لیست بهترین موزه‌های استانبول

یکی از محبوب‌ترین مقاصد گردشگری در سفر به استانبول، موزه‌های تاریخی و دیدنی آن هستند که آثار ارزشمند زیادی را در دل خود جای داده‌اند. این آثار هنری و فرهنگی قدمت زیادی داشته و به دوران بیزانس و امپراطوری رم و عثمانی برمی‌گردند. البته مهمترین موزه های استانبول تنها به آثار تاریخی و اماکن قدیمی مربوط نمی‌شوند و تاسیس برخی از آن‌ها مانند موزه شکلات به تازگی شکل گرفته است. بنابراین در این مقاله قصد داریم به سفری در دل تاریخ و هنر برویم و با معروف ترین موزه‌های استانبول و قیمت بلیط موزه های استانبول آشنا شویم. برای آشنایی بیشتر با این شهر توریستی و زیبا می‌توانید مقاله درباره استانبول از قاصدک24 را مطالعه کنید.

موزه باستان شناسی، بزرگترین موزه استانبول


موزه باستان‌شناسی استانبول دارای سه موزه مستقل است که در هر بخش خود، آثار یک دوره تاریخی معین یا یک تمدن ویژه را پوشش می‌دهد. این مجموعه با بیش از یک میلیون اثر ارزشمند، عنوان بزرگترین موزه استانبول را از آن خود کرده است و یکی از موزه ‌های معروف استانبول نیز شناخته می‌شود. زمانی که وارد این موزه تاریخی می‌شوید با 3 ساختمان رو به رو خواهید شد که شامل موزه باستان شناسی، موزه شرق باستان و موزه هنر‌های اسلامی می‌شوند. در ادامه با تک تک این موزه‌ها آشنا خواهیم شد.

آدس موزه باستان‌شناسی استانبول خیابان فاتح استانبول، ضلع جنوبی کاخ توپکاپی
ساعت بازدید همه روزه از ساعت ۹ تا 19
هزینه ورودی موزه باستان‌شناسی استانبول

قیمت بلیط موزه باستان‌شناسی استانبول برای هر نفر 60 لیر ترکیه است.


ساختمان اصلی موزه باستان‌شناسی استانبول


در موزه باستان‌شناسی استانبول بیش از یک میلیون اثر باستانی از اقوام پیش از تاریخ وجود دارد. معماری نئوکلاسیک بی‌نظیر این موزه سبب می‌شود تا ساعت‌ها محو تماشای ظرافت و قدمت آن شوید. در طبقه دوم این بخش آثار کهن و بسیار قدیمی‌ای را مشاهده خواهید کرد که از مجسمه‌ها، کتیبه‌ها، کتاب‌های میخی یا دیگر زبان‌های باستانی تشکیل شده‌اند. در کنار بازدید از این اثرها توصیه می‌کنیم هرگز از دیدن تابوت اسکندر مقدونی غافل نشوید و لحظاتی را به خواندن سرگذشت پرماجرای آن اختصاص دهید. مدت زمان تقریبی برای بازدید از این موزه تاریخی استانبول را دو تا دو و نیم ساعت پیشنهاد می‌کنیم.

عکس موزه های استانبول

موزه شرق باستان استانبول


موزه شرق باستان استانبول دومین بخش از موزه باستان‌شناسی است. در این مجموعه آثار تاریخی قبل اسلام و آناتولی قدیم را خواهید یافت که بازدید از آن‌ها خالی از لطف نیست.



بیشتر بخوانید: معرفی بهترین تفریحات استانبول به همراه هزینه + عکس


 

موزه هنر‌های اسلامی استانبول


اگر قصد دارید از نزدیک با هنرهای اصیل اسلامی آشنا شوید سری به این بخش از موزه باستان شناسی استانبول بزنید. قدمت این ساختمان که موزه هنر‌های اسلامی نام دارد، به سال ۱۴۷۲ برمی‌گردد. در این موزه دیدنی کاشی‌کاری‌های بسیار نفیس و قدیمی‌ای وجود دارند که مربوط به دوران سلجوقیان، عثمانیان و آناتولی می‌شوند.

عکس موزه باستان شناسی استانبول

موزه شکلات استانبول، بهشت عاشقان شکلات!


