انواع غذاهای سنتی یزدی

غذاهای محلی یزد شامل لیست متنوعی از خورش‌ها، آش‌ها، غذاهای نانی، دسر و پیش غذا می‌شوند که هر سلیقه‌ای را راضی نگه می‌دارند. اگر به یزد سفر می‌کنید، چشیدن طعم بی‌نظیر غذاهای یزدی تبدیل به یکی از به یادماندنی‌ترین خاطراتتان خواهد شد. زمانی که وارد این شهر می‌شوید اصالت ایرانی و معماری کهن اماکن آن توجه شما را به خود جلب می‌کند. این اصالت راه خود را به غذاهای محلی یزد هم باز کرده و سبب طبخ خوشمزه‌ترین غذاهای ایرانی شده است. پس اگر می‌خواهید با غذاهای یزد آشنا شوید و یک سفر اشتهابرانگیز به دنیای آش‌ها و خورش‌های اصیل ایرانی داشته باشید، با قاصدک 24 همراه شوید.

 
انواع غذاهای یزدی

 

 

غذاهای محلی یزد چیست؟

 

غذاهای محلی یزد شامل لیست متنوعی از خورش‌ها، آش‌ها، غذاهای نانی، دسر و پیش غذا می‌شوند که هر سلیقه‌ای را راضی نگه می‌دارند. از خورش قیمه نخود معروف گرفته تا آش شولی و کوفته‌های لذیذ همگی می‌توانند شما را برای صرف یک وعده غذا در یزد شگفت‌زده کنند. بنابراین در سفر خود حتما سری به رستوران‌های این شهر بزنید و غذاهای سنتی یزد را سفارش دهید. البته می‌توانید در منزل نیز این غذاهای خوشمزه را آماده و نوش جان کنید.

 

 

خورش در غذاهای یزد

 

خورش های یزدی عطر و بوی وسوسه‌انگیزی دارند و مملو از خواص مفید هستند. پس اگر می‌خواهید بهترین غذاهای محلی یزد را امتحان کنید و از طعم آن‌ها لذت ببرید، به سراغ پلو خورش‌های این استان بروید. در سفر به شهر یزد، کنار غذاهای سنتی یزد می توانید از سوغات یزد نیز تهیه کرده و نوش جان کنید یا برای دوستان و اقوام ببرید.

 

قیمه نخود یزدی

 

اگر به دنبال یکی از معروف ترین غذاهای یزدی ها هستید، قیمه نخود انتخاب مناسبی است. این قیمه در میان مردمان یزد شهرت زیادی دارد و در مجالس و مراسم‌های مختلف آن‌ها طبخ می‌شود. همانطور که از نام آن نیز مشخص است، طرز تهیه آن مشابه قیمه سیب زمینی معمولی است با این تفاوت که به جای لپه از نخود استفاده می‌شود. شما می‌توانید این غذا را هم با مرغ و هم با گوشت خورشتی طبخ کنید و نوش جان نمایید. ادویه های استفاده شده در نخود یزدی (نمک، فلفل سیاه، چوب دارچین، زنجبیل، کاری، پودر هل)

عکس قیمه نخود یزدی

 

 

مواد لازم برای تهیه نخود یزدی

 

مواد لازم نخود یزدی

پیاز

1 عدد

گوشت / مرغ

450 گرم

نخود

250 گرم

لیمو عمانی

2 عدد

زعفران دم کرده

به میزان لازم

رب و زردچوبه

به دلخواه

ادویه

به میزان لازم

 

طرز تهیه نخود یزدی

 

  1. ابتدا نخود را از شب قبل خیس کنید و در روز بعد به مدت 15 دقیقه بپزید. پوست‌های نخود را جدا کرده و کنار بگذارید.
  2. پیاز را نگینی خرد کنید و با روغن تفت دهید. سپس زنجبیل و فلفل بریزید و گوشت‌ها را اضافه کنید. در صورت دلخواه می‌توانید از رب و کمی زردچوبه هم برای خوش‌رنگ شدن خورش استفاده نمایید.
  3. حال نوبت به ریختن نخود و آبجوش می‌رسد. اجازه دهید مواد خوب پخته شوند و خورش به غلظت دلخواه برسد.
  4. در اواخر پخت لیموهای عمانی را بیفزایید. سرانجام زعفران، چوب دارچین و سایر ادویه‌ها را اضافه کنید. قیمه نخود یزدی آماده است!

