معرفی زیباترین سواحل چابهار

اغلب افراد وقتی صحبت از سفر به جنوب ایران می‌شود،  ابتدا ذهنشان به سمت جزیره «کیش» و «قشم» می‌رود و به تفریحات و گذراندن تعطیلات در این مناطق فکر می‌کنند؛ فارغ از اینکه سرتاسر شهرهای جنوبی پر از زیبایی‌های بکر و منحصر به فرد است. دشت‌های کویری، نخل‌های استوار و مردمانی خونگرم و مهمان‌نواز و سواحل زیبای چابهار، همگی نشان از جاذبه‌های طبیعی این شهر  محسوب می‌شوند. از مهم‌ترین دیدنی‌های چابهار می‌توان به سواحل چشم‌نواز و حیرت‌انگیز این شهر ساحلی که در حاشیه دریای عمان قرار دارد، اشاره کرد. چابهار با سواحل خیره کننده‌اش که  ترکیبی از صخره و کویر و دریا را با هم دارد؛ مانند یک بوم نقاشی زیبا در جنوب ایران خودنمایی می‌کند. با توجه به این که گشت و گذار در این سواحل افسانه‌ای نیازمند راهنمایی‌های یک فرد مطمئن و راه بلد است؛ اما اگر قصد دارید به تنهایی یا به همراه خانواده از این سواحل رویایی دیدن کنید؛ با ما همراه باشید تا در ادامه این مطلب از قاصدک 24 به معرفی زیباترین سواحل چابهار بپردازیم. با شناخت بیشتر جاذبه‌های گردشگری، قطعا سفر بهتری را نیز تجربه خواهید کرد.

 سواحل چابهار


سواحل چابهار


سواحل چابهار
 از زیباترین و جذاب‌ترین سواحل ایران به شمار می‌رود که با مناظر خیره کننده‌ای که از پیوند تپه‌های صخره‌ای با آب‌های آزاد بوجود می‌آیند؛ توجه هر گردشگری را به خود جلب می‌کند. سواحل چابهار گیاهان و پدیده‌های زمین شناسی فراوانی را در قالب یک منظره‌ی رنگارنگ برای گردشگران به تصویر کشیده است. از فیتوپلانکتون‌های درخشان و الماس‌گونه در سواحل چابهار، تا لاک‌پشت‌هایی که برای زاد و ولد عازم این سواحل می‌شوند؛ همه و همه از جاذبه‌های اصلی سواحل چابهار هستند. با دیدن سواحل مرجانی، ماسه‌ای و صخره‌ای و حتی جنگل‌هایی که روی آب شناور هستند به اعجاب‌انگیز بودن این سواحل پی خواهید برد. در این مطلب قصد داریم چند مورد از بهترین سواحل چابهار را به شما معرفی کنیم.


سواحل مکران

سواحل مکران


سواحل «مکران»
قسمت‌هایی از جنوب غربی پاکستان و جنوب شرقی ایران را پوشش می‌دهند که تمامی طول سواحل دریای عمان را در برمی‌گیرد. این سواحل، علاوه بر جاذبه‌های گردشگری بسیار زیاد، از لحاظ جغرافیایی نیز از موقعیت استراتژیکی منحصر به فردی برخوردار است. این منطقه با دارا بودن سواحل صخره‌ای و ماسه‌ای و مرجانی، مکان مناسبی برای تفریحات و ورزش‌های آبی نیز محسوب می‌شود. برخی از مهم‌ترین جاذبه‌های طبیعی و دیدنی چابهار که  در سواحل مکران  قرار دارند عبارت‌اند از:
  • چشمه گل افشان بندر تنگ: 80 کیلومتری روستای کنارک، روستای تنگ
  • گورستان جن تیس: شهرستان چابهار، روستای تیس
  • غارهای بان مسیتی: 5 کیلومتری شمال غربی روستای تیس، دامنه کوه شهازبند
  • کوه‌های مریخی چابهار: 50 کیلومتری شهرستان چابهار
 ساحل شب تاب چابهار



ساحل شب تاب چابهار


ساحل «شب‌تاب» یکی از منحصر به فردترین سواحل جهان است که در استان سیستان و بلوچستان و در شهر چابهار قرار گرفته است. علت نام‌گذاری این ساحل زیبا که در کنار دریای عمان و در سواحل روستای تنگ قرار دارد؛ به دلیل وجود پلانکتون‌هایی است که اغلب بر روی قله امواج حضور یافته و نرم و آهسته در ساحل فرود می آیند و در زمان خاصی شروع به نور افشانی می‌کنند. گاهی اوقات جذب یک طعمه و یا حتی پیدا کردن یک جفت، دلیل اصلی این پدیده حیرت‌انگیز است. اگر قصد دارید به این ساحل زیبا بروید، یک نکته مهم را نیز در نظر بگیرید که این ساحل آبی رنگ و زیبا بسیار آسیب‌پذیر است؛ پس اگر روزی گذر شما به این ساحل زیبا افتاد؛ مراقب باشید تا آسیبی به این ساکنان کوچک و جذاب اقیانوس وارد نکنید تا سالیان سال شاهد حضور این پلانکتون‌ها در آبی دریاها باشیم.


