معرفی جاهای دیدنی جزیره هرمز

جزیره هرمز یکی از زیباترین و بکرترین جزیره‌های ایران در خلیج فارس است که سرتاسر آن را جاذبه‌های طبیعی و تاریخی فراوانی فرا گرفته و در حال حاضر گردشگران زیادی برای بازدید از بهترین جاهای دیدنی جزیره هرمز و آشنایی با آداب و رسوم و فرهنگ مردمان آن، به این جزیره سفر می‌کنند. با این‌که زیباترین سواحل خلیج فارس با خاک رنگارنگ در این جزیره بکر قرار گرفته است؛ ولی دیدنی‌های جزیره هرمز محدود به این سواحل نمی‌شود؛ بلکه غارهای دیدنی، قلعه‌های تاریخی، دره‌ها و صخره‌های شگفت‌انگیز نیز همگی از جاذبه‌های بی‌نظیر و دیدنی جزیره هرمز به شمار می‌روند. فرهنگ شاد این جزیره و آداب و رسوم منحصر به فرد مردم محلی باعث اشتیاق گردشگران برای سفر به این جزیره شگفت‌انگیز در جنوب ایران شده است. نکته جالب توجه این است که برای ورود به این جزیره و گشت و گذار در آن، نمی‌توان از خودروی شخصی استفاده کرد؛ بلکه باید از موتورهایی که محلیان در اختیار شما می‌گذارند؛ استفاده کنید و به بازدید از این منطقه سحرآمیز بروید. در این مطلب از قاصدک 24 قصد داریم که درباره مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری جزیره هرمز و همچنین بهترین تفریحات هرمز بنویسیم؛ با ما همراه باشید.


برای خرید بلیط هواپیما کلیک کنید



جزیره هرمز


جزیره هرمز کجاست؟


جزیره هرمز یکی از جزایر مهم و دیدنی در جنوب ایران است که در 8 کیلومتری قشم و 42 کیلومتری بندرعباس قرار دارد. وجود ارتفاعات و کوه‌ها در فاصله نزدیکی از صخره‌ها و دره‌ها و غارها در کنار هم، و همچنین خاک رنگارنگ و زیبایی که مانند رنگین کمانی به این زیبایی‌ها روح بخشیده است؛ همگی باعث شگفتی این جزیره زیبا شده است. برای سفر به این جزیره، به چند طریق می‌توانید خودتان را به این مکان شگفت‌انگیز برسانید. اگر  از قشم می‌خواهید راهی جزیره شوید؛ می‌توانید در اسکله بندر ذاکری سوار بر قایق‌های تندرو شوید و به مقصد برسید و یا اینکه بلیط هواپیما بندرعباس را خریداری نمایید و از طریق اتوبوس‌های دریایی در اسکله شهید حقانی بندرعباس، به سمت جزیره هرمز حرکت کنید.

جاهای دیدنی جزیره هرمز


جزیره توریستی هرمز دارای جاذبه‌های گردشگری فراوانی است. برخی از دیدنی‌ترین جاذبه‌های گردشگری هرمز عبارتند از:

  • دره رنگین‌کمان
  • فرش خاکی هرمز
  • موزه دکتر نادعلیان
  • قلعه پرتغالی‌ها

 

بیشتر بخوانید: سوغات جزیره هرمز؛ ۷ سوغاتی و صنایع دستی جزیره هرمز



دره رنگین کمان 


یکی از شگفتی ها و دیدنی‌های هرمز که در سفر به این جزیره باید حتما از آن دیدن کنید؛ دره رنگین‌کمان است. بی‌راه نیست اگر جزیره هرمز را بهشت زمین‌شناسان می‌نامند. این دره زیبا و رنگارنگ، معدن سنگ‌های مختلفی از جمله هماتیت، مگنتیت و اولیژیست است که هر کدام از رنگ‌های مختلفی تشکیل شده اند که همین رنگ‌ها باعث ایجاد این دره رنگین‌کمانی شده است. این رنگین‌کمان روی زمین که به دلیل تنوع سنگ‌ها و کانی‌های موجود در آن 70 طیف رنگی مختلف را پیش روی چشم شما قرار می‌دهد؛ همچنین دارای معادن سنگ‌های فلزی مانند پیریت است که به چشم شیطان نیز معروف است. بهترین زمان بازدید از این دره شگفت‌انگیز هرمز، فصل زمستان است.

