غذاهای سنتی کیش

از اسرارآمیزترین مناطق ایران دو جزیره ی کیش و قشم هستند که هرچه از زیبایی، امکانات و شگفتی‌های آنان صحبت کنیم باز موضوعاتی از قلم میفتند. همانطور که می‌دانید یکی‌از ارکان مهم سفر برای لذت بیشتر، پس از محل اقامت و قیمت بلیط هواپیما، خوردن غذاهای محلی مقصد است. به‌ویژه اگر مقصد جزیره کیش باشد و غذاهای جنوبی و عربی آن دلربایی خود را برای توریستان به حداکثر برسانند. بنابراین در این مطلب سعی داریم بهترین غذاهای سنتی کیش، خوشمزه ترین غذای محلی مردم کیش و حتی غذاهای جنوبی بدون گوشت را معرفی کنیم. برای یک سفر شگفت‌انگیز و آشنایی با غذاهای خوش‌رنگ و لعاب این جزیره با قاصدک 24 همراه باشید.

غذاهای سنتی کیش با ماهی برای عاشقان غذاهای دریایی

در این بخش سعی داریم معروف ترین غذاهای کیش را معرفی کنیم که در تمامی آن‌ها از گوشت ماهی استفاده شده است. اگر به غذاهای دریایی، معروف ترین غذاهای سنتی کیش و خوشمزه ترین ماهی کیش علاقه دارید این بخش کاملا مناسب سلیقه‌ی شماست.

قلیه ماهی از متفاوت ترین غذاهای عمرتان!

اگر مسافر تور کیش هستید یا به یکی از مناطق جنوبی ایران سفر می‌کنید؛ قلیه ماهی را هرگز فراموش نکنید. آوازه‌ی طعم خوش و لذیذی قلیه ماهی به گوش تمامی ایرانیان و حتی کشورهای همسایه نیز رسیده است. در این غذای جنوبی از فیله ماهی، پیاز، سیر، تمر هندی، ادویه و سبزیجاتی مانند گشنیز و شنبلیله استفاده می‌شود.

Kish-fish-roe
قلیه ماهی کیش که به قلیه ماهی بوشهر نیز شهرت دارد از خوشمزه ترین ماهی کیش تهیه شده که در زیر انواع آن را مشاهده می‌کنید. ماهی مناسب قلیه ماهی می‌بایست تا حد امکان کم تیغ و دارای گوشت نرم باشد.

  • ماهی شعری
  • ماهی هامور
  • ماهی سنگسر

ناگفته نماند قلیه ماهی از بهترین غذاهای سنتی کیش و جنوب ایران است که با تن ماهی نیز طبخ می‌شود. عطر و بوی این غذا در مناطق مختلف جنوب کشور به‌علت تفاوت در طبخ و سرو می‌تواند متفاوت باشد. بهترین قلیه ماهی کیش را نیز در رستوران میرمهنا، یکی از بهترین رستوران های کیش می‌توانید پیدا کنید.

محمر کیش برای مزاج های شیرین پسند

اگر ذائقه ی شما به غذاهای شیرین و طعم های خاص تمایل دارد؛ حداقل یک بار باید محمر کیش را امتحان کنید. این غذا که یکی از غذاهای سنتی کیش معرفی می‌شود، به برنج شکری نیز شهرت دارد. در پخت این غذای آسان از سبزیجات معطر، برنج شیرین، انواع ادویه و ماهی های جنوبی استفاده می‌شود. در واقع محمر، برنجی است که با شکر پخته می‌شود و می‌توان آن را با ماهی سرخ شده، ماهی کبابی یا با آب ماهی پخته شده و تمر هندی خورد.

muhammar , Kish-Sugar-Rice

سمک مشوی کیش از غذاهای مجلسی عربی و جنوبی

اگر به‌دنبال پخت یکی از غذاهای سنتی کیش هستید یا برای سفر به کیش اقدام می‌کنید؛ بهتر است با این غذا نیز آشنا شوید. سمک مشوی از بهترین غذاهای محلی کیش و همچنین از محبوب ترین غذاهای عربی شناخته می‌شود. این غذای خوشمزه نه تنها در میان جنوبی‌های ایران بلکه برای مسافران کیش نیز محبوب بوده که توصیه می‌شود در زمان سفر به کیش آن را تست کنید.


