چرا هواپیما ردیف شماره ۱۳ ندارد؟

عدد 13 در بسیاری از باورها و فرهنگ ها در سراسر جهان، نحس شمرده می‌شود و این نحسی چند دهه‌ای است که دامن صنعت هوانوردی را نیز گرفته است. به همین دلیل است که در ردیف صندلی ناوگان پروازی بسیاری از هواپیمایی‌های دنیا، عدد 13 جایی ندارد. اما آیا نبود ردیف 13 در کابین هواپیماها به این معنا است که شرکت‌های هواپیمایی نیز به منحوس بودن این عدد اعتقاد دارند؟ اصلا ماجرای حذف ردیف 13 از کابین هواپیماها چه زمان کلید خورد؟ برای یافتن پاسخ این پرسش‌ها و آشنایی با علت حذف ردیف 13 در هواپیما با قاصدک 24 در ادامه مطلب همراه باشید.

چرا هواپیما ردیف شماره ۱۳ ندارد؟



چرا ردیف 13 از هواپیماها حذف شد؟


اینکه ماجرا دقیقا از چه زمان و مکانی آغاز شد، هنوز مشخص نیست. اما چیزی که واضح است این است که از مدت‌ها پیش بسیاری از مسافران وقتی به هنگام رزرو بلیط هواپیما خود متوجه می‌شدند که باید در ردیف شماره 13 هواپیما بنشینند از پرواز منصرف می‌شدند. این افراد بر این باور بودند که صندلی 13، تاریخ 13 ام برای پرواز، گیت 13 و حتی شماره پرواز 13 باعث سقوط هواپیمای آن‌ها خواهد شد. بنابراین یک روز شخصی در مکانی نامعلوم به هنگام شماره گذاری ردیف صندلی‌ها در کابین هواپیما، به دلیل باور به این اعتقاد، عمداً شماره 13 را از قلم انداخت و این کار به مرور در سراسر دنیا رواج یافت و شماره ردیف صندلی ها از 12، 13، 14 و... به 12، 14، 15 و... تغییر یافت.

حال چرا با وجود پیشرفت تکنولوژی و تغییر در باورهای مردم، هنوز ردیف 13در هواپیماها وجود ندارد؟ شاید تصور کنید که از آنجایی که مسئولان ایرلاین‌های معتبر در سراسر دنیا بر این باورند که 13 عدد نحسی است، ردیف صندلی هواپیماهای خود را اصلاح نمی‌کنند. اما حقیقت ماجرا این است که هزینه تغییر شماره گذاری در ردیف صندلی تمامی ناوگان پروازی یک ایرلاین، به حدی زیاد است که اغلب مسئولان ترجیح می‌دهند تا از هواپیماهای خود به همین شکلی که هست استفاده نمایند و پولی که باید برای این کار هزینه کنند را برای امور دیگری در هواپیمایی خود صرف نمایند. جالب است بدانید با همه این‌ها اغلب کسانی که به نحسی عدد 13 معتقدند اگر قرار باشد نوع دیگری از بلیط نظیر بلیط قطار یا اتوبوس را برای سفر خود انتخاب نمایند معمولاً حساسیت کمتری را از خود نسبت به شماره صندلی‌شان نشان می‌دهند و در واقع شاید بتوان گفت این ارتفاع است که آن‌ها را به وحشت می‌اندازد نه نحسی عدد 13! 

کدام ایرلاین‌ها در دنیا ردیف 13 ندارند؟


ایرلاین‌های بسیاری در سراسر دنیا ردیف 13 هواپیما را از ناوگان پروازی خود حذف کرده‌اند. از جمله معروفترین آن‌ها می‌توانیم به ایرفرانس، ایبریا، ایرترن، هواپیمایی نیوزلند و ایرلاین لوفت هانزا اشاره کنیم. البته جالب است بدانید که ماجرا در لوفت هانزا حتی از دیگر هواپیمایی‌های جهان هم عجیب‌تر است. این شرکت که صدها هواپیما را در ناوگان پروازی خود به کار گرفته است علاوه بر ردیف 13، هیچ ردیف 17 ای را نیز در هواپیماهای خود ندارد. مسئول این هواپیمایی دلیل این کار را نحس بودن عدد 17 در کشورهایی همچون ایتالیا و برزیل می‌داند و معتقد است که برای احترام به همه مسافران این هواپیمایی می‌بایست اعدادی که تصور می‌شد موجب بد شانسی آن‌ها در پرواز خواهد شد را از هواپیماهای خود حذف می‌کرد که این کار را نیز با موفقیت به انجام رسانده است.


آیا ایرلاین‌ها به نحس بودن عدد 13 اعتقاد دارند؟


بسیاری از مسئولان در شرکت‌های هواپیمایی بیان می‌کنند که هدف ایرلاین‌ها در سراسر دنیا، جلب رضایت مسافران خود و ایجاد حس آرامش و امنیت در آن‌ها است. از این رو این مسئله که آیا شرکت‌های هواپیمایی به منحوس بودن عدد 13 اعتقاد دارند یا نه؟ چندان اهمیتی ندارد بلکه مسئله مهم این است که مسافران به هنگام پرواز با ناوگان هوایی این شرکت‌ها احساس امنیت کنند. اغلب شرکت‌هایی که این روال را در شماره گذاری ردیف صندلی هواپیماهای خود به کار گرفته‌اند بر این باورند که وقتی اکثر مسافران حاضر نیستند تا در ردیف 13 صندلی های هواپیما بنشینند و آن را صندلی قرمز پرواز می‌دانند پس چرا باید به این موضوع بی توجه باشند و برای خود و مشتریانشان دردسر درست کنند. بنابراین علیرغم اینکه آیا واقعا به این کار باور دارند یا نه، 13 را از کابین خود حذف می‌کنند تا مشتریان خود را راضی نگه دارند.

در پایان یادآور می‌شویم که برای خرید انواع بلیط سفر اعم از بلیط اتوبوس، قطار و هواپیما می‌توانید در هر ساعت از شبانه روز به وب سایت قاصدک 24 مراجعه نمایید. شما در قاصدک 24 می‌توانید به راحتی مقدمات سفر داخلی یا خارجی خود را فراهم سازید و حتی بیمه مسافرتی خود را نیز به صورت آنلاین از این مجموعه خریداری کنید. در این میان جالب است بدانید که خدمات قاصدک 24 تنها به رزو بلیط و بیمه نامه سفر خلاصه نمی‌شود و این مجموعه حتی برای ساده تر کردن اقامت شما در مقصد نیز چاره اندیشی کرده است. از این رو می‌توانید به راحتی هتل مورد نظر خود در سراسر ایران را نیز به صورت آنلاین از این مجموعه رزرو نمایید و حتی برای ساده‌تر کردن روند دستیابی خود به خدمات این سامانه، اپلیکیشن  قاصدک 24 را از کافه بازار دانلود و از این پس خدمت مورد نظر خود را از طریق تلفن همراه هوشمندتان خریداری کنید.