میزان بار مجاز و هزینه اضافه بار هواپیما

اگر سفر با هواپیما را برای رسیدن به مقصد موردنظر خود انتخاب کرده‌اید، می‌بایست از میزان باری که اجازه حمل آن را دارید باخبر باشید. به عنوان مثال اگر ندانید میزان بار مجاز هر ایرلاین چقدر است و بار بیشتری همراه خود داشته باشید، مشمول جریمه خواهید شد. به این جریمه که برای هر پرواز داخلی و خارجی متفاوت است، هزینه اضافه بار هواپیما می‌گویند. بنابراین اطلاع از بار مجاز و هزینه اضافه بار مسافر امری مهم تلقی شده و در این مطلب از قاصدک 24 به طور مفصل با آن آشنا خواهیم شد.

هزینه اضافه بار هواپیما

هزینه اضافه بار هواپیما چقدر است؟


همانطور که گفتیم براساس قوانین حمل بار در هواپیما اگر بیشتر از بار مجاز هواپیما، وسیله همراه خود داشته باشید می‌بایست مبلغی را تحت عنوان هزینه اضافه بار هواپیما (اضافه بار به انگلیسی: overload) پرداخت کنید. بنابراین در ابتدا باید مقدار بار مجاز پرواز خود را بدانید سپس با هزینه اضافه بار آن آشنا شوید. عوامل اصلی تعیین کننده‌ی بار مجاز، مقصد سفر، کلاس پروازی، ایرلاین و نوع بلیط هواپیما (سیستمی یا چارتری) هستند. هزینه اضافه بار را نیز تعداد بسته‌های شما، وزن آن‌ها و ایرلاین مربوطه تعیین می‌کند.


بیشتر بخوانید: مدارک مورد نیاز برای سفر با هواپیما؛ نکاتی که نباید فراموش کنید!




حداکثر بار مجاز در پروازهای داخلی


در این بخش قصد داریم با مقدار وزن بار مجاز در پرواز داخلی آشنا شویم که برای هر ایرلاین متفاوت است. البته شرکت‌های هواپیمایی‌ای نیز وجود دارند که بار مجاز آن‌ها با یکدیگر یکسان می‌باشد. با این وجود برای سهولت در یافتن ایرلاین مورد نظر خود، به حداکثر بار مجاز در پروازهای داخلی برای تمامی هواپیمایی‌ها اشاره می‌کنیم.

بار مجاز در هواپیما داخلی

هواپیمایی ایران ایر


یکی از محبوب‌ترین شرکت‌های هواپیمایی در کشور، ایرلاین ایران ایر است که به اکثر شهرهای داخلی پرواز دارد. بار مجاز ایران ایر برای بزرگسالان کلاس اکونومی 20 کیلوگرم و برای بزرگسالان کلاس بیزینس 30 کیلوگرم است. بار مجاز کودکان در هواپیمایی ایران ایر نیز 10 کیلوگرم می‌باشد.

هواپیمایی ایران ایر تور


بار مجاز هواپیمایی ایران ایر تور در کلاس اکونومی 20 کیلوگرم است و بار مجاز برای کودکان زیر دو سال در ایرلاین ایران ایر تور ۱۰ کیلوگرم تعیین می‌شود. (افزون بر این بار می‌توانید یک کالسکه تاشو نیز با خود داشته باشید.)
بار مجاز برای مسافران ناتوان در ایران ایر تور علاوه‌بر 20 کیلوگرم کلاس اکونومی، یک عدد وسیله حرکتی مانند ویلچر است که حداکثر می‌تواند ۲۰ کیلوگرم وزن داشته باشد.

هواپیمایی ماهان


بار مجاز ایرلاین ماهان برای کلاس‌های اکونومی 30 کیلوگرم و برای کلاس‌های بیزینس (تجاری) 40 کیلوگرم خواهد بود. این شرکت هواپیمایی از معروف‌ترین ایرلاین‌های کشور است و خدمات رسانی آن همراه برای مسافران رضایت‌بخش بوده است. شما می‌توانید بلیط هواپیما ماهان را به صورت اینترنتی از قاصدک 24 برای نقاط مختلف ایران خریداری کنید.