اگر عاشق شکلات هستید و رویای سفر به دنیایی پر از شکلات را در سر دارید، حتما سری به موزه شکلات پلیت استانبول (pelit chocolate museum istanbul) بزنید. در این موزه همه چیز از شکلات است و بهشت علاقمندان به این خوراکی خوشمزه شناخته می‌شود. جالب است بدانید در موزه شکلات استانبول نه تنها آبشارهای شکلاتی خیره‌کننده وجود دارند بلکه تالارهای زیادی نیز هستند که هرکدام دارای مجسمه‌های تاریخی، تندیس مولانا، نقاشی‌های موزائیکی، تندیس‌های رهبران و هنرمندان ترکیه و... می‌باشند. تمامی این آثار از شکلات ساخته شده‌اند و بوی وسوسه‌کننده‌ی آن‌ها ساعت‌ها شما را مدهوش خود خواهد کرد.

عکس موزه شکلات استانبول
این موزه خوشمزه در سال 1957 توسط صلاح الدین عیان تاسیس شد و امروزه به عنوان یکی از بهترین جاهای دیدنی استانبول یاد می‌شود. بهترین شیوه دسترسی به این موزه استانبول استفاده از متروبوس است که نزدیک‌ترین ایستگاه به آن بیلیک‌دوزو شناخته می‌شود.

آدرس موزه شکلات استانبول منطقه اسنیورت استانبول (Esenyurt) ، محله Koza
ساعت بازدید همه روزه از ساعت 10 تا 17
هزینه بلیط موزه شکلات استانبول قیمت بلیط موزه شکلات استانبول برای هر نفر 50 لیر ترکیه است و کودکان زیر 5 سال و نوزادان نیازی به تهیه بلیط ندارند.


قیمت بلیط موزه شکلات استانبول

موزه مادام توسو استانبول


زمانی که وارد موزه مادام توسو استانبول می‌شوید، مجسمه‌هایی از جنس موم خواهید دید که شباهت بسیار زیادی به انسان‌ها دارند. این شباهت در برخی مجسمه‌ها به قدری زیاد است که بازدیدکنندگان می‌گویند تشخیص آن‌ها از افراد واقعی دشوار است.

موزه مادام توسو ترکیه
این موزه در حقیقت گنجینه آثار ارزشمند ماری گروشوتس استراسبورگ را در خود دارد که شعبه اصلی آن در لندن و شعبه دیگر آن در استانبول می‌باشد. این مجسمه‌های باظرافت شبیه به افراد مشهور دنیا مانند ورزشکاران، خوانندگان، بازیگران، هنرمندان و... ساخته شده‌اند. یکی از محبوب‌ترین و جالب توجه‌ترین آن‌ها مجسمه مولانا جلال الدین بلخی است که توصیه می‌کنیم حتما از آن دیدن کنید.

آدرس موزه مادام توسو استانبول خیابان استقلال استانبول
ساعت بازدید همه روزه از ساعت 10 تا 20
هزینه بلیط موزه مادام توسو استانبول قیمت بلیط موزه مادام توسو استانبول برای افراد بالای 12 سال 50 لیر ترکیه است.

بهترین موزه استانبول


موزه هنرهای اسلامی و ترکی استانبول


در لیست موزه های استانبول همواره نام موزه هنرهای اسلامی و ترکی (Museum of Turkish and Islamic Arts) می‌درخشد. این موزه که زمانی کاخ ابراهیم پاشا و محل زندگی آن بوده است، امروزه به عنوان موزه اسلامی استانبول شناخته می‌شود. زمانی که وارد این ساختمان خواهید شد، محو زیباترین مجموعه‌های فرش می‌شوید که در جهان نظیر ندارد. همچنین نمونه‌های ارزشمندی از مردم‌نگاری ترکیه، خوش‌نویسی و خطاطی اسلامی، کاشی‌کاری و... مشاهده خواهید کرد. از دیگر دیدنی‌های با ارزش موزه هنرهای ترکی و اسلامی استانبول می‌توانیم به صنایع دستی عثمانی، طلاکاری‌های خطی، تاج‌های سلطنتی، آثار سنگی و فلزی، اشیای تزئین شده با جواهر و مروارید اشاره کنیم. موزه اسلامی استانبول در سال ۱۵۲۴ بنیان‌گذاری شده و به عنوان یکی از بهترین موزه های استانبول انتخاب مناسبی برای بازدید است.

