آشنایی کامل با کمربند ایمنی هواپیما

 برای اینکه بعد از خرید بلیط هواپیما، قطار و ... پروسه سفر در وسایل نقلیه عمومی با ایمنی بیشتری به انجام رسد در تمامی این وسیله‌ها اعم از هواپیما، قطار، اتوبوس و حتی خودروهای شخصی، تجهیزاتی تعبیه شده است. یکی از این تجهیزات که در همه وسایل نقلیه عمومی به کار گرفته شده و تقریباً شکلی یکسان در این وسایل دارد، کمربند ایمنی است. کمربندی که جان شما را در تصادفات رانندگی حفظ می‌کند و مانع از پرت شدن شما به بیرون کابین پرواز به هنگام سقوط یک هواپیما می‌شود. البته مواردی که گفته شد بدترین حالت سفر با یک وسیله نقلیه عمومی را بیان می‌کند و یک کمربند ایمنی در شرایط عادی سفر نیز کاربردهایی دارد. به همین خاطر تصمیم داریم در ادامه مطلب به بررسی کاربردهای کمربند ایمنی در هواپیما بپردازیم، با قاصدک 24 همراه باشید.

کمربند ایمنی هواپیما

معرفی کمربند ایمنی در هواپیما


کمربند ایمنی، نواری پارچه‌ای و محکم است که جهت حفظ جان سرنشینان در برابر ضربه‌های ناشی از برخورد یا توقف ناگهانی وسایل نقلیه به کار گرفته می‌شود. اگر بخواهیم عملکرد کمربند ایمنی در هواپیما را به زبانی ساده توضیح دهیم باید بگوییم که این نوار پارچه‌ای با نگه داشتن سرنشینان روی صندلی خود و جلوگیری از پرت شدن آن‌ها، احتمال مرگ و یا آسیب جدی در سوانح هوایی را کاهش می‌دهد. به همین دلیل است که مهمانداران به طور مرتب توصیه می‌کنند که مسافران به هنگام تیک آف، لندینگ هواپیما یا همان دو لحظه حساس در پرواز، کمربند ایمنی خود را ببندند و صندلی خود را به حالت ایستاده برگردانند.

تاریخچه استفاده از کمربند ایمنی هواپیما


شاید تنها کمی بعد از فروش انواع بلیط قطار، اتوبوس و هواپیما ضرورت وجود تجهیزات ایمنی در وسایل نقلیه نیز به طور جدی احساس شد. همین امر نیز موجب شد تا در طی دهه های 1930 تا 1940 استفاده از کمربند ایمنی در وسایل نقلیه متداول شده و در سال 1947 استفاده از کمربند ایمنی در هواپیما اجباری شود. البته این نوع کمربندها در ابتدا شکل متفاوتی نسبت به کمربندهای ایمنی کنونی داشتند؛ چرا که اولین کمربندهای ایمنی روی ران قرار می‌گرفتند و بعدها نوع شانه ای آن‌ها نیز طراحی و به بازار عرضه شدند تا اینکه در نهایت کمربند ایمنی هواپیما به این شکل که در اغلب هواپیماهای مسافربری به کار گرفته می‌شود، درآمد.
البته بد نیست بدانید که تغییر شکل کمربندهای ایمنی در پی وقوع چندین سانحه هوایی در سال 1958 و توسط سازمان حمل و نقل هوایی فدرال آغاز شد. این سازمان معتقد بود برای حفظ جان مسافران به هنگام پرواز می‌بایست الزامات ایمنی بهتری در هواپیماها به کار گرفته شود و همین امر موجب شد تا در سال 1972 کمربند ایمنی استانداردی طراحی و ساخته شود که تاکنون نیز تنها با کمی تغییر در هواپیماها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

آیا بستن کمربند ایمنی هواپیما به نجات جان مسافران کمک می‌کند؟


برخی از مسافران معتقدند که بستن کمربند ایمنی هواپیما هیچ کمک موثری به حفظ جان مسافران نمی‌کند و اگر قرار باشد تا هواپیمایی سقوط کند همه مسافران آن از جمله کسانی که کمربند ایمنی خود را بسته اند، می‌میرند. اما واقعیت امر این است که کمربند ایمنی نقش موثری در حفظ جان شما دارد. فرض کنید که هواپیمای شما در یک چاله هوایی گرفتار شده است. خب بدیهی است که برخورد با چاله‌های هوایی در هنگام سفر، یک پدیده عادی است و قرار نیست تا هر هواپیمایی که در یک چاله هوایی گرفتار می‌شود، سقوط کند. اما نمی‌توان منکر این نیز شد که هواپیمایی که در چاله هوایی گرفتار شده است برای چند دقیقه ای تکان‌های وحشتناکی را تجربه می‌کند.

حال تصور کنید در چنین شرایطی، مسافری به چراغ روشن هشدار برای بستن کمربند ایمنی خود توجه نکند و یا بدتر از آن بخواهد در این زمان در راهروی هواپیما بایستد. خب بدیهی است که در چنین حالتی، مسافر راحت تر با هر تکان هواپیما جابجا شده و ممکن است روی مسافران دیگر بیافتد. همچنین نبستن کمربند ایمنی در چنین شرایطی حتی ممکن است باعث پرت شدن مسافر به یک سمت و برخورد سر او با یک شی تیز یا محکم شود. بنابراین توصیه می‌کنیم در هر شرایطی به نحوه بستن کمربند ایمنی هواپیما طبق دستورالعمل‌های مهمانداران توجه نمایید و برای حفظ جان خود و سایرین از کمربند ایمنی استفاده کنید.


بستن کمربند ایمنی هواپیما


البته فراموش نکنید که بستن کمربند ایمنی در هواپیما و تمامی وسایل نقلیه عمومی ضروری است. به همین جهت حتی اگر شما یک بلیط اتوبوس را نیز به صورت آنلاین از  قاصدک 24 برای سفر خود خریداری کرده باشید، بهتر است تا در طول سفر از کمربند ایمنی آن استفاده نمایید. البته در کنار استفاده از کمربند ایمنی وسایل نقلیه، خرید بیمه مسافرتی و بیمه حوادث نیز از جمله دیگر ضروریات یک سفر است که توصیه می‌کنیم نسبت به آن بی توجه نباشید. چرا که امروزه بیمه کردن یک سفر اصلاً کار سختی نیست و شما می‌توانید بعد از خرید بلیط هواپیما خارجی مورد نظر خود، بیمه نامه دلخواهتان را نیز در کمترین زمان ممکن به صورت آنلاین از سامانه خرید بلیط سفر قاصدک 24 خریداری نمایید.


در پایان یادآور می‌شویم که برای خرید آسان انواع بلیط سفر اعم از بلیط هواپیما، قطار و اتوبوس تنها کافی است تا سری به وب سایت قاصدک 24 بزنید یا از اپلیکیشن خدمات سفر قاصدک 24 استفاده نمایید. البته فراموش نکنید که برای استفاده از اپلیکیشن قاصدک 24 ابتدا باید نسخه اندروید این برنامه را دانلود و آن را روی تلفن همراه هوشمند خود نصب نمایید و سپس با مراجعه به بخش مربوطه، بلیط دلخواه خود را خریداری کنید. خبر خوب دیگر این است که شما برای برای لغو سفر و کنسلی آنلاین بلیط خود نیز تنها کافی است تا از دیگر خدمات قاصدک 24 بهره بگیرید و در کوتاهترین زمان، وجه پرداختی بلیط خود را مسترد نمایید.