خاک قرمز هرمز


فرش خاکی هرمز


فرش خاکی هرمز که یکی از زیباترین جاذبه‌های توریستی جزیره هرمز محسوب می‌شود؛ اغلب توسط هنرمندان خوش‌ذوق همه ساله در این جزیره‌ی غنی از خاک‌ها و معادن رنگارنگ ایجاد می‌شود. برای ترسیم این فرش خاکی جذاب، ابتدا هنرمندان با گچ، شکل اولیه‌ای را بر روی زمین طراحی می‌کنند و سپس با استفاده از خاک‌های رنگارنگ این منطقه، نقش زیبای آن‌را برجسته و قاب جذابی را بوجود می آورند. در طراحی این فرش خاکی از خاک‌های رنگین‌کمانی این منطقه که در رنگ‌های مختلف مانند سرمه‌ای، سرخ، آهکی، طلایی و سبز هستند استفاده می‌شود؛ که در نهایت باعث خلق این اثر هنری می‌شود. فرش خاکی جزیره هرمز یکی از دیدنی های اصلی هرمز به‌شمار می‌رود؛ که پیشنهاد می‌کنیم در سفر به هرمز حتما از آن دیدن نمایید. نکته‌ای که باید توجه کنید این است که در سفر به جزیره هرمز، هرگز از خاک این جزیره با خود به جایی نبرید؛ تا به اکوتوریسم این منطقه آسیبی وارد نشود. با محافظت از اکوتوریسم این جزایر و جاذبه‌های گردشگری جزایر جنوب ایران، این فرصت را به آیندگان می‌دهیم تا آن‌ها نیز بتوانند از این زیبایی‌ها و شگفتی‌های بی‌نظیر دیدن کنند.
 

موزه دکتر نادعلیان


یکی دیگر از مهم‌ترین جاذبه های توریستی جزیره هرمز که در ابتدا هنرمند سرا نام داشت؛ توسط دکتر احمد نادعلیان از هنرمندهای برجسته ایران، در سال 1393 تاسیس شد. فعالیت این موزه هنری همانطور که از نامش پیداست؛ مرتبط با هنر و صنایع‌دستی این منطقه است. این موزه از دو بخش صنایع‌دستی جزیره هرمز و آثار هنری استاد نادعلیان تشکیل شده است که قسمت هنری، از یک گالری برای نمایش آثار هنری استاد نادعلیان و بخشی دیگر نقاشی‌های جدید این هنرمند برای فروش تشکیل شده است. همچنین اگر علاقه‌مند به دیدن صنایع‌دستی هرمز نیز باشید؛ می‌توانید در بخش دیگر از صنایع‌دستی این منطقه که در این موزه جمع‌آوری شده‌اند؛ دیدن کنید. علاوه بر این‌ها کارگاه‌های آموزشی نقاشی نیز در این موزه برگزار می‌شود که بومیان علاقه‌مند می‌توانند در آن شرکت کنند.

قلعه پرتغالی ها


قلعه پرتغالی ها


در حدود پانصد سال پیش و در زمان حکومت شاه عباس صفوی در ایران، جنگی بین ایرانی‌ها و پرتغالی‌ها در بندرعباس شکل گرفت که در نهایت به پیروزی ایرانی‌ها انجامید. در این جنگ پرتغالی‌ها که با کشتی خود را به جزیره هرمز رسانده بودند؛ با بومیان این منطقه درگیر شده و در صدد این بودند که این مناطق را تصرف کنند. این قلعه که  500 سال پیش توسط آلبوکرک توسط پرتغالی‌ها ساخته شده بود؛ محل استقرار افسران پرتغالی بود که سرانجام توسط الله وردی خان صفوی فتح شد. همچنین در این قلعه می‌توانید بقایای اولین توپ‌های جنگی را نیز مشاهده کنید.


تفریحات جزیره هرمز


ضمن بازدید از زیباترین جاذبه‌های گردشگری هرمز، می‌توانید از تفریحات ساحلی و بومی جزیره هرمز نیز لذت ببرید که برای آشنایی شما با تفریحات جزیره هرمز، برخی از آن‌ها را در ادامه مطلب معرفی کرده‌ایم.

تماشای پرندگان در هرمز

تماشای پرندگان مهاجر و بومی


 پرندگان مهاجر زیادی در این جزیره دیده می‌شوند که از جمله آن‌ها می‌توان به مرغ ماهی‌خوار (کاکایی)، باکلان، سلیم، حواصیل، آبچلیک و پرستوهای دریایی اشاره کرد. پرستوهای دریایی در طول سفر طولانی خود، مدتی را در جنگل‌های شمال جزیره هرمز می‌گذرانند. همچنین علاوه بر این‌ها عقاب ماهی‌خوار و پرندگان بومی زیادی نیز در این جزیره حضور دارند.
 

تماشای حیوانات و عکاسی از آنها

 
به دلیل رفتار مسالمت‌آمیزی که اهالی جزیره با حیوانات بومی این منطقه داشته‌اند؛ حیواناتی مانند آهو به حدی در این جزیره احساس امنیت می‌کنند؛ که ممکن است به چادرهای اقامتی گردشگران نیز نزدیک شوند. بنابراین به راحتی می‌توانید آهوهایی را به‌ خصوص در مرکز جزیره هرمز مشاهده کنید. پس در صورتی‌ که به عکاسی علاقه دارید؛ این حیوانات زیبا سوژه بسیار خوبی برای عکاسی هستند. ولی حواستان باشد آسیبی به این حیوانات وارد نکرده و باعث ترس آن‌ها از محیط نشوید. همچنین این جزیره میزبان دوگونه از لاکپشت‌های در حال انقراض است که لاکپشت دریایی سبز و لاکپشت پوزه عقابی نام دارند. این لاکپشت‌ها جنوب جزیره هرمز را برای تخم‌گذاری در اواخر زمستان انتخاب می‌کنند.