بیشتر بخوانید: کلبه غواصی چابهار؛ غواصی در اقیانوس بی‌کران هند

 ساحل گواتر، ساحل لاک‌پشت‌ها



ساحل گواتر یا ساحل لاک‌پشت‌ها


در محور چابهار به «گواتر» جاده ساحلی منحصر به فردی وجود دارد که اغلب در آغاز بهار، میزبان لاک‌پشت‌های ماده در این منطقه است. لاک‌پشت‌های دریایی ساکن تمام اقیانوس‌های دریایی به جز قطب شمال هستند. این لاک‌پشت‌ها برای تخم گذاری به این منطقه می آیند و اغلب در اواسط بهار بچه لاک‌پشت‌هایی را می‌توان دید که تازه سر از تخم در می آورند و در حال رفتن به سمت دریا هستند. نکته‌ای که حائز اهمیت است این است که گردشگرانی که برای دیدن لاک‌پشت‌ها به این سواحل می‌روند؛ حدالامکان باید از نزدیک شدن به لاک‌پشت‌ها خودداری نمایند. زیرا این ساحل، زیست‌ بوم اصلی لاک‌پشت‌ها محسوب می‌شود و با نزدیک شدن انسان‌ها به این زیست بوم، ممکن است این حیوانات احساس خطر کرده و ساحل را ترک کنند و دیگر شاهد جاذبه‌های زیبا در این سواحل نباشیم.


ساحل درک


ساحل درک


«درک» نزدیک‌ترین نقطه سیسیتان و بلوچستان به تنگه هرمز است و نقطه‌ای است که اقیانوس هند و دریای عمان به هم می‌رسند. این ساحل زیبا که در 170 کیلومتری از منطقه آزاد چابهار قرار دارد؛ بسیار تمیز و شگفت انگیز است. وجود ساحلی زیبا با صخره‌های مرجانی و ماسه‌ای که در خود جای داده است؛ محل مناسبی برای تماشای صحنه دل‌انگیز طلوع وغروب خورشید در ساحل است. در کنار این زیبایی‌ها از ماسه‌های سفید ساحل درک برای گرفتگی عضلات و درمان های سنتی نیز، استفاده می‌شود. برای اقامت در ساحل درک می‌توانید از بوم‌گردی‌های موجود در روستای درک نیز استفاده کنید. از مزیت اقامت در بوم گردی‌ها، می‌توان به نقش گردشگران در کمک به چرخه اقتصاد مردم روستا اشاره کرد. همچنین چشیدن طعم غذاهای محلی که مردم روستا برای شما فراهم می‌کنند؛ لذت سفر را برای شما دو چندان کرده و می‌توانید با فرهنگ مردمان مهمان‌نواز بلوچ بیشتر آشنا شوید.


کمپ در روستای درک


اگر علاقمند به کمپینگ بوده و تجربه‌اش را نیز داشته باشید؛ «درک» محل خوبی برای تجربه دوباره این اقامت شبانه در دل کویر و دریا است. تماشای آسمان پرستاره و رمز آلود کویر و امنیتی که در روستای درک تجربه خواهید کرد؛ همگی یک تجربه فراموش نشدنی و خاطره انگیز را برای شما رقم خواهد زد. به خاطر داشته باشید که طبیعت درک همچنان بکر و دست نخورده است؛ پس سعی کنید در طول اقامت خود به طبیعت آسیبی نزنید و زباله‌ای را در سطح زمین رها نکنید؛ تا نسل های آینده نیزشاهد این طبیعت بکر و زیبایی‌های آن باشند.



دریاچه لیپار

ساحل دریاچه لیپار

 

«تالاب لیپار» چابهار یکی از عجایب گردشگری جهان است که از شانس خوب ما در ایران و در حوالی چابهار قرار گرفته است. این دریاچه زیبا، برخلاف همه‌ دریاچه‌های آبی، این نظم همیشگی را برهم زده و با ظاهری منحصر به فرد و صورتی رنگ، منظره خارق العاده و زیبایی را رقم زده است. دلیل نام‌گذاری این دریاچه به این اسم، وجود دشت لیپار در این منطقه است که  که بر اثر بارندگی‌ها و سیلاب‌های این منطقه و تحت تاثیر دریا ایجاد شده و این دریاچه زیبا را نیز، در خود جای داده است. میزان پر آب و کم آب بودن این دریاچه زیبا، به میزان بارش باران‌های موسمی در چابهار بستگی دارد که آب شور این دریاچه را تامین می‌کند. آب این دریاچه به قدری شور است که مردممحلی از نمک‌های آن جمع آوری کرده و به فروش می‌رسانند. معمولا در ماه‌های بهمن، اسفند، فروردین و شهریور و مهرماه این دریاچه در رویایی‌ترین حالت خود قرار دارد و فصل مناسبی برای تماشای این زیبایی‌ها محسوب می‌شود.


