نکات سفر با قطار

اگر می‌خواهید هم از زیبایی‌های مسیر لذت ببرید و هم سفر ایمنی را تجربه کنید؛ قطار بهترین گزینه خواهد بود. وسیله نقلیه‌ای که علاوه بر ایمنی، نسبت به انواع بلیط سفر از جمله بلیط هواپیما ارزان‌تر است و مقاصد مختلفی را در داخل و خارج از کشور پوشش می‌دهد. با تمام این مزایا، سفر با قطار معایبی نیز دارد که طولانی‌تر شدن زمان سفر، تعداد زیاد مسافران و عبور بیش از اندازه مردم از راهروها از جمله مهم‌ترین آن‌ها است. با این حال نیازی به نگرانی در این خصوص نیست؛ چرا که در این میان نکاتی وجود دارد که رعایت کردن آن‌ها موجب می‌شود تا سفر با قطار همچنان برای مسافران لذت بخش باقی بماند.

در سفر با قطار به نوع آن توجه کنید


بدیهی است که رعایت کردن برخی نکات در همه نوع قطار الزامی است؛ اما نکاتی نیز وجود دارند که نوع قطار شما اهمیت رعایت آن‌ها را تعیین می‌کند. به همین خاطر بهتر است به هنگام خرید بلیط سفر به نوع قطار خود توجه کنید. برای مثال اگر یک بلیط قطار کوپه‌ای را رزرو کرده‌اید، فضای محدود کوپه را در نظر گرفته و چمدان‌های کوچک‌تری را برای سفر مهیا کنید. فراموش نکنید دیواره کوپه‌ها نازک‌تر از آن است که مانع از انتقال سر و صدای شما به کوپه مجاور شود، پس برای همسفران خود مزاحمت ایجاد نکنید.

در مقابل اگر سفر با قطار اتوبوسی را انتخاب کرده‌اید، خود را برای مسافرتی خسته کننده آماده سازید. چرا که در این قبیل قطارها در مقایسه با وقتی که یک کوپه را به صورت دربست کرایه کرده‌اید، فضای شخصی کمتری در اختیار دارید و در نتیجه زودتر خسته می‌شوید. پس بهتر است تا حد ممکن فضای راحت‌تری را در صندلی خود به ویژه برای مسیرهای طولانی فراهم آورید. برای این منظور می‌توانید از بالش‌های مسافرتی، صندل‌های راحتی و یک پتوی نازک بهره بگیرید.



بیشتر بخوانید: کوپه دربست قطار چیست؟ چطور یک کوپه دربست قطار بگیریم؟


وسایل ضروری در سفر با قطار را فراموش نکنید


از آنجایی که سفر با قطار طولانی مدت است؛ توصیه می‌کنیم برای زمان پیش روی خود برنامه‌ریزی کنید. از به همراه بردن کتاب و مجلات مورد علاقه خود غافل نشوید، وعده‌های کوچک خوراکی را فراموش نکنید و برای زمان خواب یک چشم‌بند و گوش‌گیر با خود ببرید. همچنین بهتر است مدارک مورد نیاز خود را در یک کیف دستی کوچک جای داده و در دسترس داشته باشید. در این کیف می‌توانید دستمال مرطوب، چسب زخم و یک ژل شستشو را نیز جای دهید.


توجه به ظرفیت کوپه، از مهمترین نکات سفر با قطار


قطارهای مسافری کوپه‌ای در ایران با دو ظرفیت 6 و 4 نفره به جابه‌جایی مسافران می‌پردازند. پس اگر یک سفر خانوادگی یا چند نفره را برنامه‌ریزی می‌کنید، حتماً به هنگام تهیه بلیط به ظرفیت باقی مانده در کوپه توجه کنید تا در صورت امکان بتوانید با دربست کردن کوپه از حریم شخصی خود در سفر محافظت نموده و مسافرت آرام‌تری را تجربه نمایید. به عبارت دیگر اگر قرار است 5 نفره به سفر بروید، حتماً قطارهایی با کوپه‌های 6 نفره را انتخاب کرده و در صورت تمایل، هزینه آن یک صندلی اضافه باقی مانده را نیز پرداخت کنید.