 


بیشتر بخوانید: بهترین زمان سفر به یزد چه فصلی است؟


 

متنیجه، فسنجان یزدی

 

یکی از غذاهای موردعلاقه اکثر ایرانی‌ها فسنجان است؛ بنابراین تعجبی ندارد که در غذاهای سنتی یزد نیز جای داشته باشد. البته در یزد آن را با نام محلی متنیجه می‌شناسند و کمی متفاوت از فسنجان معمولی طبخ می‌کنند. شما می‌توانید فسنجان یزدی را با انواع گوشت قرمز و سفید امتحان کنید و از خواص فراوان آن بهره‌مند شوید.

خورش فسنجان یزدی

 

مواد لازم برای تهیه فسنجان یزدی

 

مواد لازم فسنجان یزدی

چغندر

1 عدد متوسط

به / سیب / آلو

1 عدد

پیاز

1 عدد کوچک

گوشت قرمز / سفید

 

نیم کیلو

گردو و بادام آسیاب شده

به مقدار لازم

برگه زردآلو / آلوچه تازه

به دلخواه

رب انار

 

هل ساییده شده

3 عدد

ادویه (نمک، فلفل، زردچوبه)

به میزان لازم

 

طرز تهیه فسنجان یزدی

 

  1. ابتدا پیاز را نگینی خرد کنید و با روغن و ادویه تفت دهید. گوشت‌ها را بیفزایید تا نیم‌پز شوند.
  2. سپس گردو و بادام را با هم اضافه کنید. این دو مورد قابل حذف هستند یا می‌توانید فقط یکی از آن دو را استفاده کنید.
  3. چغندرها را نگینی خرد کنید و در یک ظرف جدا با به، سیب یا آلو بپزید. در صورت دلخواه زردآلو و آلوچه هم اضافه نمایید. میوه‌های پخته را همراه با هل داخل خورش بریزید. اگر ترشی غذا کم بود یک قاشق رب انار بیفزایید. براساس ذائقه و سلیقه خود می‌توانید شکر هم اضافه کنید.
  4. در نهایت اجازه دهید خورش به غلظت برسد و روغن بیندازد. فسنجان یزدی آماده است!

 

خورش کدو سرکه شیره از غذاهای اصیل یزدی

 

اگر به طعم‌های ترش و ملس علاقمند هستید و می‌خواهید از میان انواع غذاهای سنتی یزدی یکی را انتخاب کنید، خورش کدو سرکه شیره را از دست ندهید. در این خورش برخلاف نام آن، از شیره استفاده نمی‌شود و این کلمه به بافت شیره مانند خورش برای اضافه کردن شکر برمی‌گردد. همچنین می‌توانید به جای استفاده از گوشت گوسفندی، از مرغ یا بوقلمون استفاده کنید یا اگر گیاهخوار هستید، توفو بریزید.

 

مواد لازم برای تهیه خورش کدو سرکه شیره یزدی

 

مواد لازم خورش کدو سرکه شیره

پیاز بزرگ

2 عدد

گوشت گوسفندی

500 گرم

کدو سبز

1 کیلو

سرکه انگور و شکر

هر کدام نصف پیمانه

ادویه (نمک، فلفل سیاه و زردچوبه)

به میزان لازم

 

طرز تهیه خورش کدو سرکه شیره یزدی

 

برای تهیه این خورش که یکی از بهترین غذاهای محلی یزد است، باید پیاز را خرد کنید و با زردچوبه و روغن تفت دهید. سپس گوشت‌های خورشتی را اضافه کرده و کمی آن را سرخ کنید. آبجوش بریزید و اجازه دهید گوشت خوب پخته شود. در این میان کدوها را پوست بکنید و به 4 قسمت خرد کنید. پس از تفت دادن کدوها با روغن، آن‌ها را به خورش بیفزایید و سرکه و شکر هم اضافه کنید. میزان اضافه کردن شکر سلیقه‌ای است و به ذائقه شما برمی‌گردد. پس طعم غذا را بچشید و پس از ریختن ادویه، نوشجان کنید. به خاطر داشته باشید خورش نباید آبکی باشد، پس کدوها را زمانی داخل قابلمه بریزید که آب خورش کم شده باشد.

 

خورش سیب از غذاهای شهر یزد

 

خورش سیب یزد یکی از غذاهای متفاوت و خوشمزه‌ی محلی شناخته می‌شود که کمتر کسی آن را امتحان کرده است. پس اگر به دنبال یک خورش جدید و پرخاصیت هستید، حتما در سفر به یزد سری به رستوران‌های سنتی بزنید و این غذای وسوسه‌کننده را سفارش دهید.

