اشیا ممنوعه در پرواز خارجی و داخلی

سفر با هواپیما به ویژه در مقاصد خارجی شرایط و قوانین مخصوصی دارد که آگاهی از آن‌ها امری ضروری است. به عنوان مثال اگر به برخی داروها یا مواد غذایی احتیاج داشته باشید و ندانید حمل کدام یک ممنوع بوده و کدام یک نیاز به بسته‌بندی مناسب دارد؛ نخواهید توانست تمامی وسایل موردنیاز در سفر را همراه خود داشته باشید.

وسایل ممنوعه در کابین هواپیما

 

کامل ترین لیست وسایل ممنوعه در پرواز


همانطور که می‌دانید بر اساس قوانین پرواز و به منظور برقراری امنیت مسافران، ورود و حمل برخی اشیا به داخل هواپیما یا کابین آن ممنوع است، بنابراین توصیه می‌کنیم حتما قبل از سفر با هواپیما، لیست وسایل غیر مجاز را بررسی کنید.

البته باید بدانید اشیا ممنوعه در پرواز خارجی برای ورود به برخی کشورها ممکن است کمی متفاوت باشد یا برخی شرکت‌های هواپیمایی قوانین مخصوص به خود را داشته باشند. لذا ما در این بخش به وسایلی اشاره می‌کنیم که برای تمامی ایرلاین‌ها و پروازها مشترک بوده و قادر به حمل آن‌ها نیستید.

 


بر اساس قوانین پرواز و به منظور برقراری امنیت مسافران ورود بعضی وسایل به هواپیما ممنوع است.



وسایل ممنوعه در پرواز

وسایل ممنوعه تیز و برنده در هواپیما


حمل وسایل تیز و برنده در هواپیما اکیدا ممنوع است؛ حتی اگر به عنوان کادو یا سوغاتی باشد.

  1. تيغ موكت بری و کارتر
  2. شیشه و بطری‌های شيشه‌ای
  3. انواع چاقو در هر ابعاد (حتی چاقوی آشپزخانه)
  4. دشنه، خنجر، پنجه بکس
  5. انواع قيچی حتی قیچی‌های مخصوص برای آرایش و کوتاهی
  6. ناخن گير
  7. تيغ جراحی
  8. تيغ ريش تراشی


توجه نمایید بردن ماشین ریش تراش در هواپیما و انواع سرنگ و آمپول محدودیت دارد و اگر قصد حمل آن را دارید بهتر است داخل چمدان خود قرار داده و به قسمت بار تحویل دهید
.

 


بیشتر بخوانید: حمل خودرو با هواپیما؛ هر آنچه باید درباره حمل ماشین با هواپیما بدانید!


 

اسلحه و مواد آتش زا از اشیای غیرمجاز در هواپیما


برخی از وسایل غیرمجاز در هواپیما هستند که حمل آن‌ها کاملا ممنوع بوده و تحت هیچ شرایطی به شما اجازه ورود نخواهند داد. این اشیا شامل انواع سلاح‌های گرم و سرد و مواد منفجره می‌شوند که در زیر با جزئیات بیشتر آورده شده‌اند.
انواع سلاح های گرم و سرد ممنوع در هواپیما:

  1. انواع مختلف مواد آتش زا، مایعات و گازهای سريع الاشتعال
  2. انواع مواد منفجره مانند ترقه، دینامیت، بمب، باروت، فشفشه
  3. لوازم رادیواکتیو
  4. انواع سموم و مواد عفونی
  5. انواع مختلف كپسول و اسپری‌های شيميایی تحت فشار مانند گاز اشك آور، بيهوش كننده، دفاع شخصی و گاز مايع
  6. انواع مختلف مواد اسيدی و خورنده مانند اسيد، سركه و ...
  7. انواع مختلف سلاح‌های سرد و گرم مانند سلاح‌های نظامی، شكاری و ساچمه زن
  8. انواع مختلف فشنگ جنگی، شكاری و ورزشی
  9. اسباب بازی‌های شبیه به اسلحه (مگر کاملا پلاستیکی و با لبه‌های گرد)


توجه کنید بردن کبریت و فندک در هواپیما نیز از وسایل ممنوعه در کابین هواپیما شناخته می‌شوند. بنابراین بهتر است آن‌ها در سفر همراه نداشته باشید یا در صورت نیاز حتما در چمدان گذاشته و به قسمت بار تحویل دهید
.

