زیباترین گورستان های جهان


در دنیا کم نیستند کسانی که دوست دارند تعطیلات خود را متفاوت تر از دیگران سپری کنند. مسافرانی که هیجان و منحصر به فرد بودن را چاشنی سفرهای خود می کنند. برای این دسته، یک کوله پشتی و شاید هم یک دوربین عکاسی کافی خواهد بود تا هم دنیا را زیر قدم های خود گذاشته و هم معنا و مفهوم تازه ای به سفر ببخشند. از این رو عجیب نخواهد بود اگر بدانید که بعضی ها، گورستان ها را برای گردش انتخاب می کنند. اگر شما هم از این دسته هستید، با قاصدک 24 زیباترین گورستان های جهان را بشناسید، شاید مقصد آینده سفر شما هم باشند.

گورستان بوناونتور(Bonaventure) ، ساوانا گرجستان


سنگ قبرهای به سبک گوتیک که با خزه ها، گل ها، نخل های کوتاه قد و درختان شاخدار بلند احاطه شده اند، "بوناونتور" را به یکی از زیباترین چشم اندازهای ساوانا بدل کرده اند. تصویر این گورستان زیبا حتی روی جلد رمان پر فروش" نیمه شب در باغ خیر و شر" چاپ شده است. این گورستان با 100 هکتار مساحت محلی جذاب برای توریست ها بوده و به یکی از مقاصد اصلی تورهای پیاده روی انجمن های تاریخی بوناونتور در روزهای آخر هفته تبدیل شده است. اما اگر به دنبال هیجان بیشتر هستید، در سفر با تور گرجستان، تورهای شبانه بوناونتور را امتحان کنید.

گورستان واورلی (Waverley) ، سیدنی


چشم انداز اقیانوس از فراز صخره های واورلی و در زیر آسمان همیشه آفتابی سیدنی، بسیار تماشایی است. شما می توانید این گورستان را در طول جاده ساحلی بسیار دیدنی از "بوندی"(Bondi) به "گوگی"(Googee) ببینید. گفتنی است که مجموعه بزرگی از یادبودهای عصر ویکتوریا و ادوارد در این گورستان به چشم می خورد. همچنین چهره های برجسته استرالیایی مثل "هنری لاوسون"، شاعر و "دوروتی مک کلر"، نویسنده در اینجا دفن شده اند. علاوه بر اینها، 200 کشته جنگی از جمله حداقل 11 سرباز که در جنگ های داخلی جان خود را از دست داده اند، در این گورستان آرمیده اند.

گورستان واورلی

گورستان Cimetière du Père Lachaise پاریس


این گورستان پر بیننده ترین گورستان جهان است و سالانه بیش از 1 و نیم میلیون بازدیدکننده دارد. بسیاری برای ادای احترام به شخصیت های مشهوری چون "اسکار وایلد"، "مارسل پروست"، "جیم موریسون"، "شوپن"، "سارا بنهارد" و مشاهیر دیگر به این گورستان می آیند. آنهایی هم که به دیدن این ستاره ها علاقه ای ندارند، می توانند از تماشای پاریس، تالارهای ساخته شده توسط جرج هاسومان(افسر ارشد ناپلئون) و نیز مجسمه ها و مقبره ها لذت ببرند.

گورستان هایگیت (Highgate) ، لندن


این گورستان عصر ویکتوریایی جمعیت زیادی را برای تماشای دیدنی های بی نظیر لندن، سنگ قبرهای سبک گوتیک و مناظر طبیعی اش به خود می خواند. از 170هزار نفری که در این گورستان دفن شده اند، کارل مارکس مشهورترین آنهاست. قبر او در بخش شرقی گورستان واقع شده در حالی که بخش غربی به دلیل ویژگی های معماری بخش هایی از گورستان مانند خیابان مصری(Egyptian Avenue) و دایره لبنان(Circle of Lebanon) مشهور است. باید افزود که دسترسی به این گورستان تنها از طریق تورهای ویژه و برای افراد بالای 7 سال ممکن است.


