معرفی امکانات فرودگاه جدید استانبول

فرودگاه جدید استانبول یکی از مدرن ترین و پیشرفته ترین فرودگاه های جهان است که می توانید از خدمات ویژه آن بهره مند شوید. این فرودگاه توسط شرکت IGA تاسیس شده است در شمال غربی شهر استانبول، بخش اروپایی کنار دریای سیاه در منطقه آرناووت کوی (Arnavutköy) واقع شده است. میزان فاصله فرودگاه تا میدان تکسیم حدود ۴۰ کیلومتر و تا سلطان احمد نیز نزدیک به ۴۵ کیلومتر است. این فرودگاه به نام، Istanbul Yeni Havalimani یا همان فرودگاه استانبول نامگذاری شده است و اسم اختصاری فرودگاه جدید استانبول IST است. برای آشنایی با فرودگاه جدید استانبول و پاسخ به سوال فرودگاه استانبول ist کجاست؟ وبلاگ قاصدک 24 را همراهی کنید.

 
فرودگاه جدید استانبول

 

فرودگاه جدید استانبول کجاست؟

 

افتتاح فرودگاه استانبول ترکیه در سال ۲۰۱۸ انجام شده و یکی از مدرن‌ترین و پیشرفته‌ترین فرودگاه‌های جهان بشمار می‌رود. وسعت فرودگاه جدید استانبول حدود ۷۶ میلیون و ۵۰۰ هزار متر مربع بوده و از ظرفیت میزبانی حدود 90 میلیون نفر برخوردار است. با ساخت و راه اندازی این فرودگاه تحولی بزرگ در صنعت هوایی جهان به وجود آمده است.

گفته می‌شود هزینه ساخت فرودگاه استانبول جدید چیزی نزدیک به ۶۵/۱۶ میلیارد دلار  بوده و ساخت آن حدود 42 ماه طول کشیده است. ساخت این فرودگاه به دستور رئیس جمهور امروزه ترکیه اردوغان صورت گرفته است. این فرودگاه نیز از معماری زیبا، بی‌نظیر و خاص با بهره‌مندی از سیستم‌های حمل و نقل متنوع، نورپردازی ویژه در باندهای فرودگاه برخوردار است. از مهمترین اهداف ساختن این فرودگاه می‌توانیم به قرارگیری نام کشور ترکیه در ردیف بهترین کشورهای پیشرو در صنعت هوانوردی اشاره کنیم.

فرودگاه جدید استانبول کجاست؟

فرودگاه جدید استانبول در واقع نقطه برخورد میان ۵ قاره و پلی ارتباطی در بین شرق و غرب محسوب می‌شود. ساختمان اصلی ترمینال به مساحت ۱.۴میلیون متر مربع، وجود دو باند فرود، یک برج کنترل و همینطور ساختمان‌های پشتیبانی و حفاظت مهمترین قسمت‌های فاز یک این فرودگاه هستند. طراحی و معماری این فرودگاه براساس فرهنگ و میراث ترکی - اسلامی ساخته شده است.

آدرس فرودگاه جدید استانبول: شمال غربی استانبول، منطقه ی آرناووت کوی (لوکیشن فرودگاه جدید استانبول)

 


بیشتر بخوانید: کامل ترین راهنمای سفر به استانبول


 

معرفی اعتبارها و جوایز فرودگاه جدید استانبول

 

فرودگاه جدید استانبول عنوان سومین فرودگاه بین‌المللی در شهر استانبول را بعد از فرودگاه آتاتورک و صبیحه گوکچن به خود اختصاص داده است. با توجه به طراحی برج کنترل ترافیک هوایی و ساختمان فنی ویژه این فرودگاه در سال ۲۰۱۵ موفق به دریافت نخستین جایزه در مسابقات بین‌المللی شیکاگو شده است اعتبارها و جوایز فرودگاه جدید استانبول به شرح زیر است:

 

اعتبارها و جوایز فرودگاه جدید استانبول

مورد تایید اتحادیه بین المللی فرودگاه ها (ACI) و کسب اعتبار سلامت و پروتکل های بهداشتی

موفق‌به دریافت جایزه ی نوآوری دیجیتال ACI EUROPE در نوامبر 2020

موفق‌به دریافت جایزه ی معماری بین المللی از موزه ی  Chicago Athenaeum در 2016 برای طراحی برج کنترل ترافیک هوایی (ATC) به‌شکل گل لاله.