آدرس موزه هنرهای اسلامی و ترکی استانبول منطقه فاتح، میدان سلطان احمد، مقابل مسجد آبی استانبول
ساعت بازدید همه روزه به جز دوشنبه‌ها از ساعت 9 تا 16:30
هزینه بلیط موزه هنرهای اسلامی و ترکی استانبول
قیمت بلیط موزه هنرهای اسلامی و ترکی استانبول برای هر فرد 25 لیر ترکیه است.
با داشتن کارت موزه استانبول می‌توانید به صورت رایگان از این موزه دیدن کنید.

عکس موزه در استانبول

موزه ایاصوفیه استانبول


بدون تردید یکی از بهترین موزه های استانبول ترکیه ایاصوفیه است که هر توریستی در سفر با تور استانبول از آن دیدن می‌کند. این مجموعه را با نام مسجد ایاصوفیه نیز می‌شناسند که در دوره‌ای از تاریخ نقش کلیسا را داشته است. زمانی که در این موزه قدم می‌گذارید محو معماری جذاب آن خواهید شد که به دوران امپراطوری روم شرقی (بیزانس) برمی‌گردد. توصیه می‌کنیم پس از دیدن معماری، به سراغ گنبد زیبای موزه، دیوارهای مزین شده به نقش و نگارهای تاریخی، کاشی کاری‌های رنگارنگ، محراب، منبر، اتاق سلطان، باب همایون و... بروید.

موزه های استانبول ترکیه
خوب است بدانید این موزه یکی از موزه‌ های معروف استانبول معرفی می‌شود و در میراث جهانی یونسکو نیز به ثبت رسیده است. در بازدید از این موزه هرگز از دیدن کاشی‌کاری‌های قدیمی و خوش‌رنگ آن که طرح‌های تاریخی و آیه‌های قرآنی بر روی خود دارند غافل نشوید. این آثار گرانبها نمایانگر آیین‌های اسلامی و مسیحی هستند و اسماء حسنی را دربردارند.

آدرس موزه ایاصوفیه استانبول مرکز شهر استانبول و منطقه سلطان احمد
ساعت بازدید همه روزه از ساعت 9 تا 17 (ساعت بازدید از این موزه در برخی روزهای سال با توجه به ساعت اذان، 9 تا 19 خواهد بود)
هزینه بلیط موزه ایاصوفیه استانبول
موزه ایاصوفیه از موزه های رایگان استانبول است و هزینه ورودی ندارد.


 بازدید از مسجد ایاصوفیه

کاخ توپکاپی، از بهترین موزه های ترکیه


کاخ توپکاپی یکی از بهترین اماکن در لیست مهمترین موزه استانبول است که با اسامی موزه عثمانی استانبول، قصر توپکاپی و کاخ توپ‌قاپی نیز شهرت دارد. این کاخ در حقیقت قصر و محل زندگی امپراتوران عثمانی بوده و امروزه چندین ساختمان، عمارت و باغ دارد. از آنجایی که کاخ توپ کاپی بین شاخ طلایی و دریای مرمره قرار دارد، سبب می‌شود این کاخ از چشم انداز زیبای تنگه بسفر برخوردار باشد. قدمت این موزه نیز به اواسط قرن پانزدهم میلادی برمی‌گردد و در گذشته محل اقامت شاهزادگان عثمانی، خانواده‌ی آن‌ها، اشراف‌زادگان و خدمه بوده است. در معماری کاخ توپکاپی از هنرهای باشکوه و اصیل اسلامی استفاده شده و جلوه‌ی بسیار زیبایی برای توریست‌ها دارد.