هواپیمایی کیش ایر


اگر بلیط هواپیما کیش ایر را برای کلاس اکونومی خریداری کرده‌اید، مجاز به داشتن 20 کیلوگرم بار هستید. حال اگر کلاس پروازی بیزینس را مد نظر دارید، بار مجاز ایرلاین کیش ایر برای شما 30 کیلوگرم خواهد بود.

هواپیمایی زاگرس


در ایرلاین زاگرس بار مجاز برای کلاس اکونومی 20 کیلوگرم می‌باشد و شما می‌توانید برای حمل بار بیشتر هزینه اضافه‌ای برای آن پرداخت کنید. این شرکت هواپیمایی مانند سایر ایرلاین‌ها، حداکثر وزن بار مجاز در کلاس بیزینس را 30 کیلوگرم اعلام کرده است.

هواپیمایی کاسپین


بار مجاز کاسپین در پروازهای داخلی و کلاس اکونومی 20 کیلوگرم است. اگر بلیط هواپیما کاسپین را برای کلاس‌های بیزینس تهیه کرده‌اید، وزن بار مجاز شما 30 کیلوگرم می‌شود.

هواپیمایی قشم ایر


بار مجاز قشم ایر طبق قوانین حمل بار در هواپیما برای کلاس اکونومی (اقتصادی) 20 کیلوگرم و برای کلاس بیزینس 30 کیلوگرم می‌باشد. شما می‌توانید برای آوردن بار بیشتر هزینه جداگانه‌ای را به عنوان هزینه اضافه بار هواپیما پرداخت کنید.

هواپیمایی آسمان


یکی دیگر از ایرلاین‌های فعال در ایران که مورد علاقه بسیاری از مسافران شناخته می‌شود، هواپیمایی آسمان است. شما بلیط هواپیما این ایرلاین را می‌توانید برای اکثر نقاط کشور خریداری نمایید و پرواز لذت‌بخشی را تجربه کنید. در این هواپیمایی بار مجاز اکونومی 20 و بار مجاز آسمان برای کلاس پروازی بیزینس 30 کیلوگرم تعیین می‌شود.

هواپیمایی تابان


بار مجاز ایرلاین تابان همچون دیگر شرکت‌های هواپیمایی که به آن پرداختیم، اعلام شده است. به عبارتی دیگر این هواپیمایی به شما اجازه حمل 20 کیلوگرم برای کلاس پروازی اکونومی و 30 کیلوگرم برای کلاس بیزینس را می‌دهد.

هواپیمایی آتا


در نهایت به آخرین ایرلاین در این مطلب رسیدیم و قصد داریم شما را با بار مجاز هواپیمایی آتا در پروازهای داخلی آشنا کنیم. این وزن بار برای کلاس اکونومی 20 کیلوگرم و برای کلاس بیزینس 30 کیلوگرم اعلام شده است.

هزینه اضافه بار پرواز داخلی


پس از معرفی بار مجاز هواپیما برای هر ایرلاین در پروازهای داخلی، نوبت به آشنایی با هزینه اضافه بار هواپیما داخلی می‌رسد. بنابراین اگر وزن بار شما در سفر بیشتر از 20 کیلوگرم در اکونومی و 30 کیلوگرم در بیزینس است، می‌بایست جریمه اضافه بار آن را پرداخت کنید.
به طور کلی طبق قوانین حمل بار در هواپیما هزینه اضافه بار پرواز داخلی به ازای یک کیلوگرم، 1 درصد از مبلغ کل بلیط هواپیما محاسبه می‌شود. به عنوان مثال اگر بار شما 2 کیلوگرم بیشتر از حد مجاز ثبت شود، موظف به پرداخت 2 درصد از قیمت بلیط خواهید بود. بنابراین هزینه اضافه بار ایران ایر، هزینه اضافه بار ماهان و سایر ایرلاین‌ها برای پرواز داخلی به همین شیوه محاسبه خواهد شد.


