سوغات اصفهان چیست؟

اصفهان یکی از شهرهای پرطرفدار در زمینه گردشگری است ‌که سوغات ارزشمندی دارد. هر سفر یک بخش جذاب دارد و در سفر به اصفهان خرید سوغاتی خیلی جذاب و دوست داشتنی است. اصفهان دو نوع سوغاتی خوراکی و صنایع دستی دارد که سوغات خوراکی قیمت کمتری نسبت به صنایع دستی دارند و هر کدام از این‌ها طرفداران خاص خود را دارند. در ادامه این مطلب از قاصدک24 با سوغات اصفهان و صنایع دستی آن آشنا می‌شویم.

بهترین سوغات اصفهان

سوغات خوراکی اصفهان


سوغاتی های خوراکی در اصفهان بسیار زیاد هستند، انواع گز و شکلات‌ها و شیرینی‌های متنوع و خوشمزه همگی از سوغات اصفهان هستند. حالا اگر برایتان سوال پیش آمده که سوغات اصفهان را از کجا بخریم؟ در جواب باید گفت که در همه مراکز خرید اصفهان این خوراکی های خوشمزه پیدا می‌شود.

سوغات خوراکی شامل:

  • گز اصفهان
  • پولکی اصفهان
  • سوهان عسلی
  • نبات
  • شیرینی کرکی
  • جوز قندی
  • عسل
  • برشتوک



بیشتر بخوانید: غذاهای محلی اصفهان؛ غذاهایی که نباید هیچ‌وقت از دست داد!



گز اصفهان


معروف‌ترین سوغات اصفهان، گز است که بسیار لذیذ و خوشمزه است این سوغاتی خوشمزه از زمان صفویان به جا مانده است. گز تنها مختص اصفهان است و در هیچ جای دیگر پیدا نمی‌شود. هر ساله حدود ۶۵۰ هزار تن گز در اصفهان تولید می‌شود. قبلا گز را از عصاره درختچه‌ای به نام انگبین درست می‌کردند ولی امروزه با شکر، گلاب، سفیده تخم مرغ و انواع مغزها درست می‌کنند. در گزهای مرغوب از عسل و انگبین علفی هم استفاده می‌کنند، قیمت گز انگبین بسیار بالاتر از گز معمولی است. گز اصفهان انواع مختلفی دارد که به طور کوتاه هر کدام از آن ها را معرفی می‌کنیم.


گز لقمه‌ای


رایج ترین گز اصفهان گز لقمه‌ای است که کوچکتر از بقیه گزها است.

سوغات خوراکی اصفهان


گز آردی


گز آردی همان طور که از اسمش پیداست در آرد غلتانده می‌شود و زیاد شیرین نیست البته خوردن این گز که خوشمزگی ویژه‌ای دارد کمی دردسر دارد و احتمال اینکه آردی شوید زیاد است همچنین از بقیه گزها سفت‌تر است.


گز سکه‌ای و برشی


گز سکه‌ای و برشی کمتر از بقیه گزها در بازار است. مثل گز آردی ولی کوچکتر است و درون آن مغز فراوانی دارد.

گز انگشت پیچ


گز انگشت پیچ گز به دلیل نرمی بسیاری که دارد می‌شود با قاشق مصرف کرد برای همین مناسب مادر بزرگ‌ها و پدربزرگ‌ها است.


گز با لایه شکلاتی


گز شکلاتی با لایه‌ای از شکلات پوشانده می‌شود تا گز را به مدت طولانی‌تری نگهداری کنند. طعم این نوع گز با گزهای معمولی خیلی فرق می کند؛ زیرا که در روکش آن از پودر کاکائو استفاده شده است.



بیشتر بخوانید: هزینه سفر به اصفهان؛ چطور با کمترین هزینه به اصفهان سفر کنیم؟


گز کم کالری و بدون قند


گز کم کالری مناسب افرادی است که رژیم غذایی دارند و گز بدون قند مناسب افراد دیابتی است.


