جذاب ترین جاهای دیدنی گرگان کجاست؟

اگر عاشق غرق‌شدن در دل طبیعت و استشمام اکسیژن خالص میان درختان هستید؛ جاهای دیدنی گرگان ایران را انتخاب کنید. این شهر فوق‌العاده، از سرسبزترین و خوش آب‌وهوا ترین مناطق کشور بوده و برای استراحت، گردش، تفریح، عکاسی بسیار مناسب است. در نقاط دیدنی شهر گرگان می‌توانید از مکان های تاریخی، آثارهای باستانی و مساجد کهن دیدن کنید، علت محبوبیت این شهر نیز همین موضوع شناخته می‌شود. در ادامه برای داشتن سفری پرطراوت در دل جنگل های گرگان با ما همراه باشید.

 
اینفوگرافی معرفی جاهای دیدنی گرگان

جاهای دیدنی گرگان در بهار و تابستان


در این بخش به معرفی جاهای دیدنی گرگان در بهار می‌پردازیم و به آن دسته از جاذبه های گردشگری گرگان اشاره می‌کنیم که بهترین انتخاب در فصول بهار و تابستان هستند. شما می‌توانید در این مکان های سرسبز با آب‌وهوای معتدل به گردش و تفریح بپردازید بدون آنکه گرمی هوا را احساس کنید. همچنین میتوانید برای آشنایی با بهترین رستوران های گرگان کلیک کنید.

 

منطقه جنگلی ناهارخوران (پارک جنگلی ناهارخوران گرگان)


بسیاری از مسافران گرگان یا شهروندان این شهر، پارک جنگلی ناهارخوران را از بهترین جاهای دیدنی گرگان می‌دانند. لذا تعجبی ندارد که این منطقه به همراه روستای زیارت از معروف ترین جاهای دیدنی گرگان معرفی شوند
.

پارک جنگلی ناهارخوران گرگان

امکانات تفریحی و رفاهی پارک جنگلی ناهارخوران


  • آبشار مصنوعی
  • شهربازی
  • تپه نوالشهدا
  • ایستگاه اتوبوس چتری
  • رستوران و کافه
  • تپه بابا طاهر
  • سایت ورزشی
  • آلاچیق
  • اقامتگاه محلی
  • سرویس بهداشتی
  • مکان هایی برای برپایی چادر

ناگفته نماند مناظر بی‌نظیر جنگل ناهارخوان که رودخانه زیارت نیز از آن می‌گذرد، آب و هوای معتدلی داشته و یکی از جاهای دیدنی گرگان در بهار و تابستان است. البته افراد زیادی که به برف و جنگل های برفی علاقه دارند؛ قطعا در زمستان نیز می‌توانند به این منطقه سفر کنند.

آدرس: گرگان، واقع در 8 کیلومتری شهر گرگان

 

مار سرخ گرگان و دیوار چین در ایران!


برای دیدن دیوار چین و بازدید از عظمت و بزرگی آن، نیازی نیست به این کشور مراجعه کنید بلکه تنها کافیست سری به گرگان ایران بزنید. در این شهر دیواری به طول
200 کیلومتر وجود دارد که دومین دیوار بزرگ دفاعی دنیا شناخته می‌شود و قدمت آن به قرن پنجم برمی‌گردد، این دیوار یکی از شگفت‌انگیز ترین و بهترین جاهای دیدنی گرگان معرفی می‌شود و تاریخچه‌ی اسرارآمیزی در پس خود دارد.


دیوار بزرگ گرگان دومین دیوار دفاعی دنیا محسوب می شود.




اهالی بومی این منطقه به علت نمای دیوار و قرمزرنگ بودن آجرها، لقب مار سرخ را به دیوار بزرگ گرگان نسبت داده‌اند. از آنجایی که در هیچ کجای ایران همچین دیواری دیده نمی‌شود و در عظمت با دیوار چین رقابت می‌کند؛ توصیه می‌کنیم هرگز بازدید از دیوار تاریخی گرگان را از دست ندهید. البته خوب است بدانید این بنا به دیوار سرخ، دیوار اسکندر و سد پیروز نیز شهرت دارد و در پشت آن، قلعه های دفاعی محکم و منحصربه‌فردی ساخته شده‌اند. همچنین محوطه و آب‌وهوای آن بسیار سرسبز و خنک بوده و به شما امکان داشتن سفری بی‌همتا را درکنار این بنای مهم می‌دهند.