بیشتر بخوانید: آیا محدودیتی برای اندازه چمدان در سفرهای هوایی وجود دارد؟


مقدار بار مجاز در پروازهای خارجی


اگر قصد دارید به کشورهای خارجی سفر کنید، میزان باری می‌توانید آن را همراه خود بیاورید، نسبتا به مقاصد داخلی متفاوت خواهد بود. افزون بر این مورد، کشور موردنظر شما نیز ممکن است بر وزن بار مجاز هواپیما تاثیر بگذارد. به عنوان مثال برخی از شرکت‌های هواپیمایی مانند قطر ایرویز، بار مجاز متفاوتی برای پرواز به برزیل، آفریقا، دبی و... اعلام کرده که در زیر با آن آشنا خواهیم شد.

بار مجاز ایران ایر تور در پرواز خارجی 30 کیلوگرم
بار مجاز ماهان در پرواز خارجی 30 کیلوگرم اکونومی، 40 کیلوگرم بیزینس
بار مجاز معراج در پرواز خارجی برای بزرگسال 30 کیلوگرم اکونومی، 40 کیلوگرم بیزینس و بارمجاز کودک 5 کیلوگرم
بار مجاز ایرلاین لوفت هانزا 23 کیلوگرم اکونومی، 32 کیلوگرم بیزینس در 2 چمدان، 32 کیلوگرم فرست کلاس در 3 چمدان
بار مجاز هواپیمایی کی ال ام 23 کیلوگرم اکونومی، 32 کیلوگرم بیزینس در 2 چمدان، 32 کیلوگرم فرست کلاس در 3 چمدان
بار مجاز ایرلاین ترکیش ایر 30 کیلوگرم اکونومی، 40 کیلوگرم بیزینس
بار مجاز هواپیمایی امارات 30 کیلوگرم اکونومی، 40 کیلوگرم بیزینس، 50 کیلوگرم اکونومی



بار مجاز قطر ایرویز


شرکت هواپیمایی قطر برای کلاس اکونومی حداکثر بار مجاز در پروازهای خارجی را 30 کیلوگرم و با ابعاد حداکثر 300 سانتی متر اعلام کرده است. همچنین بار مجاز قطر ایرویز در کلاس بیزینس40 کیلوگرم و به ابعاد حداکثر 300 سانتی متر خواهد بود. برای پرواز فرست کلاس نیز می‌توانید حداکثر 50 کیلوگرم بار همراه خود داشته باشید ولی ابعاد آن نمی‌تواند از 300 سانتی متر بیشتر باشد.

هزینه اضافه بار پرواز خارجی


با توجه به آنچه کمی قبل گفتیم، اکنون دیگر می‌دانید اگر چمدان و بسته‌های شما بیشتر از بار مجاز هواپیما باشد، می‌بایست جریمه آن را پرداخت کنید. پس در قوانین حمل بار در هواپیما تفاوتی ندارد که پرواز داخلی در پیش داشته باشید یا برای پروازهای خارجی برنامه‌ریزی کنید. در هر صورت موظف به پرداخت هزینه اضافه بار در فرودگاه امام یا هزینه اضافه بار هواپیما در فرودگاه مورد نظر خواهید بود. در این بخش نیز قصد داریم هزینه اضافه بار هواپیما خارجی را برای بهترین و مشهورترین ایرلاین‌ها ارائه دهیم.

هزینه اضافه بار هواپیمایی قطر


قیمت اضافه بار قطر ایرلاین برای یک کیلوگرم از ایران به کشورهای خارجی را در جدول زیر مشاهده می‌کنید.

