همه چیز درباره نحوه گرفتن پاسپورت بدون پایان خدمت

حتماً شما نیز در دور و اطراف خود کسانی را دیده اید که به جهت اینکه دوره سربازی خود را به اتمام نرسانده و کارت پایان خدمت خود را دریافت نکرده اند، مجاز به دریافت گذرنامه و خروج از کشور نیستند. این افراد برای اینکه بتوانند به سادگی یک بلیط را خریداری کرده و به سفر بروند یا باید با اتمام دوره سربازی کارت پایان خدمت خود را دریافت نمایند و یا از راه های قانونی دیگری که در ادامه به آنها اشاره می کنیم، برای دریافت گذرنامه خود اقدام کنند.

چگونه بدون پایان خدمت پاسپورت بگیریم؟

 

نحوه گرفتن پاسپورت بدون کارت پایان خدمت


تجربه یک سفر خارجی بدون کارت پایان خدمت، دیگر یک رویا نیست و در شرایطی نیز می توان بدون دریافت این کارت، برای یک سفر خارجی و گرفتن پاسپورت و
تور مسافرتی برنامه ریزی کرد. اما آیا می دانید برای فراهم کردن این شرایط می بایست چه چیزهایی را آماده کنید؟ برای دریافت پاسخ تنها کافی است با ما تا پایان مطلب همراه باشید.


نحوه گرفتن پاسپورت بدون پایان خدمت

 

شرایط سنی گرفتن پاسپورت بدون کارت پایان خدمت


با اینکه قانون سفر به خارج از کشور به شرط دارا بودن پایان خدمت، یک قانون تماماً مردانه است، اما باید بگوییم که این قانون تمامی سنین را در برنمی گیرد.
شما یا فرزند پسرتان قبل از رسیدن به 18 سالگی می توانید بدون کوچکترین مشکلی پاسپورت و خدمات ویزا را دریافت کرده و بدون محدودیت قانونی به کشور دلخواه سفر کنید.

در صورتی که شما به 18 سال تمام رسیده و مشمول خدمت باشید، می بایست حتماً جهت خروج از کشور و گرفتن پاسپورت کارت پایان خدمت خود را دریافت کنید و یا از طریق راه هایی که در ادامه به آنها اشاره می کنیم، گذرنامه خود را دریافت نمایید.

 


اگر به 18 سال تمام رسیده اید حتما برای سفر خارجی باید کارت پایان خدمت داشته باشید.


 

شرایط دریافت گذرنامه بدون کارت پایان خدمت


اگر شما مشمول دارای غیبت باشید و یا به عنوان دانش آموز، دانشجو یا طلبه، فارغ التحصیل شده اید می توانید با تامین وثیقه مورد نیاز برای سازمان وظیفه عمومی، گذرنامه خود را بدون کوچکترین مشکلی دریافت نمایید. این وثیقه در حال حاضر برای انواع سفرها تعریف شده است که هر یک از آنها مبلغ مشخصی دارد.

شرایط دریافت پاسپورت بدون کارت پایان خدمت

انواع سفر طبق سازمان نظام وظیفه


  • سفر کاری - مأموریتی
  • سفرهای زیارتی
  • سفر مطالعاتی
  • سفر ورزشی
  • سفرهای علمی
  • سفرهای سیاحتی


به طور مثال شما برای یک سفر خارجی علمی می بایست
۵ میلیون تومان وثیقه بگذارید در حالی که این مبلغ برای سفرهای غیر علمی معادل ۱۵ میلیون تومان است.

وثیقه سفرهای مطالعاتی نیز 5 میلیون تومان است در حالی که اگر شما بخواهید به یک سفر زیارتی در یکی از کشورهای عراق یا عربستان بروید تنها باید 500 هزار تومان وجه نقد به علاوه تعهدنامه محضری ضامن را وثیقه قرار دهید. وثیقه مورد نیاز برای سفر به سوریه و دوره های مشترک نیز 15 میلیون تومان است.


بیشتر بخوانید: مراحل گرفتن پاسپورت 1402 


 

مدارک مورد نیاز جهت گرفتن پاسپورت


  1. گواهی اشتغال یا فراغت از تحصیل
  2. اصل و کپی شناسنامه
  3. برگ اعزام به خدمت بدون غیبت
  4. برگ درخواست معافیت (کفالت، پزشکی و غیره)
  5. برگه تایید اتمام تحصیلات
  6. دفترچه حساب بانکی
  7. مبلغ وثیقه

 


بیشتر بخوانید: چرا باید عوارض خروج از کشور بپردازیم؟


 
دریافت گذرنامه بدون کارت پایان خدمت


سفر سربازان به خارج از کشور


البته این تمام شرایطی نیست که بر اساس آن قادر به دریافت گذرنامه موقت خود می باشید. چرا که اگر شما در دسته دانشجویانی که در سنوات ارفاقی مازاد بر سنوات مجاز تحصیل هستند، قرار نداشته باشید و یا دارای گواهی اشتغال به تحصیل یا درخواست مجوز خروج از کشور باشید نیز می توانید با تامین وثیقه، مقدمات خروج خود از کشور را فراهم سازید.

اگر دارای برگه اعزام بدون غیبت هستید و یا مهلت معرفی مشمولان فارغ التحصیل برای شما به پایان نرسیده است نیز می توانید از قانون تامین وثیقه استفاده نمایید.

به یاد داشته باشید که شما با تامین وثیقه، موفق به دریافت مجوز خروج از کشور و گذرنامه موقت شده اید و اگر در موعد مقرر به کشور بازنگردید، وثیقه ای که به عنوان ضمانت در سازمان وظیفه عمومی به امانت گذاشته اید به نفع دولت ضبط می شود.

