مجسمه های عجیب جهان کدامند؟

مجسمه‌سازی را شاید بتوان جزو نخستین هنرهای بشر دانست. از مجسمه‌های غول پیکر خدایان در یونان باستان تا مجسمه مشهور آزادی در آمریکا، انسان همواره برای ساخت این سازه‌های عظیم از الهامات مختلف بهره برده است. اما برخی مجسمه‌ها در دنیا وجود دارند که درک ذهنیت پشت آن‌ها کار راحتی نیست و با شکل‌های عجیب خود تعجب بسیاری را بر می‌انگیزند. قاصدک 24 در این مطلب شما را به دیدار مجسمه های عجیب جهان می‌برد.


مجسمه اردک خوکی، تورکو فنلاند


این مجسمه که در واقع یک مجسمه ترکیبی می‌باشد، پوسانکا (Posankka) نام دارد. با نگاه کردن به آن شاید نتوانید بفهمید که یک خوک اردک است یا یک اردک خوک! هنرمندی به نام آلوار گولیچسِن (Alvar Gullichsen) در سال 1999 مجسمه را خلق کرده و آن را در پایین رودخانه آئوراجوکی نصب کرد. از سال 2001 نیز مجسمه به مکان جدیدی در نزدیکی دانشگاه تورکو منتقل شده است.

مجسمه اردک خوکی


آنگونه که خود مجسمه‌ساز می‌گوید این مجسمه قرار بوده نقدی بر تکنولوژی پیوند ژنتیک باشد. اما خیلی از ساکنان چندان علاقه‌ای به این مجسمه ندارند؛ شاید به این دلیل که وقتی هر روز یکی از عجیب‌ترین چیزهایی روی زمین را می‌بینید، دیگر جذابیت خود را برای شما از دست می‌دهد.


مجسمه میکی خرچنگی، ماساچوست آمریکا


هنرمندی به نام برِنا رولت این مجسمه را به عنوان بخشی از پروژه با حمایت دیزنی خلق کرد که متشکل از 75 مجسمه میکی موس به وزن 700 پوند بود. این مجسمه قرار بود به نوعی نمادی از مناطق مختلف آمریکا باشد. از آنجایی که نماد بوستون نیز خرچنگ است؛ برنا به این نتیجه رسید که تا چنگال های خرچنگ را روی میکی موس قرار دهد.

مجسمه میکی خرچنگی


مجسمه تاراسک، تاراسکون فرانسه


تاراسک (Tarasque) یک موجود افسانه‌ای است؛ گونه ای لاک پشت-اژدها-خرس که به نظر می‌رسد قرن‌ها پیش مردم دهکده تاراسکون را به وحشت می‌انداخته است. برخی روایات نقل می‌کنند که فردی به نام سنت مارتا آن را رام کرده و به دهکده آورده تا روستاییان آن را بکشند. گویا روستاییان نام روستای خود را هم از نام این حیوان گرفته‌اند که تا امروز نیز باقی مانده است. سرانجام هرمندی به نام پاسکال دیمونت این مجسمه را در سال 2005 کامل کرد که در جشنواره‌ای سالانه که به افتخار نام شهر ترتیب داده شده بود، اثر برجسته و یکی از عجیب ترین مجسمه های دنیا شناخته شد.

مجسمه تاراسک



مجسمه مازینگر زِد، ماس دل پلاتا اسپانیا


مازینگر زد بخشی از یک سریال مشهور است که پخش آن از سال 1972 آغاز شد و در ساخت مجموعه‌هایی چون ترانسفورمرز و رنجرز و نیز این مجسمه در حومه کاتالونیا اسپانیا تأثیرگذار بوده است. توسعه منطقه ماس دل پلاتا هرگز به طور کامل به پایان نرسید. برخی منابع دلیل آن را اتمام بودجه می‌دانند. اینکه تمام شدن بودجه با ساخت این مجسمه ارتباطی دارد یا خیر، چندان روشن نیست. اما مازینگر غول پیکر از جنس فایبرگلاس است و به یک محل زیارت برای عاشقان اینگونه شخصیت ها بدل شده است.