غذاهاي معروف يزد

 

مواد لازم برای تهیه  خورش سیب یزدی

 

مواد لازم خورش سیب

مرغ

400 گرم

سیب

5 عدد

لپه پخته شده

200 گرم

آلو بخارا

16 عدد

پیاز

1 عدد

زعفران دم کرده

1 لیوان

زنجبیل ساییده شده

به میزان لازم

ادویه (نمک، فلفل و دارچین)

به میزان لازم

 

طرز تهیه خورش سیب یزدی

 

برای تهیه خورش سیب ابتدا پیازها را خرد کنید و با روغن تفت دهید. گوشت را اضافه کنید و زنجبیل بیفزایید. مواد را خوب با یکدیگر مخلوط کنید و زعفران را اضافه نمایید. پس از کمی تفت دادن، باقی مواد که شامل آلو، سیب‌های خرد شده و لپه می‌شوند را بریزید. در نهایت کمی دارچین بریزید و آبجوش را اضافه نمایید. اجازه دهید خورش خوب پخته شود. سپس در ظرف سرو کشیده و نوش جان کنید.

 

خورش به آلو، مقوی ترین غذای یزد

 

یکی دیگر از غذاهای اصیل یزد، خورش به آلو است که طعمی ملس و خواصیتی فراوان دارد. اگر در پاییز و زمستان به یزد سفر کردید، حتما این خورش محلی بی‌نظیر را امتحان کنید. یزدی‌ها خورش به آلو را در مهمانی‌ها و مراسم‌های خود به ویژه در روزهای سرد سال سرو می‌کنند و از عطر و طعم لذیذ آن لذت می‌برند. شما می‌توانید در این غذای یزدی طبق سلیقه خود از گوشت مرغ، گوسفندی و بوقلمون استفاده کنید.

 


خورش به آلو از خوشمزه ترین غذاهای یزدی است که در پاییز و زمستان طبخ می شود.


 
خورشت به آلو یزدی

مواد لازم برای تهیه خورش به آلو یزدی

 

مواد لازم خورش به آلو

بِه

2 عدد

آلو

250 گرم

لپه

75 گرم

پیاز

1 عدد

رب گوجه فرنگی

2 قاشق سوپ‌ خوری

آبلیمو

2 قاشق سوپ‌ خوری

شکر

به دلخواه

پودر زنجبیل

نصف قاشق چای‌ خوری

زعفران دم کرده

به میزان لازم

نمک، فلفل سیاه و زردچوبه

به میزان لازم

 

طرز تهیه خورش به آلو یزدی

 

برای پخت خورش به آلو، یکی از خوشمزه‌ترین غذاهای سنتی یزدی:

 

  1. ابتدا پیازها را نگینی خرد کنید؛ با روغن تفت دهید و گوشت را اضافه کنید.
  2. پس از تغییر رنگ گوشت، لپه‌ها را همراه با رب گوجه فرنگی، زردچوبه و زنجبیل بیفزایید. آبجوش را داخل مواد بریزید و در قابلمه را بگذارید. کمی بعد آلوها را بریزید.
  3. سپس به‌ها را پوست بکنید و خرد کنید. در روغن سرخ کنید و به خورش اضافه نمایید.
  4. در مراحل پایانی پخت هم زعفران، آبلیمو و شکر بریزید و با زرشک پلو نوشجان کنید. شکر به دلخواه بوده و امکان حذف آن طبق ذائقه خود وجود دارد.

 

 

آش در غذاهای سنتی یزد

 

آش در غذاهای سنتی یزدی جایگاه ویژه‌ای دارد و شما می‌توانید لیست متنوعی از آن‌ها را پیدا کنید. هرکدام از این آش‌ها خواصیت و طعم منحصربه‌فردی دارند و برای یک وعده غذایی خوشمزه در روزهای سرد انتخاب جذابی هستند. پس با من در این بخش نیز همراه شوید تا به سراغ آش های یزدی برویم و با مواد لازم برای تهیه آن‌ها آشنا شویم.

 

غذای یزدی آش شولی

 

غذای یزدی شولی یک آش خوشمزه و مقوی است که یزدی‌ها آن را به عنوان پیش غذا یا صبحانه سرو می‌کنند. در زمستان آش شولی یزد با شلغم و ماش پخته شده و در تابستان از عدس و چغندر استفاده می‌شود. یکی از مواد به کار رفته در این غذا، خمیر اوماج است که از خیس کردن آرد و سپس خشک کردن آن در آفتاب یا فر خاموش به دست می‌آید.