گورستان پانته ئون آنتیگو (Panteon Antiguo) ، خارج از اوکساکا مکزیک


گورستان های هوهو(Ho-ho) که به فاصله 15 دقیقه از شهر اوکساکا قرار گرفته اند، توسط مبلغین مسیحی اسپانیایی در قرن 16 میلادی تأسیس شدند. این گورستان ها در شب هالووین و در تدارک جشن "روز مردگان"، چهره بی نظیری به خود می گیرند. بر اساس این سنت قدیمی، محلی ها برای خوشامدگویی به روح مردگان خود که معتقدند روزهای اول و دوم نوامبر بازمی گردند، گورها را با گلبرگ های درخت پرتقال، شمع ها، مجسمه های کوچک و نیز غذاها می آرایند. اعضای خانواده دور این قبرها جمع شده و در حالی که نوشیدنی و غذای مورد علاقه متوفی را می خورند و به موسیقی محلی خود گوش می دهند، در انتظار مرده خود می مانند.


گورستان اُکونوین (Okunoin) ، مونت کویا ژاپن


این گورستان که با 200 هزار قبر و 100 معبد در جنگل مونت کویا واقع شده، بزرگ ترین گورستان ژاپن و زیارتگاه بودای مقدس است. برای کسانی که به این گورستان می روند، سخت است که تحت تأثیر شکوه و رمزآلود بودن هزاران فانوسی قرار نگیرند که مقبره "کوبو داییشی"، پایه گذار مذهب بودیسم شینگون، را روشن کرده است. یادبودهای عجیب و منحصر به فرد نیز در این گورستان کم نیست. از جمله یادبود برای موریانه هایی که توسط حشره کش ها کشته شده اند و یا ماهی هایی که توسط آشپزها کباب شده اند! یک فنجان بزرگ قهوه به احترام کارمندان یک شرکت قهوه و نیز یک موشک فضایی به احترام کارمندان یک شرکت فضانوردی هم از دیگر یادبودهای عجیب این گورستان هستند. این یادبودهای عجیب به ویژه در زمستان وقتی که با درخت های غول پیکر سدر، پوششی از برف و نیز سکوت شبح مانند احاطه می شوند، خالصانه و دوست داشتنی به نظر می رسند.

گورستان اُکونوین

گورستان مری (Merry)، ساپانتا رومانی


از یک سو، صلیب های چوبی با رنگ های روشن چهره ای مقدس به این گورستان داده و از سوی دیگر کتیبه ها واقعیت های زندگی را در شهر ساپانتا به تصویر کشیده اند. در هر کدام از این کتیبه ها از شعر و تصویر استفاده شده تا شیوه مرگ متوفی تصویر شده و یا حتی یک راز کثیف برملا شود. برای مثال در یکی از این کتیبه ها داستان یک مرد شهوتران معروف شرح داده شده است. یا مثلا قبر یک آدم مست او را با یک بطری نشان می دهد در حالی که یک اسکلت سیاه او را با پای خود می کشد. جالب است بدانید که سنت ساخت این صلیب های مرموز و گاه خنده دار از سال1977 میلادی آغاز شده است.

گورستان مری

گورستان ملی فورت رُزکرانس (Fort Rosecrans)، سن دیه گو


این گورستان نوعی سادگی باشکوه و سنگ قبرهای سفید و مرتبی دارد که آن را بسیار شبیه به گورستان ملی ویرجینیا آرلینگتون می کند. اما زیبایی دوچندان این گورستان، یک چشم انداز ساحلی مشرف به ساحل سن دیه گو است. گفته می شود که پیکر بیش از 100 هزار نفر از افرادی که در درگیری های نظامی سال های 1800 کشته شدند، در اینجا دفن شده است. از جمله آنها می توان به سربازان دریافت کننده مدال افتخار اشاره کرد که قبر آنها نیز رو به دریا واقع شده است. از ماه می 2014 این گورستان دیگر پذیرای هیچ متوفایی نیست.

