حداقل اعتبار گذرنامه برای خروج از کشور

همانطور که میدانید پاسپورت یکی از ضروری‌ترین مدارک مورد نیاز برای سفر به خارج از کشور است. اما نکته قابل توجه در خصوص این مدرک این است که هر چند وجود پاسپورت برای سفرهای خارجی لازم است اما قطعاً کافی نیست و به هنگام سفر مسافران باید به موارد دیگری نیز توجه کنند. اعتبار پاسپورت برای خروج از کشور یکی از مواردی است که باید مسافران درباره آن اطلاعات کافی داشته باشند و اعتبار پاسپورت به نوع مسافرت آن‌ها نیز بستگی دارد. از جمله سوالاتی که برای مسافران قبل از شروع سفر پیش می‌آید این است که گذرنامه چقدر باید اعتبار داشته باشد؟ برای پیدا کردن جواب این سوال تا پایان متن همراه وبلاگ قاصدک 24 باشید.


مدت اعتبار پاسپورت

حداقل اعتبار گذرنامه برای خروج از کشور چقدر است؟


اشخاصی که قصد سفر به خارج از کشور را دارند باید قبل از سفر به این نکته توجه کنند که مدت اعتبار گذرنامه برای خروج از کشور  چقدر است؟ اطلاع داشتن از میزان اعتبار گذرنامه قبل از سفر بسیار مهم و ضروری است. اگر گذرنامه شما اعتبار کافی نداشته باشد برای دریافت ویزای کشور خارجی دچار مشکل می‌شوید و قادر به دریافت ویزا نمی‌شوید.

مدت اعتبار گذرنامه برای خروج از کشور

نکته قابل توجه آن است که میزان اعتبار مورد نیاز در کشورها با هم متفاوت است. بنابراین مسافران قبل از اقدام به سفر باید اطلاعات کافی از میزان اعتبار گذرنامه کشور مقصد خود به دست بیاورند. حداقل اعتبار پاسپورت در کشورهای مختلف به صورت زیر است.


نام کشور

حداقل میزان اعتبار گذرنامه

ترکیه

حداقل 6 ماه

عراق

حداقل 6 ماه

یونان

حداقل 6 ماه

سوئیس

حداقل 6 ماه

مالدیو

حداقل 6 ماه

فرانسه

حداقل 6 ماه

ژاپن

حداقل 6 ماه

گرجستان

حداقل 6 ماه

کانادا

حداقل 6 ماه

 

با توجه به جدول بالا اکثر کشورها به اعتبار گذرنامه حداقل 6 ماه نیاز دارند اما برای ورود به برخی از کشورها پاسپورت شما باید حداقل 12 ماه اعتبار داشته باشد. بنابراین قبل از ورود به هر کشوری اولین کاری که باید بکنید تحقیق در مورد میزان اعتبار گذرنامه خود است. بالاترین زمان مورد نیاز 12 ماه است و بستگی به کشوری که قصد سفر  به آن را دارید، متفاوت است. حداقل اعتبار گذرنامه برای ورود به کشور 6 ماه است و برای دریافت اطلاعات کافی درباره مدت اعتبار گذرنامه کشورها ما را تا پایان متن همراهی کنید.


آیا پاسپورت مدرکی مادام العمر است؟


برخی تصور می کنند که پاسپورت نیز همانند شناسنامه مدرکی مادام العمر است اما این تصور غلط است. پاسپورت دارای اعتبار است و پس از اتمام مدت زمان اعتبار آن باید مجدداً تمدید شود. بسیاری از کارشناسان در صنعت سفر و گردشگری به مسافران توصیه می‌کنند که حتماً قبل از خرید بلیط هواپیما، قطار یا اتوبوس خارجی مورد نظرشان، به مدت زمان اعتبار پاسپورت خود توجه نمایند تا در این خصوص دچار مشکل نشوند.

 


اعتبار پاسپورت برای ورود به ایران 6 ماه است.



پاسپورت چند سال اعتبار دارد؟ اعتبار پاسپورت ایران 5 سال است و این مدت زمان برای این است که به خوبی بتوانند تغییرات چهره مسافر را در طی این زمان ثبت کنند و به شناسایی بهتر او توسط ماموران کمک نمایند. البته تنها دلیل اعتبار 5 ساله پاسپورت‌ها این نیست و این مدت زمان شامل تغییرات زندگی خانوادگی، متاهل یا مجرد بودن اشخاص نیز می‌شود.

تعداد صفحات داخلی پاسپورت‌ها به مرور و پس از هر سفر کمتر می‌شود و در نتیجه دیگر جایی برای ثبت مهر ورود و خروج به خاک کشور مقصد در گذرنامه شما وجود ندارد بنابراین بهتر است پاسپورت شما هر چند سال یکبار تعویض شود تا صفحات جدیدی جایگزین صفحات مهر خورده قبلی شود.


برای محاسبه تاریخ انقضای پاسپورت به شما پیشنهاد می‌کنیم پس از گذشت 4 تا 4 و نیم سال از مدت دریافت گذرنامه خود اقدام به دریافت پاسپورت جدید کنید تا در سفر به مشکلی برخورد نکنید. قانون اکثر کشورها بر این است که پاسپورت شما باید حداقل دو صفحه داشته باشد در نتیجه هنگام سفر حتما به صفحات گذرنامه خود نیز دقت کنید.