 


آش شولی یزد در زمستان با شلغم و ماش پخته شده و در تابستان از عدس و چغندر طبخ می‌شود.



آش شولی معروف یزد 

مواد لازم برای تهیه آش شولی یزدی

 

مواد لازم آش شولی

اماج

1 پیمانه

چغندر

2 عدد

پیاز

1 عدد

عدس

1 پیمانه

برگ چغندر / برگ اسفناج، جعفری، تره

نیم کیلو

سرکه

نیم پیمانه

ادویه

به مقدار لازم

 

طرز تهیه آش شولی یزدی

 

پیاز را با روغن سرخ کرده، چغندر و زردچوبه را اضافه می کنیم. عدس را بامقداری آب و نمک اضافه می کنیم زمان می دهیم تا بپزد. اماج ها را آرام به قابلمه اضافه می کنیم و هم میزنیم تا ته نگیرد، سبزی را هم اضافه می کنیم کمی صبر می کنیم تا جا بیفتد. در آخر هم سرکه را اضافه می کنیم.

 


بیشتر بخوانید: فاصله تهران تا یزد چند ساعت است؟


 

آش انار از غذاهای یزدی اصیل

 

اگر در میان غذاهای محلی یزد به دنبال آشی جدید برای شب یلدا می‌گردید یا گیاهخوار هستید و فقط غذاهای بدون گوشت می‌خورید؛ حتما آش انار را امتحان کنید. این آش بسیار خوش‌رنگ و طعم است. برای طعم بهتر هم می‌توانید از رب‌های انار خانگی بهره ببرید و به جای آب، آب انار را جایگزین کنید. سپس آش انار یزدی را داخل ظرف سرو بکشید و روی آن را با دانه‌های انار و گلپر تزئین نمایید.

غذای محلی استان یزد

ناگفته نماند این غذا در پاییز و زمستان بیشتر طبخ می‌شود و در شیراز و گیلان نیز طرفداران زیادی دارد. در شیراز آش انار را با گوشت‌های قلقلی شده می‌پزند و در شمال داخل آن چغندر یا لبو می‌ریزند. شما می‌توانید طبق سلیقه خود آش انار را براساس دستور یکی از این استان‌ها تهیه کنید و از طعم بی‌نظیر آن لذت ببرید.

 

مواد لازم برای تهیه آش انار یزدی

 

مواد لازم آش انار

برنج

1 لیوان فرانسوی

دانه‌های انار

مقداری

لپه

نصف لیوان فرانسوی

پیاز

2 عدد

سبزی آش

1 کیلو

ادویه

به میزان لازم

 

طرز تهیه آش انار یزدی

 

  • مرحله اول: پخت حبوبات
  • مرحله دوم: اضافه کردن گوشت، برنج و چغندر
  • مرحله سوم: اضافه کردن آب یا آب انار و نمک

 

آش آبغوره از غذاهای سنتی یزد

 

اگر به دنبال آشی مقوی و سرشار از خاصیت در لیست غذاهای محلی یزد هستید؛ آش آبغوره انتخاب مناسبی خواهد بود. این آش برای افرادی که کلسترول بالا، فشار خون، قند خون، صفرازدگی و عطش دارند بسیار توصیه می‌شود. توجه داشته باشید برای داشتن یک آش خوشمزه یزدی حتما از سبزیجات تازه استفاده کنید. اضافه کردن غوره نیز سلیقه‌ای است؛ پس اگر به طعم‌های ترش و ملس علاقمند نیستید از ریختن آن صرف نظر نمایید.

غذای یزدی ها

 

مواد لازم برای تهیه آش آبغوره یزدی

 

مواد لازم آش آبغوره

بلغور گندم

1 پیمانه

آبغوره

نصف پیمانه

آب مرغ / گوشت قرمز

2 پیمانه

لوبیا چشم بلبلی

1 پیمانه

عدس

1 پیمانه

پیاز

3 عدد

برنج

1 پیمانه

برگ چغندر / برگ اسفناج، جعفری، تره

1 کیلو

پودر نعناع خشک

2 قاشق سوپخوری

ادویه

به میزان لازم

 

طرز تهیه آش آبغوره یزدی

 

حبوبات را از شب قبل خیس کنید، پیازها را خلالی کرده با کمی روغن تفت دهید. زردچوبه و پودر نعنا خشک را اضافه کرده تفت دهید تا خامی آن در بیاد، سپس آب گوشت را اضافه کنید حرارت رت زیاد کنید تا جوش بیاید. بلغور گندم، عدس و چشم بلبلی را درون قابلمه بریزید زمان دهید تا نیم پز شوند، سپس برنج را اضافه کنید و مرتب هم بزنید تا ته نگیرد. بعد از پخت حبوبات سبزی را اضافه کنید و در ظرف را بگذارید تا غذا جا بیفتد، در آخر آبغوره را اضافه کنید. غذا آماده سرو است.

