شوک فرهنگی در سفر چیست؟

شاید شما نیز بعد از بازگشتن از یک سفر طولانی مدت دچار نوسانات عاطفی شده باشید. به ویژه اگر مقصد سفرتان یکی از کشورهای خارجی نیز بوده باشد ممکن است با شوک فرهنگی هم مواجه شده باشید و حال که سفر به پایان رسیده با عواقب این شوک دست به گریبان باشید. اما آیا می‌دانید شوک فرهنگی دقیقا چه معنا و مفهومی دارد و اینکه چگونه باید با آن کنار بیابید؟ برای یافتن پاسخ تنها کافی است تا با قاصدک 24 در ادامه این مطلب همراه باشید.

شوک فرهنگی چیست؟

شوک فرهنگی چیست؟


همانطور که می‌دانید کشورهای مختلفی در سراسر جهان وجود دارند که از نظر جغرافیایی، آب و هوایی، صنعت و حتی فرهنگ از هم متفاوتند. گاه شما ممکن است بلیط هواپیما خارجی خود را به مقصد کشوری تهیه کنید که از نظر فرهنگی، بسیار با فرهنگ ایران تفاوت دارد. بدیهی است که مشاهده برخی از این رفتارهای متفاوت در سایر نقاط جهان می‌تواند برایتان عجیب و حتی تا اندازه ای شوکه کننده باشد. البته گاه نیز این اختلاف فرهنگی به قدری فاحش است که فرد در سفر دچار شوک فرهنگی شده و حتی ممکن است میان دو راهی درست یا غلط بودن یک فرهنگ قرار بگیرد.

مثال برای شوک فرهنگی: برای بسیاری از گردشگرانی که به ایران سفر می‌کنند مرسوم بودن ازدواج های فامیلی در کشور ما، یک شوک فرهنگی به شمار می‌آید و یا کسانی که به عربستان سفر می‌کنند ممکن است با دیدن پوشش کامل زنان شوکه شوند. البته برخی معتقدند شوک فرهنگی بیشتر برای کسانی رخ می‌دهند که پس از سال‌ها زندگی در کشور خود، به کشور دیگری مهاجرت می‌کنند و چون آموخته‌های بسیاری را از سرزمین مادری خود دارند، نمی‌توانند با فرهنگ متفاوت آن کشور سازگار شده و اغلب با مشکل مواجه می‌گردند. با این حال برخی از مسافران که بلیط قطار یا هواپیمایی را برای خود تهیه می‌کنند و عازم سفرهای دور و دراز می‌شوند نیز ممکن است با شوک فرهنگی مواجه شوند. به همین جهت قصد داریم در ادامه مطلب با درمان شوک فرهنگی و راه‌های مقابله با پیامدهای ناشی از این شوک آشنا شویم.

افسردگی را کنار بگذارید


گاه مشاهده فرهنگ متفاوت کشوری که به آن سفر کرده‌اید، ممکن است شما را به فکر فرو ببرد و باعث شود هر چه بیشتر و بیشتر در خصوص کم و کاستی‌های موجود در کشور محل اقامت خود بیاندیشید. اختلاف‌ها را با هم مقایسه کنید و تصور کنید که کشور مقصد، برترین راه را جهت ایجاد یک فرهنگ یا برانداختن آن به کار گرفته است و همین امر نیز موجب شود که بیشتر به نکات منفی موجود در سرزمین خود بیاندیشید. بد نیست بدانید که اگر چنین رویه‌ای را پیش گرفته اید بعید نیست که به همین زودی‌ها به افسردگی بعد از سفر مبتلا شده و دیگر قادر به زندگی در سرزمین مادری خود نباشید و حتی در مواردی تصمیم به مهاجرت هم بگیرید. اما جالب است بدانید این تفاوت‌های فرهنگی حتی بعد از مهاجرت نیز دست از سر شما بر نمی‌دارند و ممکن است مدت ها به طول بیانجامد تا با آن‌ها کنار بیایید. پس بهتر است بعد از سفر، کمتر نکات منفی را برجسته کنید، افسردگی را کنار بگذارید و سعی کنید روال سابقه زندگی خود را به پیش ببرید.


با دوستان خود معاشرت کنید


با دوستان و خانواده خود معاشرت نمایید و حتی با آن‌ها به گردش بروید. سعی کنید تجربیات خود از سفر را با آن‌ها به اشتراک بگذارید و نظرشان را نیز در این زمینه جویا شوید. بدین ترتیب لازم نیست تا دیگر سنگینی این بار را تنهایی به دوش بکشید و می‌توانید آن را با دوستان خود تقسیم نمایید. فراموش نکنید که هم صحبتی با دوستان و اعضای خانواده‌تان، به ویژه کسانی که خود تجربه چنین سفری را داشته‌اند، می‌تواند به شما در پیدا کردن راهکارهای موثرتر کمک به سزایی نماید. پس از به اشتراک گذاشتن احساسات خود با آن‌ها خجالت نکشید.

درمان شوک فرهنگی با سفرهای داخلی


با خرید بلیط اتوبوس یا یک بلیط هواپیما داخلی به بکرترین نقاط در کشور خود سفر کنید و سعی کنید مدتی را در طبیعت بگذرانید. با این کار می‌توانید روحیه از دست رفته خود را بازیابید و با انرژی مضاعفی که از طبیعت می‌گیرید سریع‌ترین به روال عادی زندگی‌تان بازگردید و پیامدهای ناشی از شوک فرهنگی را پشت سر بگذارید. فراموش نکنید اگر در این سفر مقاصد سرسبز و طبیعی را به عنوان مقصد انتخاب نمایید سریع تر نتیجه می‌گیرید. چرا که طبیعت همانند یک مادر دلسوز می‌تواند راهنمای شما برای بازگشتن به اصل خویش است پس از این نکته غافل نشوید.

درمان شوک فرهنگی با سفرهای داخلی

واقع بین و پیش رو باشید


برای جلوگیری از شوک فرهنگی، واقع بین باشید و فراموش نکنید که تمام مردم دنیا در شرایط اجتماعی و اقتصادی یکسانی زندگی نمی‌کنند و همین تفاوت‌ها نیز به مرور می‌تواند در شکل گیری فرهنگ و رفتارهای آن‌ها موثر باشد. بنابراین واقعیت‌ها را در جامعه خود ببینید و اگر نکته منفی‌ای بسیار برای شما بسیار عذاب آور است، سعی کنید به نوبه خود در راستای فرهنگ سازی آن بکوشید. به طور مثال اگر تصور می‌کنید که سرانه مطالعه در کشور شما بسیار پایین است می‌توانید با کارهای کوچکی نظیر اهدا کتاب به مردم در وسایل نقلیه عمومی برای فرهنگسازی در این زمینه پیش قدم شوید.

در نهایت فراموش نکنید که برای آماده سازی کلیه مقدمات سفرهای داخلی و خارجی خود اعم از خرید بیمه مسافرتی و رزرو آنلاین بلیط سفر در کوتاه‌ترین زمان ممکن می‌توانید به وب سایت قاصدک 24 مراجعه نمایید. در قاصدک 24 شما می‌توانید حتی هتل مورد نظر خود را نیز در سراسر کشور با بهترین نرخ ممکن و به صورت آنلاین رزرو نمایید و حتی برای سهولت بیشتر در انجام این امور، از اپلیکیشن خرید بلیط سفر قاصدک 24 بهره بگیرید.