پولکی اصفهان


بعد از گز معروف‌ترین سوغات اصفهان پولکی اصفهان است که در دسته آب نبات‌ها قرار می‌گیرد. پولکی اندازه یک سکه است و مانند سکه نیز برش می‌خورد و انواع مختلف: زعفرانی، عسلی، کاکائویی، دارچینی، نارگیلی، نعنایی و پسته‌ای دارد. هر کدام از این پولکی‌ها طعم بخصوصی دارند که هر کس بسته به ذائقه خود این پولکی ها را تهیه می‌کند. مردمان بومی اصفهان عاشق طعم خوب و خوشمزه پولکی هستند و از مصرف کنندگان اصلی پولکی شناخته می‌شود. پولکی های خوشمزه اصفهان را می‌توانید همراه چای داغ نوش جان کنید. پولکی ها را از باقیمانده نبات درست می‌کنند.


سوغات معروف اصفهان

سوهان عسلی


سوهان عسلی خوراکی خوشمزه ای که دوست ندارید تمام شود از ترکیبات عسل، کره، شکر، گلاب، زعفران، خلال بادام و پسته درست شده است. سوهان عسلی یکی از سوغات اصلی اصفهان است که به همراه چای مصرف می‌شود و به صورت ورقه‌ای و برش خورده در بازار است.


نبات


از دیگر سوغات اصفهان نبات است که طرفداران زیادی دارد و با طعم‌های زعفرانی، دارچینی، نعنایی، لیمویی و آویشن و زیره وجود دارد که هر کس به سلیقه خودش طعم مورد علاقه خود را انتخاب می کند. نبات‌ها به صورت شاخه‌ای یا چوبی در بازار وجود دارد.


شیرینی کرکی


یکی از شیرینی های پر طرفدار اصفهان شیرینی کرکی است که از سوغات معروف اصفهان به شمار می آید. این شیرینی بافت نرم و لطیفی دارد و طعم آن فوق العاده بی نظیر است. شیرینی کرکی در سه طعم شکلاتی، وانیلی و زعفرانی است که مصرف آن همراه چای بسیار لذیذ و دلچسب است. این شیرینی از ترکیب سه آرد برنج، آرد نخودچی و گندم با روغن و هل و پودر پسته تهیه می‌شود. بعضی از فروشگاه‌ها شیرینی کرکی تهیه شده با روغن حیوانی دارند که طعمی بی نظیر دارد. شیرینی کرکی از سوغات اصفهان که طرفداران زیادی بین گردشگران دارد.


شیرینی اصفهان

جوز قندی


از شیرینی های گران قیمت اصفهان می توان جوز قندی را نام برد که طعم خوبی دارد و بسیار مقوی است. جوز قندی از یک هلو به نام آلگ تهیه می‌شود: ابتدا پوست هلو را کنده و هسته آن را درآورده و خاک قند و مغز گردو آسیاب شده می ریزند و خشک می کنند. به غیر از هلو با میوه‌های ديگر مانند انجیر، الو و گلابی هم این شیرینی گران قیمت را درست می‌کنند. این شیرینی محلی را می توانید به عنوان سوغات اصفهان به شهر خود ببرید و به دوستان خود هدیه دهید.
 

عسل


شاید عسل فریدون شهر به گوش شما خورده باشد، از سوغات اصفهان عسل مرغوب فریدون شهر است که عطر بخصوصی دارد و طعم آن بستگی به گیاهی دارد که زنبور از آن تغذیه کرده است. انواع مختلف عسل فریدون شهر: عسل قنقال و عسل گون است که بسیار لذیذ هستند‌ و به دلیل وجود گیاهان فراوان در این شهر عسل آن جنبه دارویی نیز دارد.


برشتوک


برشتوک از شیرینی های سنتی اصفهان است که با آرد گندم و آرد نخودچی تهیه می شود و طعم آن بسته به نوع آردی که استفاده می شود فرق دارد. معمولا به شکل لوزی برش می خورد و به مواد آن هل و پودر قند نیز اضافه می‌کنند.