 


اگر در موعد مقرر به کشور بازنگردید وثیقه شما به نفع دولت ضبط خواهد شد.


 

مشمولان برای خروج از کشور چه مراحلی را باید طی کنند؟


فرد مشمول باید در گام نخست گواهی اشتغال به تحصیل خود را به عنوان دانش آموز یا دانشجو به همراه وثیقه مورد نیاز، به سازمان وظیفه عمومی مستقر در دانشگاه یا محل زندگی خود ارائه کند. فراموش نکنید که سازمان وظیفه عمومی نمی تواند برای سربازها، مجوز خروج از کشور صادر کند و این افراد می بایست مجوز لازم را از یگان خدمتی خود دریافت نمایند.

 


سربازها برای دریافت مجوز خروج از کشور باید به یگان خدمتی خود مراجعه کنند.




پس از ارائه مدارک، سازمان وظیفه عمومی یا یگان خدمتی مربوطه مجوز خروج از کشور را به پلیس گذرنامه ناجا ارسال می کند. این مراحل به صورت اداری طی می شود و در صورت نبود مشکل پلیس گذرنامه ناجا، گذرنامه فرد مشمول را صادر یا آن را تمدید می نماید. بر این اساس فرد می تواند با گذرنامه موقت تا مدت زمان مشخصی، مقدمات خروج خود از کشور و بازگشتش را فراهم نماید.

 

شرایط سفر به عراق بدون پایان خدمت


اگر مشمولین در اربعین عازم کربلا هستند باید توجه داشته باشند که مشمولینی می توانند به این سفر زیارتی بروند که غیبت نداشته باشند و مجوز خروج از کشور را تهیه کرده باشند، همچنین این مشمولین بدون پرداخت وثیقه می توانند از مرزهای زمینی کشور به عراق سفر کنند. برای تهیه بلیط قطار کربلا که جدیدا راه اندازی شده است، از سایت قاصدک 24 اقدام کنید.

دریافت پاسپورت بدون کارت پایان خدمت

 

مشمولین برای گرفتن مجوز باید به کجا مراجعه کنند؟


مشمولین برای گرفتن مجوز باید به دفاتر پلیس +
۱۰ مراجعه کرده و کد سخا که مشخص‌کننده وضعیت آن‌ها است را بگیرند، سپس به سامانه اینترنتی نظام وظیفه مراجعه کرده و با وارد کردن کد ملی و کد سخا وارد صفحه اختصاصی خود شوند.

در ادامه باید درخواست، تاریخ سفر و نام مرکز علمی خود را وارد کرده و مبلغی را برای بررسی درخواست پرداخت کنند. بعد از حدود ۲۴ الی ۴۸ ساعت تاییده‌ای صادر می‌شود و فرد بایستی وثیقه مشخص شده را واریز کند.

 

صدور گذرنامه برای مشمولان خدمت


پس از دریافت گذرنامه حال برای ورود به مقصد می بایست بر اساس قوانین آن کشور برای دریافت ویزا اقدام کنید. البته اگر قصد دارید تا به کشورهایی همچون ترکیه یا ارمنستان سفر کنید دیگر نیازی به دریافت ویزا ندارید در نتیجه می توانید به راحتی بلیط هواپیما خارجی خود را رزرو کرده و سفری دل نشین را تجربه نمایید.

به یاد داشته باشید که بعد از بازگشت از سفر می بایست خود شخصاً به سازمان نظام وظیفه عمومی مراجعه و وثیقه ای که به امانت گذاشته اید را دریافت نمایید. برای دریافت وثیقه نیز می بایست حتماً همراه با مدارک شناسایی معتبر و گذرنامه تان در سازمان حضور پیدا کنید.

اگر در موعد مقرر به کشور باز نگردید و یا خود را با تاخیر به سازمان نظام وظیفه عمومی معرفی نمایید از شش ماه تا یکسال ممنوع الخروج خواهید شد.

 


بیشتر بخوانید: همه چیز درمورد ممنوع الخروجی و رفع آن


 

سوالات متداول درباره گرفتن گذرنامه بدون بدون کارت پایان خدمت

اگر در موعد مقرر به کشور باز نگردید و یا خود را با تاخیر به سازمان نظام وظیفه عمومی معرفی نمایید از شش ماه تا یکسال ممنوع الخروج خواهید شد.
سفر کاری – مأموریتی، سفرهای زیارتی، سفر مطالعاتی، سفر ورزشی، سفرهای علمی، سفرهای سیاحتی
گواهی اشتغال یا فراغت از تحصیل، اصل و کپی شناسنامه، برگ اعزام به خدمت بدون غیبت، برگ درخواست معافیت (کفالت، پزشکی و غیره)، برگه تایید اتمام تحصیلات، دفترچه حساب بانکی، مبلغ وثیقه

جمع بندی

پس اگر سرباز یا محصل و دانشجو هستید می توانید با طی کردن مراحل قانونی به راحتی پاسپورت خود را بگیرید و به خارج از کشور سفر کنید. اگر برای سفر خود احتیاج به بلیط داشتید در کمترین زمان ممکن با مراجعه به وب سایت قاصدک 24 آن را رزرو نمایید. در قاصدک 24 شما به راحتی می توانید انواع بیمه مسافرتی خارج از کشور را نیز خریداری نمایید و با این کار هزینه های اضطراری سفرتان را پوشش داده یا جبران نمایید.