بدترین شرکت های هوایی دنیا

امروزه در عصر مدرنی از سفر زندگی می کنیم. به همان میزان که شما قادرید با ماشین شخصی خودتان به شهر مجاور سفر کنید، به همان اندازه هم پرواز کردن به گوشه دیگر جهان برایتان ممکن است. از این رو و با این حد از دسترسی، مشتریان مشتاق به دیدن چیزهایی هستند که کمتر کسی آنها را دیده است.

اما تا کنون فکر کرده اید که آن چیزی که بیشتر مردم در سفر کردن از آن متنفر هستند، چیست؟ جواب، پرواز کردن است. بدون شک سفر و رفتن به تعطیلات تجربه های لذت بخشی هستند اما فرودگاه ها و ترمینال های شلوغ و گیج کننده، گم شدن چمدان ها، اقامتگاه های تنگ و شلوغ، خدمات ضعیف و تأخیر پشت تأخیر، همه و همه روی دیگر این سکه هستند. همه اینها واقعیت های تلخی هستند که مسافران در سراسر جهان با آنها مواجه می شوند. اگرچه برخی ایرلاین ها بهتر از بقیه هستند اما قطعا برخی هم بدتر از دیگران هستند.


برای خرید بلیط هواپیما کلیک کنید


15 ایرلاینی که قاصدک24 به آنها اشاره خواهد کرد، بدترین ها در جهان هستند. مسافران این شرکت های هوایی را با تأخیرها، خدمات ضعیف به مشتری و حتی برخی از اقدامات تجاری مشکوک می شناسند. جالب است بدانید که بسیاری از این ایرلاین ها در رتبه بندی شرکت های هوایی جهان از سوی اسکای ترکس، با اخذ تنها دو ستاره به عنوان ضعیف ترین رتبه بندی شده اند.

15. یو اس ایرویز (US Airways) که یکی از بزرگ ترین شرکت های هوایی آمریکاست، برای تغییر چهره نامطلوب خود در گم کردن چمدان ها و خدمات ضعیفش به مشتری تلاش هایی انجام داده است. بر اساس گزارش سایت flightstats.com، عملکرد به موقع بودن این ایرلاین در یک چهارم نخست سال 2015، 75.34 درصد بوده که در فوریه به کمتر از 73.15 درصد رسیده است. خبر خوب این است که مطابق بررسی های این سایت، شرکت علی رغم سرعت آهسته، در این زمینه پیشرفت هایی کرده است. رقم جدید در زمینه تعداد چمدان های گمشده گزارش شده توسط مسافران،2.70 به ازای هر 1000 مسافر بوده که اگر چه به بدی بسیاری دیگر در همین فهرست نیست اما بدون شک خوب هم نیست.

بدترین شرکت های هوایی دنیا

14.فرونتیر ایرلاینز(Frontier Airlines): اگرچه این ایرلاین کوچک آمریکایی در رتبه بندی اسکای ترکس تنها سه ستاره دریافت کرده، نگاهی به جزئیات نشان می دهد که در بسیاری از قسمت ها، تنها دو ستاره دریافت کرده است؛ از جمله زمان های انتظار، استانداردهای خدمات حمایت از مشتری و کارایی خدمات پروازی. به طور مثال این شرکت حتی در مدیریت تأخیرها یا لغو پروازها تنها 1.5 ستاره دریافت کرده که در واقع امتیاز بسیار پایینی است. با کمال تعجب تعداد چمدان های گمشده موضوع بزرگی برای این ایرلاین نیست؛ رقم2.21 به ازای هر 1000 مسافر که این موضوع را می توان به کوچک بودن این ایرلاین در مقایسه با ایرلاین های بزرگ تر نسبت داد.

بدترین شرکت های هوایی دنیا

13. یونایتد ایرلاینز(United Airlines): اعتبار بد این ایرلاین بزرگ آمریکایی به خاطر خدمات ضعیف خود به مشتریان است. تا جایی که شاید بتوان آن را حتی سوء استفاده از مشتری هم نامید. حتی نمونه هایی از مشتریان دیده شده که برای ساعت ها بیرون از ساختمان فرودگاه رها شده اند. به همین دلیل در سال 2013 ، اداره حمل و نقل آمریکا این ایرلاین را بیش از یک میلیون دلار جریمه کرد. علاوه بر این، این شرکت در یک چهارم نخست سال 2015، عملکرد به موقع بودن 75.39 درصد داشته که در فوریه به کمتر از 72.96 درصد رسیده است. اما مشکل فقط تأخیرها نیست، چمدان های گمشده هم با 3.66 چمدان گزارش شده برای هر 1000 مسافر بر طبق آمارهای جدید اداره حمل و نقل آمریکا، یک اتفاق معمول در این خط است.