بیشتر بخوانید: لیست بهترین رستوران های کیش از نظر مسافران، هرگز از دست ندهید!


 Samak-Mashw-kish


مواد موردنیاز سمک مشوی کیش از ماهی، ادویه های تند و سبزیجات استفاده شده و عطر و بوی اشتهابرانگیزی دارد. شما می‌توانید این غذا را در تور کیش یا رستوران غذاهای سنتی کیش پیدا کنید. ناگفته نماند نحوه‌ی طبخ اصلی این غذا با ماهی سرخ شده در روغن زیاد است که در صورت نیاز می‌توانید آن را کباب کنید.

كوكو ماهي بندری و غذای موردعلاقه مسافران کیش

اگر به غالب‌بودن طعم و بوی ماهی در غذاهای جنوبی علاقه ندارید و در عوض می‌خواهید غذاهای سنتی کیش را امتحان کنید؛ کوکو ماهی بهترین انتخاب شماست. در این غذای بسیار لذیذ و خوشمزه از گوشت ماهی کباب و میکس شده، سیب زمینی، تخم مرغ، پنیر پیتزا، جعفری و انواع ادویه های جنوبی به‌کار برده می‌شود. شما می‌توانید کتلت ماهی بندری یا کوکو ماهی جنوبی را در انواع رستوران غذاهای سنتی کیش پیدا کنید و از طعم دلچسب و متفاوت آن لذت ببرید.

Southern-fish-cocoa

برای سفر به کیش و تجربه‌ی جذابترین گردشگری غذا در این جزیره می‌توانید از  قاصدک 24 استفاده کنید و بلیط هواپیما کیش را رزرو کنید. نکته‌ای که در این زمینه از اهمیت ویژه‌ای برخورد دار است، زمان خرید شما معرفی می‌شود. اگر 20 تا 30 روز قبل برای خرید تور کیش، هتل های کیش یا بیط هواپیما کیش اقدام کنید؛ از تعداد بلیط دلخواه و ساعت پرواز موردنظر بهره‌مند می‌شوید. ولیکن اگر در روزهای نزدیک به سفر اقدام به رزرو هتل یا بلیط هواپیما بکنید؛ به‌ویژه در تعطیلات، ممکن است عبارت ناخوشایند «ظرفیت تکمیل» مواجهه شوید.

کله کندی کیش و غذای کمیاب جزیره

از آنجایی که کله کندی کیش از غذاهای شناخته نشده و کاملا سنتی و محلی است؛ اطلاعات زیادی از دستور آن در دسترس نیست. ولیکن با توجه به دستورهای موجود، این غذای بی‌نظیر با جداکردن سر ماهی از بدنه، معطرکردن آن با سبزیجات و ادویه های تند جنوب و همچنین روغن طبخ می‌شود. نوع این ماهی نیز، ماهی ساردین پهلو طلایی است که در اهالی بومی جنوب کشور به آن ماهی عومه می‌گویند. علت نام گذاری کله کندی نیز به نحوه‌ی پاک‌کردن ماهی برمی‌گردد که سر آن را جدا کرده و گوشت بدن ماهی ساردین یا عومه را طعم‌دار می‌کنند. اگر به‌دنبال تست‌کردن آن هستید بهتر است در زمان سفر به جزیره کیش، سری به رستوران های سنتی کیش بزنید. بی‌شک آشپزهای محلی و ماهر آن‌ها این غذای سنتی کیش را بسیار خوشمزه و خوش‌رنگ و لعاب درست خواهند کرد.

