راهنمای خرید بلیط قطار گردشگری در ایران

تجربه سفر با تور قطار گردشگری بی شک سفر متفاوت و مهیجی را در کویر، گیلان، سوادکوه، لرستان و ... برای شما خواهد داشت. قطارهای گردشگری شرکت رجا از سال ۱۳۹۴در ایران مشغول فعالیت هستند. قطارهای گردشگری، از تورهای متنوعی بهره‌مند هستند از جمله آنها می‌توان تورهای ترکیبی را نام برد. ناگفته نماند قطارهای گردشگری گاهی از مسیرهایی عبور می‌کنند که گردشگران با خودرو شخصی خود قادر به عبور از این مناطق نیستند. برای آشنایی با قطار گردشگری و تهیه بلیط قطار گردشگری با وبلاگ قاصدک 24 همراه باشید.

قطار گردشگری

 

 

معرفی قطارهای گردشگری

 

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که سفر با قطار را به جهت لذت بردن از مسیر حرکت به خرید بلیط هواپیما ترجیح داده باشید. این نوع از سفرها به ویژه در خطوطی که دارای جاذبه تاریخی، گردشگری یا طبیعی هستند لذت‌بخش تر نیز می‌باشند. به همین جهت چند سالی است که قطارهایی تحت عنوان قطار گردشگری در ایران راه اندازی و فعال شده‌اند. سفر با این قطارها علی رغم قطارهای مسافربری به مبدا و مقصد خلاصه نمی‌شود. چرا که مسیر حرکت آنها به گونه‌ای طرح ریزی شده است که با توقف در اماکن مختلف همراه بوده تا لذت سفر را دو چندان کند. این قطارها هم اکنون در مسیرهای مختلفی تردد می‌کنند که در ادامه مطلب " چگونه بلیط قطار گردشگری بخریم؟ " هر یک از آنها را به صورت جامع بررسی می‌کنم. با قاصدک 24 همراه باشید. قطارهای گردشگری ایران عبارتند از:

 

تور قطار گردشگری کویر 

 

تور یک روزه قطار گردشگری کویر از سال ۱۳۹۸ توسط شرکت حمل و نقل ریلی رجا در حال برگزاری است. ساعت حرکت این قطار گردشگری پنجشنبه هر هفته ساعت ۶:۲۰ صبح از شهر تهران به مقصد کاشان است و در همان روز ساعت 10 شب به تهران باز می‌گردد. با توجه به ثبت نام و خرید تور گردشگران در این قطار به دو گروه گردشگری و طبیعت‌گردی تقسیم می‌شوند.

گروه اولی بعد از رسیدن به ایستگاه راه آن توسط اتوبوس به طرف شهر نوش‌آباد حرکت کرده و از شهر زیرزمینی اویی بازدید می‌کنند و در ادامه مسیر به بازدید از مسجد جامع، مناره سلجوقی و همچنین کویر ابوزید آباد می‌پردازند.

گروه دوم این تور گردشگری بعد از رسیدن به شهر کاشان از خانه‌های تاریخی این شهر مانند بروجردی‌ها و طباطبایی‌ها بازدید می‌کنند و پس از آن به باغ فین و کویر ابوزید آباد می‌روند. گردشگران این تور از بیمه مسافرتی گروهی و انفرادی، تور لیدر و پذیرایی بهره‌مند هستند.

 


بیشتر بخوانید: تاریخ پیش فروش بلیط قطار نوروز 1403


 

تور قطار گردشگری گیلان

 

از پرطرفدارترین قطارهای گردشگری کشور می‌توان به قطار گردشگری گیلان اشاره کرد.  تور گردشگری گیلان یک روزه پنج شنبه هر هفته برگزار می‌شود. مسیر حرکت قطار گیلان از شهر تهران به سمت رشت و سراوان است. قطار گردشگری گیلان با دیگر قطارهای گردشگری شمال کشور تفاوت‌هایی دارد. گردشگران این تور قسمتی از مسیر خود را برای رفتن از رشت به دریاچه سقالکسار با اتوبوس طی می‌کنند و از این رو یک تور ترکیبی محسوب می‌شود. گردشگران پس از گشت و گذار در اطراف دریاچه به سمت موزه میراث روستای گیلان حرکت می‌کنند. در مسیر رسیدن قطار به گیلان گردشگران جاذبه‌های طبیعی زیادی را مشاهده می‌کنند از جمله آن‌ها می‌توانم به موارد زیر اشاره کنم:

 

  • دریاچه منجیل
  • بازار محلی زیتون رودبار
  • موزه روستایی گیلان 
  • جنگل سراوان 
  • کاروانسرای شاه‌عباسی

 


تور گردشگری گیلان توسط قطار ریل باس برگزار می‌شود و این قطار دارای امکاناتی همچون بیمه دوطرفه، بیمه مسافرتی، تور لیدر و پذیرایی است.