صدور گواهینامه گردشگری ایمن ترکیه برای فرودگاه جدید استانبول و ارائه‌ی سفری امن به مسافران با کنترل دوربین‌های هوشمند و هوش مصنوعی

 


بیشتر بخوانید: آشنایی با جاهای دیدنی استانبول


 

 

امکانات فرودگاه جدید استانبول

 

وجود نه هزار دوربین هوشمند با قابلیت تشخیص چهره و همینطور هشت دوربین حساس به حرکت در پایانه و پارکینگ‌های فرودگاه بین المللی استانبول از جمله مهمترین امکانات آن به شمار می‌روند. فرودگاه آتاتورک از امکانات و خدمات رفاهی زیاد و مطلوبی برخوردار است که امکانات فرودگاه جدید استانبول عبارتند از:

امکانات فرودگاه جدید استانبول

 

مراکز اطلاع‌رسانی فرودگاه

 

این فرودگاه از  پنج مرکز اطلاع‌رسانی ویژه برخوردار است. گردشگران در هنگام گم شدن و یا گم کردن مسیر می‌توانند به مراکز اطلاع رسانی فرودگاه مراجعه نمایند. دستگاه خودپرداز و برخورداری از باجه تبدیل ارز: قطعا یکی از کاربردی‌ترین خدمات فرودگاه جدید استانبول متعلق به وجود دستگاه خودپرداز و باجه تبدیل ارز است.

 

هتل فرودگاه استانبول

 

هتل فرودگاه استانبول که به نام یوتِل شناخته شده است جزو بزرگ‌ترین هتل‌های فرودگاهی جهان و بزرگترین هتل فرودگاه اروپا به شمار می‌رود.

هتل فرودگاه استانبول

 

فرودشگاه‌های بزرگ شبانه‌روز

 

در فرودگاه جدید استانبول حدود 20 فروشگاه شبانه‌روزی وجود دارد. شما اگر  به تنهایی یا با تور استانبول به این کشور سفر کردید می‌توانید با مراجعه به این فروشگاه‌ها محصولات و سوغاتی مورد نظر خود را تهیه کنید.

 

 خدمات پزشکی

 

در لیست دیگر امکانات ویژه این فرودگاه ارائه خدمات پزشکی و اورژانسی مطلوب قرار گرفته است.

 

رستوران و کافه‌های باکیفیت

 

در فرودگاه آتاتورک تنوع بسیاری از غذاها به چشم می‌خورد. رستوران و کافه‌های زیبا، با کیفیت با انواع غذا، دسر و نوشیدنی‌های خوشمزه‌ای در این فرودگاه وجود دارد.

 

خدمات cip فرودگاه استانبول

 

در فرودگاه جدید قسمت‌های ویژه‌ای برای خدمات و تشریفات به چشم می‌خورد. CIP به مخفف کلمه  Commercial Important Personگفته می‌شود. تمامی خدمات ویژه فرودگاه در ساختمان ترمینال اصلی وجود دارد، سالن‌های این ساختمان از معماری ویژه با طراحی مدرن و سنتی دیزاین شده‌اند. از مهم ترین قسمت های سالن فرودگاه جدید استانبول می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. اتاق مطالعه
  2. میز بیلیارد
  3. محل کار با رایانه‌های iMac
  4. اتاق فیلم با قابلیت دستگاه پاپ کورن
  5. اتاق بازی کودکان
  6. اتاق‌ غذاخوری و ایستگاه‌های غذا

 
خدمات cip فرودگاه استانبول

آرایشگاه فرودگاه

 

از هیجان‌انگیزترین قسمتهای فرودگاه متعلق به وجود آرایشگاه در آن است. این مکان فرصت مناسبی است برای کسانی که یک سفر بی‌برنامه‌، عجولانه و سریع به این شهر داشته‌اند و حالا با وجود این مکان می‌توانند موهای خود را اصلاح کنند.

 

ترمینال‌های مسافربری

 

ترمینال مسافربری فرودگاه جدید حدود ۱٫۴۴۰٫۰۰۰ مترمربع مساحت داشته و عنوان بزرگ‌ترین ساختمان ترمینال جهان را به خود اختصاص داده است. ابتدا در فرودگاه دو بخش یا همان دو گیت برای ورود و خروج به چشم می‌خورد. شما می‌توانید خودروهای شخصی خود را در پارکینگ فیروزه‌ای و سبز (پروازهای داخلی) و پارکینگ‌های زرد، قرمز و آبی (پروازهای بین‌المللی)  تا پایان سفر پارک کنید.

