همه چیز درباره سرویس بهداشتی هواپیما

جالب است بدانید اداره هوانوردی فدرال (FAA) تقریباً برای هر چیزی در هواپیما، الزاماتی تعیین کرده است اما در مورد اینکه هواپیماهای تجاری حتماً می‌بایست مجهز به دستشویی باشند، چیزی نگفته است. همین امر نیز موجب شد تا مسافران یک هواپیما که در سال ۲۰۱۵ از وستچستر عازم شیکاگو بودند، این پرواز دو ساعت و نیمه را بدون رفتن به توالت سپری کنند، چرا که هواپیما تنها یک دستشویی داشت و آن هم خراب بود! در ادامه برای آشنایی با حقایق جالب در مورد سرویس بهداشتی هواپیما با قاصدک 24 همراه شوید.

همه چیز درباره سرویس بهداشتی هواپیما

ساختار اولیه دستشویی هواپیما در گذشته!


اغلب توالت‌های اولیه در هواپیماها به شکل سطل بودند، بدین ترتیب اگر مسافری در حین پرواز نیازمند استفاده از توالت بود می‌بایست از سطل‌های درپوشدار برای این کار استفاده می‌کرد. نکته جالب توجه در این روش این بود که صاحبان هواپیماهای گذشته فکر می‌کردند، این نوع سیستم هیچ مشکلی ندارد، اما آنها دست‌کم یک مشکل داشتند و آن هم این بود که وقتی درپوش سطل جابه‌جا می‌شد، جریان هوا، صدایی شبیه سوت در هواپیما ایجاد می‌کرد که بسیار آزاردهنده بود علاوه بر این، در سال ۱۹۳۴ نیز هواپیمای آبی بریتانیایی، توالتی داشت که مستقیماً به بیرون باز می‌شد!

حقیقت این بود که این روش ابداً ایده خوبی نبود، پس استفاده از آن در هواپیماها چندان هم به طول نینجامید چراکه نگهداری ظرفی پر از آب که در طول پرواز و تکانهای زیاد، احتمال ریزش آن می‌رفت و فضایی نامطلوب ایجاد می‌کرد، عملاً غیر ممکن بود.


توالت های هواپیما با تکنولوژی بهتر


در توالت‌های جدید از مایع آبی رنگ وبو‌زدا استفاده می‌شد و فاضلاب‌ها نیز به مخزنی در هواپیما انتقال می‌یافت اما مصرف سوخت در هواپیماها افزایش پیدا می‌کرد، چرا که با هر بار استفاده از توالت، مایع تازه‌ای در آن به گردش درمی‌آمد، بنابراین هواپیماها ناچار بودند در هر پرواز بیش از صدها لیتر مایع وبو‌زدا را با خود حمل کنند!
مشکل بعدی، نشت هر از گاهی این سیستم بود. به طوری که طبق مستندات، در سال ۱۹۷۹ بیش از ۳۰ مورد از برخورد مدفوع منجمد و حباب‌های یخ‌زده از آسمان با سقف خانه‌ها و ماشین‌ها گزارش شده است.

توالت های هواپیما با تکنولوژی بهتر

ساختار مدرن سرویس بهداشتی هواپیما


توالت‌هایی که امروزه در هواپیماها وجود دارند، در سال ۱۹۷۵ اختراع شدند اما برای اولین بار از آن‌ها در سال 1982 استفاده شد. مکانیزم این نوع توالت‌ها که به “توالت خلاء” شهره هستند، بدین صورت است که با اتمام کار فرد در توالت، خط فاضلابی باز می‌شود و تمام محتویات توالت را با قدرت به بیرون می‌مکد؛ این محتویات وارد مخزن بزرگی در عقب هواپیما می‌شوند. جالب است بدانید توالت‌ها‌ی به ظاهر کم‌مصرف خانگی، در هر بار استفاده، حدود ۶ لیتر آب مصرف می‌کنند اما این میزان در توالت‌های هواپیما در هر بار استفاده، کمتر از ۲ لیتر آب است؛ همین امر نیز موجب شده است که فناوری خلاء به دلیل مصرف اندک آب، طرفداران بسیاری پیدا کند.

ساختار مدرن سرویس بهداشتی هواپیما


نکته قابل توجه دیگری که در مورد توالت‌های خلاء وجود دارد، این است که خلبانان تا زمانی که در آسمان هستند، نمی‌توانند مخزن را خالی کنند، چرا که ضامن خروجی مخزن پسابها در خارج از هواپیما قرار دارد. پس بیش از این نگران برخورد پساب هواپیماها با ماشین یا سقف خانه تان نباشید!

افزون بر این موارد توالت‌های خود تمیز شونده، گزینه خوبی برای سرویس بهداشتی هواپیما هستند. این نوع توالت‌ها  ۹۹.۹% از میکروب‌ها را تنها چند ثانیه پس از خروج هر فرد و با استفاده از نور فرابنفش از بین می‌برند.


دانستی جالب در مورد سرویس بهداشتی هواپیما


از بررسی انواع دستشویی های هواپیما که بگذریم نکات قابل توجه دیگری نیز در مورد دستشویی‌های هواپیما وجود دارد که در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت؛ با قاصدک24 همراه باشید.

سرویس بهداشتی هواپیما



  • تخلیه فاضلاب‌ها در هنگام فرود و تنها طی ده دقیقه صورت می‌پذیرد. این کار با استفاده از پمپی که به مخزن هواپیما متصل می‌شود و با استفاده از فناوری خلاء به انجام می‌رسد.

  • قدرت مکش در توالت‌های خلاء بسیار زیاد است اما امکان ندارد که فردی در آن گیر کند. توالت‌های خلاء می‌توانند همچون یک صندلی، برای فردی که روی آن می‌نشیند، راحت باشند.

  • قفل درب دستشویی به راحتی از بیرون باز می‌شود بدین ترتیب ممکن نیست فرزندتان در آن حبس شود. برای این کار کافیست علامت دستشویی را بالا برده و زبانه را به حالت قفل نشده ببرید.
  • بر اساس تحقیقی که سال 2002، در مجله Wall Street به چاپ رسید، آب مورد استفاده در توالت‌ها بسیار بد و ناخالص است! این آزمایش که بر اساس بررسی نمونه‌های آب در ۱۴ پرواز مختلف صورت گرفته بود، نشان می‌داد که تقریباً میزان تمام باکتر‌ی‌های موجود در آب، ده‌ها و گاهی اوقات صدها مرتبه بیش از حد مجاز آن در امریکا است.

  • دستشویی‌ها کثیفترین بخش هواپیما نیستند چرا که طبق تحقیقات صورت گرفته آلوده‌ترین بخش‌ها در هواپیما به ترتیب میزهای تاشو، دریچه‌های هوای بالای سر هر فرد، سگک کمربند ایمنی و قفل دستشویی‌ها شناخته شده‌اند نه خود توالت‌ها!

اگر خواندن از دنیای گردشگری و سفر با هواپیما برایتان جذاب است، وبلاگ قاصدک ۲۴ را از دست ندهید؛ این مجموعه همچنین برای شما علاقمندان به سفر، فهرست کاملی از بلیط‌های هواپیما اعم از چارتر و سیستمی را فراهم کرده است که می‌توانید با مراجعه به سایت قاصدک 24 از آن‌ها مطلع شوید.