شرایط و مقررات حمل خودرو با قطار چیست؟

تکنولوژی در زندگی بشر، امروزه همه چیز را ساده تر از گذشته کرده است. بنابراین انسان ها در همه چیز حتی سفر کردن هم چیزهای متفاوتی را تجربه می کنند که پیش از این شاهد آنها نبوده اند. مثلاً تا به حال به این فکر کرده اید که چه می شد اگر می توانستید با خودروی شخصی خود در مقصد دلخواهتان تردد کنید اما مجبور به رانندگی در فاصله مبدا تا مقصد نباشید؟ بد نیست بدانید که چنین چیزی در صنعت گردشگری امروز، ممکن است و جهت انجام آن تنها کافی است برای خودروی خود نیز یک بلیط قطار بخرید!

بله تعجب نکنید، حمل خودرو امروزه در بسیاری از مسیرهای ریلی کشور ممکن است و البته این بدین معنی نیست که شما قرار است از میان جاده های آهنین رانندگی کنید. بلکه تنها کافی است با توجه به مسیر خود در زمان مناسب برای خودروی خود نیز بلیط تهیه کرده و با تحویل آن به متصدی مربوطه، خودرویتان را در مقصد تحویل بگیرید.

حمل خودرو با قطار

چه خودروهایی قابلیت حمل با قطار را دارند؟


پیش از اینکه بخواهیم در خصوص خودروهایی که قابلیت حمل با قطار را دارند صحبت کنیم بد نیست بدانید که هر چند امکان حمل خودرو با قطار در مسیرهایی ریلی متعددی وجود دارد اما با این حال بهتر است پیش از تصمیم برای این نوع سفر، قابلیت انجام این کار برای مسیر مورد نظر خود را وب سایت کارگزاران ریلی یا سامانه های فروش اینترنتی بلیط قطار بررسی نمایید. سپس اگر این قابلیت برای مسیر ریلی موجود میان مبدا و مقصد مورد نظر شما وجود داشت به نکات زیر توجه نمایید:

  • شما قادر به حمل خودرویی با قطار هستید که ارتفاع آن بیش از 158 سانتی متر نبوده و همچنین عرض آن از 180 سانتی متر تجاوز نکند. چرا که در غیر اینصورت خودروی شما قابلیت بارگیری در واگن قطار را نخواهد داشت.
  • اگر خودروی شما یک اتومبیل خاموش، معیوب و تصادفی است بد نیست بدانید که متصدیان مربوطه در راه آهن آن را برای سفر پذیرش نخواهند کرد چرا که قطار، تنها خودروهای روشن را حمل می کند.
  • اگر خودروی مورد نظر، متعلق به یک سازمان دولتی یا سیاسی است برای حمل آن با قطار، باید حتماً مجوزهای لازم به صورت کتبی از سازمان های مربوطه دریافت و به هنگام تحویل خودرو، به متصدیان ارائه کنید.
  • حمل خودروهای خارجی با قطار تنها با ارائه برگ سبز گمرکی امکان پذیر خواهد بود و در غیر این صورت خودرو با قطار جابجا نخواهد شد.



بیشتر بخوانید: تاریخ پیش فروش بلیط قطار نوروز 1403



خودروهایی که قابلیت حمل با قطار را دارند

شرایط حمل خودرو با قطار


اگر خودروی شما قابلیت حمل با قطار را دارد و به عبارت دیگر هیچ یک از بندهای بالا را نقض نمی کند فراموش نکنید که برای حمل آن با قطار، شما موظف به رعایت شرایطی نیز می باشید که در ادامه به توضیح آنها می پردازیم:

  • شما تنها می توانید از ساعت 8 صبح روز حرکت قطار تا ساعت حرکت درج شده بر روی بلیط حمل خودرو، اتومبیلتان را به انبار مربوطه در ایستگاه مبدا تحویل دهید. به عبارت دیگر پس از اتمام این مهلت زمانی، دیگر امکان بارگیری خودروی شما در قطار مربوطه وجود نخواهد داشت.
  • باک خودروی شما نباید کاملاً پر یا خالی باشد و شما تنها مجاز هستید که به اندازه یک چهارم باک خودروی خود را از بنزین پر کنید.
  • فراموش نکنید که پس از تحویل خودروی خود باید به جهت رعایت موارد ایمنی، سرباتری اتومبیل خود را در مبدا جدا کرده و آن را مجدد در مقصد به باتری متصل نمایید.
  • هیچ گونه وسایل اضافی به غیر از جک و زاپاس خودرو را نمیتوانید با اتومبیل سوار شده بر قطار، حمل کنید.
  • به یاد داشته باشید که برای حمل خودروی خود با قطار، علاوه بر کرایه یا همان هزینه بلیط، موظف به پرداخت درصدی از ارزش خودرو به عنوان حق بیمه هستید. لذا خواهشمندیم در این خصوص همکاری لازم را با متصدیان مربوطه در زمان پذیرش خودرو داشته باشید.
  • حتماً به هنگام تحویل دادن و تحویل گرفتن خودرو اوراق شناسایی مالک ، سند و کارت مالکیت خودرو را به متصدیان مربوطه ارائه نمایید.



بیشتر بخوانید: حمل خودرو با هواپیما؛ هر آنچه باید درباره حمل ماشین با هواپیما بدانید!



استرداد و کنسلی بلیط حمل خودرو با قطار


جالب است بدانید همانطور که انواع بلیط هواپیما پس از خرید، قابلیت کنسلی و استرداد را دارند. بلیط های حمل خودرو با قطار نیز در صورت لغو سفر، مسترد می شوند و درصد جریمه کنسلی آنها به روش زیر محاسبه می گردد:

  • اگر شما تا ساعت 12 روز قبل از حرکت قطار سفر خود را لغو و درخواست کنسلی بلیط خودروی خود را ثبت نمایید، 90 درصد بهای بلیط به شما باز گردانده می شود.
  • استرداد 70 درصد بهای بلیط حمل خودرو با قطار نیز برای مسافرانی است که بلیط خود را از ساعت 12 ظهر روز قبل از حرکت تا 3 ساعت مانده به حرکت کنسل نمایند.
  • مسافرانی که درخواست کنسلی خود را از 3 ساعت مانده به حرکت تا زمان حرکت قطار ثبت نمایند نیز مجاز به دریافت 50 درصد از بهای خود هستند. لازم به ذکر است استرداد بلیط حمل خودرو با قطار، پس از ساعت درج شده بر روی بلیط و بارگیری خودرو امکان پذیر نمی باشد.

سفر با قطار و استرداد بلیط
در پایان یادآور می شویم که مسافران محترم می توانند انواع بلیط سفر اعم از بلیط اتوبوس، قطار و هواپیما را از وب سایت قاصدک 24 خریداری نمایند. قاصدک 24 همچنین انواع بیمه مسافرتی را نیز به صورت آنلاین به مشتریان خود ارائه می کند و همین طور به آنها امکان می دهد تا هتل مورد نظر خود در سراسر ایران را نیز در کمترین زمان ممکن رزرو نمایند. کاربران محترم این مجموعه همچنین برای سهولت در خرید انواع بلیط سفر می توانند از نسخه اندروید اپلیکیشن قاصدک 24 استفاده نمایند.