12.تایگر ایر(Tiger Air) که نام اصلی آن تایگر ایرویز است، هواپیمایی کشور سنگاپور است. قرار بود این شرکت با هواپیمایی ارزان اروپایی" رایان ایر" در یک سطح باشد. خدمات سنگاپور در سال 2004 شروع شد و با ارائه خدمات در سال 2007 به استرالیا، توسعه یافت. تایگر ایر در هر دو بازار به خاطر خدمات ضعیف خود به مشتری و محصولات بی کیفیت زیر حد استاندارد تلقی می شود؛ آن هم در جایی که همه چیز خیلی گران است.

از دیگر دلایل شهرت بد این شرکت این است که از اعتبار بد و ثبت شکایات مشتریان خود به عنوان یک ترفند تبلیغاتی برای به رخ کشیدن قیمت های پایین خود بهره می برد. با این حال به نظر می رسد که تایگر ایر در حال تلاش برای یک شروع جدید و ساختن چهره ای بهتر است. تا جایی که حتی در سال 2013 نام خود را از تایگر ایرویز به تایگر ایر تغییر داد. اگرچه به احتمال زیاد، این موضوع را درک می کنند که برای خارج شدن از فهرست بدترین ایرلاین ها چیزی بیشتر از یک تغییر نام نیاز است.

11. ایزی جت(Easy Jet): اروپا به خاطر تعداد ایرلاین های ارزان خود بدنام است و ایزی جت که در بریتانیا واقع شده، بدون شک یکی از آنهاست. هیچ کس نباید انتظار خدمات لوکس را از ایرلاین های ارزان داشته باشد ولی این به معنای قربانی کردن خدمات در برابر پرداخت بهای کمتر نیست. این ایرلاین در رتبه بندی کیفی اسکای ترکس، در بخش سرگرمی پرواز یا مدیریت لغو پروازها تنها دو ستاره یا کمتر دریافت کرده است.

به علاوه برای اطلاع رسانی محصولات ایرلاین، اطلاعات خدمات پروازی و کمک های به محض رسیدن تنها موفق به گرفتن دو و نیم ستاره شده است .پس اگر با ایزی جت پرواز می کنید، بهتر است خود را برای فقدان اطلاعات آماده کنید.

بدترین شرکت های هوایی دنیا

10. پاکستان اینترنشنال(Pakistan International) اگر از آن دسته افرادی هستید که زمان برایتان مهم است، پاکستان اینترنشنال آن ایرلاینی نیست که باید با آن پرواز کنید. تا سال 2015 متوسط عملکرد به موقع بودن این شرکت 37.53 بود؛ یعنی حدود 3 هزار پرواز در ماه در مقایسه با "یو اس ایرویز" که ماهانه 90 هزار پرواز انجام می دهد. اما شاید اینطور فکر کنید که پروازهای کمتر می تواند به موقع بودن را تسهیل کند. به علاوه رتبه بندی اسکای ترکس نشان می دهد که این شرکت تنها دو ستاره برای بخش های مهمی چون خدمات چک این، کمک های ویژه پس از رسیدن، خدمات جابجایی و نیز مهارت زبانی کارکنان گرفته است.

9. رایان ایر(Ryan Air): این شرکت که در دوبلینِ ایرلند واقع شده، نه یک خط هوایی ارزان، بلکه فوق ارزان است. این عبارت که" هر چقد پول بدهی، آش می خوری" در اینجا صدق می کند. پس به دنبال نرخ های ارزان، خدمات ارزان هم می آید. به نظر می رسد که این خط هوایی، تجارت خود را بر مبنای ارائه نرخ های ارزان تر قرار داده، اما نمی توان تجربه ناخوشایند مشتریان را نادیده گرفت. به طور مثال صندلی ها خم نمی شوند و این یعنی شما باید در کل پرواز سیخ بنشینید.