نحوه‌ کار با ترمز اضطراری را یاد بگیرید


مسافرت با قطار یکی از ایمن‌ترین انواع سفر است. با این حال بهتر است به محض سوار شدن به قطار، دستورالعمل استفاده از ترمز اضطراری را مطالعه نموده تا در صورت بروز اتفاقات ناخوشایند قادر به استفاده از آن باشید. فراموش نکنید تنها در مواقع اضطراری باید از ترمز قطار استفاده نمایید و در صورتی که بی‌دلیل و تنها از سر کنجکاوی این ترمز را بکشید متحمل پرداخت جریمه نقدی خواهید شد. در نهایت گفتنی است برای کاهش خسارت در سوانح می‌توانید از بیمه مسافرتی بهره بگیرید.

عکس ترمز اضطراری قطار

رعایت نکات بهداشتی در مسافرت با قطار


رعایت بهداشت در اماکن عمومی جز حقوق شهروندی تلقی شده و احترام به آن، سفر لذت بخش‌تری را برای شما و همسفرانتان رقم می‌زند. لذا از کشیدن سیگار در قطار خودداری کرده و به هنگام استفاده از توالت‌های قطار، نکات بهداشتی را در نظر داشته باشید. برای جلوگیری از انتشار آلودگی توصیه می‌کنیم از رها کردن شلنگ آب در کف دستشویی خودداری کرده و حتماً دست‌های خود یا فرزندتان را قبل از خارج شدن از توالت با آب و صابون بشویید.

به حریم شخصی همسفران احترام بگذارید


اگر کوپه خود را با افراد غریبه شریک هستید به هنگام خواب نظر جمع را جویا شوید تا بیدار ماندن شما و استفاده از چراغ، آسایش را از دیگران سلب نکند. سعی کنید تا جای ممکن وقتی که دیگران خواب هستند در کوپه رفت و آمد نکنید یا حدالامکان درب کوپه را با احتیاط بیشتری باز و بسته کنید. در نهایت اگر برای انجام فرایض دینی یا استراحت در ایستگاهی از قطار پیاده می‌شوید، سریع‌تر به کوپه بازگردید تا از سفر جا نمانده و سایر مسافرین را معطل نکنید.

رعایت موارد ایمنی در راهنمای سفر با قطار


هرگز کودکان را در کف سالن یا تخت‌های فوقانی کوپه‌ها نخوابانید. فرزندان خود را برای استفاده از بوفه یا سرویس بهداشتی قطار همراهی کرده و آن‌ها را به حال خود رها نکنید. سعی کنید تا جای ممکن مانع از نزدیک شدن کودکان به درب سالن‌ها به هنگام حرکت قطار شوید.

جانب احتیاط را در نظر بگیرید


تا جای ممکن از حمل وسایل قیمتی در سفر خودداری کنید و اگر مجبور به حمل آن‌ها هستید هرگز لپ تاپ تا تلفن همراه خود را در کوپه به حال خود رها نکنید و آن‌ها را به شخصی مطمئن از آشنایان بسپارید. از پذیرفتن وسایل امانی افراد ناشناس یا مشکوک خودداری کنید و در صورت بروز مشکل، هرچه سریع‌تر رئیس قطار را از وضعیت پیش آمده مطلع سازید.


صبوری بیشتری به خرج دهید


در سفر با قطار نیز همچون زمان خرید بلیط اتوبوس، بهتر است در مسیرهای طولانی صبوری بیشتری به خرج داده و با همسفران خود مهربان‌تر باشید. سالمندان را در سوار و پیاده شدن از قطار همراهی کنید و در مواجه با مشکلات به جای جر و بحث یا دعوا از مهمانداران کمک بگیرید.