آدرس: گرگان
، شهرستان کَلاله گرگان، منطقه پیشکمر، روستای تمرقره قوزی

 
مار سرخ گرگان


بیشتر بخوانید: سردترین و خنک ترین شهر شمال در تابستان


 

منطقه حفاظت شده جهان نما یا بهشت ایران


منطقه حفاظت شده جهان نما از زیباترین جاهای دیدنی گرگان در بهار و تابستان شناخته می‌شود؛ آنقدر بی‌همتا و بهشتی است که نیازی برای توصیه کردن ندارد. بی‌تردید بازدید از آن نقطه عطف سفرتان خواهد بود و لحظات رویایی را در گرگان تجربه خواهید کرد.

منطقه حفاظت شده جهان نما

ویژگی های اصلی منطقه حفاظت شده جهان نما


  1. درختانی بلند و پربار
  2. فضایی سرسبز که در جای‌جای آن گل های رنگارنگ به چشم می‌خورد
  3. آب و هوای مطبوع و  مه‌آلود
  4. آفتابی درخشان
  5. کوه های مستحکم با ردپای برف
  6. چشمه ها و غارهای شگفت‌انگیز در دل جنگل
  7. انواع حیوانات حتی جانوران کمیاب

ناگفته نماند جنگل های منطقه حفاظت ‌شده جهان‌ نما از جنگل های هیرکانی هستند که در میان آن‌ها ممکن است هنوز حیوانات کمیابی همچون ببر ایرانی وجود داشته باشد.


آدرس: گرگان، واقع در جنوب شرقی شهرستان کُردکوی گرگان

عکس منطقه حفاظت شده جهان نما

 

موزه صنایع دستی گرگان (خانه تاریخی امیر لطیفی)


این موزه اولین موزه گلستان و از جاهای دیدنی گرگان شناخته می‌شود که قدمت این موزه به دوران قاجاریه برمی‌گردد و توسط مهدی خان ملک تاسیس یافته است. بدین منظور به نام‌های خانه تاریخی مهدی خان ملک یا خانه تاریخی امیر لطیفی شهرت دارد
.

 


موزه صنایع دستی توسط مهدی خان ملک ساخته شده و به خانه تاریخی مهدی خان ملک مشهور است.




در بازدید از این مجموعه می‌توانید سری به اتاق ها یا حوضخانه موزه بزنید و از آب و هوای خنک آن در تابستان یا بهار لذت ببرید. همچنین می‌توانید از صنایع دستی محلی گرگان، معماری های قدیمیِ نما و ظرافت گچ بری ها دیدن کنید یا عکس‌های جذاب و هنری بگیرید. ناگفته نماند این منطقه از جاهای دیدنی گرگان داخل شهر شناخته شده و موقعیت جغرافیایی خوبی دارد.

 
خانه تاریخی امیر لطیفی


بیشتر بخوانید: پاییز شمال کجا بریم؟



 

جاهای دیدنی گرگان در زمستان و پاییز


با وجود آنکه جاهای دیدنی گرگان در بهار بسیار زیاد و متنوع هستند، مکان‌های دیدنی زیادی نیز در این شهر وجود دارند که برای فصل های پاییز و زمستان مناسب‌ترند. البته شما می‌توانید در سایر فصول نیز از این جاذبه های گردشگری گرگان دیدن کنید و نهایت لذت را از سفر خود ببرید. ولیکن بهترین زمان سفر به آن‌ها را فصول خنک پیشنهاد می‌کنیم. بنابراین در این بخش به معرفی جاهای دیدنی گرگان در زمستان و پاییز خواهیم پرداخت و شما را با آدرس آن‌ها آشنا خواهیم کرد. ناگفته نماند روش‌های زیادی برای سفر به گرگان وجود دارند که خرید
بلیط قطار گرگان یکی از بهترین آن‌هاست.