کاخ توپکاپی در استانبول ترکیه
در زیر محبوب‌ترین آثار موزه استانبول توپکاپی را مشاهده می‌کنید:

  • شمشیر حضرت علی در موزه استانبول
  • لباس، کفش و شمشیر پیامبر
  • لباس شاه اسماعیل در موزه استانبول
  • عصای حضرت موسی در موزه استانبول
  • لباس حضرت فاطمه در موزه استانبول

آدرس کاخ توپکاپی در استانبول ترکیه منطقه فاتح، محله جانکورتران (Cankurtaran)
ساعت بازدید در پاییز و زمستان همه روزه ساعت 9 تا 17، در بهار و تابستان همه روزه به جز سه شنبه‌ها ساعت 9 تا 19
قیمت ورودی کاخ توپکاپی استانبول
بلیط کاخ توپکاپی برای بازدید از کاخ، حرمسرا و کلیسای ایا ایرنه 285 لیر است. بلیط کاخ توپکاپی برای بازدید از کاخ توپکاپی و کلیسای ایا ایرنه 200 لیر است. بلیط کاخ توپکاپی برای بازدید از حرمسرا 100 لیر است. بلیط کاخ توپکاپی برای بازدید کلیسای ایا ایرنه 80 لیر است.


کاخ توپکاپی در استانبول ترکیه عکس

کاخ دلمه‌باغچه، از موزه های دیدنی استانبول


کاخ دلمه باغچه (کاخ دولما باغچه، Dolmabahçe Palace) یکی از مهم‌ترین موزه‌های استانبول است که در بخش اروپایی تنگه بسفر قرار دارد. قصر دلما باغچه به دستور سلطان عبدالمجید یکم ساخته شده و امروزه مساحت آن به ۱۱۰ هزار متر مربع می‌رسد. زمانی که وارد این کاخ مجلل می‌شوید با 3 بخش رو به رو خواهید شد که شامل مابینی همایون (بخش اداری، Selamlik) ، سالن تشریفات و حرم همایونی می‌شوند. گشت و گذار در هرکدام از این بخش‌ها خالی از لطف نبوده و شما را غرق در زیبایی خود خواهد کرد.

موزه دیدنی استانبول
به عنوان مثال می‌توانید در سالن مجلل سفرا قدم بزنید، از تالار آبی و تالار صورتی دیدن کنید، از راه پله کریستالی بالا بروید و از مهم‌ترین آثار موجود در‌ موزه استانبول یعنی اتاق آتاتورک بازدید کنید. توصیه می‌کنیم لحظاتی را نیز به گردش در محوطه خارجی موزه دلمه باغچه استانبول مانند کاخ ولیعهد (موزه نقاشی) اختصاص دهید. شاید جالب باشد بدانید در دلمه‌باغچه بزرگ‌ترین چلچراغ بلور بوهمی جهان وجود دارد که شما را غرق در زیبایی و درخشش کریستال‌های آن خواهد کرد.

آدرس کاخ دلمه باغچه استانبول منطقه بشیکتاش استانبول، محله ویشنزاده، در نزدیکی تنگه بسفر
ساعت بازدید همه روزه به جز دوشنبه‌ها از ساعت 9 تا 18:30
قیمت بلیط کاخ دلمه باغچه استانبول
هزینه ورودی بلیط کاخ موزه دلمه باغچه 300 لیر ترکیه است. قیمت بلیط کاخ دلمه باغچه با تور راهنما 30 تا 40 یورو است.


عکس های کاخ دلمه باغچه


موزه پرا استانبول


درباره موزه پرا استانبول باید بدانید این مجموعه بی‌نظیر به عنوان موزه تاریخی استانبول شناخته شده و قدمت آن به سال ۲۰۰۵ برمی‌گردد. موزه پرا گنجینه نقاشی‌های قدیمی، هنر شرق‌شناسی در سده هفدهم میلادی، آثار عثمان حمدی بی و محل نگهداری نقاشی مربی لاک پشت، به‌عنوان گران‌ترین و مشهورترین شاهکار هنری تاریخ ترکیه است. در بازدید از این موزه استانبول توصیه می‌کنیم مجموعه ارزشمند پرتره‌های امپراتور، شهر رویا، آثار هنری خاورگرایی، مقیاس‌های آناتولی و کاشی و سرامیک استان کوتاهیه را نیز دیدن کنید. افزون بر این موارد خوب است بدانید در موزه هنری پرا استانبول نمایشگاه‌های بین‌المللی فرهنگی و هنری زیادی با همکاری موزه‌های مشهور در دنیا برگزار می‌شوند که بازدید از آن‌ها خالی از لطف نیست.

