معروف‌ترین سوغات ایران

ایران یکی از توریست‌پذیرترین کشورهای جهان است و تنها در سال 1395 بیش از 4 میلیون گردشگر از آن بازدید کرده‌اند. برای آن‌هایی که به ایران سفر می‌کنند، تاریخ، فرهنگ و هنر ایرانی جالب توجه بسیار است. تاریخ و فرهنگی که نه فقط در آثار تاریخی که در صنایع دستی نیز متجلی شده است. از همین رو است که بسیاری از گردشگران خارجی دست خالی از ایران بر نمی‌گردند و با خود سوغات ایران را به همراه می‌برند. اگر می‌خواهید بدانید چه آثار دستی و یا حتی خوراکی‌هایی در ایران چشم گردشگران را به خود می‌گیرند، قاصدک 24 را در ادامه همراهی کنید.


پارچه‌های دست ساز از سوغات ایران


پارچه‌های کارِ دست در ایران بسته به اینکه در کدام شهر بافته شوند، متفاوت هستند. برای مثال قلمکاری نساجی سنتی اصفهان است که در آن از تمبرهای چوبی برای چاپ طرح‌های هندسی، گل و نیز نقوش عربی بر روی پارچه‌های کتان استفاده می‌شود. پَته نیز یکی از پارچه‌های سوغات کرمان است؛ پارچه پشمی دست دوزی که در آن از رنگ های طبیعی استفاده شده است. یزدی‌ها نیز شهرت خود را در ترمه‌هایشان ثابت کرده اند. پارچه ابریشمی شیک و دست دوزی که رشته‌های زیبایی از طلا در آن به کار رفته است. ترمه به طور خاص در شکل‌های مختلفی مانند کیف، کفش، رومیزی و کیسه های جواهرات نیز تولید می‌شود.

پارچه‌های دست ساز


گیوه از سوغاتی ایران

همانطور که می دانید گیوه پاپوش سنتی مرسوم در نواحی کوهستانی استان کرمانشاه است. این کفش‌های دست ساز که به صندل شباهت دارند، از یک کف چرمی و یک رویه پنبه ای سفید درست شده است. گیوه که به ویژه در ماه‌های گرم تابستان به خاطر بافت خنک آن بیشتر مرسوم است، در سال‌های اخیر به لطف تلاش هنرمندان محلی با اقبال بیشتری مواجه شده است. هنرمندانی که از طراحی‌های مدرن برای جلب توجه نسل جوان‌تر استفاده می‌کنند. بسیاری از توریست‌های خارجی علاقه زیادی به خرید این گیوه‌ها دارند و در کمد آن‌ها که به ایران سفر کرده‌اند، می‌توان یک جفت از این گیوه‌ها را مشاهده کرد.


گیوه ایران


سوغات ایران خوراکی های خوشمزه


برای آن‌هایی که عاشق شیرینی هستند، خرید سوهان قم و گز و نوقای اصفهان یک ضرورت به نظر می‌رسد. چه چیزی برای توریست‌ها بهتر از خرید پسته در مرکز پسته جهان است؟ به ویژه پسته‌های بو داده‌ای که با آب لیمو تفت داده شده‌اند و طعم دلچسبی دارند. زعفران؛ این طلای قرمز نیز یکی از محبوب ترین سوغاتی های ایران خارجی ها است که در قطب آن مشهد طرفدار زیادی از میان توریست‌های خارجی پیدا کرده است. گلاب هم یکی دیگر از چاشنی‌های ایرانی‌ست که به ویژه در کاشان بیشتر یافت می‌شود.

سوغات خوراکی ایران


گلیم و قالی، بهترین سوغات ایران برای خارجی ها


نیازی به گفتن نیست که خریدن یک قالیچه ایرانی مساوی‌ست با خرید بهترین سوغات ایرانی برای خارجی ها! حتی اگر قرار نباشد یک قالیچه ابریشمی یا پشمی-ابریشمی گران قیمت هم بخرید، می‌توانید چیزی کوچک‌تر و البته ارزان‌تر سوغات ببرید؛ چیزی مانند یک گلیم یا حتی بالش‌ها و بالشتک‌های پشمی کوچک با طرح‌های سنتی که به راحتی در چمدان هم جا می‌شوند. بد نیست بدانید قالی‌ها و گلیم‌های سوغات اردبیل از بهترین نوع خود هستند و به دست عشایر بافته می‌شوند.