 

پارک جنگلی النگدره و پاییزهای رویایی


از بهترین جاهای دیدنی گرگان در پاییز پارک جنگلی النگدره شناخته می‌شود. این منطقه یکی از بهترین جنگل های گرگان بوده و از فضای زیبا و دلچسبی برخوردار است. با وجود آن که بهترین زمان رفتن به جنگل النگدره در پاییز معرفی می‌شود، در سایر فصل ها نیز می‌توانید از این منطقه‌ی سرسبز با پوشش گیاهی متنوع دیدن کنید. آب و هوای آن در تابستان خنک و ییلاقی و در پاییز و زمستان سردتر ولی زیباتر است.

 


پارک جنگلی النگدره در تابستان خنک و ییلاقی و در زمستان سرد ولی زیبا است.



شما در سایر فصل ها نیز می‌توانید در میان چشمه ها و پل های چوبی آن قدم بزنید و زیر درختان توسکا، افرا، بلوط و... استراحت کنید. همچنین می‌توانید در اقامتگاه النگدره سکونت کنید و شب ها در جاده سلامت النگدره به پیاده‌روی و شب‌گردی بپردازید. در خصوص موقعیت جغرافیایی آن نیز خوب است بدانید این منطقه در نزدیکی ناهارخوران گرگان قرار گرفته که به شما امکان صرفه‌جویی در زمان را نیز می‌دهد
.


آدرس: گرگان، واقع در جاده ناهارخوران و
5 کیلومتری جنوب غربی گرگان

پارک جنگلی النگدره

 

دریاچه توشن گرگان یا سد خاکی توشن


یکی از زیباترین جاهای دیدنی گرگان در زمستان دریاچه توشن گرگان است، که به علت رطوبت آن پیشنهاد نمی‌کنیم که در تابستان به آن سفر کنید. بنابراین بهتر است برای تجربه‌ی هوایی خنک و بدون رطوبت، در زمستان به آن مراجعه کنید. البته سد خاکی توشن گرگان را به علت درختان بزرگ و پوشش گیاهی متنوعش، از جاهای دیدنی گرگان در پاییز نیز می‌توان دانست. زیرا برگ های رنگارنگ پاییزی در جای‌جای دریاچه ریخته می‌شوند و مناظر نفس‌گیری را به وجود می آورند. شما در این منطقه‌ی بسیار زیبا می‌توانید چادر بزنید، عکاسی کنید یا حتی کمپینگ در طبیعت را تجربه کنید
.


آدرس: گرگان، واقع در
5 کیلومتری گرگان و جاده ارتباطی گرگان به توشن

دریاچه توشن گرگان

 

روستای زیارت کجاست؟


روستای زیارت در گرگان واقع شده و این روستا را پس از جنگل ناهارخوران، از بهترین جاهای دیدنی گرگان می‌دانند. در این روستا علاوه بر گشت‌وگذار در کوچه ها و محوطه‌ی سرسبز آن، می‌توانید از سایر دیدنی های زیارت نیز بازدید کنید. به عنوان مثال آبشار زیارت گرگان از جاهای دیدنی گرگان در تابستان شناخته می‌شود و دارای
16 متر ارتفاع است.

روستای زیارت گرگان

خدمات رفاهی روستای زیارت


  • رستوران
  • کافه
  • اقامتگاه
  • فروشگاه

همچنین به طور کلی روستای زیارت را به داشتن آب و هوای کوهستانی می‌شناسند و از آن در تمامی فصل‌ها دیدن می‌کنند. به علت تردد زیاد مسافران، خدمات رفاهی گوناگونی نیز در این روستا ساخته شده است. حتی شما می‌توانید صنایع دستی گرگان و نان های محلی این شهر را در روستای زیارت پیدا کنید و برای سوغاتی به شهر خود ببرید. اگر دوست دارید روستاهای دیگر شمال کشور را ببینید روستای کندلوس را از دست ندهید.


