بهترین فصل سفر به مشهد چه زمانی است؟

اگر قصد دارید یک تجربه به یادماندنی و رضایت‌بخش در مشهد داشته باشید، بهتر است با آب و هوا و بهترین زمان سفر به مشهد آشنا شوید. این موضوع به شما کمک می‌کند تا سفر خود را برای زمان مناسبی برنامه‌ریزی کنید. به عنوان مثال اگر هدف شما سفر ارزان و کاهش هزینه‌ها است باید در فصول خلوت به سفر بروید. همچنین اگر به دنبال بهترین شرایط آب و هوایی یا مراسمات مذهبی هستید، بهترین فصل برای شما متفاوت خواهد بود. پس با قاصدک 24 برای دریافت راهنمای کامل در این زمینه همراه شوید.

بهترین زمان سفر به مشهد چه موقعی است؟


به طور کلی بهترین زمان سفر به مشهد فصل بهار و عید نوروز است. در این زمان مشهد در بهترین شرایط آب و هوایی قرار دارد و بارش‌های بهاری سفر شما را جذاب‌تر می‌کند. افزون بر این موارد طبیعت مشهد به ویژه جاهای دیدنی شاندیز، مناظر زیبایی را با شکوفه‌های رنگارنگ به نمایش می‌گذارد و فرصت مناسبی برای گشت و گذار است. به خاطر داشته باشید از آنجایی که تردد مسافران در بهار و عید نوروز افزایش می‌یابد قیمت‌ها نیز بالا می‌رود. پس اگر به دنبال سفری ارزان هستید از تورهای نوروزی با قیمت مناسب قاصدک 24 استفاده کنید یا ایام دیگری را انتخاب کنید که در ادامه معرفی خواهیم کرد.

طبیعت مشهد در بهار

گران ترین و شلوغ ترین زمان مشهد


شلوغ ترین زمان سفر به مشهد همان روزهای محبوب مسافران شناخته می‌شود که در زیر مشاهده می‌کنید:

  • عید نوروز
  • فصل بهار
  • ولادت و شهادت امام رضا
  • ماه رمضان و دیگر مناسبات مذهبی

سفر در این ایام حال و هوای دیگری دارد و لحظات خاطره‌انگیزی برایتان به ارمغان می‌آورد. فقط به خاطر داشته باشید قیمت بلیط هواپیما، رزرو هتل و حتی تور مشهد به علت افزایش تعداد مسافران هزینه بالاتری نسبت به سایر روزها خواهد داشت.

ارزان ترین و خلوت ترین زمان سفر به مشهد


اگر به دنبال صرفه‌جویی در مخارج سفر هستید، روزهای سرد سال را انتخاب کنید. البته باید توجه داشته باشید زمستانِ مشهد بسیار سرد و بارانی است؛ پس اگر سرمایی هستید سفر به مشهد در زمستان را فراموش کنید. ولی اگر می‌توانید آب و هوای خنک آن را تحمل کنید و کاهش هزینه‌ها در اولویت بیشتری برایتان قرار دارد، زمستان بهترین فصل سفر به مشهد خواهد بود. چرا که مسافران و گردشگران کمتری در این روزها به مشهد می‌روند و سبب می‌شوند این فصل خلوت ترین زمان مشهد باشد.

مشهد در پاییز و زمستان

سفر به مشهد در بهمن ماه


از آنجایی که رمضان 1402 مصادف با عید نوروز است، گفته شده تردد مسافران در ماه‌های پایانی سال افزایش می‌یابد. بنابراین سفر به مشهد در بهمن ماه 1401 پرطرفدارتر از سال‌های پیش است و سفرهای نوروزی از بهمن ماه شروع خواهند شد.

بهترین فصل سفر به مشهد برای مناسبت‌ها


مناسبت‌های مذهبی و اعیاد رسمی هم می‌توانند بهترین فصل سفر به مشهد باشند. در این ایامِ پرتکاپو جشن‌ها و مراسم‌های خاصی برگزار می‌شود و موردتوجه بسیاری از مسافران قرار می‌گیرد. به عنوان مثال در ماه رمضان، مراسم افطاری و تلاوت آیات قرآن در حرم بسیار دلچسب و به یادماندنی است. در ماه محرم به ویژه عاشورا و تاسوعا هم خطبه‌خوانی اجرا می‌شود و خادمین با در دست داشتن شمع در صحن، شکوه زیادی به این مراسم می‌دهند. روز شهادت امام رضا نیز تابوتی نمادین در سرتاسر شهر توسط بانوان حمل می‌شود و جمعیت زیادی برای شرکت در آن حاضر می‌شوند.
در اعیاد رسمی، ولادت امام رضا و سایر امامان نیز حرم مطهر مزین به ریسه‌ها و چراغ‌های رنگارنگی می‌شود و جشن و سرور در تمامی صحن‌ها برپا خواهد شد.