 

زمان حرکت و پذیرایی قطار گردشگری گیلان

 

زمان حرکت

تهران ایستگاه راه آهن , 7 صبح

پذیرایی

وعده‌های صبحانه، ناهار، عصرانه و شام

 
سفر با قطار گردشگری گیلان

تور قطار گردشگری منطقه سوادکوه


یکی دیگر از قطارهای گردشگری محبوب کشور که  در سال
۱۴۰۲ توسط شرکت ریل گشت تاسیس شده قطار گردشگری سوادکوه و سد لفور است. این تور نیز با قطارهای ریل باس انجام شده و از امکاناتی همچون بیمه مسافرتی و راهنمای تور حرفه‌ای بهره‌مند است. تور گردشگری سوادکوه از  مکان‌های زیر بازدید می‌کند:

 

  1. پل ورسک
  2. ایستگاه راه‌آهن ورسک
  3. سه خط طلا
  4. مسیر پیمایش آبشار ورسک
  5. کلیسای سرخ آباد
  6. پل کلانتری 
  7. سد لفور

به شما پیشنهاد می‌کنم در سفر خود لوازم و داروهای شخصی، کلاه، لباس مناسب، عینک آفتابی و … به همراه خود داشته باشید.

 

زمان حرکت و پذیرایی قطار گردشگری سواد کوه

 

زمان حرکت

۷ ساعت صبح

پذیرایی

وعده‌های صبحانه، ناهار، عصرانه و شام

 

قطار گردشگری لرستان 

 

در لیست بهترین قطارهای گردشگری کشور، قطار گردشگری استان لرستان قرار گرفته است. تور گردشگری لرستان توسط شرکت ریل گشت برگزار می‌شود و مسیر حرکت آن از بین رشته‌کوه‌های زاگرس، مرتع و دشت‌ها، چمن‌زارها، آبشارها و رودخانه‌های خروشان و فصلی است. گفته می‌شود بهترین زمان سفر با قطارهای گردشگری لرستان، فصل‌ بهار و پاییز با توجه به آب و هوای مطبوع آن است.

برگزاری انواع تورهای ترکیبی لرستان توسط شرکت ریل گشت از بهترین مزایای آن محسوب می‌شود. با قطارهای گردشگری لرستان می‌توان از زیباترین جاذبه‌های طبیعی این استان دیدن کرد که عبارتند از:

 

  • نیاگارای لرستان
  • روستای ۵۰۱
  • قلعه فلک‌الافلاک
  • دریاچه کیو
  • حمام گپ
  • آبشار آبگرمه
  • آبشار تاف 
  • بیشه 

 

زمان حرکت و پذیرایی قطار گردشگری لرستان

 

زمان حرکت

ساعت 12 شب مقابل هتل هما تهران

پذیرایی

وعده‌های صبحانه، ناهار، عصرانه و شام

 

قطار گردشگری شیرگاه

 

از دیگر قطار گردشگری شمال کشور می‌توان قطار گردشگری شیرگاه را نام برد. در طول سفر یک روزه با این قطار گردشگری به گردشگران توضیحاتی در مورد شهر ری و ورامین داده می‌شود. به نظر می‌رسد تور قطار گردشگری زمان مناسب و بی‌نظیری برای آشنا شدن با تاریخچه و قدمت حمل ونقل ریلی در جهان و همچنین ایران است.