ترمینال‌های مسافربری

در فرودگاه جدید برای پذیرش گردشگران داخلی این شهر دو کانتر پذیرش D و وجود دارد و برای پذیرش گردشگران خارجی نیز کانترهای D و F و G و H ومشغول خدمت رسانی هستند. به یاد داشته باشید کانتر G برای پذیرش گردشگران گروهی، کانتر K برای گردشگران متعلق به کشورهای انگلستان، کانادا و ایالات‌متحده و کانتر  L  به گردشگران کلاس تجاری ایرلاین ترکیش اختصاص دارد.

 


بیشتر بخوانید: آشنایی با هزینه های سفر به استانبول


 

سالن و اتاق کنفرانس

 

سالن‌ها و اتاق‌های کنفرانس نیز در فرودگاه جدید مانند دیگر فرودگاه‌ها وجود دارد. مهمترین اتاق کنفرانس این فرودگاه در ساختمان اصلی آن برای جلسات کاری ایجاد شده است.

 

اینترنت رایگان

 

اینترنت وای‌فای رایگان نیز یکی دیگر از بهترین امکانات این فرودگاه به شمار می‌رود که در تمامی محوطه فرودگاه می‌توان از آن استفاده نمود.

اینترنت رایگان فرودگاه استانبول

 

سالن استراحت عمومی

 

در فرودگاه جدید سالن‌های استراحت عمومی بزرگی برای گردشگران آماده شده است تا در صورت نیاز از این سالن‌ها استفاده نمایند. تعدادی از سالن‌های استراحت فرودگاه جدید استانبول دارای خدمات رفاهی به خصوصی هستند، از این رو گردشگران برای استفاده از آن مجبور به پرداخت هزینه اضافه هستند.

 


بیشتر بخوانید: طریقه گرفتن استانبول کارت


 

مکان هایی ویژه برای نگهداری حیوان خانگی

 

در فرودگاه جدید مکان‌هایی مخصوص و همچنین اتاق‌هایی برای نگهداری حیوانات خانگی ساخته شده است. این مکان‌ها به راحتی و بطور رایگان در اختیار گردشگران قرار داده می‌شود.

 

امکانات مخصوص کودکان و نوجوان

 

در فرودگاه جدید امکاناتی ویژه برای استفاده کودکان و نوجوانان به چشم می‌خورد که عبارتند از:

 

  1. زمین بازی در بخش پرواز خارجی
  2. زمین بازی دارای چهار ساعت اینترنت رایگان ویژه سنین 15 تا 30 سال
  3. ترن‌های مخصوص حمل رایگان برای خانواده‌های دارای فرزند
  4. سرویس بهداشتی مخصوص خانوادگی و همینطور خانواده‌های بچه‌دار
  5. سرویس بهداشتی کودک و اتاق تعویض پوشک نوزاد

 
امکانات مخصوص کودکان فرودگاه استانبول


بیشتر بخوانید: معروف ترین و بهترین سواحل استانبول


 

امکانات مخصوص گردشگران 65 سال به بالا

 

در فرودگاه ویلچرهایی برای استفاده افراد با سن 65 سال به بالا  تدارک دیده شده است. شما برای استفاده از ویلچرها باید ۴۸ ساعت قبل از ساعت پرواز  یا هنگام خرید بلیط درخواست خود را به ایرلاین مربوط اطلاع دهید. همچنین داخل فرودگاه جدید استانبول تلفن‌هایی مخصوص نزدیک گیت ورودی دیده می‌شود، شما از طریق آن‌ها نیز می‌توانید درخواست تهیه ویلچر خود را به ایرلاین‌های مخصوص برسانید. از دیگر امکانات ویژه افراد ۶۵ سال به بالا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • وجود توالت‌هایی ویژه و همینطور اتاق تعویض
  • پوشک بزرگسالان و سالمندان اشاره

 

امکانات رفاهی مناسب افراد مبتلا اوتیسم و یا بیماری های خاص

 

در این فرودگاه تهیه کارت همراه برای گردشگرانی که خود یا همراهشان دارای بیماری‌های خاص همچون زوال عقل، سندروم داون، اوتیسم، فلج مغزی و ... هستند الزامی است. گردشگران می‌توانند با داشتن کارت همراه از خدماتی چون اتاق استراحت رایگان و حمل و نقل رایگان استفاده نمایند. پارکینگ‌هایی بزرگ با ظرفیت بالا در فرودگاه جدید استانبول برای استفاده گردشگران وجود دارد.