از سوی دیگر، صندلی ها هیچ جیبی ندارند و حتی تعداد سرویس های بهداشتی را به منظور ایجاد فضا برای صندلی های بیشتر کاهش داده اند. در پایان می توان گفت که با رایان ایر همه چیز گران تر است؛ از داشتن یک صندلی اختصاصی تا آوردن نوزاد و حتی استفاده از کارت اعتباری.

بدترین شرکت های هوایی دنیا

8. چاینا ایسترن(China Eastern ) اگر نمی توانید تأخیر را تحمل کنید باید از این شرکت دوری کنید. این خط هوایی در شانگهای چین واقع شده و به عنوان یک شرکت ارزان به ارائه خدمات به مسافران می پردازد. بر اساس گزارش سایت flightstats.com ، عملکرد این خط هوایی در مدیریت تأخیرها و لغو پروازها ضعیف است. متوسط عملکرد به موقع بودن برای این شرکت در سال 2015، 53.87 درصد بوده که بسیار بد است. این ضعف همچنین به واسطه این واقعیت تشدید می شود که این خط هوایی در ماه تنها 50 هزار پرواز دارد. اگرچه به عنوان یک شرکت بزرگ انتظار می رود که این خط هوایی سازماندهی بهتری داشته باشد. اما نگاهی به برخی آمار تصویر روشن تری از کیفیت پایین خدمات این شرکت و تقریبا عدم وجود هیچ گونه خدمات به مشتری ارائه می دهد.

7.لیون ایر(Lion Air): این شرکت اندونزیایی که در سال 1999 در جاکارتا تأسیس شد، بزرگ ترین شرکت ارزان قیمت آسیاست که به سنگاپور، مالزی، ویتنام، عربستان سعودی، چین و هنگ کنگ خدمات ارائه می کند. این شرکت علی رغم بزرگ ترین بودن، نه تنها بهترین خط هوایی نیست، بلکه خیلی هم ازآن فاصله دارد. دلیل آن هم مشکلاتی چون تأخیرهای زمانی و حتی استفاده خلبانان و خدمه آن از مواد مخدر است. برای نمونه شرکت در سال 2011 مجبور شد پرواز سیزده هواپیما را به خاطر عملکرد ضعیف خود در به موقع بودن متوقف کند. در موردی دیگر، در سال 2012 تعدادی از خدمه و خلبان ها با مقادیری مواد مخدر دستگیر شدند. اما یکی از آنها، حتی با وجود مثبت بودن تست مواد مخدر پس از چند ساعت به پرواز رفته بود.

6. اسمارت وینگز(Smart Wings) یک شرکت هوایی ارزان قیمت اروپایی است که در پراگ واقع شده است. این خط هوایی در سال 2008 تأسیس شده و تحت مالکیت شرکت هوایی "تراول سرویس" است. نگاهی به بسیاری از بررسی ها در مورد وضعیت این شرکت، تصویری اسفبار از قیمت های فریبنده پایین در کنار خدمات تجاری ضعیف نشان می دهد. یکی از این موارد، کنسل کردن ناگهانی پروازها یک هفته قبل از پرواز بدون هیچ امکانی برای رزرو مجدد است. باید بدانید که این شرکت در رتبه بندی اسکای ترکس در مجموع دو ستاره دریافت کرده که یک ستاره در بخش هایی مانند خدمات پس از رسیدن، تمیزی کابین ها و زمان های انتظار برای چک این بوده است.

بدترین شرکت های هوایی دنیا

5. اسپریت ایرلاینز(Spirit Airlines) تنها شرکت دارای دو ستاره در این فهرست است که در آمریکا واقع شده است. این شرکت اعتبار قدرتمند اما مخدوشی برای ارزان بودن قیمت های خود به دست آورده است. نرخ های بیرحمانه مانند هزینه حمل چمدان و سیاست های سختگیرانه مربوط به غیرقابل استرداد بودن، همه تجربه های مشتری را ناخوشایندتر کرده است. برای نمونه، صندلی ها خم نمی شوند و مسافران اغلب از فشردگی آنها شکایت می کنند.