 

آش گشنیز یزدی (شوربا کلم)

 

آش گشنیز با نام شوربا کلم یزدی هم شهرت دارد و یکی از غذاهای محلی یزد است. یزدی‌ها این آش مقوی را در روزهای سرد سال برای جلوگیری و درمان سرماخوردگی طبخ می‌کنند. پس اگر می‌خواهید یک آش سالم و پرخاصیت را امتحان کنید، هرگز از آش گشنیز یزد غافل نشوید.

 


آش گشنیز یزدی با نام آش شوربا نیز شهرت دارد.


 
آش شوربا یزدی

مواد لازم برای تهیه آش گشنیز یزدی

 

مواد لازم آش گشنیز

گوشت چرخ‌کرده

200 گرم

پیاز

2 عدد

برنج نیم دانه

نصف پیمانه

شوید

1 قاشق سوپخوری

جعفری، گشنیز، تره، اسفناج

200 گرم

ادویه

به مقدار لازم

پیاز داغ

1 قاشق غذاخوری

سیر داغ

1 قاشق غذاخوری

ماش

1 پیمانه

 

طرز تهیه آش گشنیز یزدی

 

در ابتدا پیاز را کمی در روغن تفت می دهیم و گوشت و ادویه ها را به آن اضافه می کنیم و کمی تفت می دهیم. درون قابلمه کمی آب اضافه کرده بعد از اینکه جوشید برنج و ماش را به آن اضافه می کنیم و اجازه می دهیم تا برنج لعاب بیندازد. بعد از آن سبزی را به غذا اضافه کرده و اجازه می دهیم تا آش جا بیفتد. در آخر هم با سیر داغ و پیاز داغ تزیین می کنیم.

 

آش گندم یزدی

 

یکی از آش های یزدی خوشمزه که از غذاهای سنتی یزد هم شناخته می‌شود، آش گندم است. این آش در محرم طرفداران زیادی دارد و انتخاب بسیاری از افراد برای غذاهای نذری است. برای طعم بهتر و خوشبوترشدن این آش می‌توانید از دنبه، دارچین، ادویه کاری و کمی جوز هندی استفاده کنید. ناگفته نماند از آنجایی که غلظت آش گندم تقریبا مشابه حلیم است؛ اجازه دهید غذا خوب جا بیفتد و آبکی نباشد.

آش گندم یزدی با گوشت

 

مواد لازم برای تهیه آش گندم یزدی

 

مواد لازم آش گندم

بلغور گندم

300 گرم

سبزی آش

750 گرم

نخود

200 گرم

لوبیا قرمز

200 گرم

پیاز

3 عدد بزرگ

ادویه

به مقدار لازم

نعنا خشک

3 قاشق غذاخوری

 

طرز تهیه آش گندم یزدی

 

حبوبات خیس خورده را درون قابلمه ریخته آب اضافه کرده اجازه دهید تا کاملا بپزند، سبزی و ادویه را به غذا اضافه کنید و در ظرف را بگذارید تا آش جابیفتد. در آخر هم آش را با سیر داغ، پیاز داغ و نعنا داغ تزیین کنید.

 

 

غذاهای محلی یزد با نان

 

در پاسخ به «غذای سنتی یزد چیست؟» باید بگوییم غذاهای یزد به یک یا دو نوع مدل خاص محدود نمی‌شوند و مملو از خوراک‌های رنگارنگ، کوفته‌های لذیذ و پلوخورش‌های خوشمزه هستند. من نیز پس از معرفی خورش های یزدی و آش‌های معروف آن، به سراغ غذاهای محلی یزدی ها می‌روم که با نان سرو می‌شوند.

 

آبگوشت یزدی

یزدی‌ها آبگوشت را با آلو و لواشک درست می‌کنند و از این جهت به آن آبگوشت ترش هم گفته می‌شود. پس اگر می‌خواهید یک آبگوشت خوشمزه با طعمی متفاوت را امتحان کنید.

