مکان های دیدنی ارمنستان کجاست؟

هر ساله گردشگران بسیاری به کشور زیبا و دیدنی ارمنستان سفر می‌کنند. ایروان، پایتخت ارمنستان، یکی از محبوب‌ترین شهرهای گردشگری در جهان است. همچنین به دلیل نزدیک بودن ارمنستان به ایران مسافران زیادی از کشور ما به این کشور توریستی می‌روند. ایرانیان برای سفر به ارمنستان نیازی به ویزا ندارند‌. حال اگر می خواهید از جاهای دیدنی ارمنستان، اماکن تاریخی و تفریحی و جاذبه‌های بسیار شگفت انگیز این کشور کوچک اما جذاب لذت ببرید و سفری به یاد ماندنی داشته باشید؛ با ما همراه شوید و خواندن این مطلب از قاصدک ۲۴ را از دست ندهید.

عکس از ارمنستان ایروان

جاهای دیدنی ارمنستان و جاذبه‌های طبیعی


جاذبه‌های تفریحی بسیاری در کشور ارمنستان وجود دارد. هر ساله گردشگران زیادی از تمام نقاط دنیا با تور ارمنستان برای دیدن این جاذبه‌های زیبا به ارمنستان سفر می‌کنند. در اینجا با تعدادی از این جاذبه‌ها آشنا می‌شویم:

  • دریاچه سوان
  • باغ گیاه شناسی ایروان
  • باغ وحش ایروان
  • دنیای آبی ایروان
  • پارک عشاق ایروان
  • تله کابین بال های تاتو
  • مرکز تفریحی کوئست روم
  • دریاچه قو ایروان
  • پل شیطان
  • پارک پیروزی ایروان

دریاچه سوان


یکی از مهمترین جاذبه های ارمنستان دریاچه سوان شناخته می‌شود که به نگین ارمنستان مشهور شده است.  دریاچه سوان از بزرگترین دریاچه‌های آب شیرین دنیا بوده و با آمدن تابستان تفریحات آبی نظیر شنا، اسکی، حمام آفتاب و قایق سواری در این دریاچه شروع می‌شود‌. ماهیگیری در دریاچه سوان خیلی شگفت انگیز است. شبه جزیره‌ای هم در دریاچه سوان وجود دارد که توریست‌ها با خرید بلیط هواپیما برای تفریح به آنجا می‌آیند. در اطراف این دریاچه مکان‌های دیدنی و عبادتگاه‌های بسیاری است که مسافران علاوه بر تفریح در ساحل دریاچه سوان می‌توانند از آن‌ها دیدن کنند و اوقات خوشی را آنجا بگذرانند.

جاهای دیدنی ارمنستان در بهار

باغ گیاه شناسی ایروان


ارمنستان هم مانند دیگر کشورها یک باغ گیاه شناسی دارد. باغ گیاه شناسی ایروان در شمال شرقی شهر قرار دارد که ۲۰۰ گونه گیاهان بومی و کمیاب را پوشش می‌دهد. هر کدام از گیاهان مانند تیره زیتون، گل سرخیان و... به شیوه خاصی نگهداری می‌شوند. باغ گیاه شناسی ایروان یکی از محبوب‌ترین جاهای دیدنی ارمنستان معرفی می‌شود که گردشگران و مسافران می‌توانند ساعت‌ها در آنجا قدم بزنند و از تماشای گل‌های رنگارنگ و هوای دلنشین آن لذت ببرند.

باغ گیاه شناسی ایروان

باغ وحش ایروان


باغ وحش ایروان در سال ۱۹۴۱ با مساحتی بالغ بر ۳۵ هکتار شروع به کار کرد. در این باغ وحش پرندگان و پستاندارانی بسیاری نظیر شیر آفریقایی، اسب آبی، گرگ، تمساح، فیل، اسب، پلنگ و... نگهداری می‌شود‌. از بخش‌های جالب این باغ وحش قسمتی است که کودکان به کمک کارشناسان می‌توانند به حیوانات غذا بدهند و از این کار لذت ببرند.

دنیای آبی ایروان (پارک آبی واتر ورلد)


دنیای آبی ایروان یکی از بهترین و بزرگترین پارک‌های حومه شهر ایروان است که دو بخش سر پوشیده و پارک آبی تابستانی دارد. پارک آبی تابستانی فقط در تابستان و روزهای گرم فعالیت داشته و شامل چندین استخر و رستوران است. بخش سر پوشیده دنیای آبی ایروان نیز دو استخر بزرگ و سرسره‌های آبی دارد. از امکانات دیگر این پارک آبی می‌توان به باشگاه بدنسازی و امکانات صخره نوردی آن اشاره کرد که بسیار هیجان انگیز است.

پارک عشاق از جاهای دیدنی ارمنستان


یکی از پرطرفدارترین و بهترین جاهای دیدنی ارمنستان، پارک عشاق ایروان با مساحت ۱/۶ هکتار است که در مرکز ایروان قرار دارد. پارک عشاق شامل دو جزیره و یک دریاچه می‌شود و محل مناسبی برای برگزاری جشن‌های سنتی ارمنستان است. امکانات رفاهی زیادی برای گردشگران در پارک عشاق در نظر گرفته شده که می توان یک روز کامل را در این پارک سپری کرد.