گلیم و قالی ایران


هنر میناکاری


در نظر آن‌هایی که به اصفهان سفر می‌کنند، این شهر با زیبایی گره خورده است. بنابراین تعجبی ندارد که بسیاری از صنایع دستی نیز از این شهر می‌آیند. ظروف مسی‌ای که با قلم موهای ظریفی طراحی شده و طرح پرنده‌های کوچک و نقوش گل نیز بر آن ثبت شده است. نقوشی که بر یک زمینه اغلب لاجوردی نقش بسته‌اند؛ هر چند که رنگ‌های آبی و قرمز را نیز می‌توان در آن دید. میناکاری را می توان در بشقاب‌ها، سینی‌ها، جام‌ها و دیگر ظروف تزیینی مشاهده کرد. در اصفهان دیدن هنرمندانی که سخت کار می‌کنند تا در دل بازار قدیم اصفهان آثار جدیدی خلق کنند، صحنه جالبی برای توریست‌های خارجی‌ست. البته در بازار وکیل شیراز نیز می‌توانید آثار میناکاری بسیار زیبایی پیدا کنید که از بهترین سوغات شیراز یاد می‌شوند.

میناکاری ایران



آثار خاتم کاری


خاتم کاری نیز یک هنر کاملا ایرانی به شمار می‌آید. در این هنر، تکه‌های ظریف چوب، فلز و حتی استخوان میناکاری می‌شوند تا انواع مختلف اشیای تزئینی از جمله جعبه جواهرآلات، قاب عکس، تخته نرد و ... خلق شوند. اگرچه برخی از این آثار خاتم کاری خالص هستند، برخی دیگر مینیاتورهایی در بالای خود دارند. بد نیست بدانید که خاتم کاری‌های اصفهان در میان توریست‌های خارجی طرفداران زیادی دارد و از سوغات معروف ایران شناخته می‌شود.

خاتم کاری ایران


قلم زنی در لیست سوغاتی ایران


باز هم اصفهان و باز هم بازار اصفهان! اگر راه خود را به دل بازار اصفهان باز کرده باشید، هنرمندانی را خواهید دید که به حکاکی روی فلز مشغول هستند. در واقع این هنر قلمزنی است که در آن صنعت‌گران ماهر طلا، نقره، برنز و مس را حکاکی کرده و آن‌ها را به طرح‌های ظریفی روی سینی‌ها، بشقاب‌ها، گلدان‌ها و ظروف نقره تبدیل می‌کنند.

قلم زنی ایران


فیروزه، مشهورترین سوغات ایران


شهر نیشابور در شمال غربی ایران فقط به واسطه شاعر پر آوازه خود عمر خیام شناخته شده نیست، بلکه به خاطر ناب بودن فیروزه‌هایش نیز نامدار شده است. در خارج از شهر معدن‌هایی وجود دارند که این سنگ قیمتی از آن‌ها استخراج و تراشیده شده و سپس به گردنبند، انگشتر و سایر جواهر آلات تبدیل می‌شود. فیروزه همچنین در شکل‌های دیگر مانند قرار دادن تکه‌های کوچکی از آن درون مس نیز دیده می‌شود. در فرهنگ ایرانی فیروزه سنگی با خواص درمانی تلقی شده که از بدن سم زدایی کرده و از چشم زخم نیز محافظت می‌کند.

فیروزه ایرانی


سرامیک و سفال


با چرخ زدن در موزه ملی ایران خواهید فهمید که سفالگری چه تاریخ طولانی‌ای در این کشور داشته و حتی تاریخ آن به قبل از امپراتوری پارس‌ها بر می‌گردد. این روزها شهرهایی مانند لاله جین، میبد و نطنز با ظروف و ماگ‌های دست ساز خود این سنت هزاران ساله را زنده نگاه داشته‌اند. اشیای تزئینی که در شکل‌های مرسوم ایرانی مانند انار، اسب و پرنده ساخته شده‌اند، خارجی‌ها را به خریدن این اشیا ترغیب می‌کنند.

سرامیک ایران


ست چای خوری


ایرانی‌ها یکی از بزرگ‌ترین طرفداران و مصرف کنندگان چای هستند. دیدن قوری‌های متنوع و ست فنجان و لیوان چای خوری برای موقعیت هی مختلف چیز سختی نیست. ست‌هایی که شامل نعلبکی، لیوان چای و قوری چای می‌شود و تصویر شاه عباس بر آن‌ها نقش بسته است و البته بیشتر استفاده‌های تزئینی دارند. شاید جالب باشد بدانید که خارجی‌ها معمولا ست‌های رنگ قرمز را بیشتر می‌پسندند و برخی حتی سماور را هم به خریدهای خود اضافه می‌کنند.

ست چای خوری