زیباترین لباس‌های محلی جهان

یکی از زیباترین و جالب‌ترین جنبه‌های فرهنگ کشورها، لباس محلی مردمان آن سرزمین است. در این مطلب از قاصدک24 به سراغ عجیب ترین و جالب ترین لباس های محلی دنیا می‌رویم و آلبومی رنگارنگ و دیدنی از فرهنگ شرق تا غرب کره زمین را ارائه می‌کنیم. این آلبوم را با ما ورق بزنید!


دیرندل (Dirndl)، اتریش


این لباس که لباس محلی زنان اتریشی به شمار می رود از یک دامن بلند، بلوز و پیشبند تشکیل شده و عموما توسط زنان مسن‌تر در مناطق روستایی پوشیده می‌شود. نکته جالب این است که محل بستن گره پیشبند نشان دهنده وضعیت تأهل زن می‌باشد.

لباس سنتی اتریش



بابوچِس (Babouches)، مراکش


این لباس یکی از زیباترین لباس های محلی جهان شناخته می‌شود که ریشه‌ای فرانسوی دارد و از واژه فارسی پاپوش اقتباس شده است. این پاپوش محبوب مراکشی، در طرح‌ها و رنگ‌های مختلف و متنوع وجود دارد و اغلب روی آن گلدوزی و پولک کاری شده است.

لباس سنتی مراکش


سالوار (Salvar)، ترکیه


عمر این شلوارهای بَگی سنتی به دوره امپراتوری عثمانی برمی گردد. هر چند که زنان این شلوارها را به همراه لباس‌های متنوعی می‌پوشند که عمدتا به رنگ‌های روشن بوده و مورد علاقه زنان روستایی نیز می‌باشد. مردان همراه با این شلوارها معمولا ردا یا بالاپوش هم به تن می‌کنند.

لباس سنتی ترکیه


کیلت (Kilt)، اسکاتلند


چه چیزی جالب‌تر از دیدن یک مرد در دامن آن هم از نوع دامن تارتان است؟ از آنجایی که این دامن‌ها بعد از به اجرا در آوردن قانون پوشش در سال 1976 ممنوع اعلام شدند، بعدها در میان مردم اسکاتلند از اهمیت ویژه‌ای برخوردار شدند. امروزه نیز این پوشش را می‌توان یکی از جالب ترین لباس های محلی دنیا دانست.

لباس سنتی اسکاتلند


گِل (Gele)، نیجریه


یک سرپوش بزرگ و پهن که معمولا برای مراسم و جشن‌های خاص مورد استفاده قرار می‌گیرد و از بافت‌های پارچه‌ای سفت و منعطف تهیه شده است. این سرپوش معمولا با پیراهن‌های محلی ست شده و هر چه بزرگتر باشد، بهتر به نظر می‌رسد.

لباس سنتی نیجریه


لِدِرهوسِن (Lederhosen)، آلمان


این نوع لباس که بیشتر در ایالت باواریا مورد استفاده قرار می‌گیرد، نوعی لباس بادوام و برای پوشش روزانه است. لدرهوسن برای انجام فعالیت‌های روزمره‌ای چون نوشیدن لیوان‌های بزرگ آبجو بخصوص در فستیوال پاییزی ماه اکتبر که در مونیخ هم برگزار می‌شود، بسیار عالی به نظر می‌رسد.

لباس سنتی آلمان


قُو (Gho)، بوتان


جالب است بدانید که پوشیدن لباس های محلی برای مردم بوتان اجباری است. از این رو مردان بوتان حتما باید قو را به تن کنند. این لباس در واقع یک روپوش بلند تا روی زانو است که در قسمت کمر با یک کمربند بسته می‌شود. برای افراد طبقات بالای اجتماع در بوتان، پوشیدن یک شال ابریشمی نیز بخشی از این لباس محلی است.

لباس سنتی بوتان


اوشانکا (Ushanka)، روسیه


اوشانکا به شکل مدرن و استاندارد خود به همراه یک تاج کاملا گرد روی سر از قرن بیستم میلادی به بعد به وجود آمد. این لباس همچنین به نماد و نشان رسانه‌ای برای دوره اتحاد جماهیر شوروی و سپس فدراسیون روسیه تبدیل شد.

لباس محلی روسیه


بِرِت (Beret)، فرانسه


برای فرانسوی‌ها شکستن کلیشه مردی در این  کلاه غیرممکن به نظر می‌رسد. به ویژه وقتی که به طرز جالبی از یک سمت سر آویزان شده باشد. این کلاه‌ها که در ارتش هم مورد استفاده قرار می‌گرفتند، بیشتر یادآور کشاورزان برِتونی هستند که به عنوان کشاورزان ناشناس هم شناخته می‌شدند.

لباس محلی فرانسه


کلوگز (Cloges)، هلند


چه چیزی می‌تواند راحتتر از پوشیدن کفش‌های چوبی باشد؟ این کفش‌ها در کشورهای زیادی مورد استفاده قرار می گیرند اما هلندی‌ها در این زمینه صاحب نامتر هستند. جالب اینکه قدیمی‌ترین کفش های به جامانده از سال 1230 میلادی نیز در این کشور وجود دارد.

لباس محلی هلند


کلاه مخروطی حصیری، ویتنام


این کلاه که در ویتنام با نام نون لا هم شناخته می‌شود، در سراسر آسیا نیز شناخته شده است. اگرچه در ویتنام بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد. جالب است بدانید که ابیات زیادی در وصف لبه‌های این کلاه‌ها سروده شده که تنها در نور زیاد قابل دیدن هستند.

کلاه مخروطی حصیری ویتنام


بوناد (Bunad)، نروژ


این لباس را می‌توان زیباترین لباس محلی جهان دانست که معمولا در جشن‌ها و توسط مردان و زنان مورد استفاده قرار می‌گیرد. لباس بوناد در طول سال‌های متوالی به بیش از 200 نوع گوناگون با توجه به نوع مراسم گسترش پیدا کرده است.

لباس محلی نروژ


کیمونو، ژاپن


کیمونو به معنای چیزی که پوشیده شده، می‌باشد. ترکیب‌های رنگ مختلف در این لباس برای به تصویر کشیدن قبایل مختلف مانند سامورایی‌ها، طبقه سیاسی و پاکدامنی فردی که آن را به تن کرده، مورد استفاده قرار می‌گیرد. به طور مثال رنگ قرمز عشق و احساس و ارغوانی عشق جاودان را نشان می‌دهند.

کیمونو ژاپن


سامبررو (Sombrero vueltiao)، کلمبیا


معنای تحت اللفظی این لغت، سایه است و وجه تمایز آن از نوع ساده‌اش، راه‌راه‌های سیاه و سفید آن می‌باشد. این لباس نماد ملی کلمبیا به شمار می‌رود و حتی می‌تواند طوری تا شود که در جیب نیز جا بگیرد!

لباس محلی کلمبیا


پانچو، شیلی


پانچو همانطور که می‌بینید، از طراحی خاصی برخوردار نیست. یک ورق ساده پارچه که جایی برای پوشاندن از سر روی آن تعبیه شده است. این لباس برای هر فردی که در آمریکای جنوبی با کوله پشتی سفر می‌کرد، ضروری بود و امروزه در لیست جالب ترین لباس های محلی دنیا جای گرفته است.

پانچو شیلی


حال به پایان مطلب رسیدیم و قصد داشتیم محبوب‌ترین و معروف ترین لباس های محلی جهان را معرفی کنیم که آوازه‌ی آن‌ها در سرتاسر دنیا پیچیده است.