همه چیز در مورد فریت بار دانشجویی

شرایط تحصیلی مناسب در بسیاری از کشورهای غربی ممکن است موجب شود افرادی از ایران نیز پس از اخذ پذیرش از این دانشگاه‌ها، مایل به سفر و اقامت در این کشورها شوند. بدیهی است کسی که به عنوان یک دانشجو سفر می‌کند در مقصد، نیاز به وسایل بیشتری نسبت به یک مسافر عادی دارد. از این رو نمی‌توان از او انتظار داشت که با دو چمدان 30 کیلویی مجاز برای هر بلیط هواپیما، خود را برای یک دوره تحصیلی چند ساله آماده سازد. با این حال قوانین و شرایط اضافه بار هواپیما برای همه مسافران یکسان است و بدیهی است که این موضوع می‌تواند هزینه‌های زیادی را برای این مسافران در شرایط عادی به همراه داشته باشد. از این رو و از آنجایی که پرداخت این هزینه‌ها به ویژه در سفرهای خارجی اصلاً مقرون به صرفه نیست؛ برخی از شرکت‌های هواپیمایی شرایطی را ایجاد کرده‌اند که از آن تحت عنوان بار دانشجویی یاد می‌کنند.

فریت بار دانشجویی

فریت بار دانشجویی چیست؟


یک دانشجو به طور معمول برای تحصیل در یک کشور دیگر، نیاز به وسایلی برای شروع یک زندگی دارد. لوازمی که طبیعتاً تهیه آن‌ها در کشور مقصد، مقرون به صرفه نیست و اگر نیاز به حمل آن‌ها از ایران باشد، مشخص است که این وسایل در دو چمدان با ابعاد استاندارد جای نمی‌گیرند و باید تحت عنوان فریت بار دانشجویی به کشور مقصد ارسال شوند. بنابراین هر وسیله‌ای که ابعاد و وزن آن از مقدار بار مجاز مسافری تجاوز کرده و فرد تمایل دارد بدون پرداخت هزینه اضافه بار، آن را همراه خود به کشور مقصد ببرد را می‌توان جزو بار دانشجویی طبقه‌بندی کرد. البته لازم به ذکر است که یک دانشجو مجاز به حمل برخی از وسایل نیز در بار دانشجویی خود نیست که در ادامه مطلب به آن‌ها هم اشاره می‌کنیم.

شرایط دریافت فریت بار دانشجویی چیست؟


فریت بار دانشجویی از برخی جهات شباهت‌هایی با بار غیر همراه دارد که خریداران بلیط قطار به خوبی با آن آشنا هستند. این بار می‌بایست به همراه مدارک لازم و توسط شخص ارسال کننده، در روزهای خاصی که توسط ایرلاین مربوطه اعلام می‌شود به ترمینال بار فرودگاه مبدا تحویل داده شده و در مقصد دریافت شود. بعضی از ایرلاین‌ها که به مسافران خود اجازه حمل بار دانشجویی را می‌دهند به طور معمول با ارائه کارت دانشجویی و تاییدیه دانشگاه محل تحصیل از طریق ایمیل، شرایطی را فراهم می‌سازند که فرد بتواند بار اضافه خود را با پرداخت هزینه کمتر به عنوان بار دانشجویی با خود حمل کند.

با این حال بیشتر افراد، ترجیح می‌دهند که برای ارسال بار دانشجویی خود از موسسات معتبر فعال در این زمینه کمک بگیرند. موسساتی که به طور معمول بار دانشجویان یا مهاجران را تحت عنوان فریت بار دانشجویی یا مسافری، بسته‌بندی کرده و مراحل ارسال آن به کشور مقصد را پیگیری می‌کنند. این موضوع سبب می‌شود که فرد علاوه بر خرید بلیط سفر و دریافت ویزا دیگر دغدغه ارسال بار را نیز نداشته باشد و با پرداخت هزینه این کار، بار خود را در کشور مقصد تحویل بگیرد. لازم به ذکر است ارسال بار دانشجویی می‌تواند بسته به مقصد مسافر به صورت هوایی، دریایی  یا زمینی انجام شود و تمامی مراحل گمرکی فریت آن، باید قبل از سفر مسافر به اتمام برسد.

شرایط دریافت فریت بار دانشجویی



لوازم مجاز و وسایل ممنوعه در بار دانشجویی


یک دانشجو می‌تواند لوازمی چون انواع لوازم منزل، مبلمان و لوازم شخصی، مواد خوراکی جامد، خشکبار، فرش ماشینی در متراژ کوچک، فرش دست بافت به همراه مجوزهای لازم، کتاب و جزوات شخصی و لوازم خاصی نظیر پیانو را به عنوان بار دانشجویی به کشور مورد نظر خود ارسال نماید. این لوازم به طور معمول توسط موسسات ارسال کننده، بیمه می‌شوند تا فرد پس از رسیدن به مقصد بتواند آن‌ها را سالم تحویل گرفته یا در صورت بروز اتفاق احتمالی، خسارت بیمه آن‌ها را دریافت نماید. فراموش نکنید که توجه به این مسئله بسیار ضروری است و همانقدر که یک مسافر به خرید بیمه مسافرتی اهمیت می‌دهد باید در این موضوع نیز دقت کند.

در ادامه لازم به ذکر است که یک دانشجو نیز همچون سایر مسافران، مجاز به حمل وسایل ممنوعه در پرواز نظیر اشیا عتیقه و آثار هنری اصیل، كتاب‌های خطی و چاپ سنگی، قطعات خوشنویسی شده، مصنوعات طلا و نقره، سنگ‌های قیمتی، قالی و قالیچه دستبافت عتیقه و هر نوع اشیای تاریخی و میراث فرهنگی نمی‌باشد. وی همچنین باید از حمل اسلحه، مهمات و تجهیزات نطامی، شربت، آبلیمو، سركه و ترشیجات، مواد اسیدی، ادکلن، لوازم آرایشی و مواد آتش زا نیز خودداری نماید.

هزینه فریت بار دانشجویی چقدر است؟


قیمت فریت بار دانشجویی به صورت هوایی به ازای هر 100 کیلوگرم به کشورهای مختلف، متفاوت است. اما آنچه که واضح و مبرهن است، این است که این هزینه در مقابل پرداخت جریمه به ازای هر یک کیلوگرم اضافه بار، بسیار ناچیز بوده و از هر جهت مقرون به صرفه است. از این رو مسافر حتی می‌تواند خود با تهیه یک بلیط اتوبوس یا قطار خارجی، به کشور مقصد سفر کرده و بار خود را به صورت هوایی به مقصد مورد نظر ارسال نماید.

هزینه فریت بار دانشجویی


در پایان یادآور می‌شویم که برای خرید انواع بلیط سفر اعم از بلیط هواپیما داخلی و خارجی، بلیط قطار و بلیط اتوبوس تنها کافی است تا سری به وب سایت قاصدک 24 بزنید. در قاصدک 24 شما می‌توانید به سادگی سفر خود را بیمه کرده و حتی هتل مورد نظر خود در سراسر ایران را نیز به صورت آنلاین رزرو نمایید. فراموش نکنید که با دانلود و نصب اپلیکیشن قاصدک 24 امکان دریافت انواع خدمات سفر در مدت زمان کمتری وجود دارد و تنها با استفاده از تلفن هوشمند خود انجام می‌پذیرد.