همه چیز در مورد کارگو و هزینه های بارگیری

کارگو در اصطلاح ارسال بار تجاری از طریق راه های هوایی است. به عبارت دیگر باری که اغلب، تجار آن را با هواپیما حمل می‌کنند کارگو نامیده می‌شود. امکان ارسال و حمل بار با هواپیما چه به صورت همراه و چه غیر همراه، برای بسیاری از مسافران چیزی کم از یک موهبت الهی ندارد. چرا که ارسال بار به صورت هوایی علاوه بر اینکه سریع و ایمن است، برای فاصله‌های بسیار دور نیز ممکن است. به همین جهت نیز مسافرانی که می‌خواهند بار آن‌ها درست و به موقع به مقصدشان برسد از این روش، برای حمل و ارسال آن استفاده می‌کنند. در این میان اصطلاحات مختلفی نیز برای ارسال بار وجود دارد که ما آن‌ها را به کارگو، فریت بار و بار غیر همراه می‌شناسیم اما آیا تعریف تمام این اصطلاحات با هم یکسان است یا تفاوت‌هایی نیز دارد؟ برای یافتن پاسخ این پرسش و آشنایی با کارگو قاصدک 24 را در ادامه مطلب همراهی کنید.


کارگو چیست؟ 

 

کارگو چیست؟

 

کارگو به مفهومی وسیع‌‌تر از حمل و نقل بار از منطقه‌ای به منطقه دیگر می‌گویند. در گذشته کارگو به حمل کالا و محموله‌ها توسط کشتی گفته می‌شد، اما در حال حاضر به حمل و جابه‌جایی هر نوع محموله‌ با داشتن بارنامه گمرکی گفته می‌شود.

تعریف دیگری از کارگو بدین گونه است که آن را بستری سخت‌افزاری و نرم‌افزاری می‌دانند محموله‌ها براساس شرایط خاصی و در سلامت از نقطه مبدا به مقصد می‌رسند. به مراحل قانونی در روند تحویل بار در مبدا، مشخص کردن مسیر مناسب، حمل بار با کشتی، قطار، هواپیما، کامیون، کامیونت و ... و همچنین تحویل بار در مقصد، کارگو گفته می‌شود.

 

ریشه کلمه کارگو

 
کارگو بار اول در سال 1650در زبان انگلیسی به معنی بارگیری بار در کشتی معنا شده است. کارگو از کلمه اسپانیایی “cargo” برگرفته شده و ریشه این کلمه اسپانیایی   cargar و به معنای بارگیری است .

 

 

تفاوت کارگو و فریت بار

 

فریت بار اصطلاحی که معمولا افراد آن را با واژه کارگو اشتباه می‌گیرند. فریت بار به حمل و نقل بار با هواپیما گفته می‌شود ولی از نظر ماهیت با کارگو تفاوت‌هایی دارد از جمله اینکه:

 

  1. کارگو تنها برای بارهای تجاری مورد استفاده قرار می‌گیرد ولی مسافران برای حمل بار خود می‌توانند از فریت بار استفاده نمایند.
  2. حجم و اندازه بار و هزینه ارسال نیز در این دو روش کاملاً از هم متفاوت است.
  3. تفاوت دیگر این دو از هم در روش ارسال است، بدین ترتیب که فریت بار اغلب با هواپیماهای تجاری به کشور مقصد ارسال می‌گردد در حالی که برای حمل کارگو، از هواپیماهای غول پیکر نظیر آنتونف 222 یا بولگا استفاده می‌شود.
  4. از جمله دیگر موارد متفاوت در این دو روش ارسال و حمل بار، نوع بسته بندی آن‌ها است.

 

 

بیمه باربری و بیمه کارگو

 

با توجه به قانون در حوزه‌های قضایی، بیمه باربری را باربر یا شخص حامل و محموله کالا تشکیل می‌دهند. مهمترین زمان استفاده از بیمه هنگامی است که محموله کالاها زیاد بوده و همینطور دارای ارزش بالایی باشند. هنگام تحویل کالا تا رسیدن به مقصد بیمه کارگو تمامی خسارات را جبران می‌کند. بیمه نامه در اصل به سندی گفته می‌شود که برای خطرات احتمالی و پیش‌بینی نشده تعهدات لازم را به وجود می‌آورد.

