آیا قطارها برای نماز توقف می کنند؟

راه های مختلفی برای مسافرت مانند: خرید بلیط اتوبوس، بلیط رجا یا حتی بلیط لحظه آخری هواپیما وجود دارند. ولی اگر برای سفرهای کاری یا تفریحی خود، قطار را انتخاب کرده اید و نمی دانید چگونه در مسیر نماز بخوانید و احکام شرعی خود را به جا آورید، ما برای راهنمایی شما به تمامی سوالاتتان پاسخ داده ایم. سوالاتی از قبیل: چگونگی توقف قطارها برای نماز، میزان زمان توقف قطار رجا و حتی حکم شرعی نماز در این زمان. پس برای دریافت پاسخ های خود در ادامه ی مطلب با عنوان " آیا قطارها برای نماز توقف می کنند؟" با قاصدک24 همراه باشید.


مسیر ریلی ایران

وقت نماز است و در قطار هستیم، چکار کنیم؟


اگر برای مسافرت بلیط رجا یا بلیط فدک را خریداری کردید و نمی دانید چگونه در مسیر نماز بخوانید؛ باید بگوییم اصلا جای نگرانی نیست! زیرا قطارها زمان هایی را در مسیر به اقامه ی نماز و اداکردن تکلیفات شرعی مسافران اختصاص داده اند. تمامی شرکت های مسافربری قطار مانند قطار رجا و قطار فدک، طبق مصوبه ی راه آهن جمهوری اسلامی ایران موظف هستند برای نماز توقف کنند. البته تمامی این توقف ها برای اقامه ی نماز نیست و مسافران می توانند برای انجام امور دیگر نیز از آن استفاده کنند. کارهایی ازقبیل: استراحت کردن در محیط آرام و خالی کوپه، انجام کارهای شخصی، مرتب کردن وسایل و جا به جایی آن ها، برقراری تماس های موردنیاز، استفاده از سرویس بهداشتی یا حتی قدم زدن در ایستگاه های توقف.


بیشتر بخوانید: خرید بلیط قطار نوروز 1403



مدت زمان توقف قطارها چقدر است؟


زمان توقف قطارها، چه برای برنامه های عملیاتی و چه برای برنامه های اجرایی توسط راه آهن جمهوری اسلامی ایران تعیین می شود. به عبارتی دیگر تمامی شرکت های مسافربریِ قطار ساعت های توقف خود را به همراه برنامه های حرکت از راه آهن دریافت می کنند و از ابتدای هرفصل به اجرای آن می پردازند. به طور مثال یکی از برنامه های اجرایی، وقفه ی قطار برای به جا آوردن نماز است و 20 دقیقه به طول می انجامد. قطارها پس از اذان (یا کمی قبل آن) و برای تمامی دفعات نماز در ایستگاه ها می ایستند و شما می توانید با خیال آسوده به نمازخانه رفته یا از دیگر امکانات رفاهی آنجا بهره مند شوید.
همچنین بهتر است بدانید که وقفه فقط برای خدمات رفاهی نیست. بلکه قطارها در ابتدای هرشهر یا دیگر ایستگاه های مربوطه از حرکت باز می ایستند تا مسافرانی را که قصد سفر دارند، سوار کنند و مجددا به مسیر خود ادامه دهند.

ایستگاه قطار رجا
همانطور که مشاهده می کنید سفر با قطار، از آسان ترین شیوه های مسافرت است و امکانات مختلفی را به مسافران خود عرضه می کند. بنابراین اگر به دنبال سپری کردن لحظاتی آرام تا رسیدن به مقصد هستید؛ برای خرید بلیط قطار رجا به قاصدک24 مراجعه کنید. در این سایت علاوه بر بلیط رجا، بلیط فدک، بلیط بن ريل و... نیز وجود دارد.