 
ليست اشيا ممنوعه در پرواز

اشیا ممنوعه در کابین هواپیما


بردن بعضی از کالاها به داخل کابین هواپیما ممنوع است و باید آنها را در چمدان قرار داده و به قسمت بار تحویل دهید تا در حین پرواز مشکلی برای شما پیش نیاید. در ادامه بعضی از این وسایل را معرفی خواهیم کرد با ما همراه باشید.

 

مایعات و مواد غذایی ممنوع در هواپیما


همانطور که در ابتدای مطلب نیز گفتیم، حمل برخی مواد غذایی در هواپیما هیچ محدودیتی ندارد. این خوراکی‌های مجاز شامل کلوچه، بیسکوئیت، آجیل و... می‌شوند که بسته‌بندی هرکدام نیازمند شرایط جداگانه‌ای است. برخی مواد نیز مانند مایعات روغنی و چرب، شامپو، ژل و سایر مایعات با وزن بالای
100 میلی لیتر، مشروبات الکلی، برخی کنسروها و... هستند که ماموران هنگام بازرسی چمدان اجازه حمل به شما نخواهند داد.

 


بردن بعضی از مواد غذایی بسته بندی شده به هواپیما بلا مانع است.



بنابراین توصیه می‌کنیم حتما برای آشنایی دقیق‌تر در خصوص حمل مواد غذایی مانند بردن تن ماهی در هواپیما، مطلب
بردن مواد غذایی در هواپیما را مطالعه کنید. آگاهی از این قوانین به شما کمک می‌کنند تا در بستن چمدان خود بیشتر دقت کنید و دچار دردسر هنگام ورود به کابین هواپیما نشوید.

در خصوص بردن فلاسک به هواپیما هم باید بدانید حمل این وسیله در پرواز ممنوع نیست. فقط توجه داشته باشید فلاسک شما دارای نشتی نباشد و مایعات داخل آن از 100 میلی لیتر بیشتر نشود.

حمل مایعات در هواپیما

 

وسایل ورزشی ممنوعه در هواپیما


معمولا اشیا ممنوعه در
پرواز خارجی با پروازهای داخلی تفاوت چندانی نداشته و شما در هیچکدام از آن‌ها قادر به حمل لوازم ورزشی در کابین نخواهید بود.

  • انواع چوب مانند چوب بیسبال، چوب گلف، چوب بیلیارد و...
  • تیر و کمان
  • دارت
  • لوازم هاکی
  • باتوم اسکی


توجه داشته باشید در صورت حمل این اشیا، حتما در بسته‌بندی آن‌ها برای جلوگیری از هرگونه آسیب دقت کنید و سپس به بخش بار در هواپیما تحویل دهید
.

وسایل ممنوعه در پرواز

 

ابزار آلات ممنوعه در هواپیما


در لیست اشیای ممنوعه در هواپیما تقریبا تمامی ابزارآلات وجود دارند و حمل آن‌ها غیرمجاز شناخته می‌شود. همچنین تفاوتی ندارد که این ابزارها دارای بسته‌بندی مناسب یا ابعاد کوچک باشند؛ بلکه ماموران هرگونه از این وسایل را در چمدان شما پیدا کنند اجازه ورود نخواهند داد. پس اگر قصد دارید ابزارآلات خود را در سفر حمل کنید، بهتر است آن‌ها را به بخش بار تحویل داده و به داخل کابین نیاورید
.

 


بردن ابزارآلات به داخل کابین هواپیما تحت هر شرایطی ممنوع است.




  • پيچ گوشتی
  • انواع سیم و طناب
  • آچار
  • چكش
  • دریل برقی
  • اسباب بازی‌های شبیه به ابزار (مگر کاملا پلاستیکی و با لبه‌های گرد)
  • انواع باتری ها

لیست وسایل ممنوعه در هواپیما


خوب است بدانید بردن انواع وسایل که برای روشن شدن و استفاده نیاز به باتری دارند نیز در کابین هواپیما ممنوع است. به عنوان مثال برای بردن ماشین ریش تراش در هواپیما که با باتری روشن می‌شود؛ بهتر است آن را به بخش بار تحویل داده و از حمل آن در کابین خودداری کنید.