بیشتر بخوانید: خرید بلیط قطار نوروز 1403





اطلاعاتی در خصوص ایستگاه مقصد کسب کنید


اگر مقصد شما آخرین ایستگاه قطار نیست و قصد دارید در میانه راه از قطار پیاده شوید، حتماً در خصوص ایستگاه مقصد اطلاعات لازم را کسب کنید. برای این کار می‌توانید از نرم افزارهای مسیریابی کمک بگیرید یا از مهمانداران در این خصوص پرس و جو کنید تا مقصد خود را از دست نداده و در قطار جا نمانید.

آشنایی با بهترین مقاصد در سفر با قطار


خرید بلیط هواپیما
و انتخاب این وسیله نقلیه برای سفر موجب می‌شود تا بتوانید در زمانی کوتاه به هر نقطه‌ای از ایران یا جهان که تمایل دارید، سفر کنید. مسافرتی لذت بخش که با کوتاه کردن فاصله زمانی میان مبدا و مقصد، به شما امکان می‌دهد تا مدت زمان بیشتری را در مقصد خود سپری کرده و از سفرتان بیشترین بهره را ببرید. بنابراین می‌توان گفت که سفر هوایی، مزایای بیشماری دارد اما گاه همه چیز در مقصد سفر خلاصه نمی شود و این مسیر است که بیشترین جاذبه را دارد. اما زیباترین مسیرهای ریلی ایران کدام‌ها هستند و برای چه مقاصدی باید بلیط قطار بخریم؟ برای یافتن پاسخ این بخش از مطلب راهنمای سفر با قطار از  قاصدک 24 را مطالعه کنید.

رشت


ایستگاه راه آهن رشت که در نوروز 1398 به طور رسمی با ورود اولین قطار مسافری از مبدا تهران افتتاح شد، یکی از زیباترین ایستگاه های قطار در ایران است. بسیاری از مسافران این ایستگاه را از نظر طراحی و ساخت بنا مورد توجه می‌دانند و امکانات آن را برای رسیدگی به نیازهای مسافران مطلوب برآورد می کنند. اما آنچه که سبب می‌شود مسافران تمایل پیدا کنند تا از طریق خطوط راه آهن به رشت سفر کنند زیبایی بنا یا ساختمان این ایستگاه نیست، بلکه شگفتی و سرسبزی مسیر است که به ویژه در خط قزوین – رشت به اوج خود می رسد. بنابراین اگر مایل هستید سفری خاطره انگیز را به رشت تجربه کنید بهتر است به جای تهیه بلیط اتوبوس یا هواپیما، قطار را برای این کار انتخاب کنید و از زیبایی های مسیر لذت ببرید.


مسیر ریلی قزوین رشت

مشهد


ساختمان بنا شده در ایستگاه راه آهن مشهد دارای زیبایی های بسیاری است. ستون های سراسر سفیدی که قطار وار در این ایستگاه پشت به پشت هم کار گذاشته شده اند و سقف معلق و عظیم این ساختمان را نگاه می دارند، موجب شده اند تا بسیاری از مسافران، بنای ایستگاه مشهد را یکی از شاهکارهای معماری ایران بدانند. اما آنچه که می تواند زیبایی این ایستگاه را به عنوان مقصد سفر برای مسافران دو چندان کند، انتخاب مسیر ریلی رشت – مشهد برای رسیدن به این ساختمان است. مسیری که خطوط ساحلی و سرسبزی های بیشماری را در مقابل چشم مسافران به نمایش می گذارد و در نهایت به کویر می رسد. بنابراین خرید بلیط قطار مشهد تنها خرید یک بلیط قطار ساده نیست، بلکه خریدی برای لذت بردن از تمام زیبایی های ایران در پشت قاب یک پنجره است.