مضروبه ماهی از محبوب ترین غذاهای محلی کیش

ترکیب ماهی و سیر چه در میان مناطق شمالی کشور و چه در میان نواحی جنوبی ایران بسیار رایج و محبوب است. بسیاری‌از افراد طعم بی‌نظیر ماهی و سیرترشی را دوست دارند و برخی دیگر از سیر در پخت ماهی استفاده می‌کنند. در این بخش نیز به معرفی یکی از خوشمزه ترین غذاهای سنتی کیش می‌پردازیم که طرفداران زیادی دارد. این غذا مضروبه ماهی نام دارد که در آن گوشت انواع ماهی خوراکی کیش، سیر و سبزیجات جنوبی استفاده می‌شود. ناگفته نماند به‌طور کلی ادویه های جنوبی طعم تند و زیادی داشته و علاوه‌بر عطرآگین کردن غذا، طعم جذاب و رنگ اشتهابرانگیزی به آن می‌دهد.

mazrubeh-kish

پودنی و متفاوت ترین وعده‌ی غذایی شما در سفر

بسیاری از توریستان و مسافران علاقه‌ی زیادی به تست‌کردن غذاهای جدید و به‌ویژه غذاهای محلی هر مقصد دارند. اگر شما نیز از این دسته افراد هستید، توصیه می‌کنیم پودنی کیش یا پودنی جنوب (پودنی کوسه) را فراموش نکنید. وجه تمایز این غذای سنتی کیش با سایر غذاهای محلی مردم کیش، در نوع گوشت ماهی است.

pudeni-kish
در پودنی از گوشت کوسه ماهی جنوب استفاده شده که بافتی سخت و سفت دارد؛ لذا برای نرم‌کردن آن می‌بایست قبل‌از سرخ‌کردن اقداماتی انجام شود. ابتدا آن را به‌خوبی با آبلیمو و ادویه‌جات (ترجیحا زردچوبه) آغشته می‌کنند و زمانی‌که سفت‌بودن خود را از دست داد؛ با فشردن گوشت ماهی، آبش را می‌گیرند. سپس پوست کوسه ماهی را جدا کرده و گوشت طعم‌دارشده‌ی آن را در روغن با ادویه و سبزیجات سرخ می‌کنند. سرو پودنی کیش با برنج صورت می‌گیرد که در صورت نیاز از نان نیز می‌توانید استفاده کنید. (ترجیحا برنج)

غذاهای محلی کیش بدون ماهی

اگر علاقه‌ی چندانی به ماهی معروف کیش ندارید یا از بوی گوشت آن‌ها دوری می‌کنید؛ می‌توانید این بخش را مطالعه کنید. زیرا در این قسمت به معرفی غذاهای سنتی کیش بدون ماهی می‌پردازیم و از ترکیبات آن‌ها سخن می‌گوییم. این غذاها علاوه‌بر محبوبیت عمومی، طرفداران خاص خودشان را دارند و توصیه می‌کنیم آن‌ها را از دست ندهید.

هریسه جنوبی (حلیم جنوبی) و غذای بین الملل

هریسه یکی از انواع غذاهای بین المللی و غذاهای سنتی کیش است که در مناطق دیگر ایران و حتی کشورهای مختلف با نام‌های دیگری شناخته می‌شود. در کشورهای همسایه مانند ترکیه، ارمنستان، پاکستان، آذربایجان و... به نام های اریزا، هریسا، هریسه و کشک معروف است. اما اکثر شما آن را با نام «حلیم» می‌شناسید و در بسیاری از مراسم‌ها از آن استفاده می‌کنید. البته نحوه‌ی سرو و طبخ این غذا در جای‌جای ایران و جهان متفاوت بوده که همین امر سبب می‌شود هریسه را در کیش حتما امتحان کنید. در هریسه جنوبی از ماهی استفاده نشده و گوشت قرمز مانند گوشت گوسفندی یا بوقلمون جای آن را می‌گیرد. سپس همراه بلغور (گندم) پخته شده و میکس می‌شود. برای سرو آن نیز از دارچین، کره و شکر استفاده می‌کنند.