جاذبه های توریستی ارمنستان ایروان

تله کابین بال‌های تاتو


طولانی‌ترین تله کابین بدون توقف جهان تله کابین بال‌های تاتو است که از روستای هالیدزور تا صومعه تاتو امتداد دارد. در هر کابین این تله کابین ۳۰ نفر مسافر و یک راهنما می‌توانند سوار شوند و در هر ساعت ۲۴۰ مسافر را جابه‌جا می‌کند.

تله کابین تاتو ارمنستان

مرکز تفریحی کوئست روم


کوئست روم یک بازی در گروه‌های دو یا چهار نفره است. به این صورت که شما در اتاقی محبوس می‌شوید و یک ساعت وقت دارید که معما ها را حل کنید تا بتوانید از اتاق خارج شوید. این بازی به زبان ارمنی و روسی است؛ اگه به این زبان‌ها مسلط هستید وارد این اتاق‌ها شوید و از بازی بسیار هیجانی کوئست روم لذت ببرید.

دریاچه قو ایروان


دریاچه قو یکی از معروفترین جاهای دیدنی ارمنستان است که به خاطر سینمای روبازی که دارد زبانزد عام و خاص است. دریاچه قو یک دریاچه مصنوعی است که در میدان آزادی ایروان قرار دارد، آب این دریاچه در زمستان یخ می‌زند و محلی مناسب برای اسکی می‌شود. در فصل بهار و ماه هایی از فصل پائیز قوهای زیبایی در این پارک هستند که زیبایی این پارک را چند برابر کرده‌اند. تعدادی رستوران و کافه نیز در آنجا فعالیت دارند که مسافران می‌توانند اوقات خوبی را در آنجا داشته باشند. برای آشنایی بهتر با آب و هوای ایروان مطلب «بهترین زمان سفر به ارمنستان» مفید خواهد بود.

دریاچه قو ایروان

پل شیطان از جاهاي ديدني ارمنستان ايروان


یکی از شگفتی‌های ارمنستان پل شیطان است که در زیر صومعه تاتو قرار دارد. این پل ۶۰ متر عرض و ۳۰ متر طول داشته و بر اثر تغییرات آب و باد و خاک به وجود آمده است. در نزدیکی پل شیطان چشمه‌های آب گرم وجود دارد که مسافران در آنجا شنا می‌کنند. زیر چشمه‌ها غارهای مخفی وجود دارد که افراد شجاع و جسور می‌توانند از آنجا دیدن کنند.

پارک پیروزی ایروان


پارک پیروزی ایروان در بالای پله‌های کاسکاد قرار گرفته است. مسافران با قایق‌های پارویی می‌توانند در دریاچه کوچک قایق سواری کنند. مسافران و گردشگران می‌توانند برای صرف یک ناهار خوشمزه به همراه موسیقی زنده سری به رستوران پارک پیروزی بزنند. مجسمه مام ارمنستان نیز در این پارک قرار دارد که گردشگران می‌توانند از آنجا نیز بازدید کنند.

جاذبه‌های تاریخی و جاهای دیدنی ارمنستان


ارمنستان یکی از کشورهایی است که جاذبه‌های تاریخی و مذهبی بسیاری دارد. اولین کشوری که دین مسیحیت را دین ملی خود اعلام کرد، ارمنستان بود به همین علت دارای مساجد و کلیساهایی است که از سالیان دراز در این کشور بنا شده‌اند. در ادامه به معرفی برخی از آن‌ها می‌پردازیم:

  • میدان جمهوری ایروان
  • یادمان نسل کشی ارمنی ها
  • معبد گارنی
  • صومعه گغارد
  • کلیسای جامع زوارتنوتس
  • کاسکاد
  • مام ارمنستان

میدان جمهوری ایروان


مهمترین میدان ارمنستان میدان جمهوری ایروان است که با طراحی زیبا و بیضی شکلش یکی از نمادهای اصلی ایروان است. فواره‌های موزیکال این میدان در فصل تابستان کار می‌کنند که زیبایی چند برابر به این میدان می‌دهند. رژه نظامی ارمنستان در این میدان برگزار می‌شود، همچنین جشن‌های ملی نیز در میدان جمهوری ایروان برگزار می‌شود. ساختمان‌های نگارخانه، وزارت ترابری ارمنستان، وزارت امور خارجه و هتل ماریوت ارمنستان در اطراف میدان قرار گرفته که باعث شده رفت و آمد در این میدان زیاد شود. اگر قصد سفر به ایروان را دارید پیشنهاد می‌دهیم حتما از این میدان دیدن کنید.