 


بیشتر بخوانید: صفر تا صد گم شدن چمدان در فرودگاه + ترفندهای پیشگیری


 

 

عوامل موثر بر هزینه کارگو

 

توصیه میکنم در هزینه کارگو بسیار دقت کنید. در ادامه مطلب به بررسی عوام موثر بر آن می پردازم:

 

  • وزن و ابعاد

 

وزن کالا یکی از مهمترین عوامل تاثیر گذار بر کارگو محسوب می‌شود. بدین معنا که با زیاد شدن وزن هزینه بیشتری دریافت خواهد شد و همچنین با کم شدن وزن کالاها هزینه کمتری دریافت می‌شود.

 


ابعاد کالا هم مانند وزن بر هزینه کارگو تاثیر گذار است.


 

  • فاصله هوایی

 

فاصله هوایی بین کشور مبدا و مقصد یکی‌دیگر از عوامل مهم و اثرگذار بر هزینه کارگو است. معمولا دیده می‌شود افراد تازه کار در زمینه صادرات و واردات به این موضوع بی‌توجهی کرده و ضرر زیادی را متحمل می‌شوند.

 

  • نوع کالا

 

مسئله دیگری که بر هزینه کارگو اثر داشته تعیین نوع کالا است. این موضوع به قیمت کالا بستگی داشته و نهادهای دولتی آن را مشخص می‌کنند.

 

  • قوانین کشور مبدا و مقصد

 

در بررسی عوامل اثر گذار بر هزینه کارگو ‌به بررسی قوانین کشورهای مبدا و مقصد  می‌رسیم. دیده می‌شود در بعضی از کشورها مقدار مشخصی از مالیات برای هر سفر کارگو تعیین می‌شود و در بعضی از کشور ها این مقدار متفاوت است.

 

  • شرکت خدمات دهنده

 

شرکت یا ایرلاین خدمات‌دهنده یکی از مهمترین عوامل تاثیر گذار بر هزینه کارگو به شمار می‌رود. ایرلاین‌های با سابقه، اعتبار و کیفیت بالا خدمات بهتر و همینطور قیمت بالاتری ارائه می‌دهند. به شما پیشنهاد می‌کنم با توجه به مقدار بودجه خود شرکت خدمت دهنده کارگو را انتخاب کنید.

 


بیشتر بخوانید: خدمات cip فرودگاه چیست؟


 

 

انواع ارسال بار با کارگو

 

حمل‌ونقل هوایی، زمینی و دریایی سه شرکت فعال در زمینه کارگو به شمار می‌روند.

 

  • کارگو دریایی

 

کارگو دریایی یا همان ارسال بار  از طریق مسیر دریا روشی امن و مطمئن به حساب می‌آید.

 

  • کارگو هوایی

 

یکی از سریعترین انواع حمل‌ونقل کارگو هوایی نامیده می‌شود. این نوع از حمل و نقل دارای هزینه زیادی بوده و برای حمل بارهای با ارزش قابل استفاده است. استفاده از کارگو هوایی در مواردی همچون ارسال غذاهای مخصوص به کشورهای دیگر و یا ارسال پت تاثیر دارد.

بیشتر بودن تعداد خطوط هوایی کارگو از  پروازهای مسافربری یکی از مهمترین ویژگی‌های این سیستم محسوب می‌شود. ناگفته نماند در گذشته بیشتر برندهای معتبر و معروف هواپیمایی در جهان جزو شرکت‌های حمل‌و‌نقل کارگو بوده‌اند.

 

  • کارگو ریلی

 

از دیگر انواع حمل‌و‌نقل می‌توانم به کارگو ریلی اشاره کنم. البته این نوع از حمل و نقل در کشور ایران کاربرد چندانی ندارد و بیشتر کالاها توسط سیستم دریای و هوایی جابجا می‌شوند.

 

  • کارگو زمینی

 

کارگو زمینی یکی از انواع حمل و نقل قدیمی به شمار می‌رود. کارگو زمینی انتخابی مناسب برای حمل کالاهای سنگین و حجیم محسوب می‌شود. این نوع کارگو کم‌هزینه بوده و بسیار به‌صرفه است.


بهترین کارگو ایرانی 

 

هزینه کارگو چقدر است؟

 

به هزینه‌هایی که حمل کننده یا آژانس‌های ترابری برای حمل بار از نقطه‌ای به نقطه دیگر دریافت می‌کنند هزینه کارگو گفته می‌شود. با توجه به تاثیر مستقیم خدمات کارگو بر تجارت و اقتصاد کشور هزینه کارگو بسیار موضوع مهمی است.