harissa

قلیه میگو کیش برای عاشقان قورمه سبزی

اگر قورمه سبزی از غذاهای موردعلاقه‌تان است؛ بی‌تردید در سفر به کیش قلیه میگو را نیز باید امتحان کنید. این غذای بسیار خوشمزه از غذاهای سنتی کیش و از بهترین غذاهای جنوبی ایران است که در بسیاری از رستوران های کیش ارائه می‌شود. ترکیبات و رنگ‌وبوی آن بسیار شبیه به قورمه سبزی بوده و به خورشت میگو نیز شهرت دارد. تنها تفاوت آن را می‌توانیم در نوع سبزیجات به‌کاربرده شده و استفاده‌از تمرهندی یا رب انار و آلوچه و... معرفی کنیم. همچنین خوب است بدانید قلیه میگو کیش طعم ملسی داشته و به آن سبزیجات کمتری اضافه می‌شود.

Shrimp-roe-Kish

حمسه الخرت و لاکچری ترین غذای کیش

تجربه‌ای کاملا متفاوت و مخصوص با چشیدن یکی‌از بهترین غذاهای سنتی کیش که ازقضا از لاکچری‌ترین آن‌ها نیز شناخته می‌شود. حمسه الخرت کیش از گوشت صدف مروارید تشکیل شده که در بازارهای ایران کمیاب است و به‌صورت رایج در رژیم غذایی ایرانیان یافت نمی‌شود. در این غذای نچندان ارزان و جذاب، از صدف مروارید (Pinctada) استفاده می‌کنند که به آن دوکفه ای هم می‌گویند. سپس گوشت داخل صدف (محار) را جدا کرده و قسمت‌های خوراکی آن را با ادویه و پیاز تفت می‌دهند. این غذا را با برنج یا نان می‌توانید سرو کنید و از طعم فوق‌العاده‌ی جنوبی و محلی آن لذت ببرید. حمسه الخرت از بهترین غذاهای سنتی کیش بوده و به‌طبع در بهترین رستوران های کیش نیز عرضه می‌شود.

Hamsa-Al-Khart-kish

مارگوگ از خوشمزه ترین غذاهای عربی و جنوبی

اگر فکر می‌کنید تمام غذاهای سنتی کیش و غذاهای محلی مردم کیش از گوشت ماهی تشکیل شده‌اند؛ سخت در اشتباهید. غذاهای بسیار خوشمزه‌ای در این جزیره وجود دارند که طرزتهیه‌ی آن‌ها بسیار متفاوت از غذاهای معروف کیش مانند قلیه ماهی است. مرگوگ که با نام های مرقوق و مارگوگ نیز شناخته می‌شود، نوعی خورشت محلی کیش است. در این غذای خوشرنگ ابتدا آرد نان سنگک را با آب مخلوط کرده و به‌صورت خمیر در می‌آورند. سپس موارد زیر را جداگانه پخته و در نهایت همه را با انواع ادویه و چاشنی مخلوط می‌کنند.

  • گوشت استخوان دار (یا مرغ)
  • سیب زمینی
  • هویج
  • سیر و پیاز
  • بادمجان
  • خود گوجه فرنگی + رب آن
  • فلفل سبز تند

Margoog-kish


سرو مرگوگ نیز با برنج صورت می‌گیرد و شمایل آن چیزی شبیه به خوراک و خورشت است.

مجبوس لحم یا برنج مجبوس؟ غذای مجلسی کیش

ممکن است با کمی گشت‌وگذار در وب گیج شده و متوجه نشوید که مجبوس لحم با برنج مجبوس یکی است یا خیر. این غذا یکی از جذاب ترین و بهترین غذاهای سنتی کیش است و هر دوی آن‌ها به یک غذا اشاره دارند. مجبوس لحم یا برنج مجبوس از محبوب ترین غذاهای عربی و از خوشمزه ترین غذاهای سنتی کیش معرفی می‌شود. رنگارنگی و عطرآگین بودن این غذا باعث می‌شود توریستان زیادی آن را سفارش دهند و اشتیاق فراوانی برای امتحان‌کردن آن داشته باشند. مواد موردنیاز مجبوس لحم را در زیر مشاهده می‌کنید. همچنین خوب است بدانید این غذای جنوبی با گوشت انواع ماهی خوراکی کیش، مرغ و گوشت قرمز طبخ می‌شود.