هزینه اضافه بار هواپیما قطر

دلار آمریکا
کشورهای اروپایی، جنوب و شرق آسیا 25 
کشورهای آسیای مرکزی 30 
کشورهای کره و ژاپن 35 
قطر، کشورهای خاور نزدیک و شورای همکاری خلیج فارس 15 
قلمرو استرالزی 40 



هزینه اضافه بار هواپیمایی امارات


قیمت اضافه بار امارات برای هر 1 کیلوگرم بار اضافه، 25 دلار است. البته این هزینه می‌تواند برای برخی از کشورها خاص متفاوت باشد.

هزینه اضافه بار هواپیما از ترکیه به ایران


هزینه اضافه بار هواپیما از ترکیه به ایران به ازای هر 1 کیلوگرم بار اضافه‌ای که همراه دارید، یک درصد از قیمت بلیط اعلام شده است.

هزینه اضافه بار هواپیما ترکیش


هزینه اضافه بار هواپیما برای ترکیش ایرلاینز برای هر مسیر متفاوت بوده و بازه قیمت آن برای هر 1 کیلوگرم اضافه، از 8 تا 32 یورو است.

بار دستی مجاز در پروازهای داخلی و خارجی


بار دستی همان بار همراه مسافر در هواپیما است که می‌توانید آن را در یک کیف دستی کوچک با خود به داخل کابین ببرید. قوانین این بار با چمدانی که به بخش بار هواپیما تحویل می‌دهید متفاوت است و ابعاد آن نباید بیشتر از ۵۵ × ۳۸ × ۲۰ سانتی‌متر باشد تا بتواند در محفظه بالای صندلی جای گیرد. مقدار بار مجاز دستی در هواپیما داخلی برای تمامی شرکت‌های هواپیمایی و کلاس اکونومی 5 کیلوگرم و برای کلاس بیزینس 7 کیلوگرم است. از مهمترین وسایلی که می‌توانید در ساک دستی خود داشته باشید می‌توانیم به مدارک، خوراکی‌های سبک و ترجیحا خشک، اشیای مهم و گرانبها و... اشاره کنیم. اگر قصد حمل مایعات در هواپیما را نیز دارید نباید بیشتر از 100 میلی‌لیتر باشد.

میزان بار مجاز در پروازهای خارجی
در زیر میزان بار دستی مجاز در پروازهای خارجی را برای معروف‌ترین شرکت‌های هواپیمایی مشاهده می‌کنید:

  • بار دستی مجاز در ایرلاین ترکیش: 8 کیلوگرم برای همه کلاس‌های پروازی
  • بار دستی مجاز ایرلاین کی ال ام: 7 کیلوگرم برای اکونومی و 15 کیلوگرم برای بیزینس
  • بار دستی مجاز در شرکت هواپیمایی لوفت هانزا: 7 کیلوگرم برای اکونومی و 15 کیلوگرم برای بیزینس
  • بار دستی مجاز در قطر ایرویز: 7 کیلوگرم برای اکونومی و 15 کیلوگرم برای بیزینس
  • بار دستی مجاز در ایرلاین امارات: 7 کیلوگرم برای اکونومی و 15 کیلوگرم برای بیزینس