آدرس:
10 کیلومتر بعد از ناهارخوران گرگان

 

بازار نعلبندان گرگان


اگر به محصولات شهر گرگان، میوه های تازه، لبنیات محلی
علاقه دارید، حتما سری به بازار نعل بندان بزنید. در این منطقه علاوه بر آشنایی با رسوم و صنایع دستی گرگان می‌توانید برای خود و آشنایان سوغاتی بخرید. معروف ترین ماهی های شمالی و انواع کالاهای باکیفیت مانند روسری های ترکمنی و ظروف مسی نیز در این بازار قدیمی گرگان به فروش می‌رسند.

 


معروف ترین ماهی های شمال را می توانید از بازار نعلبندان گرگان تهیه کنید.




قیمت این اجناس نیز کمتر از پاساژهای لوکس و مراکز خرید گرگان برآورد شده و شما را در صرفه‌جویی مخارج سفر یاری می‌کنند. همچنین خوب است بدانید این بازار یکی از نقاط دیدنی شهرستان گرگان شناخته شده و مسافران زیادی در سفر خود از آن دیدن می‌کنند.

دیدنی های نزدیک بازار نعلبندان


  1. مسجد جامع گرگان
  2. موزه صنایع دستی گرگان
  3. حمام قاضی
  4. آب انبار و عمارت محمدشاه

آدرس و ساعت فعالیت بازار نعلبندان گرگان

 

ساعت فعالیت

از ساعت 8 صبح الی 18 عصر

آدرس

گرگان، محله نعلبندان، خیابان آفتاب 25

 

معرفی جاذبه های تاریخی گرگان


در کنار نقاط دیدنی شهرستان گرگان، مکان های دیگری نیز وجود دارند که بازدید از آن‌ها خالی از لطف نیست. شما در این مناطق که مکان های دیدنی تاریخی گرگان شناخته می‌شوند؛ می‌‌توانید با تاریخچه قدیمی شهر و همچنین قدمت آثار گرانبهای آن آشنا شوید.

 

مسجد جامع و بازمانده‌ای از دوران سلجوقی


مسجد جامع گرگان
نماد قدمت کهن این شهرستان و تمدن غنی شهر گلستان است. این بنا علاوه بر یکی از معروف ترین جاهای دیدنی گرگان، از مکان های دیدنی تاریخی گرگان نیز شناخته می‌شود.

مسجد جامع گرگان

دیدنی های مسجد جامع


  • معماری باشکوه
  • منبت کاری ها
  • کاشی کاری های رنگی
  • کتیبه های ارزشمند
  • مناره های قدیمی

جالب است بدانید قدمت مسجد جامع گرگان و مناره ی آجری‌اش به دوران سلجوقی برمی‌گردد، منبت کاری ها و معرق کاری آن نیز به دوران تیموری و صفوی تعلق دارد. بازدید از این مسجد قدیمی را که در نزدیکی بازار نعل بندان گرگان قرار گرفته است را از دست ندهید، بی‌تردید عکاسی از خطوط کوفی و کاشی‌کاری‌های جذاب آن لذت سفر را برای شما دوچندان خواهد کرد.


آدرس: گرگان، خیابان امام خمینی گرگان، نزدیکی بازار نعلبندان

 


بیشتر بخوانید: راهنمای سفر به جواهردشت عروس مراتع مخملی شمال ایران


 

کاخ‌ موزه گرگان و شکوه سلطنت پهلوی


کاخ موزه گرگان
یکی از کاخ های سلطنتی ایران در دوران پهلوی شناخته ‌شده که توسط رضا شاه پهلوی احداث شده و اکنون به عنوان موزه از آن استفاده می‌شود. این کاخ، اولین موزه شمال و چهارمین موزه‌ ایران است و به صورت تخصصی منبع مهمی در حوزه‌ی باستان شناسی ایران معرفی می‌شود که در فهرست آثار ملی ایران نیز به ثبت رسیده است. در این ساختمان ارزشمند اشیایی قیمتی و تندیس های گوناگونی از شخصیت های معروف استان گلستان وجود دارند که قدمت بعضی از آن‌‌ها به هزاره پنجم پیش از میلاد مسیح می‌رسد.