  • گوشت سفید یا قرمز
  • برنج
  • گوجه فرنگی رنده شده
  • پیاز
  • انواع ادویه: زیره، نمک و فلفل سیاه، زردچوبه، دانه‌های گشنیز و هل، میخک، دارچین، رازیانه

Meat-Majboos-kish


ناگفته نماند لحم در زبان عربی به‌معنای گوشت بوده و بدین‌منظور این غذا به گوشت مجبوس نیز شهرت یافته است. همچنین به‌علت زادگاه اصلی آن، پلوی عربی یا برنج مجبوس نیز به آن گفته می‌شود و در مجالس، مهمانی‌ها و مراسم رسمی نیز سرو قابل سرو است.

دم پخت میگو و غذای محبوب همه

به‌طور کلی دم پختک از غذاهای محبوب و آسان میان ایرانیان است. دمپختک میگو یا دم پخت میگو نیز از غذاهای پرطرفدار میان جنوبیان شناخته می‌شود که در دسته‌ی غذاهای سنتی کیش نیز می‌توان آن را جای داد. قاصدک 24 توصیه می‌کند اگر از طعم و سرو دم پخت های مختلف خوشتان می‌آید، حتما در سفر به کیش دمپخت میگو را نیز تست کنید.

مواد تشکیل‌دهنده‌ی آن به شرح زیر است:

  • میگو (ترجیحا کوچک)
  • برنج
  • زعفران دمکرده
  • گشنیز خرد شده
  • سیر و پیاز
  • انواع ادویه پلویی و رب گوجه فرنگی

dum-pukht-shrimp 

اگر گیاه خوار هستید بخوانید! بهترین غذاهای محلی کیش بدون گوشت

شاید کمتر منابعی را پیدا کنید که برای گیاه خواران نیز غذاهای محلی کیش را معرفی کرده باشند. از آنجایی که سالانه به تعداد این افراد افزوده می‌شود؛ بسیاری‌از رستوران ها و کافه های معروف، غذاهای گیاهی را نیز در منوی خود جای داده‌اند. قاصدک 24 نیز از این قاعده مستثنی نبوده و این بخش از مطلب خود را به غذاهای گیاهی کیش اختصاص داده است. البته خوب است بدانید بهترین  غذاهای سنتی کیش بدون گوشت برای همگان خوشمزه و مفید بوده و به‌طور اختصاصی برای گیاه خواران تعریف نشده است.

دال عدسِ خوش خوراک!

بی‌تردید همگی عدسی را امتحان کرده‌اید ولی خوب است بدانید در کیش و در مناطق جنوبی ایران، غذایی بسیار شبیه به عدسی نیز وجود دارد. این غذا که از غذاهای سنتی کیش شناخته می‌شود، بسیار خوشمزه، مقوی و آسان بوده که توصیه می‌کنیم حداقل یک بار آن را مصرف کنید. نحوه‌ی طبخ آن نیز با پختن دال عدس (نارنجی) ، رب گوجه فرنگی یا گوجه رنده شده، سیب زمینی نگینی، سیر و پیاز و ادویه جات صورت می‌گیرد. این غذای محبوب علاوه‌بر کالری و ویتامین زیاد، پروتئین و آهن زیادی داشته و برای افرادی که گوشت مصرف نمی‌کنند عالی است.