آیا می توانیم در قطارِ در حال حرکت نماز بخوانیم؟


از آنجایی که نماز یکی از واجبات دین اسلام است، تعجبی ندارد که مسافران نگران قضاشدن آن در سفر باشند. از لحاظ شرعی و با استناد بر حکم اکثر مراجع تقلید، نمازخواندن در قطار یا هر وسیله ای که درحال حرکت است، جایز نیست. بنابراین توصیه شده کمی صبر کنید و در ایستگاه های توقف قطار که برای اقامه ی نماز تدارک دیده شدند؛ نماز بخوانید. همچنین می توانید حین خرید بلیط رجا یا قبل از حرکت قطار، از پرسنل های مربوطه ساعت تقریبی توقف نماز را پرس و جو کنید تا با خیال راحت تری به مسافرت خود بپردازید.
ناگفته نماند با وجود آن که معمولا مسافران از خرید بلیط رجا راضی هستند، ممکن است نقص فنی یا تاخیرهای پیش بینی نشده، زمان بندی های حرکت را مختل کنند. البته این تاخیرها محدودبه قطار رجا نیست و تمامی شرکت ها را شامل می شود. به همین منظور اگر اطمینان حاصل پیدا کردید که منتظرماندن منجر به قضاشدن نماز می شود؛ لازم به صبر نیست زیرا مراجع تقلید برای ذیق وقت اجازه ی اقامه را در قطار به مسافران داده اند.

آیا قطار در همه ی سفرها توقف می کند؟


توقف قطار به زمان سفر و مسافتی که در راه هستید بستگی دارد. به عبارت دیگر، ممکن است در سفرهای کوتاه یا مقاصد نزدیک وقفه وجود نداشته باشد و قطار فقط برای سوارکردن مسافران جدید، نگه دارد. ولیکن برای سفرهای طولانی که ساعات بیشتری به طول می انجامد و مقاصد دورتری را شامل می شود؛ هم برای نماز (و سایر خدمات) و هم برای مسافران دیگر باز می ایستد. البته علت دیگری نیز وجود دارد و آن نقص های فنی قطار است که برای تعمیرات صورت می گیرد.

خیره کننده ترین توقفگاه های قطار


همانطور که کمی قبل ذکر شد، در هنگام توقف قطار می توانید به امور مختلفی پرداخته و فرصت انجام کارهای بسیاری را داشته باشید. یکی از آن ها قدم زدن و گشت و گذار در ایستگاه های توقف است. مسیرهای ریلی متعددی در ایران وجود دارند که دارای آب و هوا و چشم اندازهای بی نظیری هستند.
توقف قطار ممکن است به خودی خود برای افرادی که بلیط رجا یا قطار فدک را خریداری می کنند و برای رسیدن به مقصد عجله دارند؛ خوشایند نباشد. ولیکن ماندن در این مکان ها نه تنها شما را کلافه نمی کند بلکه آرزو خواهید کرد به جای 20 دقیقه، زمان بیشتری را برای گردش در اختیار داشته باشید.
از بکرترین و محبوب ترین توقفگاه های قطار، مسیر ریلی استان لرستان و سوادکوه (راه آهن شمال) است که در زیر تصویر مسیر ریلی سوادکوه مازندران را مشاهده می کنید.

عکس مسیر ریلی سوادکوه مازندران . راه آهن شمال
یکی دیگر از توقفگاه های هیجان انگیز، مسیر راه آهن تهران-ساری یا همان جاده فیروزکوه است. این مکان از بهترین ایستگاه ها برای گذران وقت و لذت بردن از طبیعت حین سفر شناخته می شود که هوای پاک و مناظر دلپذیری را به شما هدیه می دهد. شما برای رفتن به این منطقه نیازمند خرید بلیط قطار می شوید که از محبوب ترین آن ها به بلیط رجا می توانیم اشاره کنیم. برای خرید اینترنتی بلیط رجا به سایت قاصدک24 مراجعه کنید و در کسری از ثانیه خرید امن خود را انجام دهید.

عکس مسیر ریلی تهران ساری
در پایان یادآور می شویم می توانید به راحتی و بدون نیاز به مراجعه ی حضوری، برای خرید انواع بلیط قطار به قاصدک 24 مراجعه کنید. این وبسایت تمامی امور مسافرتی یا گردشگری مسافران را حمایت می کند و در کمترین زمان ممکن به سوالات و مشکلات شما پیرامون نحوه ی خرید اینترنتی بلیط رجا، شرایط استرداد یا لغو بلیط و... پاسخ می دهد.
همه و همه در قاصدک24 با پشتیبانی شبانه روزی:
• امکان خرید تمامی بلیط های ضرروی مانند: بلیط رجا، بلیط هواپیما، بلیط چارتر و...
• امکان مشاهده قیمت بلیط موردنظر خود مانند: قیمت بلیط اتوبوس، قیمت هواپیما لحظه آخری هواپیما، قیمت بلیط رجا، و...
• قابلیت استرداد و لغو بلیط خریداری شده برای مسافران
• امکان رزرو هتل، مشاهده ی هزینه ها و انتخاب هتل ارزان
• ثبت نام بیمه مسافرتی و اطلاع از نحوه ی خرید آن