قوانین بار مجاز کودکان در هواپیما


برخی از والدین از سفرهای هوایی با کودکان خود هراس دارند. بسیاری از آن‌ها تصور می‌کنند سفر با بچه‌ها به هیچ عنوان راحت نخواهد بود چرا که یک کودک برای آرام ماندن در سفر به وسایل زیادی از جمله کالسکه، کریر و مواردی از این دست احتیاج دارد. در حالی که مقدار بار مجاز هواپیما اجازه حمل این وسایل را به والدین نمی‌دهد! باید بگوییم که این تصور کاملاً غلط است؛ چرا که کودکان و حتی نوزادان نیز مسافر هواپیما به شمار می‌روند و هر یک می‌توانند به اندازه مجاز، بار با خود حمل کنند. از این رو والدین نباید در این خصوص نگران باشند، چرا که مقدار بار کودکان جدا از بار مجاز آن‌ها محاسبه می‌شود. اما اندازه این بار چقدر است و کودکان در چه سفرهایی می‌توانند از آن استفاده نمایند؟
خوب نیست بدانید که سن کودک شما و مسیر پروازی سفرتان، تعیین کننده مقدار بار مجازی است که می‌توانید برای کودک خود به همراه ببرید. با این حال براساس قوانین حمل بار در هواپیما به طور کلی مقدار بار مجاز کودکان زیر دو سال، در پروازهای داخلی و خارجی 10 کیلوگرم است. البته شما علاوه بر این مقدار می‌توانید یک کالسکه تاشو را نیز با خود به داخل کابین ببرید. همچنین در طول سفر ممکن است به وسایلی برای تغذیه یا نظافت نوزاد خود نیز نیاز پیدا کنید، از این رو بهتر است یک ساک دستی کوچک به همراه داشته باشید و مواردی که در ادامه بیان می‌کنیم را داخل آن قرار بدهید.
نوزاد شما ممکن است در طول سفر به هر دلیلی، لباس خود را کثیف کند پس حتماً یک دست لباس اضافه با خود بردارید. علاوه بر این پوشک، شیشه شیر، پستانک، دستمال مرطوب، آب معدنی، شیر خشک و آب جوشیده را نیز فراموش نکنید. بهتر است برای تعویض پوشک نوزاد خود، پد مخصوص و یک کرم مخصوص کودکان را نیز به همراه داشته باشید. همچنین یک پتوی سبک نیز از دیگر ملزوماتی است که به شما کمک می‌کند تا راحت تر نوزاد خود را بخوابانید. در نهایت نیز توجه نمایید که شما تنها مجاز به حمل ۱۰۰ میلی گرم مایع، شامل شیر یا مواد غذایی کودک به داخل کابین هواپیما هستید که البته این موارد هم باید حتماً قبل از ورود به کابین، توسط مامور مربوطه آزمایش شوند
.

با  این حال شرایط سفر برای کودکان بالای دو سال کمی راحتتر است و هر کودک با این سن و سال، مجاز به حمل 30 کیلوگرم بار است. البته اگر قرار است این بار را با خود به داخل کابین ببرید ابعاد آن نباید از 55*38*20 سانتی متر تجاوز نماید. با تمام این‌ها این قوانین تا اندازه‌ای هم به نوع ایرلاین و سیاست‌های داخلی هر هواپیمایی مربوط است. به طور مثال قطر ایرویز مقدار بار مجاز کودکان در سفر با هواپیما را در پروازهایی که به مقصد آرژانتین، برزیل و ایالات متحده آمریکا و بالعکس صورت می‌پذیرد یک چمدان با وزن 23 کیلوگرم اعلام کرده است. در حالی که همین ایرلاین برای سایر مسیرهای پروازی خود تنها 10 کیلوگرم بار با طول 115 سانتی متر را مجاز می‌داند.


سوالات متداول درباره هزینه اضافه بار هواپیمایی‌ها

براساس قوانین حمل بار در هواپیما مقدار بار مجاز در پروازهای داخلی برای کلاس اکونومی 20 کیلوگرم و برای بیزینس 30 کیلوگرم است. البته برخی از ایرلاین‌ها قوانین جداگانه‌ای نیز ارائه می‌دهند که در این مطلب به طور کامل به آن پرداختیم.
به طور کلی هزینه اضافه بار پرواز داخلی به ازای یک کیلوگرم، 1 درصد از مبلغ کل بلیط هواپیما محاسبه می‌شود.
اگر از ایران به قطر یا سایر کشورهای خاور نزدیک سفر می‌کنید، این هزینه 15 دلار و برای کشورهای اروپایی 25 دلار است.
هزینه اضافه بار هواپیمایی ماهان مانند سایر ایرلاین‌های داخلی برای هر یک کیلوگرم بار اضافی، یک درصد از مبلغ کل بلیط است.
وزن بار مجاز هواپیما برای هر مقصد، ایرلاین و کلاس پروازی متفاوت است.