ساری


سفر به ساری از مبدا تهران، آنچنان پر جاذبه است که حتی گردشگران خارجی را نیز مجاب می کند تا قید زمانبندی خود را بزنند و این مسیر ریلی را برای سفر به شمال ایران انتخاب کنند. خطی که از میان 24 ایستگاه قطار و پل ورسک، تونل گدوک، سه خط طلا و سرسبزی های بیشماری می گذرد و هر لحظه از سفر را برای مسافران خود خاطره انگیز می کند. به همین جهت است که بلیط قطار ساری از مبدا تهران، یکی از پر فروشترین بلیط های قطار داخلی است. جالب است بدانید برای سفر در این مسیر می توانید با توجه به بودجه سفرتان بلیط یکی از قطارهای شش تخته پارسی، چهار تخته پلور سبز، شش تخته نسیم و لوکس چهار نفری البزر را خریداری نموده و مسافرتی لذت بخش را تجربه کنید.

نمایی از پل ورسک از داخل قطار

دورود


برای سفر به دورود و بازدید از جاذبه های گردشگری استان لرستان می توانید از قطار گردشگری لرستان استفاده نمایید. این قطار که از مبدا اراک به سمت درود حرکت می کند مسافران خود را به یک سفر یک روزه مهمان می کند. همسفران این قطار می توانند در طی این 24 ساعت از آبشار آبگرمه، آبشار عیدانه، آبشار بیشه، صخره باستانی پرندگان، غار کلماکره گلدختر، تونل های موجود در مسیر و سایر جاذبه های طبیعی دیدن کنند و در نهایت در برگشت در ایستگاه اراک از قطار پیاده شوند. لازم به ذکر است این تور به صورت چند روزه نیز برگزار می شود و به طور معمول در آن، شهر محل اقامت با هماهنگی مسافران انتخاب می گردد.

آبشار بیشه در لرستان

گرمسار


شاید سفر با قطار بهترین راه برای کویرگردی نباشد اما اگر مسیرتان به طور اتفاقی به گرمسار ختم می شود و از قضا از مبدا تهران نیز راهی این مقصد هستید، بد نیست سفر با قطار را هم در این مسیر امتحان نمایید. با این کار می توانید در طی روز سراب های بسیاری را مشاهده نمایید و در شب، آسمان پر ستاره را از پشت پنجره قطار به تماشا بنشینید. علاوه بر اینها می توانید در این سفر کوتاه مدت از مناظر کویری نیز لذت ببرید البته برای آشنایی بیشتر با بهترین کویرهای کشور، بهتر است مطلبی با عنوان " بهترین مناطق ایران برای کویر گردی کدامند؟ " را نیز در قاصدک 24 بخوانید.

در پایان امیدواریم با رعایت کردن موارد فوق به هنگام تهیه بلیط سفر و مسافرت با قطار، سفر راحتی را تجربه کنید و در آرامش کامل و بدون دردسر به مقصد برسید. برای خرید انواع بلیط قطار مسافری و گردشگری در ایران نیز تنها کافی است تا به وب سایت قاصدک 24 مراجعه نمایید. شما در قاصدک 24 می توانید علاوه بر بلیط قطار، انواع دیگر بلیط سفر نظیر بلیط هواپیما و اتوبوس را نیز رزرو کرده و حتی بیمه مسافرتی مورد نیاز خود را نیز از طریق این مجموعه خریداری نمایید. فراموش نکنید که قاصدک 24 حتی برای اقامت شما نیز چاره اندیشی کرده است بنابراین از خدمات این مجموعه برای رزرو آنلاین هتل در سراسر ایران استفاده نمایید و بهترین اقامتگاه ها را با بیشترین تخفیف ممکن در این سایت رزرو کنید. همچنین به یاد داشته باشید که با دانلود و نصب نسخه اندروید اپلیکیشن خرید بلیط سفر قاصدک 24 از کافه بازار می توانید به سادگی به تمامی این خدمات از طریق تلفن همراه هوشمند خود دست یابید.