ساحل و اسکله بریس

ساحل و اسکله بریس


«اسکله بریس» از دو قسمت ساحلی که بخشی از آن محل صید ماهی‌گیران و پهلوگیری قایق‌ها و لنج‌های آن‌ها برای تخلیه بار بوده و قسمتی دیگر مکانی مرتفع و زیبا برای دیدن مناظر چشم‌نواز ساحل و لذت بردن از مناظر بکر و طبیعی  آن تشکیل شده است. ساحل بریس از صخره‌ای‌ترین سواحل مکران در دریای عمان است که در امتداد آن دیواره‌های صخره ای بلندی وجود دارد که از یک سو در دریا پیش می‌روند و از سویی دیگر، در نزدیکی ساحل و در امتداد اسکله ادامه دارند. صخره «بریس» چشم‌اندازی زیبا از دریا و اسکله را در مقابل چشمان گردشگران به تصویر می‌کشد و به همین دلیل از جاذبه‌های اصلی این منطقه به شمار می آید. یکی از زیبایی‌های ساحل بریس، پدیده «موج فشان» در این منطقه است. موج فشان به پدیده ای گفته می‌شود که موج دریا با فشار از میان صخره‌های ساحلی به بالا می‌پاشد و منظره تماشایی را رقم می‌زند. به دلیل فرسایش زیاد صخره ها و تشکیل صخره‌های توخالی و پر از شکاف در این ساحل چشم نواز؛ این مکان به محل مناسبی برای خلق عکس‌های هنری تبدیل شده است. تماشای طلوع و غروب خورشید از بالای صخره بریس خاطرات فراموش نشدنی را در ذهن شما ثبت می‌کند. ساحل بریس با وجود نزدیکی به منطقه آزاد چابهار بخشی از منطقه آزاد محسوب نمی‌شود و همین امر باعث شده است تا رسیدگی زیادی به آن نشود. پس حتی برای اقامتی کوتاه در این صخره‌های بکر ساحلی، تمام وسایل مورد نیاز را با خود ببرید، زیرا امکانات زیادی در این منطقه وجود ندارد.
 

بهترین فصل بازدید از سواحل چابهار کدام است؟

همانطور که از اسم چابهار پیدا است؛ تقریبا در تمام فصول این شهر، هوایی بهاری با وزش بادهای ملایم و خنک جریان دارد و به دلیل نزدیکی به منطقه استوایی، از تغییرات آب و هوایی کمی در طول سال برخوردار است. در فصل تابستان، چابهار خنک‌ترین بندر جنوبی ایران به شمار می آید و به دلیل برگزاری جشنواره گردشگری «مونسون» که از 24 تا 29 مرداد ماه برگزار می‌شود و زمان خوبی برای آشنایی با فرهنگ و زندگانی مردم بلوچ به حساب می آید؛ چابهار شلوغ‌ترین روزها را در تعطیلات تابستان خواهد داشت. اگر قصد دارید برای عکاسی و صرفا بازدید از طبیعت بکر استان سیستان و بلوچستان و در هوایی بسیار معتدل به این منطقه سفر کنید؛ ماه‌های بهمن و اسفند زمان بسیار مناسبی محسوب می‌شوند و خلوت‌تر از روزهای تعطیلات هستند.



سواحل چابهار

سخن پایانی

با وجود زیبایی‌های منحصر به فرد و طبیعت خارق‌العاده و بکری که در استان «سیستان و بلوچستان» و شهر «چابهار» وجود دارد؛ به دلیل امکانات کمتر نسبت به سایر مناطق گردشگری، جزو دیدنی‌های کمتر شناخته شده در ایران محسوب می‌شود. در حالی‌که جاذبه‌های طبیعی این استان بسیار متنوع بوده و سواحل و اسکله‌های چابهار تنها بخشی از زیبایی‌های این منطقه  به شمار می‌آیند که در این مقاله به معرفی آن‌ها پرداختیم. با شناخت این سواحل و سفر به این مناطق زیبا، و معرفی جاذبه‌های گردشگری این استان به دوستان و آشنایان خود، سعی کنید اطرافیان خود را با این زیبایی‌ها آشنا کرده و به رونق گردشگری در این منطقه کمک کنید و با تاکید برحفظ محیط زیست این منطقه و آسیب نرساندن به زیست بوم حیوانات ساحلی قدم کوچکی در رونق گردشگری این منطقه بردارید. اگر قصد سفر به چابهار و بازدید از جاذبه‌های گردشگری آن را دارید می‌توانید از خدمات تهیه آنلاین بلیط هواپیما چابهار،  بلیط قطار و بلیط اتوبوس در قاصدک 24 استفاده کنید.

سوالات متداول در مورد سواحل چابهار

رنگ صورتی که گاهی به قرمز هم می‌زند، نتیجه فعالیت پلانکتون‌هاست. ۹۳ گونه پلانکتون گیاهی در این تالاب پیدا شده است. ضمن این‌که مواد آلی و معدنی زیادی هم از خورهای خلیج،‌ وارد این منطقه می‌شوند.
ساحل نورانی یا شب تاب چابهار در روستای تنگ واقع شده است که اغلب درفصول سرد سال درخشش خاصی را دارد.