غواصی در سواحل زیبای هرمز


ورزش غواصی را می‌توان یکی از مهیج‌ترین ورزش‌های آبی و تفریحات ساحلی برشمرد که در اکثر شهرهای ساحلی امکاناتی را برای آن در نظر گرفته‌اند. البته که یکی از هیجان‌انگیزترین مکان‌ها برای تجربه غواصی و همچنین گذراندن دوره‌های آموزشی غواصی، جزیره هرمز به شمار می‌رود. به همین دلیل بسیاری از افرادی که به غواصی علاقه‌مند هستند ترجیح می‌دهند که غواصی را در این جزیره آموزش ببینند و تجربه کنند. مدرسه غواصی هرمز در دو سطح پیشرفته و مبتدی کلاس‌های غواصی برگزار می‌کند که علاقه‌مندان می‌توانند به صورت تفریحی یا در قالب تورهای آموزش غواصی، زیبایی‌های زیر آب را در این جزیره تماشا کنند.

دوچرخه سواری، ارزان ترین راه گشت و گذار در جزیره


جزیره هرمز از بهترین مقاصد جزیره گردی در ایران به شمار می‌رود که سرتاسر آن پر از زیبایی‌های طبیعی است. شما می‌توانید با دوچرخه‌سواری در این جزیره به تماشای جای جای این جزیره زیبا بروید. دوچرخه سواری یکی از تفریحات این جزیره محسوب می‌شود و سکوت حاکم بر این جزیره، دلیل خوبی برای گشت وگذار و تماشای شگفتی‌های جزیره هرمز محسوب می‌شود. همانطور که قبل‌تر گفتیم در جزیره هرمز ورود وسیله حمل‌ و نقل ممنوع بوده ولی در عوض گردشگران می‌توانند با سوارشدن به موتورهای سه چرخ محلیان و یا کرایه دوچرخه، به دیدن جاذبه‌های هرمز بروند که در این بین هزینه کرایه دوچرخه برای یک یا چند روز هم مقرون به صرفه‌تر بوده و هم از تفریحات جزیره هرمز محسوب می‌شود.

قایق سواری در جزیره هرمز


قایق سواری و دیدن جزیره های اطراف


یکی دیگر از بهترین تفریحات در جزیره هرمز قایق سواری در دور تا دور جزیره است که امکان یک گشت و گذار نیم روزه را به شما می‌دهد. در اسکله این جزیره امکان کرایه قایق وجود داشته و شما می‌توانید با سوار شدن بر یکی از این قایق‌ها هم دوری در اطراف جزیره بزنید و هم از دیگر جزایر نزدیک به جزیره هرمز نیز دیدن کنید.

طراحی نقش حنا، محبوب بین گردشگران


اگر در اطراف سواحل هرمز قدم بزنید؛ زنان بومی این جزیره را می‌بینید که با حنا نقش و نقوش زیبایی را بر روی دست و پاهای گردشگران طراحی می‌کنند. هر کدام از این طرح‌های حنا، زیبایی خاص خود را داشته و از محبوب‌ترین کارها در بین گردشگران به شمار می‌رود که شماهم می‌توانید آن‌را تجربه کنید.

بهترین زمان سفر به هرمز

بهترین زمان سفر به جزیره هرمز


همانطور که احتمالا می‌دانید بهترین زمان سفر به جزیره هرمز، پاییز و زمستان است که میانگین دما در این جزیره حدودا 20 تا 30 درجه سانتی‌گراد است. همچنین در تعطیلات نوروزی و اوایل فروردین نیز زمان بسیار خوبی برای سفر به این جزیره است  و اکثر اقامتگاه‌ها نیز برای ایام عید، از قبل رزرو شده و بسیاری از گردشگران با تور کیش به این جزایر جنوبی ایران سفر می‌کنند. اما رفته رفته از اواسط فروردین و اردیبهشت، و با بالا رفتن دمای هوا و افزایش رطوبت، تعداد گردشگران این منطقه کمتر شده و جزیره نیز خلوت‌تر می‌شود.

سخن آخر

 جزیره هرمز که به نگین خلیج فارس نیز معروف است؛ جزیره‌ای بسیار دیدنی است که در سال‌های اخیر بسیاری از گردشگران برای دیدن جاذبه‌های منحصر به فرد آن، به این منطقه سفر می‌کنند. واقعیت این است که بسیاری از دیدنی‌های جزیره هرمز را در هیچ جای ایران نمی‌توان پیدا کرد. از آن‌جایی که همه‌ی جاذبه‌های توریستی و زیبایی‌های این جزیره را نمی‌توان در این مطلب جای داد؛ ولی سعی کردیم بهترین جاذبه‌ها و تفریحاتی که می‌توانید در جزیره هرمز داشته باشید را به شما معرفی کنیم. اگر شما هم بعد از خواندن این مقاله قصد سفر به این جزیره زیبا را داشتید؛ می‌توانید از خدمات آنلاین خرید بلیط هواپیما قشم از قاصدک24 استفاده کنید.