عکس میدان جمهوری ارمنستان

یادمان نسل کشی ارمنی ها


یکی از غم انگیزترین جاهای دیدنی ارمنستان یادمان نسل کشی ارمنی ها است که نسل کشی ارامنه توسط عثمانی‌ها را به نمایش گذاشته است. در این مجموعه ستون‌هایی نوک تیز به نشانه‌ی استان‌هایی است که ارامنه در آن کشته شده‌اند. وسط این ستون‌ها آتشی برافراشته شده که به روح خاموشی ناپذیرارامنه اشاره دارد. هر ساله ارامنه زیادی به یاد ارمنی‌های کشته شده به اینجا می‌آیند و یاد کشته شدگان را گرامی می‌دارند. اسم شهرهای قتل عام شده نیز روی دیواری حک شده است.

معبد گارنی از جاهای دیدنی ارمنستان


معبد گارنی تنها معبد پیش از مسیحیت است، این معبد در بین مردم ارمنستان بسیار اهمیت دارد، به طوری که سال‌ها تصویر معبد بر روی اسکناس ارمنستان چاپ می‌شد. این معبد در روستای گارنی قرار دارد و در قرن اول میلادی به دستور تیرداد اول ساخته شده است. بعد از اینکه ارمنستان دین مسیحیت را به رسمیت شناخت همه معبدها ویران شدند، ولی معبد گارنی سالم ماند ولی در زلزله کاملا ویران شد که بعدها بازسازی شد. ساختمان تازه تاسیس معبد گارنی ۲۴ ستون دارد.

صومعه گغارد


یکی از جذاب‌ترین سازه‌های معماری در جاهای دیدنی ارمنستان صومعه گغارد یاد می‌شود که از سده هفت میلادی به یادگار مانده است. این صومعه در نزدیکی معبد گارنی بوده و در دل کوه ساخته شده است. صومعه گغارد در میراث جهانی یونسکو ثبت شده است. در ورودی‌های صومعه نماد شیر سنگی به چشم می خورد و داخل آن نور پردازی خاصی ندارد. محیط پر رمز و راز این صومعه برای گردشگران بسیار جذاب است.

صومعه گغارد ایروان

کلیسای جامع زوارتنوتس


از قدیمی‌ترین کلیساهای ارمنستان می‌توان کلیسای جامع زوارتنوتس را نام برد. این کلیسا در ۵ کيلومتری ایروان قرار دارد و در یونسکو ثبت شده است. کلیسای جامع زوارتنوتس یکی از مهمترین کلیساهای دوره هفت میلادی است. این کلیسا تا قرن بیستم زیر زمین مدفون بود، بعد از حفاری‌های انجام شده قسمتی از آن از دل خاک بیرون کشیده شد. سر ستون‌های این کلیسا به زبان یونانی نقش بسته که در آن دوره معمول نبوده است.

کاسکاد از جاهای دیدنی ارمنستان شهر ایروان


یکی از جاهای دیدنی ایروان هزار پله یا همان کاسکاد است که در مرکز شهر قرار دارد. همان طور که از نامش پیداست در این مجموعه پله‌های زیادی وجود دارد که گفته می شود ۷۵۰ پله در این مجموعه وجود دارد. ولی نگران نباشید اگر توانایی بالا رفتن از این همه پله را ندارید می‌توانید از آسانسوری که برای رفاه گردشگران در آنجا گنجانده شده استفاده کنید. این بنا روی تپه ساخته شده و شبیه یک مجسمه است. فضایی بسیار سرسبز و زیبا دارد که برای قدم زدن بسیار عالی است. شما می‌توانید در حوالی کاسکاد به گردش بپردازید و از فروشگاه‌ها سوغات ارمنستان را خریداری کنید.

کاسکاد ایروان کجاست

مجسمه مام ارمنستان


مام ارمنستان که یکی از مهمترین نمادهای ارمنستان است، در سال ۱۹۶۷ در پارک پیروزی ایروان ساخته شد. مام ارمنستان با شمشیری به دست مانند یک محافظ از کشور به نظر می‌رسد که بعد از پیروزی در جنگ جهانی ساخته شده است. این مجسمه را به نام مادر ارمنستان نیز می‌شناسند که بسیار با شکوه و باعظمت است. در قسمت پایین این مجسمه موزه نظامی قرار دارد و یکی از مهمترین موزه های ارمنستان شناخته می‌شود. مجسمه مام با ۲۲ متر ارتفاع در قسمتی از شهر قرار گرفته که از هر طرف شهر نگاه کنید آن را می‌توانید ببینید.

سعی کردیم در این مطلب جاهای دیدنی ارمنستان و مکان‌های شگفت انگیز و دیدنی‌های زیبای این کشور را به شما عزیزان معرفی کنیم. امیدواریم توانسته باشیم شما را برای یک سفر دلپذیر و به یاد ماندنی راهنمایی کنیم.

سوالات متداول درباره جاهای دیدنی ارمنستان

بله، دنیای آبی ایروان در شهر ایروان قرار دارد.
تله کابین (بال های تاتو) که در سال ۲۰۱۰ در ارمنستان راه اندازی شد.
کلیسای جامع زوارتنوتس، کلیسای کاتولیک (مریم مقدس) ایروان، کلیسای سنت آستواتساتین نورک