از همین رو اسکای ترکس در رتبه بندی خود در بخش هایی مثل سرگرمی، تمیزی کابین، نگرش و علاقه کارکنان، پاسخگویی کارکنان به درخواست ها و مدیریت تأخیرها و کنسلی ها امتیازات پایینی به این خط هوایی داده است. به نظر می رسد تنها نکته مثبت در مورد این ایرلاین هزینه های پایین باشد که بدون شک امکانات دیگر را قربانی خواهد کرد.

4. نپال ایرلاینز(Nepal Airlines) شرکت هوایی کوچک نپال در کاتماندو واقع شده و ناوگان آن تنها 7 هواپیمای فعال دارد که بیشتر آنها تقریبا قدیمی هستند. اسکای ترکس در مجموع دو ستاره به این شرکت داده که یک ستاره در بخش هایی مثل راحتی پرواز، سرگرمی، امکانات شستشو و سرویس بهداشتی و نیز وب سایت شرکت بوده است. علاوه بر این، این خط هوایی به خاطر لغو پروازهای ناگهانی از سوی مسافران شرکت قابل اعتمادی شناخته نمی شود. عملکرد به موقع بودن شرکت در فوریه 2015، 34 درصد بوده که تقریبا با میزان لغو پروازها(32درصد) هماهنگ است. به همین دلیل شرکت های هوایی نپال در سال 2013 از پرواز در منطقه اتحادیه اروپا منع شدند.

3. پگاسوس ایرلاینز(Pegasus Airlines) دیگر شرکت ارزان قیمت و دومین شرکت بزرگ ترکیه است. پگاسوس هم در سال 2013 و هم 2014 به عنوان ارزان ترین شرکت هوایی اروپایی شناخته شد اما گویا ارزان بودن هزینه بیشتری دارد. جالب این است که این شرکت تنها یک کلاس پروازی را در هواپیماهای خود، آن هم بدون هیچ سرگرمی یا حتی غذایی در طول پرواز، ارائه می دهد. به همین دلیل اسکای ترکس تنها 3 امتیاز به این شرکت داد. از این میزان، شرکت در بخش هایی چون استاندارد خدمات مشتری، مدیریت کردن لغو پرواز ها و تأخیرها، سرگرمی های پروازی و مهارت های زبانی کارکنان تنها 2 امتیاز دریافت کرد.

2. بولگاریا ایر(Bulgaria Air) که یک شرکت نسبتا جدید است، در سال 2002 تأسیس شده و خارج از پایتخت این کشور یعنی صوفیا قرار دارد. اگر چه بیشتر تمرکز مقاله حاضر برخدمات به مشتریان است تا مسئله ایمنی، نمی توان گزارش حوادث متعدد را در مورد فرودهای ناموفق این شرکت، کتمان کرد. تا آنجا که فقدان تجهیزات ایمنی، منجر به ممنوعیت پرواز این هواپیماها در آسمان آمریکا شده است. افزودنی است که این خط هوایی تنها دو ستاره از جانب اسکای ترکس دریافت کرده که ضعیف ترین آنها مربوط به سرگرمی های پروازی، پاسخگویی کارکنان به درخواست ها، خدمات جابجایی و پس از رسیدن به فرودگاه است.

بدترین شرکت های هوایی دنیا

1. ایرکوریو(Air Koryo): این شرکت هوایی دولتی متعلق به کره شمالی، تنها خط هوایی است که تنها یک ستاره از اسکای ترکس دریافت کرده است. همین موضوع، ایر کوریو را به عنوان بدترین خط هوایی جهان در زمینه خدمات به مشتری مطرح کرده است. به طور مثال بخش هایی که این شرکت در آنها امتیاز پایین دریافت کرده، عبارتند از خدمات چک این، جابجایی، رسیدن، راحتی، مهارت های زبانی کارکنان و پاسخگویی کارکنان به درخواست ها. گفتنی است که همه این بخش ها تنها یک ستاره دریافت کرده اند. این شرکت همچنین در سال 2006 به خاطر نگرانی های ایمنی، از پرواز در منطقه اتحادیه اروپا منع شد. اگرچه در سال 2010 تنها هواپیماهای Tu-204s آن هم پس از اعمال ملاحظات ایمنی لازم در آسمان اروپا اجازه پرواز یافتند.

بدترین شرکت های هوایی دنیا