 

زمان حرکت و پذیرایی قطار گردشگری شیرگاه

 

زمان حرکت

حرکت قطار از ایستگاه راه_آهن تهران ساعت ٦:٤٥ صبح

پذیرایی

صبحانه، نهار اکبر جوجه، شام

دو وعده غذایی

 

 

امکانات قطارهای گردشگری

 

قطارهای گردشگری دارای امکانات منحصر به فردی هستند از جمله موارد زیر هستند:

 

  • هزینه مناسب
  • محیطی ایده آل برای تمامی سنین
  • برخورداری از برنامه‌های مفرح
  • اجرای موسیقی زنده
  • مسابقات 
  • استندآپ‌کمدی و …

 


قطارهای گردشگری کشور ما در قیاس با کشورهای خارجی توسعه کمتری داشته‌اند.


 

 

مزایای سفر با قطار گردشگری

 

سفر با قطارهای گردشگری مزایایی دارد که شامل موارد زیر است:

  • تهیه آسان بلیط قطار گردشگری

خطوط راه‌آهن در هر کشوری برای رفت‌وآمد قطار‌ها به وجود آمده است. در هر مسیری از خطوط قطارهای بسیاری در حال حرکت هستند و این فراوانی باعث آسان‌تر شدن تهیه بلیط قطارها می‌شود.

  • حرکت منظم قطار‌ها

برنامه‌ای مخصوص و منظم برای حرکت و مسیریابی قطار‌های گردشگری تنظیم و تهیه شده است. برنامه قطارها اغلب خالی از عیب و نقص بوده و می‌توان آن را از مهمترین امتیازات این سیستم حمل و نقل دانست.

  • قابلیت حمل بار به مقدار دلخواه

در قطارهای گردشگری برخلاف هواپیما حمل بار با قطار میزان دلخواهی است. مشخص نبودن سقف معینی در بارهای قطار از بهترین امتیازات این سیستم به شمار می‌رود. 

  • دوستدار محیط‌ زیست

با توجه به آلودگی کمی که توسط قطارها تولید می‌شود، سفر سبز بهترین عنوانی است که قطارهای گردشگری به خود اختصاص داده‌اند. همچنین قطارها در طول مسیر خطرات اندکی را متوجه می‌شوند.

  • سفری راحت و بدون تاخیر

سفر با قطار هایی که شامل کوپه هستند یکی از راحت‌ترین سفرها را برای شما به وجود می‌آورد. کوپه با امکانات مناسب مانند اتاقی کوچک در اختیار شما قرار داده می‌شود. سفر با قطارها اکثرا بدون تاخیر انجام شده و مراحل قبل از سفر برخلاف هواپیما راحت بوده و سخت و پیچیده نمی‌باشد.

 


توصیه می‌شود گردشگران حدود ۲۰ دقیقه قبل از ساعت نوشته شده بر روی بلیط خود در ایستگاه قطار حضور پیدا کنند.


 

  • ایمنی بالا و نبودن خطر تصادف در قطارهای گردشگری

قطارهای گردشگری از جمله وسایل نقلیه ایمن‌ به شمار می‌روند. سفر با قطار لحظاتی به دور از استرس، نگرانی برای گردشگران ایجاد می‌کند. با توجه به قرارگیری ریل قطار‌در خارج از شهر گردشگران دیگر نگران ترافیک بین جاده‌‌ای، بزرگراه‌ها و همینطور پرداخت عوارضی نیستند.

  • آرامش  و عدم خستگی در سفر با قطار

سفر با قطار‌های گردشگری سکوت و آرامشی خاص را برای شما مهیّا می‌کند. قطار با داشتن راهرو‌های طولانی امکان قدم زدن برای شما را فراهم کرده است.

  • مقرون به صرفه

  قطار در بین انواع وسایل حمل‌ونقل یکی از کم هزینه‌ترین و مقرون به صرفه‌ترین‌ها محسوب می‌شود.

  • دسترسی آسان

ایستگاه‌های قطار برخلاف فرودگاه‌ که اکثرا در خارج از شهر واقع شده‌اند، در نزدیک به شهر قرار گرفته‌اند.

  • مشخص کردن تاریخ و مقصد سفر

حتما قبل از سفر باید تاریخ و مقصد خود را مشخص کنید.

  • مشخص کردن نوع قطار

باید قبل از سفر نوع قطار و شرکت ریلی مناسبی را با توجه به شرایط و بودجه خود انتخاب کنید.

