اشاره کنیم. برای اطلاع دقیق‌تر از مقاصد و خرید بلیط چارتر می‌توانید از قاصدک 24 کمک بگیرید.
  2. بلیط چارتری امکان کنسلی و استرداد ندارد ولی در بلیط هواپیما سیستمی این قابلیت موجود است. پس اگر از سفر خود مطمئن نیستید، توصیه می‌کنیم به سراغ پروازهای چارتری نروید. در مقابل اگر می‌خواهید برای مسافرت خود برنامه‌ریزی کنید و از برگزاری آن اطمینان کافی را دارید، بلیط سیستمی بخرید.
  3. در پروازهای چارتر قیمت بلیط هواپیما برای کودکان با بزرگسالان تفاوتی ندارد ولی در بلیط هواپیما سیستمی می‌توانید بلیط کودک خود را با مبلغ کمتری دریافت کنید.

تفاوت چارتری و سیستمی

قیمت بلیط هواپیما چارتر چگونه است؟


یکی از مهمترین نکات که باید به آن توجه داشته باشید، هزینه پرواز چارتری است که به زمان سفر و مسیر موردنظر بستگی دارد. چارترکننده‌ها تا حد امکان می‌خواهند بلیط‌های خود را به فروش برسانند و صندلی خالی باقی نگذارند. بنابراین استراتژی‌های متفاوتی برای آن دارند و قیمت بلیط هواپیما برای هر شرکت چاترکننده با دیگری متفاوت است. در بخش بعدی با این استراتژی بیشتر آشنا می‌شویم.

بهترین زمان تهیه بلیط هواپیما چارتری چه موقعی است؟


همانطور که گفتیم معمولا تعیین‌کننده قیمت بلیط چارتر به فصل مسافرت و مسیر مربوطه شناخته می‌شود. پس قیمت بلیط برای هر فصل با دیگری تفاوت دارد و حتی در برخی زمان‌ها هزینه آن بیشتر از بلیط سیستمی است؛ پس اشتباه نکنید! همواره بلیط هواپیما چارتری ارزان‌تر از بلیط سیستمی نبوده و در ایام پیک سفر می‌تواند حتی گران‌تر باشد. این موضوع به نفع شرکت چاترکننده خواهد بود و او دیگر نیازی به کاهش قیمت برای تکمیل ظرفیت نخواهد داشت.

پرواز چارتر يعني چه

البته موقعیت برعکس این موضوع هم وجود دارد. مثلا در روزهای امتحانات، ایام بعد از نوروز، ماه رمضان و حتی زمان بازگشایی مدارس، تعداد مسافران کمتر می‌شود. پس چارترکننده قیمت پرواز خود را کاهش می‌دهد تا بتواند افراد بیشتری را جذب کند؛ اما چه زمان‌هایی پرواز ارزان‌تر است؟ در پاسخ باید بگوییم این موضوع برای همه مسیرها یکسان نیست. به عنوان مثال پروازهایی که در مشهد فرود می‌آیند، در مناسبت‌های مذهبی و اعیاد مختلف چارتر می‌شوند و امکان خرید آن‌ها در روزهای پایانی حرکت تقریبا غیرممکن است. همچنین از آنجایی که این ایام محبوبیت زیادی دارند، دیگر دلیلی برای کاهش قیمت نبوده و در برخی مواقع امکان افزایش قیمت هم وجود دارد.

کدام ایرلاین‌ها بلیط چارتری را ارائه می‌دهند؟


معمولا تمامی شرکت‌های هواپیمایی مانند ماهان ایر، زاگرس، آتا، تابان، آسمان، کیش ایر و غیره بلیط‌های چارتری خود را ارائه می‌دهند و شما می‌توانید آن‌ها را با مراجعه به قاصدک 24 به صورت آنلاین خریداری کنید.

در نهایت توصیه می‌کنیم قبل از خرید بلیط به زمان سفر و مسیر انتخابی دقت لازم را داشته باشید؛ چرا که فصل مسافرت و مقصد شما اصلی‌ترین عوامل برای تعیین نرخ پرواز چارتر هستند. قاصدک24 نیز در تمامی مراحل تهیه بلیط هواپیما سیستمی و چارتری همراهتان خواهد بود و سفر لذت‌بخشی را برایتان آرزو می‌کند.