کاخ‌ موزه گرگان

آدرس و ساعت بازدید کاخ موزه گرگان

 

ساعت بازدید

از ساعت 9 صبح الی 19 عصر

شماره تماس

01732258761

آدرس

گرگان، میدان ولیعصر گرگان (فلکه کاخ) ، کتابخانه ی شهر یا پارک شهر گرگان

 

کاروانسرای قزلق گرگان و موقعیت جغرافیایی طلایی


از بهترین جاهای دیدنی گرگان می‌توانیم به کاروانسرای قزلق اشاره کنیم، علت این انتخاب نیز موقعیت جغرافیایی جذاب این منطقه است که برخلاف سایر بناهای مشابه، در موقعیتی چشم‌نواز قرار دارد. شما برای بازدید از این کاروانسرا می‌بایست دقایقی را در دل طبیعت با آب‌هوای کوهستانی آن بپیمایید، سپس بنایی قدیمی را مشاهده می‌کنید که از ملات گچ، سنگ، آهک ساخته شده است.

 


کاروانسرای قزلق بنایی قدیمی با گچ و آهگ است که در دل طبیعت واقع شده است.



کاروانسرای قزلق گرگان را که در فهرست آثار ملی ایران نیز ثبت شده می‌توان از خاص ترین جاهای دیدنی تاریخی گرگان نیز دانست. توصیه می‌کنیم از اتاق ها و محوطه‌ی تاریخی آن بازدید کنید و سفر خود را از دیدن آثار مهم کشور غنی سازید
.


آدرس: گرگان، واقع در
35 کیلومتری جنوب شرق گرگان و جاده شاه کوه، میان گچیان و سفالی، در نزدیکی کتل قزلق

 

مدرسه عمادیه گرگان با مجموعه ای بی‌نظیر


اگر به دنبال یکی از
جاهای دیدنی ایران می‌گردید که در آن علاوه بر قدمت زیاد، ظرافت معماری در تمام اثرهای آن موجود باشد، مدرسه عمادیه گرگان را فراموش نکنید. این بنا حاکی از دانش فراوان و هوشمندی معماران دوران صفویه داشته و به صورت قرینه ساخته شده است. شما در جای‌جای این مدرسه درختان بلند و پرباری را مشاهده خواهید کرد که در کنار ایوان های ساختمان و باغچه های آن جلوه گری می‌کنند.

مدرسه عمادیه گرگان

دیدنی های مدرسه عمادیه


  1. آب انبار
  2. حمام
  3. آرامگاه
  4. حوض بزرگ و خوش‌رنگ

همچنین خوب است بدانید این مدرسه وسعتی 1550 متر مربعی داشته و به عنوان یکی از مراکز علمی گرگان در دوران صفوی شناخته می‌شد که تاسیس آن نیز به حدود 500 سال قبل برمی‌گردد و توسط روح الله حسینی استرآبادی پی‌ریزی شده است.

آدرس و ساعت بازدید مدرسه عمادیه گرگان

 

ساعت بازدید

به جز جمعه ها از ساعت 8 صبح الی 18 عصر

آدرس

گرگان، خیابان شهید رجایی، واقع در نزدیکی خیابان امام خمینی، محله درب نو

  

سوالات متداول درباره جاهای دیدنی گرگان

منطقه جنگلی ناهارخوران، مار سرخ، منطقه حفاظت شده جهان نما، موزه صنایع دستی گرگان
مسجد جامع گرگان، کاخ موزه گرگان، کاروانسرای قزلق گرگان و مدرسه عمادیه گرگان
پارک جنگلی النگدره، دریاچه توشن، روستای زیارت و بازار نعلبندان گرگان
مار سرخ، دیوار اسکندر و سد پیروز نیز شهرت دارد.

جمع بندی

در پایان خوب است بدانید برای بازدید از دیدنی های گرگان می‌توانید سفر دلچسبی به شمال ایران داشته باشید. بدین منظور می‌بایست به صورت شخصی با ماشین های سواری سفر کنید یا خرید بلیط های مسافرتی را انتخاب کنید. قاصدک 24 انواع این بلیط ها را مانند بلیط هواپیما گرگان عرضه می‌کند. تنها کافیست سری به سایت آن بزنید و از انواع خدمات گردشگری ارائه شده استفاده کنید.