بیشتر بخوانید: کشورهای بدون ویزا با پاسپورت ایران




مدت اعتبار گذرنامه برای سفر به عراق چقدر است؟


حداقل اعتبار گذرنامه برای سفر به عراق 6 ماه است ولی این مربوط به سفر هوایی می‌شود. به دلیل نزدیکی عراق به ایران بسیاری از اشخاص به صورت زمینی به این کشور سفر می‌کنند. حال سوالی که پیش می‌آید این است که
مدت اعتبار گذرنامه برای سفر به عراق زمینی چقدر است؟ اعتبار پاسپورت برای سفر به عراق زمینی 2 ماه است و این مدت زمان 2 ماهه اشکالی در پروسه عبور زمینی ایجاد نمی‌کند.

اعتبار پاسپورت برای سفر به عراق زمینی

مدت اعتبار پاسپورت برای سفر زمینی به ترکیه چقدر است؟


حداقل اعتبار پاسپورت برای سفر به ترکیه 6 ماه است و برای سفر به این کشور باید پاسپورت شما حداقل 6 ماه اعتبار داشته باشد زیرا در غیر این صورت ممکن است از سوی کشور ترکیه مشمول پرداخت جریمه شده و یا حتی از ورود شما به خاک این کشور جلوگیری شود. بر این اساس اگر شما قصد خرید یک
بلیط هواپیما استانبول را داشته باشید باید حداقل 6 ماه زمان به تاریخ انقضای پاسپورت شما باقی مانده باشد. کشور ترکیه نیز همسایه ایران است و می‌توانید به صورت زمینی به این کشور سفر کنید.

مدت اعتبار گذرنامه برای سفر به ترکیه

مدت اعتبار گذرنامه برای سفر به ترکیه چقدر است؟ اعتبار پاسپورت برای سفر به ترکیه به صورت زمینی و یا برای تهیه بلیط قطار حداقل  باید 6 ماه باشد. شهر وان ترکیه که یکی از مقاصد محبوب گردشگری این کشور است و اکثر مردم ایران به صورت زمینی به آن سفر می‌کنند نیز نیازمند ارائه پاسپورت است. اعتبار پاسپورت برای سفر به وان حداقل 6 ماه است.



بیشتر بخوانید: چگونه خود را برای یک سفر خارجی آماده کنیم؟




گذرنامه موقت چقدر اعتبار دارد؟


گذرنامه موقت چیست و گذرنامه موقت چقدر اعتبار دارد؟ این گذرنامه معمولا در ایام محرم صادر می‌گردد و به دلیل تقاضای زیاد مردم برای سفر به عراق برای زائرین صادر می‌شود و تا آماده شدن گذرنامه آن‌ها اعتبار دارد. این گذرنامه به صورت برگه است که امکان خروج به کشور عراق را در ایام محرم می‌دهد.

گذرنامه موقت چقدر اعتبار دارد


اعتبار بدون صفحات خالی!


وجود صفحات خالی پاسپورت در هر سفر نیز از جمله دیگر موارد الزامی است. بنابراین حتی اگر پاسپورت شما از اعتبار زمانی لازم برخوردار باشد اما صفحه سفیدی در آن موجود نباشد شما نمی توانید به کشور مورد نظر خود سفر کنید. در نتیجه علاوه بر اعتبار زمانی، برای هر سفر خارجی به وجود دو صفحه خالی و بدون مهر نیز در پاسپورت خود نیازمندید. چرا که این صفحات دقیقاً همان صفحاتی هستند که باید مهر ورود و خروج کشور مقصد در آنها درج شده و سفر مسافر به این کشور و بازگشت او از آن، در صفحات گذرنامه او نیز به تائید برسد.



بیشتر بخوانید: مراحل گرفتن پاسپورت، شرایط دریافت و تمدید گذرنامه در سال 1402




مراحل افزایش مدت اعتبار گذرنامه


اگر گذرنامه شما اعتبار زمانی و یا اعتبار کاغذی ندارد باید برای تمدید آن اقدام کنید. مراحل افزایش مدت اعتبار گذرنامه به صورت زیر است:

  • مراجعه به مرکز پلیس +۱۰
  • ارائه مدارک (اصل و کپی شناسنامه، اصل و کپی کارت ملی و پاسپورت نامعتبر و ...)
  • پرداخت هزینه تمدید پاسپورت نامعتبر
  • مراجعه به سایت برای پیگیری گذرنامه

اعتبار پاسپورت برای خروج از کشور


جمع بندی


در این مطلب به مدت اعتبار پاسپورت اشاره کردیم بنابراین در هنگام سفر حتما مدت زمان اعتبار و تعداد صفحات پاسپورت خود را بررسی کنید تا در هنگام ورود به کشورهای خارجی دچار مشکل نشوید. برای تهیه انواع
بلیط هواپیما می‌توانید به سایت قاصدک 24 سری بزنید و با تعیین مبدا، مقصد و تاریخ سفر خود، بلیط مورد نظرتان را در کمترین زمان ممکن رزرو کنید.


سوالات متداول درباره اعتبار گذرنامه برای خروج از کشور


گذرنامه زیارتی چقدر اعتبار دارد؟
مدت اعتبار گذرنامه زیارتی ۵ سال است و زائران می‌توانند از مرز هوایی و زمینی با این گذرنامه به عراق برای زیارت سفر کنند.

اعتبار پاسپورت چند سال است؟ 5 سال

برای خروج از کشور پاسپورت چقدر باید اعتبار داشته باشد؟ حداقل 6 ماه باید اعتبار داشته باشد و به کشور مقصد بستگی دارد.

برای سفر به ترکیه پاسپورت چقدر باید اعتبار داشته باشد؟ 6 ماه

حداقل اعتبار گذرنامه برای سفر به کانادا؟ 6 ماه