dal-adas-kish

یریش از غذاهای محلی کیش

یریش کیش که به آن یریشه نیز می‌گویند، از غذاهای محلی کیش شناخته می‌شود و پخت آن سریع صورت می‌گیرد. در این غذا بلغور گندم را با پیاز و ادویه تفت داده و سپس با آب آن‌ها را می‌پزند. در نهایت پس‌از پخت کامل کمی روغن به آن اضافه می‌کنند. بسیاری از رستوران های کیش برای سرو و گارنیش غذا، از کشمش نیز استفاده می‌کنند.

yerish-kish

فلافل و سمبوسه معروف

دیگر نیازی به معرفی این دو نیست. آوازه‌ی دلپذیربودن آن به گوش جای‌جای ایران رسیده است. با اینکه این دو غذا را در غذاهای جنوبی بدون گوشت قرار داده‌ایم؛ بهتر است بدانید در سمبوسه امکان اضافه‌کردن انواع گوشت و مشتقات آن وجود دارد.

Samosa

شیرینی محلی کیش

  • خبیصه کیش (حلوای کیش)
  • رنگینه کیش
  • عصیده کیش (حلوا)
  • لگیمات کیش

سوالات متداول در غذاهای سنتی کیش

  1. انواع ماهی خوراکی کیش؟ ماهی حلوا، ماهی سرخو، ماهی سنگسر، ماهی شورت، میش ماهی، ماهی شهری، ماهی چمن، ماهی گاریز (ماهی کاریز) ، ماهی قباد، ماهی سینگو، کوسه ماهی، نیزه ماهی، ماهی بیاه، ماهی راشگو، ماهی ساردین، ماهی سچل، ماهی صافی (ماهی سافی)
  2. ماهی معروف کیش چیست؟ ماهی حلوا، ماهی ساردین، ماهی قباد، ماهی سرخوي دم سياه و ماهی راشگو
  3. قیمت غذاهای کیش چقدر است؟ قیمت هر پرس غذا در کیش؟ قیمت غذاهای کیش با توجه‌به مکانی که شما می‌روید؛ متغیر است. به‌عنوان مثال اگر به بهترین رستوران های کیش بروید، قیمت ها بالای 100 یا حتی 200 هزارتومان خواهند بود. ولیکن اگر رستوران های متوسط یا ارزان را انتخاب کنید؛ بازه‌ی قیمت از 20 الی 80 هزارتومان تغییر خواهد کرد.
  4. خوشمزه ترین ماهی کیش کدام است؟ ماهی قباد و ماهی راشگو از محبوب ترین ماهی های کیش هستند ولیکن همه‌چیز به سلیقه و ذائقه‌ی شما برمی‌گردد.
  5. غذای محلی کیش کجا بخوریم؟ رستوران میرمهنا کیش، رستوران نهنگ سفید کیش، رستوران عمو اکبر کیش، رستوران پایاب کیش و...

در این متن سعی داشتیم از انواع غذاهای سنتی کیش سخن بگوییم و شما را با بهترین غذاهای محلی مردم کیش آشنا کنیم. برای خوردن این غذاهای خوشمزه و گشتی در رستوران های کیش می‌توانید از تور کیش استفاده کنید یا بدون تور به کیش سفر کنید. همچنین توصیه می‌کنیم برای سفر به کیش می‌توانید به قاصدک24 مراجعه کنید و علاوه‌بر خرید تورهای مسافرتی، بلیط های موردنظر خود را خریداری کنید.

تمامی خدمات زیر در این سایت صورت می‌گیرد:

  • رزرو بلیط هواپیما کیش و شهرهای دیگر
  • خرید بلیط هواپیما لحظه آخری کیش
  • بلیط هواپیما ارزان داخلی و خارجی
  • مشاهده‌ی قیمت بلیط هواپیما کیش و بلیط اتوبوس و...

ناگفته نماند برای اقامت در کیش، بهترین گزینه رزرو هتل ارزان کیش یا هتل های استخردار کیش است که لحظات جذابی را برای شما رقم می‌زنند. تصاویر، امکانات هتل های کیش به‌علاوه‌ی قیمت هر شب هتل کیش در این سایت درج شده است.