محدودیت های سفر با افراد معلول و راهکارهای آن

سفر رفتن اغلب به عنوان راهکاری برای رهایی از روزمرگی زندگی و بازیابی توان و روحیه مجدد به افراد پیشنهاد می شود. اما آیا تا به حال فکر کرده اید که سفر برای معلولان چگونه است؟ جدا از مشکلاتی که معلولان در طول زندگی روزمره خود با آنها دسته و پنجه نرم می کنند؛ سفرهای آنان نیز همیشه پر از چالش و دغدغه است. تصور کنید که یک بلیط هواپیما را برای مسافرت با همسفر معلول خود خریداری کرده اید و شرکت هواپیمایی مربوطه قادر به ارائه خدمات مناسب به همراه شما نیست. البته این مشکلات حتی ممکن است در خصوص اقامتگاه و هتل شما نیز رخ دهد یا در اماکن گردشگری نیز با آن مواجه شوید. بنابراین در این شرایط نه تنها چالش ها و مشکلات زندگی روزمره برای معلولان حل نشده است بلکه پروسه سفر رفتن نیز به حجم آنها اضافه کرده و حتی این مشکلات را به نوع بدتری تغییر داده است.

سفر معلولان
در این شرایط ممکن است عده ای با ترحم و دلسوزی به شما یادآور شوند که خب وقتی همراه شما یک معلول است اصلاً چرا او را به سفر اورده اید؟ حال اگر سفر شما یک سفر زیارتی بود شاید می شد استثنایی برای آن قائل شد اما آیا واقعاً نیاز بود که این فرد را با این شرایط جسمانی به سفر تفریحی ببرید؟! بدیهی است که در چنین شرایطی شما ممکن است به عنوان یک همراه، پاسخ های متفاوتی به این سوالات بدهید. اما فراموش نکنید که همانطور که شما نیاز به سفر دارید معلولان نیز این نیاز را در خود حس می کنند و شاید حتی بیشتر از شما مستحق آن باشند. بنابراین بهتر است به جای اینکه اجازه دهید سفر شما تحت تاثیر قضاوت دیگران قرار بگیرد با محدودیت های سفر با معلولان آشنا شوید و بهترین راهکارها را برای آن بیابید.


بیشتر بخوانید: افسردگی بعد از سفر و بهترین راهکارهای مقابله با آن




ضرورت سفر را درک کنید


همانطور که گفتیم معلولان نیز برای رهایی از مشکلات و روزمرگی ها، هر از چند گاهی نیاز دارند تا به سفر بروند. البته این تنها یک نیاز روحی نیست و گاهی ممکن است آنها مجبور باشند که برای امور کاری خود به شهر یا کشور دیگری سفر کنند و یا حتی بخواهند به اماکن زیارتی در شهرهای مجاور بروند. پس عادل باشید و ضرورت این امر را درک کنید و به جای اینکه تلاش کنید تا فرد معلول را از مسافرت رفتن منصرف کنید با او همراه شوید و سفری لذتبخش را برای خود و او به یادگار بگذارید.

در انتخاب وسیله نقلیه عجله نکنید


شاید سفر هوایی گزینه مناسبی برای سفر معلولان جسمی و حرکتی باشد اما اگر معلولیت همسفر شما از نوع دیگری است یا از هواپیما می ترسد به هیچ عنوان سعی نکنید که او را با زور به تجربه یک سفر هوایی متقاعد کنید. فراموش نکنید که برای سفر با معلولان شما به راحتی می توانید یک بلیط قطار یا اتوبوس را نیز برای مقصد مورد نظر خود رزرو کنید. بنابراین در این امر راحتی همسفر خود را ارجح بدانید و نوع وسیله نقلیه را با مشورت او انتخاب نمایید.

سفر معلولان با هواپیما

اقامتگاه خود را درست انتخاب کنید


در رزرو هتل هوشمندانه عمل کنید و تمامی جوانب را بسنجید. اگر با فردی همسفر هستید که از ویلچر استفاده می کند قبل از رزرو اتاق از مسئول پذیرش درباره امکانات ویژه هتل برای اقامت معلولان پرس و جو کنید. سعی کنید هتلی را برای اقامت خود در نظر بگیرید که به آسانسور ویژه حمل ویلچر مجهز بوده و در قسمت های مختلف آن رمپ با شیب مناسب تعبیه شده باشد. البته این مورد را باید در سفر با سالمندان نیز در نظر بگیرید که می توانید سایر راهکارها برای انجام بهتر این نوع از سفرها را در مطلبی با عنوان " توصیه هایی برای سفر با سالمندان " در قاصدک 24 بخوانید.