 


امکاناتی ویژه مربوط به امور مالی و ارتباطات همانند بانک، خودپرداز، دفاتر پستی در این فرودگاه آماده خدمت‌رسانی هستند.



امکانات رفاهی مناسب افراد مبتلا اوتیسم فرودگاه استانبول
 

 

مزایای فرودگاه جدید استانبول

 

مزایای فرودگاه جدید استانبول به شرح زیر است:

  1. دارای معماری خاص، شیک منحصر به فرد و مدرن
  2. متنوع بودن سیستم حمل و نقل مسافربری در فرودگاه به مرکز  و اطراف شهر
  3. مساحت بسیار فرودگاه
  4. نسبت به سایر فرودگاه‌های کشور ترکیه دارای جمعیتی کمی است.

 
مزایای فرودگاه استانبول

 

معایب فرودگاه جدید استانبول

 

چند نمونه از معایب فرودگاه جدید استانبول عبارتند از:

  • فاصله فرودگاه تا مرکز شهر زیاد است.
  • میزان مسیر بین باند پرواز تا ترمینال‌ها طولانی است.
  • با توجه به وسعت بالا احتمال گم شدن افراد مهمترین وجه تمایز فرودگاه جدید با سایر فرودگاه‌های کشور ترکیه، خدمات رسانی عالی آن محسوب می‌شود.

 

معایب فرودگاه استانبول 

برنامه پروازهای فرودگاه جدید استانبول

 

فرودگاه جدید استانبول میزبان پروازهای متعدد و دارای برنامه پروازهای منظمی از سایر نقاط جهان است. شما می‌توانید برای اطلاع و‌ مشاهده برنامه‌های پرواز این فرودگاه و اطلاعات پرواز فرودگاه جدید استانبول به سایت‌ قاصدک 24 مراجعه نمایید و بلیط هواپیما استانبول را تهیه کنید.

 

خروج از فرودگاه استانبول

 

 برای خارج شدن از این فرودگاه تقریبا مسیری طولانی پیش رو دارید. ابتدا پس از کنترل پاسپورت می‌توانید چمدان‌های خود را تحویل گرفته و به سمت خروجی های فرودگاه جدید استانبول حرکت کنید. توصیه می‌شود برای جلوگیری از سردرگمی به تابلوهای راهنما موجود در فرودگاه توجه داشته باشید. درصورت گم شدن و یا ایجاد مشکل می‌توان از کارکنان فرودگاه کمک گرفت و مراحل خروج از فرودگاه استانبول را از آن‌ها جویا شد. تابلوهای خروجی در این فرودگاه به زبان انگلیسی Exit و همینطور به زبان ترکی çıkış وجود دارد.چرخ‌دستی‌هایی در این بخش از فرودگاه برای کمک به حمل وسایل و بارهای گردشگران وجود دارد.

خروج از فرودگاه جدید استانبول

 

راهنمای دسترسی گردشگران به فرودگاه استانبول

 

با توجه به بالابودن هزینه‌های تاکسی و همینطور ترانسفر فرودگاهی در کشور ترکیه استفاده از خطوط حمل و نقل عمومی در این کشور یکی از مقرون به صرفه‌ترین انتخاب‌ها است. راهنمای فرودگاه جدید استانبول با انواع وسیله نقلیه عبارتند از:

 
راهنمای دسترسی به فرودگاه جدید استانبول

دسترسی به فرودگاه جدید استانبول با تاکسی

 

راحت‌ترین و امن‌ترین گزینه برای حرکت از سمت فرودگاه جدید به مرکز شهر به استفاده از تاکسی‌ها تعلق دارد. زمان تقریبی رسیدن تاکسی‌ها از فرودگاه تا مرکز شهر حدود 45 دقیقه تا 1 ساعت است. هزینه این تاکسی‌ها در شهر استانبول با توجه به نوع ماشین و مسافت با هم تفاوت دارد. گردشگران می‌توانند برای سوار شدن تاکسی، از سالن ترمینال خارج شده و تاکسی مورد نظر خود را کرایه کنند.