مزایای سفر با قطار گردشگری

 

 

خرید بلیط قطارهای گردشگری

 

خرید بلیط قطار گردشگری به چند روش صورت می‌گیرد، نحوه رزرو قطار گردشگری برای گردشگران به سه روش زیر انجام می‌شود:

  1. حضوری
  2. اینترنتی 
  3. تلفنی

 

به یاد داشته باشید در سفرهای خانوادگی و دوستانه بهتر است بلیط کوپه‌ دربست را خریداری نمایید. شما می‌توانید برای خرید بلیط قطارهای گردشگری به سایت‌های معتبر با پشتیبانی مراجعه نمایید. قطارهای گردشگری که در سال ۱۴۰۲مشغول فعالیت هستند به شرکت ریل گشت تعلق دارند. البته باید توجه داشت که برنامه‌های گردشگری قطار کویر، شمال و همینطور گیلان به شرکت ریلی رجا تعلق دارد.

کلیه برنامه‌های گردشگری سه قطار فوق توسط شرکت ریلی رجا به انجام میرسد. از این رو برای خرید بلیط قطار گردشگری در یکی از چهار مسیر موجود تنها کافی است با مراجعه به سامانه جامع خرید انلاین بلیط سفر قاصدک 24، برای فیلد مبدا تهران را وارد نمایید و مقصد خود را از میان چهار شهر شیرگاه، سوادکوه، رشت و کاشان انتخاب نمایید. فراموش نکنید که تاریخ سفر شما با توجه به مسیر مورد نظر می‌بایست یکی از روزهای پنجشنبه یا جمعه باشد. در نهایت می‌توانید پس از جستجو، بلیط قطار گردشگری مورد نظر خود را انتخاب نمایید و پس از ورود به درگاه بانکی هزینه آن را پرداخت کنید. در پایان نسخه پی دی اف بلیط قطار خریداری شده همچون سایر بلیط‌های سفر این مجموعه به آدرس ایمیل شما ارسال می‌شود که می‌بایست از آن برای سوار شدن به قطار استفاده نمایید.

 


بیشتر بخوانید: خرید بلیط گروهی قطار، برای سفرهای دسته جمعی ارزان با قطار!


 

جمع بندی

در پایان یادآور می شوم قاصدک 24، مجموعه ای بزرگ است که علاوه بر امکان خرید آنلاین انواع بلیط سفر، قابلیت خرید بیمه مسافرتی و رزرو هتل در سراسر ایران را نیز برای کاربران خود مهیا ساخته است. کاربران محترم با خرید کلیه خدمات در این مجموعه، از پشتیبانی تیمی مجرب برخوردار خواهند بود و در صورت لغو سفر خود می توانند به سادگی بلیط سفرشان را مسترد نمایند. این مجموعه همچنین تسهیلات ویژه ای را برای سفر آسانتر مشتریان خود در نظر گرفته است که تخفیفات قابل توجه و خرید انواع بلیط به صورت اقساط را شامل می‌شود. برای آشنایی بیشتر با این تسهیلات تنها کافی است در هر ساعتی از شبانه روز که تمایل دارید، سری به وبسایت قاصدک 24 بزنید و از خدمات مسافرتی و جامع این مجموعه برخوردار شوید.

 

 

سوالات متداول درباره قطار گردشگری

 

قطار گردشگری چیست؟ قطارها گردشگری شما را به تماشای مناظری می‌برند و در قالب سفری ۱ یا ۲روزه بازدید از طبیعت زیبا در نقاط مختلف کشور برای شما فراهم می‌کند.

برنامه قطار گردشگری سوادکوه به چه صورت است؟ هر هفته جمعه ساعت 7 صبح

قطارهای گردشگری ایران کدامند؟ گردشگری کویر، گردشگری گیلان، گردشگری لرستان، گردشگری شیرگاه

راهنمای خرید بلیط گردشگری به چه صورت است؟ می‌توانید به صورت حضوری، تلفنی و اینترنتی تهیه کنید. بهترین روش تهیه از سایت قاصدک 24 و بهره‌مندی از امکانات سایت است.

مزایای سفر با قطار گردشگری چیست؟  تهیه آسان، هزینه کم، حرکت منظم قطار‌ها، قابلیت حمل بار به مقدار دلخواه، دوستدار محیط‌ زیست و ...