مجسمه مازینگر زِد


مجسمه مامان از عجیب ترین مجسمه های دنیا 


لوئیس بورژیوس، هنرمند و مجسمه ساز فرانسوی-آمریکایی مجسمه‌ای را خلق کرده که بسیاری حتی جرأت نگاه کردن به آن را ندارند. نام این مجسمه در حقیقت شکل غیر رسمی کلمه مادر است؛ یک عنکبوت برنزی به ارتفاع 30 پا با یک کیسه متشکل از 26 تخم که از مرمر ساخته شده است. این عنکبوت غول پیکر در سال 1999 در موزه هنر مدرن در بریتانیا رونمایی شد و نام آن مجسمه مامان (Maman) است. این مجسمه را در اتاوا، اونتاریو و مکان های دیگر می‌توانید پیدا کنید.

مجسمه مامان


مجسمه اوزیماندیاس (Ozymandias)، تگزاس آمریکا


به نظر می‌رسد میلیونری مرموز به نام استنلی مارش سفارش ساخت این مجسمه را داده باشد؛ مجسمه‌ای که در سال 1997 توسط یک هنرمند به نام مک داف ساخته شد. نام عجیب مجسمه نیز از شعر معروف پِرسی شِلی در مورد پوچی و بی‌فایده بودن ساختن بناها است. برخی می‌گویند که شلی این شعر را پس از دیدن این مجسمه سروده است؛ چیزی که کمتر به واقعیت نزدیک است؛ چرا که مجسمه تنها 20 سال عمر دارد. این جوراب‌های ورزشی نیز بعدها توسط افرادی دیگر روی این ویرانه‌ها نقاشی شد، اما چون مارش آن‌ها را دوست داشت، دست به تغییر آن‌ها نزد.

مجسمه اوزیماندیاس


مجسمه توتِم، لیوون بلژیک


ژان فِبر، هنرمند بلژیکی از این اثر خود در سال 2005 رونمایی کرد که به یاد سالگرد 575 سالگی دانشگاه کاتولیک لیوون ساخته شده بود. توتم یک سوسک وارونه غول پیکر است که روی یک سوزن به ارتفاع 75 پا در بیرون از کتابخانه دانشگاه قرار گرفته است. به نظر می‌رسد این مجسمه که در لیست عجیب ترین مجسمه جهان قرار دارد، برای نشان دادن روح شهر و تا حدی دانشگاه ساخته شده باشد.

مجسمه توتِم


مجسمه دست بیابان، آتاکاما شیلی


یک مجسمه ساز اهل شیلی به نام ماریو ایرازابل این دست غول پیکر سه طبقه را طراحی کرده است. دستی که در ظاهر به یک غول سنگی تعلق دارد که خیلی آرام راه خود را از میان سطح بیابان به بیرون پیدا کرده است. به نظر می رسد ایرازابل به دست‌های غول پیکری که از دل بیابان بیرون آمده اند، علاقه خاصی دارد؛ چرا که وی دو مجسمه مشابه دیگر را در آمریکا و اروگوئه نیز ساخته است.


مجسمه بچه خور، برن سوئیس


این مجسمه یکی از وحشتناک ترین مجسمه های تاریخ و یکی از عجیب ترین مجسمه ها در دنیا است که به قرن 16 میلادی تعلق دارد. مجسمه فوق در واقع  یک فواره به شکل فردی در حال خوردن یک بچه است که سه بچه دیگر را هم در کیسه‌ای در دست خود دارد. روایات حاکی از آن است که مجسمه مربوط به یک کارناوال قدیمی است که برای ترساندن بچه‌ها برگزار می‌شده است. هر چند که هیچ کس از سازنده و دلیل ساخت آن هیچ اطلاعی در دست ندارد.

مجسمه بچه خور


مجسمه خواب، سنت هلنز انگلیس


هنرمندی اسپانیایی به نام پلِنزا این سر جدا شده به ارتفاع 65 پا را طراحی کرده است که در حومه شهر سنت هلنز(شهری معدنی) انگلیس قرار گرفته است. چشم‌های مجسمه بسته است و این نشان می‌دهد که خوابیده است. گفته می‌شود که این سر غول پیکر به سفارش شورای شهر سنت هلنز و برای نشان دادن رویاهای مردم شهر ساخته شده است؛ رویاهایی که هیچ ارتباطی با معدن ندارد.


به پایان مطلب رسیدیم و قصد داشتیم با عجیب ترین مجسمه های جهان آشنا شویم. برای مطالعه مطالب بیشتر در زمینه سفر، گردشگری و جاذبه‌های دیدنی می‌توانید سری وبلاگ قاصدک 24 بزنید.