 


بیشتر بخوانید: همه چیز درباره اجاره ماشین در استانبول


 

مترو در فرودگاه جدید

 

فرودگاه جدید استانبول مترو دارد؟ متاسفانه خطوط مترو در فرودگاه جدید استانبول هنوز به بهره‌برداری نرسیده است. اما گفته می‌شود در سال‌های آینده با افتتاح شدن خط مترو فرودگاه جدید استانبول به مرکز شهر متصل شود.

 

اتوبوس در فرودگاه جدید استانبول

 

اتوبوس‌های Havaist و اتوبوس‌های عمومی IETT از جمله اتوبوس‌های موجود در فرودگاه جدید استانبول هستند. استفاده از اتوبوس یکی از بهترین انتخاب‌ها برای رسیدن به مرکز شهر محسوب می‌شود و شما می‌توانید با استفاده از نقشه اتوبوس های فرودگاه جدید استانبول به مرکز شهر بروید.

دسترسی اتوبوس‌هایIETT  در فرودگاه جدید به بخش‌های ناشناخته استانبول و اتوبوس‌های Havaist به قسمت‌های مهم، محبوب و شناخته شده داخل شهر دسترسی دارند. برای رفتن‌به مرکز شهر باید مسافتی به‌اندازه‌ی 50 الی 54 کیلومتر را بپیمایید. بدین‌منظور می‌توانید از بلیط اتوبوس HAVA İST، İETT H1، SEYAHAT، تاکسی‌های شبانه‌روزی و حتی خودروی شخصی استفاده کنید.

 

 

فاصله فرودگاه جدید استانبول تا فرودگاه صبیحا

 

همانطور که گفته شد فرودگاه جدید در بخش اروپایی، شمال غربی شهر استانبول، منطقه آرناووت کوی، قرار گرفته ولی فرودگاه صبیحا در  بخش شرقی این شهر، منطقه    Pendik  و همچنین برخلاف فرودگاه جدید در  قسمت آسیایی ترکیه واقع شده است. میزان فاصله فرودگاه جدید استانبول تا فرودگاه صبیحا حدود  ۱۰۹ کیلومتر پیش بینی شده است.

 

جمع بندی

در این مطلب شما را با فرودگاه جدید استانبول آشنا کردم و سعی کردم به سوالاتی نظیر چگونه به فرودگاه جدید استانبول برویم؟ چگونه از فرودگاه جدید استانبول به فرودگاه صبیحا برویم؟ کدام فرودگاه استانبول بهتر است؟ نام فرودگاه جدید استانبول چیست؟ و ... پاسخ دهم. اگر قصد سفر به ترکیه را دارید خوب است بدانید قاصدک 24 خدمات رزرو هتل، تور مسافرتی و حتی بیمه مسافرتی ارزان را نیز برای شما انجام می‌دهد. خرید بیمه مسافرتی چه برای سفرهای کاری و چه برای سفرهای تفریحی امری مهم تلقی می‌شود و با ثبت‌نام آن می‌توانید با خیال راحت سفر کنید.

 

 

سوالات متداول درباره فرودگاه جدید استانبول

 

اسم فرودگاه جدید استانبول چیست؟ نام فرودگاه جدید استانبول، Istanbul Yeni Havalimani است.

مساحت فرودگاه استانبول چقدر است؟ مساحت 76.5 میلیون متر مربع دارد.

فاصله فرودگاه جدید استانبول تا میدان تکسیم چقدر است؟ میدان تکسیم در 40 کیلومتری این فرودگاه قرار دارد و مدت زمان رسیدن به آن از فرودگاه 30 الی 50 دقیقه است.

فرودگاه استانبول چند ترمینال دارد؟ این فرودگاه دارای دو ترمینال مسافربری، یکی اصلی و دیگری کوچکتر است که احتمالا در آینده 2 ترمینال دیگر به آن افزوده می‌شوند.

آیا فرودگاه جدید استانبول مترو دارد؟ متاسفانه هنوز مسیر زیرزمینی حمل‌ونقل برای این فرودگاه آماده نشده است. ولی در آینده‌ای نزدیک متروی فرودگاه جدید استانبول تاسیس می‌شود و مسافران می‌توانند تنها در 25 دقیقه به فرودگاه برسند.