 


آبگوشت یزدی به دلیل استفاده از آلو و لواشک به آبگوشت ترش نیز معروف است.



بهترین آبگوشت یزد 

مواد لازم برای تهیه آبگوشت یزدی

 

مواد لازم آبگوشت

نخود یا لوبیا سفید

نیم کیلو

سیب زمینی

2 عدد

گوشت

به میزان دلخواه

گوجه فرنگی

1 عدد

آلو / لیمو عمانی

به مقدار لازم

رب گوجه

1 قاشق غذاخوری

ترخون یا شنبلیله خشک

1 قاشق غذاخوری

ادویه

به مقدار لازم

سیر

2 حبه

پیاز

2 عدد

 

طرز تهیه آبگوشت یزدی

 

در ابتدا حبوبات خیس خورده را با گوشت می گذاریم تا خوب بپزند. سیر و گیاز را با سایر چاشنی ها اضافه می کنیم. وقتی آب غذا کم شد و مواد پخت به کمک یک گوشکوب تمام مواد را له می کنیم. در ظرف دیگری گوجه خرد شده و رب را تفت داده به غذا اضافه می کنیم. در آخر سیب زمینی له شده تا خرد شده را اضافه کرده و آلو را به آن اضافه می کنیم، غذا آماده سرو است.

 

اشکنه یزدی

 

اشکنه یک غذای یزدی آسان و خوشمزه است که در زمان بسیار کمی آماده می‌شود. اگر برای دیدنی مسجد جامع یزد رفتید در حوالی آن می توانید به سفره خانه های محلی بروید و اشکنه یزدی را میل کنید.

عکس غذاهای محلی یزد

 

مواد لازم برای تهیه اشکنه یزدی

 

مواد لازم اشکنه

پیاز

1 عدد

روغن

به مقدار لازم

زردچوبه

به مقدار لازم

آرد

1 قاشق غذاخوری

تخم مرغ

3 عدد

مرزنجوش

1 قاشق غذاخوری

نمک و فلفل

به مقدار لازم

 

طرز تهیه اشکنه یزدی

 

تنها باید پیاز را نگینی خرد کنید و با روغن، زردچوبه و کمی آرد تفت دهید. سپس به ازای هر نفر یک لیوان آب اضافه کرده و صبر کنید تا جوش بیاید. در نهایت برای هر نفر یک تخم مرغ بشکنید و اجازه دهید تا خوب پخته شود و جا بیفتد. حال سبزی معطر یزدی به نام مرزنجوش را به همراه نمک و فلفل داخل مواد بریزید و پس از گذشت زمان اندکی زیر گاز را خاموش کنید. اشکنه را داخل کاسه بریزید و با نان و سبزی میل کنید.

 


بیشتر بخوانید: معرفی مهم ترین موزه های یزد


 

کوفته نخودچی یزدی

 

کوفته نخود یزدی یک غذای لذیذ و سنتی بوده که راز خوش‌طعم شدن آن به خوب ورز دادن مواد بستگی دارد.

دستور پخت کوفته یزدی

 

مواد لازم برای تهیه کوفته نخودچی یزدی

 

مواد لازم کوفته نخودچی

گوشت گوسفندی چرخ کرده

600 گرم

پیاز

3 عدد

آرد نخودچی

300 گرم

تخم مرغ

به ازای هر نفر

تره و جعفری

به مقدار لازم

ادویه

به مقدار لازم

 

طرز تهیه کوفته نخودچی یزدی

 

برای تهیه کوفته نخودچی:

 

  1. مواد گفته شده را خوب با یکدیگر ورز دهید و 30 دقیقه تا 1 ساعت صبر کنید تا مواد جذب هم شوند.
  2. سپس در قابلمه پیاز را تفت دهید و به آن زردچوبه اضافه کنید.
  3. از مواد کوفته به اندازه‌ی یک پرتقال کوچک بردارید و آن را به صورت گلوله درآورید.
  4. کوفته‌ها را داخل سسی که با پیاز آماده کرده‌اید قرار دهید و آب بریزید. پس از 3 ساعت کوفته نخودچی یزدی آماده است!

 

برای رنگ و طعم بهتر هم می‌توانید داخل سس از رب گوجه فرنگی و هویج رنده شده استفاده کنید. (یزدی‌ها معمولا رب اضافه نمی‌کنند و رنگ غذا زرد است.)