آدرس موزه پرا استانبول محله بی اوغلو، خیابان مشروطیت استانبول
ساعت بازدید از شنبه تا سه شنبه 10 تا 19، یکشنبه 12 تا 18، جمعه 10 تا 22 و روزهای دوشنبه تعطیل
قیمت بلیط موزه پرا استانبول
هزینه ورودی بلیط موزه پرا 50 لیر ترکیه است.


 

موزه ساکیپ سابانجی استانبول


در موزه ساکیپ سابانجی استانبول نمایشگاه‌های فرهنگی و هنری زیادی را خواهید دید که برخی از آن‌ها به صورت دائمی و برخی دیگر به صورت موقت برگزار خواهند شد. این موزه یکی از موزه های جالب استانبول است که در ژوئن ۲۰۰۲ و توسط فردی به نام ساکیپ سابانجی تاسیس شد. در موزه ساکیپ سابانجی آثار گرانبهایی را از جمله خطاطی و خوشنویسی، نقاشی‌های دوران عثمانی، نسخه‌های کتب قدیمی و مذهبی و وسایل تزئینی نقره و عاج و... خواهید دید که قدمت زیادی دارند. خوب است بدانید این موزه یکی از برترین موزه‌های دنیای دنیا شناخته می‌شود که به تازگی از آثار پابلو پیکاسو و آگوست رودن نیز رونمایی کرده است.

آدرس موزه ساکیپ سابانجی استانبول منطقه ساریر
ساعت بازدید همه روزه به جز دوشنبه‌ها از ساعت 10 تا 18
هزینه ورودی موزه ساکیپ سابانجی استانبول
قیمت بلیط موزه ساکیپ سابانجی استانبول 60 لیر ترکیه است.  هزینه ورودی موزه ساکیپ سابانجی در روزهای سه شنبه از ساعت 10 تا 18 رایگان است.


موزه ساکیپ سابانجی استانبول

موزه کاریه استانبول (کلیسای چورا)


اگر قصد دارید از بنایی قدیمی با سرگذشتی پیچیده در تاریخ دیدن کنید، حتما سری به موزه ی چورا بزنید که با اسامی کلیسای چورا (Chora Church) و موزه کاریه (kariye mosque) نیز مشهور است. این موزه یکی از زیباترین موزه های استانبول است که تاریخ ساخت آن به قرن چهارم میلادی برمی‌گردد. معماری موزه کاریه در نوع خود بسیار منحصر به فرد است و موزائیک‌های آبرنگی با نقش و نگارهای جذابی را دربردارد. در بازدید از این مجموعه نقاشی‌های تاریخی و دیوارنگاری‌های بسیار زیبایی را حول موضوعات میلاد مسیح و یوسف و... خواهید دید که در جای جای این کلیسا به چشم می‌خورند. ناگفته نماند موزه کاریه از پنج بخش اصلی تشکیل شده که بخش جنوبی به آرامگاه و بخش شمالی به خانه و کتابخانه اختصاص یافته است.. این مجموعه از ساعت ۹ صبح پذیرای گردشگران عزیز بوده و یکی از پربازدیدترین موزه‌های استانبول است.

ادرس کلیسای چورا استانبول منطقه فاتح استانبول، محله ادیرنه کاپی و Dervişali
ساعت بازدید همه روزه از ساعت 9 تا 17
قیمت بلیط کلیسای چورا استانبول
در حال حاضر (پاییز 1401) کلیسای چورا برای بازسازی‌های جزئی موقتا بسته است.

از دیگر اسامی موزه های استانبول می‌توانیم به موزه ماشین های کلاسیک استانبول، موزه‌ فرش استانبول و موزه هنر های مدرن استانبول نیز اشاره کنیم. در پایان پیشنهاد می‌کنیم در سفر به خود به ترکیه از دیدن موزه های شهر استانبول غافل نشوید و از آثار باارزش آن‌ها که نمایانگر سبک معماری اسلامی، و تاریخ و فرهنگ غنی این کشور هستند دیدن کنید. برای خرید بلیط هواپیما استانبول، تور ارزان ترکیه و سایر خدمات سفر می‌توانید از قاصدک 24 استفاده کنید.