سوغات صنایع دستی اصفهان


صنایع دستی اصفهان از سوغات ارزشمندی است که گران‌بها و ماندگار است. اثر دست هنرمندان اصفهانی در سرتاسر جهان زبانزد خاص و عام است آثاری که با عشق و هنر آمیخته شده است. هر کسی که به اصفهان سفر می‌کند بدون شک یک آثار هنری از اصفهان در خانه خود دارد. بیشتر گردشگران خارجی برای دیدن جاهای دیدنی اصفهان و خریدن سوغات اصفهان به ایران می آیند و این آثار ارزشمند را از طریق فرودگاه اصفهان با خودشان به کشورشان می‌برند.

سوغات صنایع دستی شامل:

  • فیروزه کوبی
  • پارچه قلمکاری شده
  • کاشی سازی
  • خاتم کاری
  • ظروف مسی
  • فرش و قالی اصفهان
  • قلمزنی
  • مینا کاری
  • تابلوهای خوشنویسی

خاتم کاری در اصفهان


زیباترین سوغات اصفهان خاتم کاری نام دارد که کار دست هنرمندان عزیز ایرانی است. در این هنر کار با چوب است که از دوره صفویان به یادگار مانده است. خاتم کاری در اصل قرار دادن تکه‌های کوچک چوب کنار یکدیگر است که باعث خلق اثری شگفت انگیز می‌شود. در خاتم کاری گاهی اوقات از طلا، نقره و آلومینیوم و غیره نیز استفاده می‌شود‌.

بهترین صنایع دستی اصفهان

فیروزه کوبی


فیروزه کوبی یک هنر اصیل ایرانی است. سنگ فیروزه یک سنگ بسیار ارزشمندی است که در خراسان رضوی معادن زیادی از این سنگ ارزشمند وجود دارد. هنرمندان ایرانی و توانمند با استفاده از کوبیدن فیروزه روی ظروف مسی آثار ارزشمندی را به یادگار می‌گذارند که این هنر فیروزه کوبی نام دارد. این ظروف جنبه تزیینی دارند و بسیار گران قیمت هستند. اگر به اصفهان سفر کردید حتما از این سوغات اصفهان برای خود و آشنایان خریداری کنید‌.


پارچه قلمکاری شده


پارچه قلمکاری شده یکی از سوغات اصفهان است که با قالب چوبی و رنگ اشکالی را روی پارچه چاپ می‌کنند. پارچه قلمکاری شده یکی از سوغات ارزشمند اصفهان است که گردشگران زیادی آن را خریداری می‌کنند‌.

مینا کاری


یکی از سوغات اصفهان که طرفداران زیادی دارد ظروف مینا کاری شده است. اکثر مینا کاری های اصیل به رنگ آبی است و تمام هنرمندان این زمینه با رنگ آبی و رنگ‌هایی با طیف آبی کار می‌کنند. در خرید این آثار ارزشمند دقت کنید نقاشی در همه جا باید یکنواخت باشد و رنگ‌ها در هم نرفته باشند.


صنایع دستی معروف اصفهان

کاشی سازی اصفهان


از سوغات زیبای اصفهان می توان به ظروف کاشی سازی شده اشاره کرد که با کاشی‌های کوچک رنگی و معرق ساخته می شوند.

 

ظروف مسی


از آثار ارزشمند و پر زحمت دیگر هنرمندان اصفهان می‌توان ظروف مسی را نام برد که بسیار زیبا و چشم نواز هستند. ظروف مسی از سوغاتی است که با زحمت و تلاش فراوانی درست می‌شوند.


بهترین صنایع دستی اصفهان 


فرش و قالی اصفهان


قالی های دست بافت اصفهان بیشتر از ابریشم بافته می‌شوند و از آن دسته از سوغات اصفهان است که بهتر است برای خودتان نگه دارید؛ زیرا که هم گران است و هم ظرافت و زیبایی خاصی دارند.