همچنین برای بردن سشوار در هواپیما، مسواک برقی یا سایر لوازمی که باتری در آن‌ها تعبیه شده؛ محدویت‌هایی وجود دارد. بهترین روش برای کنار زدن این محدودیت‌ها، خاموش کردن لوازم باتری خور نیست؛ بلکه باید به طور کامل باتری‌ها را جدا کنید و سپس به بخش بار در هواپیما تحویل دهید.

 

انواع داروهای ممنوع در هواپیما


حمل برخی داروها در هواپیما مجاز نبوده و به هیچ عنوان نمی‌توانید آن‌ها را همراه خود داشته باشید. به عنوان مثال قرص‌های مرفین دار، شربت‌های هیدروکسی‌ زینو، آمپول‌های دارای متادون، مرفین و... در لیست وسایل غیرمجاز در هواپیما وجود دارند. برای آشنایی بیشتر با این داروها و قوانین حمل آن حتما مطلب
داروهای ممنوع در هواپیما را مطالعه کنید.

 


بیشتر بخوانید: نکاتی درباره مسافرت های هوایی


 

لیست وسایل ممنوعه در هواپیما برای خروج از ایران


همانطور که گفتیم تفاوت چندانی در وسایل ممنوعه در پرواز داخلی و خارجی وجود ندارد؛ اما در این بین قوانینی وجود دارند که مختص سفر از ایران به سایر کشورها هستند
.

  1. حمل انواع زیورآلات مانند طلا، نقره، پلاتین و... بیشتر از 150 گرم ممنوعیت دارد. توجه کنید امکان بردن سکه طلا در هواپیما به طور کلی وجود ندارد.
  2. بردن لوازم نقره اعم از وسایل زینتی، تزئینی و... بیشتر از 3 کیلوگرم غیر مجاز شناخته می‌شود. این لوازم نباید جزو آثار تاریخی کشور باشند.
  3. اگر قصد بردن حیوان خانگی خود را در هواپیما دارید؛ حتما باید محفظه مخصوص نگهداری از حیوانات را تهیه کنید. سپس مدارک شناسایی را تحویل بخش قرنطینه فرودگاه موردنظر داده و مجوز حمل را دریافت کنید.
  4. همراه داشتن فرش دست بافت ایرانی در هواپیما بیشتر از 20 متر مربع غیر مجاز است.
  5. توجه کنید هرگونه لوازمی که جزو آثار تاریخی و ارزشمند کشور شناخته شوند؛ در لیست اشیا ممنوعه در پرواز خارجی قرار می‌گیرند. به عنوان مثال این آثار شامل ظروف گران‌بها و عتیقه، نسخ خطی و قدیمی، کتیبه‌های سنگی و باارزش و انواع کالاهای میراث فرهنگی می‌شوند.
  6. امکان حمل تمامی وسایلی که با شئونات اسلامی مغایرت دارد نیز ممنوع است.

 


حمل تمامی وسایلی که با شئونات اسلامی مغایرت داشته باشد ممنوع است.


 
بردن طلا در هواپیما

لیست وسایل ممنوعه در هواپیما برای ورود به ایران


همان طور که بردن اشیا ممنوعه به هواپیما در هنگام خروج از کشور قوانین مخصوص به خود را دارد، برای ورود به کشور و اشیا ممنوعه در پرواز نیز باید به نکاتی توجه کنید.