بیشتر بخوانید: چگونه با بدترین اتفاقات سفر مواجه شویم؟




همسفر و همراهی صبور باشید


اگر با یک معلول در سفر همراه شده اید که این فرد از اعضای خانواده یا همکار شما است، دلسوزی و ترحم را فراموش کنید و مدام به او یادآوری نکنید که محدودیت های سفر او موجب شده است تا با او همراه شوید. همسفر و همراهی صبور باشید و سعی کنید در از اماکن گردشگری یا طبیعی با حوصله بیشتری بازدید کنید. فهرستی از جاذبه های گردشگری مناسب برای بازدید معلولان تهیه کنید و اگر قادر نیستید خود به تنهایی این کار را به انجام رسانید از یک همراه حرفه ای کمک بگیرید.

همراهی با معلولان در سفر


از تورهای مسافرتی کمک بگیرید


خرید بلیط اتوبوس، قطار و هواپیما را فراموش کنید و از مجریان تورهای مسافرتی در این زمینه کمک بگیرید. در خصوص نوع معلولیت همسفر خود با راهنمای تور صحبت کنید و از او در این باره مشورت بگیرید. شما می توانید حتی در این امر از تورهایی کمک بگیرید که برای معلولان برنامه های خاص گردشی دارند و امکانات ویژه ای همچون صندلی های چرخ دار و سمعک را برای این عزیزان در نظر گرفته اند. جالب است بدانید برخی از این تورها حتی از راهنمای گردشگری مخصوص نابینایان نیز برخوردار هستند که می توانند بهترین گزینه برای سفر معلولان باشند.


بیشتر بخوانید: هواپیما، قطار یا اتوبوس؛ کدام را برای سفر انتخاب کنیم؟




تورهای مسافرتی مخصوص معلولان


بودجه مناسبی برای سفر در نظر بگیرید


اگر با معلولان سفر می کنید فراموش نکنید که سفری عادی را پیش رو نخواهید داشت و باید در مواردی از دیگران کمک بگیرید. به طور مثال ممکن است در شرایطی مجبور به حمل ویلچر با خودرویی دیگر شوید یا بخواهید برای دریافت خدمات ویژه معلولان در رستوران پول بیشتری بپردازید. بنابراین بودجه ای را برای مواقع اینچنینی در نظر بگیرید و تقریباً صرفه جویی در سفر را فراموش کنید. برای بررسی سایر موارد با قاصدک 24 در ادامه مطلب " محدودیت های سفر با افراد معلول و راهکارهای آن " همراه باشید.


بیشتر بخوانید: بیمه sos چیست و چه تفاوتی با بیمه مسافرتی دارد؟


پلن B را فراموش نکنید


به تمام محدودیت ها فکر کنید و همیشه یک برنامه پشتیبان را نیز برای سفر با معلولان در نظر بگیرید. در این برنامه به هزینه های اضافه، تغییر اقامتگاه، حمل و نقل متفاوت و... فکر کنید و برای شرایط پیش بینی نشده آماده باشید. فراموش نکنید که همه چیز همیشه طبق خواسته شما پیش نمیرود و شما به عنوان یک همراه باید برای هر شرایطی، راهکار خاص خود را داشته باشید.

در نهایت اگر می خواهید خود برنامه سفرتان را تنظیم کنید و مسافرتی به یاد ماندنی را برای همسفرتان رقم بزنید به وب سایت قاصدک 24 مراجعه نمایید و بلیط سفر دلخواه خود را خریداری کنید. فراموش نکنید در این سامانه شما قادر خواهید بود تا به راحتی انواع بلیط هواپیما، قطار یا اتوبوس را در کوتاهترین زمان ممکن رزرو کنید، سفر خود را بیمه کرده و اقامتگاهی مناسب را در سراسر ایران رزرو نمایید. در نهایت نیز اگر مجبور به لغو سفر خود شدید می توانید به راحتی بلیط خود را کنسل کرده و هزینه آن را به صورت آنی مسترد نمایید.