قلمزنی اصفهانی


قلمزنی یک اثر ارزشمند است که از سوغات اصفهان است. قلمزنی بر روی وسایل مختلف پیاده می‌شود و انواع مختلفی دارد برجسته کاری، مشبک کاری، حکاکی برخی از آن‌ها هستند. نقش‌هایی که در قلم زنی استفاده می‌شوند: بوته‌های شاه عباسی، منبت، ختایی، اشکال حیوانی و... هستند. قلمزنی یک سوغاتی ارزشمند است که مسافران آن‌ را به یادگار به شهر خود می‌برند. گران‌ترین نوع آن قلم زنی روی نقره است که ظرافت بسیار بالایی دارد و بسیار گران قیمت است.

صنایع دستی اصفهان

تابلوهای خوشنویسی


از زمان‌های بسیار دور ایران مهد خوشنویسی بوده است و استادان برجسته های در این زمینه کار کرده و مشهور شده‌اند. میرعماد حسنی یکی از این هنرمندان است که در اصفهان زندگی کرده و در زمینه خوشنویسی در اصفهان بسیار فعالیت داشته است. یکی از سوغات اصفهان تابلوهای با ارزش خوشنویسی این شهر است که طرفداران خاص و ویژه‌ای دارد.

بهترین مکان برای خرید سوغات اصفهان


در اصفهان مراکز خرید بسیاری برای تهیه سوغات اصفهان وجود دارد که همه آن‌ها سوغات خوراکی و سوغات صنایع دستی درجه یک عرضه می‌کنند. در اینجا چند تا از بهترین مراکز خرید اصفهان را معرفی می کنیم.

  • بازار قیصریه
  • بازار اصفهان
  • گالری مینیاتور فتوت
  • سیتی سنتر اصفهان
  • بازار هنر

اگر قصد خرید سوغات اصلی اصفهان را دارید در اینجا آدرس دو تا از بهترین سوغات سراهای اصفهان را ذکر کرده‌ایم.

  • آدرس سوغات سرا: اصفهان، بهارستان شرقی، بین صفا و بهار آزادی
  • آدرس سوغات سرای رویال: اصفهان، خیابان حکیم نظامی، ابتدای محتشم کاشانی، نرسیده به ام آر آی سپاهان

بهترین مکان برای خرید سوغات اصفهان

حرف آخر


سوغاتی های اصفهان از آن دسته سوغاتی‌هایی هستند که فقط مختص خود اصفهان بوده و هیج جای دیگر نظیر آن پیدا نمی‌شود. خوردنی‌های اصفهان بسیار لذیذ و خوشمزه هستند امکان ندارد به اصفهان رفته باشید و از گز و پولکی اصفهان نخورده باشید. بیشتر افراد اصفهان را با گز معروف و خوشمزه‌اش می شناسند. همان طور که دیدید اصفهان علاوه بر گز سوغاتی‌های خوشمزه دیگری هم دارد که گردشگران بسیاری از سراسر جهان برای دیدن و خریدن این سوغاتی‌ها به مراکز خرید اصفهان می آیند. پس اگر هوس گز کردید و قصد خرید از بهترین سوغاتی های اصفهان را دارید با خرید بلیط هواپیما، بلیط قطار یا بلیط اتوبوس از قاصدک ۲۴ خودتان را به اصفهان برسانید و از نزدیک سوغات اصلی اصفهان را خریداری کنید. اگر هم اهل خرید کردن هستید و می‌خواهید راهنمای کامل از بهترین مکان برای خريد سوغات اصفهان را داشته باشید ما در قاصدک ۲۴ آن را به اشتراک گذاشته‌ایم.

سوالات متداول در مورد سوغات اصفهان

میناکاری، قلمزنی، فرش و قالی، خاتم کاری و ‌...
گز، پولکی، سوهان عسلی، شیرینی کرکی و...