  • بردن سیگار در هواپیما دارای شرایط محدودی است و به شما اجازه حمل بیشتر از یک پاکت را نمی‌دهند.
  • برای حمل داروهای خارجی و انواع مکمل و وسایلی از این دست، حتما مجوز مربوطه را از وزارت بهداشت تهیه کنید.
  • اگر قصد دارید کالاهای نو به کشور وارد کنید حتما باید ارزش آن‌ها تا حداکثر 80 دلار بوده و صرفا برای نیاز شخصی تهیه شده باشد. ورود هرگونه وسایلی که جنبه تجاری دارند یا دارای ابعاد و وزن بالا هستند ممنوع است.
  • حمل زیورآلات در هواپیما از طلا تا نقره، به شرطی که وزن آن‌ها بیشتر از 150 گرم نباشد مجاز است.
  • قوانین آوردن هرگونه حیوانات به کشور مانند قوانین خروج از ایران است که در بخش قبل به آن اشاره کرده‌ایم. تنها نکته‌ای که باید توجه کنید گرفتن مجوز از سازمان‌های بهداشت و حفاظت محیط زیست است. همچنین خوب است بدانید طبق قانون جمهوری اسلامی ایران، ورود سگ و گربه به کشور غیرمجاز است.

 

اشیای مجاز در هواپیما

در پایان قصد داریم به سراغ معرفی اشیای مجاز در هواپیما برویم که حمل آن‌ها هیچ ممنوعیتی برایتان ندارد. این وسایل شامل بردن شارژر در هواپیما و برخی وسایل برقی و دیجیتالی مانند تلفن همراه، تبلت، لپ تاپ خاموش یا در حالت پرواز و هر اشیایی که در لیست وسایل ممنوعه در کابین هواپیما وجود ندارد.

 


بردن گوشی و تبلت خاموش یا در حالت پرواز به کابین هواپیما بلا مانع است.




البته شما می‌توانید مایعات، شیشه عطر، مواد غذایی و لوازم آرایشی نیز با خود همراه داشته باشید، فقط به شرطی که وزن آن‌ها کمتر از100  میلی لیتر یا 100 گرم باشند و در بسته بندی های جداگانه باشند.

لیست اشیایی که به عنوان بار دستی می توانید داخل هواپیما ببرید


  • صندلی چرخدار بیمار
  • گهواره کوچک دستی و غذای کودک
  • یک دوربین شکاری و یک دوربین عکاسی
  • تعداد محدودی کتاب و مجله
  • یک عدد کیف دستی زنانه
  • یک چتر یا عصا
  • یک پالتو، شال یا پتو

 

سوالات متداول درباره وسایل ممنوعه در پرواز


بردن چه وسایلی به هواپیما ممنوع است؟
انواع وسایل تیز و برنده، اسلحه و مواد اتش زا

بردن چه وسایلی به داخل کابین هواپیما ممنوع است و باید به قسمت بار تحویل داده شوند؟ مایعات و مواد غذایی، لوازم ورزشی، انواع ابزارآلات، انواع داروها

لیست اشیایی که به عنوان بار دستی می توانید داخل هواپیما ببرید؟ صندلی چرخدار بیمار، یک دوربین شکاری و یک دوربین عکاسی، گهواره کوچک دستی و غذای کودک، تعداد محدودی کتاب و مجله، یک عدد کیف دستی زنانه، یک چتر یا عصا، یک پالتو، شال یا پتو

حمل چه اشیایی در هنگام خروج از ایران ممنوع است؟ حمل زیورالات بیشتر از 150 گرم، لوازم نقره بیشتر از 3 کیلوگرم، حمل حیوانات بدون مدارک شناسایی و قرنطینه، حمل وسایلی که با شئونات اسلامی مغایرت دارند.

اشیا ممنوعه برای ورود به ایران چه چیزهایی هستند؟ سیگار بیشتر از یک پاکت، کالای نو به ارزش حداکثر 80 دلار، حمل زیورآلات بیشتر از 150 گرم، حمل حیوانات بدون مدارک شناسایی و قرنطینه

 

جمع بندی

در همه پروازهایی که با هواپیما انجام می دهید باید به مقررات و قوانین پرواز و هواپیما آشنایی کامل داشته باشید تا در حین سفر به مشکل بر نخورید. یکی از این قوانین حمل وسایل ممنوعه در سفر با هواپیما است که در این مقاله توضیح دادیم. اگر عازم سفر با هواپیما هستید حتما این مقاله را مطالعه کنید. اگر برای سفر خود نیاز به بلیط و بیمه مسافرتی دارید قاصدک 24 با ارائه بلیط پرواز داخلی و خارجی در خدمت شما عزیزان است.