گورستان نپتون مموریال ریف (Neptune Memorial Reef)، فلوریدا


در سه مایلی" کی بیسکاین"، بزرگ ترین تپه دریایی ساخت بشر(با 16 هکتار مساحت)، تنها گورستان زیرآبی جهان نیز قرار گرفته است. خاکستر مردگان به مجسمه های سنگی چون شیرها یا ستون های پر زرق و برق الحاق شده و در شهر گمشده، فرسنگ ها زیر دریا آرمیده است. گفتنی است که بازدید از این گورستان رایگان است. اگرچه برای دسترسی نیاز به قایق خواهید داشت. برخی تورها هم به ارائه گشت های غواصی به این منطقه می پردازند تا بازدیدکنندگان از تفسیر هنری آتلانتیس افلاطون بازدید کنند.

گورستان نپتون مموریال ریف

مقبره الشعرای ایران


این گورستان آرامگاه بزرگ ترین عارفان، عالمان و دانشمندان ایران است. سنت تجلیل از روشنفکران به سال 1072میلادی برمی گردد، وقتی اسدی طوسی که به خاطر نگارش لغت نامه امروزی فارسی معروف است، به این مکان در شهر تبریز وارد شد. دیگر ساکنان مشهور این گورستان عبارتند از همام تبریزی و شهریار که در سال 1988 فوت کرد. تزیینات مقبره شاعران، چه آنها که از معماری پست مدرن و چه آنها که از معماری عصر مغول الهام گرفته اند، از حوضِ انتهای جنوبی آرامگاه بیشتر قابل دیدن است.

گورستان پونتا آرناس (Punta Arenas)، شیلی


این گورستان ده هکتاری که در جنوبی ترین ناحیه شیلی قرار گرفته، دالان های باریکی دارد که مقبره های مقدس در آن ردیف شده اند. همچنین برخی از ثروتمندترین خانواده های شیلی در قرن بیستم در اینجا دفن شده اند؛ از جمله "سارا براون" نخستین پیشگام پاتاگونیا. درختان سرو این گورستان که درست شبیه مینیون های انیمیشن معروف به نظر می رسند، چشم انداز بی نظیر و آن دنیایی این گورستان را برجسته می کنند.

گورستان پونتا آرناس

گورستان قدیمی یهودیان (Old Jewish)، پراگ


قدمت گورستان قدیمی یهودیان به قرن پانزدهم میلادی برمی گردد. سنت یهودیان بر ممنوعیت ویران کردن یا حتی جابجا کردن سنگ قبرها باعث شده تا گورهای جدید روی گورهای قبلی بنا شوند. بیش از 100 هزار نفر در 12 هزار قبر قابل مشاهده در این گورستان دفن شده اند. نکته جالب این است که حتی برخی از این گورها بخاطر شلوغی بیش از حد کج شده اند. قبری با دوازده طبقه در زیر خاک را تصور کنید تا موضوع برایتان روشن تر شود!

گورستان میلان (Milan Monumental)، ایتالیا


این گورستان با 148 سال قدمت شبیه یک موزه در فضای باز به نظر می رسد. فضای گورستان و ترکیب جلوه های معماری ایتالیایی چهره ای جالب از آن به نمایش گذاشته است. از جمله این جلوه های معماری می توان به ساختمان" فامدیو" اشاره کرد. ساختمانی سنگی و مرمری در ورودی گورستان که پیکر برخی از مشهورترین چهره های میلان را در خود جای داده است؛ از جمله رمان نویس معروف" الساندرو مانزونی". اما برای لذت بردن هر چه بیشتر از هنر و معماری به کار رفته در این گورستان می توانید از تورها استفاده کنید.

گورستان میلان

گورستان رکولتا (Recoleta)، بوئنوس آیرس


وقتی دارید از این گورستان بازدید می کنید ممکن است ناگهان آهنگ معروف" آرژانتین! برای من گریه نکن" را زیر لب زمزمه کنید. این گورستان آرامگاه خانواده های ثروتمند و مشهور آرژانتین از جمله بانوی اول سابق این کشور "اِوا پرون" است. سردابه سیاه مرمرین او معروف ترین بنای این گورستان است که با گل آراسته شده است. از 6400 گور این گورستان 70 تای آنها به عنوان یادگارهای تاریخی به ثبت رسیده اند. معماری ویژه و مجلل این گورستان که در سال 1822 تأسیس شده، نشان دهنده عصری طلایی است(1880-1930)، وقتی بوئنوس آیرس یکی از ثروتمندترین شهرهای جهان بود.