 

قلیه کدو از بهترین غذاهای یزد

 

یکی دیگر از غذاهای محلی یزدی ها قلیه کدو است که با نام‌های قلیه کدو تنبل یا قلیه کدو حلوایی یزد هم شهرت دارد.

بهترین غذای یزدی

 

مواد لازم برای تهیه قلیه کدو یزدی

 

مواد لازم قلیه کدو

کدو حلوایی

1 عدد

ماش

3 چهارم پیمانه

برنج

1 سوم پیمانه

لوبیا قرمز

3 چهارم پیمانه

پیاز

1 عدد

ادویه

به مقدار لازم

 

طرز تهیه قلیه کدو یزدی

 

برای تهیه قلیه کدو حبوبات را بپزید و به آن کدوی پخته و برنج خیس شده اضافه کنید. سپس اجازه دهید مواد خوب جا بیفتد و با هم مخلوط شوند. در نهایت پیاز داغ را همراه با دارچین و ادویه اضافه کنید. برای خوش‌طعم‌ترشدن قلیه کدوی یزدی بهتر است پیاز را با کره محلی سرخ نمایید و کمی در غذا زعفران دم کرده بریزید. سپس در قابلمه را گذاشته و 15 دقیقه صبر کنید تا دم بکشد. قلیه کدو حلوایی آماده است!

 

کوفته برنجی یزد

 

اگر از طعم کوفته تبریزی لذت می‌برید، بی‌تردید کوفته یزدی هم یکی از غذاهای موردعلاقه‌تان خواهد شد.

 

مواد لازم برای تهیه کوفته برنجی یزدی

 

مواد لازم کوفته برنجی

گوشت چرخ کرده

500 گرم

برنج

1 پیمانه

لپه

1 پیمانه

پیاز

2 عدد

سرکه

به مقدار کم

ادویه

به مقدار لازم

 

طرز تهیه کوفته برنجی یزدی

 

برای تهیه این غذای خوشمزه و اصیل ایرانی برنج را آبکش کنید؛ پیاز را رنده کنید؛ آب آن را بگیرید و با گوشت خوب ورز دهید. سپس برنج و لپه با ادویه را همراه آرد به مخلوط گوشت و پیاز اضافه کنید. در مرحله بعد مقداری از مواد را بردارید و به صورت یک پرتقال کوچک درآورید.

سرانجام باید کوفته‌ها را داخل روغن سرخ کنید و زمانی که رنگ آن‌ها تغییر کرد، داخل قابلمه دیگری قرار دهید. در این قابلمه پیاز را با زردچوبه تفت دهید و به آن آب اضافه کنید. پس از گذشت 30 دقیقه سرکه و شکر بریزید و مجددا اجازه دهید مواد پخته شود. پس از 15 دقیقه کوفته برنجی حاضر است؛ با نان و ترشی نوش جان کنید.

 

کشک خیار یزدی

 

در غذای یزدی ها کشک اهمیت بسیار بیشتری نسبت به ماست دارد و تا جای امکان داخل غذاهای خود به جای ماست از کشک استفاده می‌کنند. ضمن بازدید از جاهای دیدنی یزد، از این غذای خوشمزه یزدی هم نوش جان کنید.

 

مواد لازم برای تهیه کشک خیار یزدی

 

مواد لازم کشک خیار

کشک

200 گرم

گردوی آسیاب شده

به مقدار دلخواه

خیار

3 عدد

پیاز

1 عدد

سیر

1 حبه

کشمش پلویی

به مقدار لازم

سبزی معطر

2 قاشق سوپخوری

 

طرز تهیه کشک خیار یزدی

 

طرز تهیه کشک خیار هم بسیار ساده است و تنها باید کشک، گردوی آسیاب شده، خیار و پیاز رنده شده، سیر رنده شده به دلخواه، کشمش پلویی، سبزی معطر مانند نعناع خشک را با هم مخلوط کنید و در یخچال قرار دهید. کمی بعد ظرف را بیرون درآورید و همراه با نان و سبزی میل کنید.

 

تاس کباب از غذاهای محلی یزدی ها

 

تاس کباب یزدی یک غذای محبوب و سرشار از ویتامین است.