 

 

پیگیری بار کارگو

 

پیگیری بار کارگو یکی از مهمترین خدمات مرتبط با شرکت‌های حمل و نقل است. پیگیری بارها توسط سایت و همچنین اپلیکیشن‌‌ها امکان‌پذیر بوده و با مراجعه به این سیستم می‌توانید از وضعیت بارها مطلع شوید. البته امکان استعلام کارگو بار پیش از ارسال محموله‌ها نیز وجود دارد.

 

 

مزایای کارگو

 

خدمات کارگو دارای امتیازات ویژه‌ای از جمله:

 

  1. تسریع روند خرید
  2. تحویل کالا
  3. تضمین کیفیت و تضمین اطمینان از قیمت
  4. خدمات کارگو در زمینه ایجاد اشتغال و رشد و پیشرفت اقتصادی نیز نقش بسزایی دارد.

 

 

مراحل انجام کارگو

 

حمل و نقل کالا از طریق کارگو کار سختی نیست و می‌توانید با مراحل ساده آن را انجام دهید. در ابتدا باید به شرکت خدمات دهنده کارگو مراجعه نمود و مشخصات مربوط به کالای مورد نظر را اعلام کرد و سپس باید مدارک و اسناد لازم را تحویل شرکت داد.

شرکت پس از دریافت مدارک کالاها را بسته‌بندی نموده و مراحل کارگو آغاز می‌شود. در این مرحله بار به کشور مقصد ارسال شده و گمرک آن را بررسی نموده و به شخص مورد نظر تحویل می‌دهد.

 

 

خدمات کارگو برای واردات

 

کارگو خدمات متنوعی برای واردات ارائه می‌کند از جمله آن‌ها عبارتند از:

 

  • فراهم کردن امکان بازدید از کارخانه‌ تولید‌کننده کالا
  • یافتن کالای مورد نظر با بهترین قیمت
  • تهیه لیستی از تولید‌کننده‌ها با مشخصات ،قیمت و کیفیت کالا
  • پیداکردن تولید‌کننده‌های مطمئن برای تهیه کالای خوب و باکیفیت
  • امکان خرید کالا از تولید‌کننده به‌جای فروشنده
  • تحویل سریع کالا
  • فرستادن حواله و جابه جابه جایی ارز
  • فراهم نمودن شرایط سفر همانند تهیه بلیط و رزرو هتل

 

 

کالاهای مجاز برای خدمات کارگو در ایران

 

 در ایران کالاهای مجاز برای انجام خدمات کارگو به دو بخش تقسیم می‌شوند از جمله:

 


لیست کالاهای مجاز و غیرمجاز در خدمات کارگو در کشور ایران تغییر پذیر است.




کالاهای مجاز بدون مجوز

پارچه، پوشاک، لوازم یدکی ،مواد شیمیایی، فلزات، پلاستیک، لوازم الکترونیکی، لوازم منزل،اسباب بازی، مواد غذایی و بهداشتی

کالاهای مجاز  با داشتن مجوز

تجهیزات پزشکی، حیوانات زنده ،سلاح،مواد شیمیایی خطرناک،

مواد منفجره،مواد مخدر، اسلحه گرم، مواد پورنوگرافی ،اقلام ضد فرهنگی و دارو

 

جمع بندی

 

در این مطلب سعی کردم معنی کارگو را برای شما به طور کامل همراه با تمام جزئیات شرح دهم تا هنگام استفاده با فریت بار اشتباه نگیرید. در پایان یادآور می‌شوم که برای خرید انواع بلیط سفر اعم از بلیط اتوبوس، بلیط هواپیما و قطار تنها کافی است تا سری به وب سایت قاصدک 24 بزنید و از خدمات این سایت بهره‌مند شوید.

 

 

سوالات متداول درباره کارگو

 

کارگو در ایران به چه نوع باری گفته می‌شود؟ کارگو در ایران اغلب به بارهای هوایی گفته می‌شود.

هزینه کارگو شامل چه چیزی می‌‌شود؟ شامل هزینه‌هایی می‌شود که توسط شخص حمل کننده یا آژانس‌های ترابری برای حمل بار از یک نقطه به نقطه دیگر گرفته می‌شود.

مزایای کارگو چیست؟ متنوع بودن روش‌های ارسال بار، امنیت، سرعت، پیشرفت اقتصادی

انواع ارسال بار کارگو به چه صورت است؟ دریایی، هوایی، ریلی، زمینی

عوامل موثر بر هزینه کارگو چیست؟ وزن ابعاد، فاصله هوایی، نوع کالا، قوانین کشور مبدا و مقصد، شرکت خدمات دهنده