بهترین زمان سفر به مشهد برای اماکن دیدنی


یکی دیگر از نکاتی که باید در نظر بگیرید، دانستن بهترین زمان سفر به مشهد برای جاذبه‌های گردشگری است. به عنوان مثال اگر قصدتان طبیعت گردی و بازدید از روستاها و جاهای دیدنی اطراف مشهد است، سفر به مشهد در تابستان و بهار را انتخاب کنید. چرا که آب و هوای مشهد در نیمه دوم سال رو به سردی رفته و گردش در طبیعت چندان توصیه نمی‌شود. معمولا روستاهای مشهد هم ییلاقی هستند و بهترین زمان سفر به آن‌ها روزهای گرم سال است.

بهترین زمان سفر به مشهد
حال اگر اولویت شما اماکن تاریخی، موزه‌ها، پارک‌های آبی مشهد، شهربازی و مراکز خرید مشهد هستند، سفر به مشهد در پاییز و زمستان هرگز از دست ندهید. در این فصول مشهد خلوت می‌شود و به راحتی می‌توانید بلیط سرزمین‌های آبی را خریداری کنید؛ از تخفیف‌های پاییزی و جشنواره‌های خرید بهره‌مند شوید و دیگر نگران شلوغی و ازدحام جمعیت حرم نباشید. البته این به معنا نیست که شما نتوانید از جاذبه‌های طبیعی و جاهای دیدنی مشهد در روزهای سرد دیدن کنید؛ زیرا مشهد در پاییز هنوز به آن سردی استخوان‌سوز نرسیده است و فرصت کافی برای گردش در طبیعت وجود خواهد داشت.

بهترین ساعات مشهد برای حضور در حرم امام رضا


تا اینجای مطلب با بهترین فصل سفر به مشهد آشنا شدیم و اکنون قصد داریم بهترین زمان برای زیارت از حرم امام رضا را معرفی کنیم. اگر می‌خواهید با خیال راحت و آرامش خاطر از حرم زیارت کنید، بهترین زمان نزدیک به اذان صبح است. در این ساعات علاوه‌بر تماشای مراسم نقاره زنی و تحویل کشیک، می‌توانید از خلوت بودن حرم لذت ببرید و از صحن‌های مختلف آن بازدید کنید. حال اگر رفت و آمد در اول صبح برایتان دشوار است، ساعت 10 تا قبل از اذان ظهر و از اذان تا ساعت 2 ظهر هم تردد زائران کم خواهد شد. برای افرادی هم که قصد دارند در لحظات پرشور از حرم زیارت کنند، لحظات قبل و بعد از اذان مغرب را پیشنهاد می‌کنیم.

مراسم جارو زنی حرم امام رضا
خوب است بدانید 3 مراسم جذاب نیز در حرم به صورت روزانه برگزار می‌شوند که شامل مراسم نقاره زنی، تحویل کشیک و جارو زنی است. نقاره زنی به آیین باشکوهی می‌گویند که قدمت آن به دوران صفویه برمی‌گردد. این مراسم با نواختن ابزارهای نقاره خانی مانند طبل و کرنا آغاز می‌شود و موسیقی بسیار زیبایی دارد. جارو زنی نیز حرکتی نمادین بوده و توسط خادمین حرم با پوششی یک دست و جاروهایی بلند انجام می‌شود. زمان برگزاری مراسم جارو زنی در حرم امام رضا به شرح زیر است:

  • قبل از خطبه
  • بعد از مراسم تحویل کشیک
  • حدودا 1 ساعت قبل از اذان مغرب
  • در ماه رمضان هم این مراسم 1 ساعت قبل از سحر و 1 ساعت پس از اذان مغرب اجرا می‌شود.

مراسم تحویل کشیک خطبه‌خوانی فردی می‌باشد که کشیک آن تمام شده است. این مراسم هروزه در رواق دارالحکمه برگزار شده و زمان آن 1 ساعت بعد از طلوع آفتاب خواهد بود. در خصوص نقاره زنی هم باید بگوییم این آیین محبوب که بسیاری از زائران به تماشای آن می‌نشیند، هم در مناسبات مذهبی و هم در روزهای عادی اجرا می‌شود. زمان آن در روزهای معمولی ۲۰ دقیقه قبل از اذان صبح و بار دیگر ۲۰ دقیقه قبل از غروب آفتاب است. در مراسم‌های مذهبی مانند شهادت‌ها، اعیاد، ماه صفر و محرم هم 2 ساعت پس از غروب خواهد بود. ناگفته نماند اگر برای سفر به مشهد در ولادت امام رضا برنامه‌ریزی کرده‌اید، حتما زمانی را به بازدید از نقاره زنی ویژه حرم اختصاص دهید.

حال که با بهترین زمان سفر به مشهد آشنا شدید، بهتر است موارد گفته شده را به خوبی بررسی کنید تا بتوانید در ایام دلخواه خود به مسافرت بروید. همچنین می‌توانید برای خرید بلیط هواپیما مشهد، بلیط اتوبوس، بلیط قطار و حتی رزرو هتل از قاصدک24 کمک بگیرید.