 

مواد لازم برای تهیه تاس کباب یزدی

 

مواد لازم تاس کباب

گوشت

200 گرم

سیب زمینی

2 عدد

پیاز

2 عدد

هویج

2 عدد

به

1 عدد

لیمو عمانی

به مقدار لازم

آلو بخارا

به مقدار دلخواه

روغن زیتون

کمی

دارچین، زردچوبه

به مقدار دلخواه

 

طرز تهیه تاس کباب یزدی

 

گوشت را به همراه پیاز بگذارید تا خوب بپزد، هویج و آلو را اضافه کنید. وقتی پخت به را اضافه کرده و گوجه را با سیب زمینی به غذا اضافه کرده بگذارید تا حسابی جا بیفتد. برای خوش‌رنگ شدن تاس کباب یزدی هم می‌توانید رب گوجه فرنگی را با زردچوبه تفت دهید و سپس به مواد اضافه کنید. سیر تازه و سبزیجات معطر هم می‌توانند به طعم بهتر غذا کمک کنند.

 

 

دیگر غذاهای محلی یزد

 

همانطور که مشاهده کردید لیست غذاهای یزدی ها بسیار متنوع و بیشمار است و برای هر سلیقه‌ای غذای خوشمزه دارد. از دیگر غذاهای محلی یزد می‌توانم به موارد زیر اشاره کنم:

 

  • نان سوروک: سوروک یک نان روغنی محلی برای استان یزد است که معمولا برای مراسم‌های مذهبی و خیرات برای فوت شدگان طبخ می‌شود.
  • کله گیپا یزدی: این غذا را می‌توان طبخ سیرابی به روشی منحصربه‌فرد دانست که مخصوص یزدی‌ها به ویژه شهرستان اردکان است. در کله گیپا داخل سیرابی را با موادی همچون برنج، گوشت، زیره و ماش پر کرده و می‌پزند.
  • نان لتیر: نان لتیر یزد مناسب وعده‌های صبحانه یا عصرانه است و در آن از گردو، پیاز و کمی سبزیجات استفاده می‌شود.
  • حلوای برنج: حلوای برنج بهترین غذای سنتی یزد برای نذری، مراسم‌های مذهبی مانند ایام شعبان، رجب، محرم، صفر و رمضان است. طعم و طرز تهیه آن هم شباهت زیادی به شله زرد دارد با این تفاوت که غلظت حلوای برنج بیشتر بوده و زعفران ندارد.
  • ماقوت یزدی: یکی از خوشمزه‌ترین دسرهای یزدی ماقوت نام برده می‌شود که از ترکیب نشاسته، گلاب، شکر و زعفران تهیه می‌شود. روی آن نیز یک لایه ژله موزی با پودر تخم شربتی قرار می‌گیرد.
  • مشتوک: این غذای آسان با نام مشتک یزدی هم مشهور است و از مخلوط کردن نان خشک، پنیر، گردو، تره و پیازچه به دست می‌ِآید.

 

جمع بندی

در این مقاله غذاهای محلی یزد را به همراه مواد لازم و طرز تهیه معرفی کردم. دیدیم که در یزد غذاهای محلی بسیاری وجود دارد که سرشار از ویتامین بوده و بسیار مقوی هستند. اگر دوست دارید طعم لذیذ این غذاها را بچشید با تهیه بلیط قطار یزد از قاصدک 24 به این شهر کویری سفر کنید.

 

 

سوالات متداول درباره غذاهای یزد

 

قیمه نخود برای کدام استان است؟ قیمه نخود برای استان یزد است و یکی از معروف ترین غذاهای محلی یزدی شناخته می‌شود.

بهترین غذاهای یزدی کدام‌اند؟ از بهترین غذاهای یزد می‌توانیم به قیمه نخود، فسنجان یزدی، آبگوشت، نان سوروک و خورش به آلو اشاره کنیم.

آش شولی معروف یزد با چه موادی پخته می‌شود؟ آش شولی که در لیست محبوب‌ترین غذاي محلي يزد قرار دارد؛ از خمیر اوماج، اسفناج، سبزی آش، پیاز، چغندر، عدس، سرکه و نعناع خشک تهیه می‌شود.

ماقوت یزدی از چه موادی تهیه می شود؟ یکی از خوشمزه‌ترین دسرهای یزدی ماقوت نام برده می‌شود که از ترکیب نشاسته، گلاب، شکر و زعفران تهیه می‌شود، روی آن نیز یک لایه ژله موزی با پودر تخم شربتی قرار می‌گیرد.

چرا به آبگوشت یزدی، آبگوشت ترش می گویند؟ یزدی‌ها آبگوشت را با آلو و لواشک درست می‌کنند و از این جهت به آن آبگوشت ترش هم گفته می‌شود.