اگر از پرواز جا ماندیم چه کنیم؟

بدیهی است که تمام مراحل خرید بلیط هواپیما را برای رسیدن به موقع به پرواز و مقصد طی می کنیم. مثلاً یک بلیط هواپیما مشهد را به صورت حضوری یا اینترنتی خریداری می کنیم تا در ساعت مشخص سوار هواپیما شویم و در کوتاهترین زمان ممکن به مشهد برسیم. اما اگر نتوانیم به موقع در فرودگاه حاضر شویم یا به هر دلیل ممکن دیگری پروازمان را از دست دهیم باید چکار کنیم؟

از دست دادن پرواز

اوضاع را مدیریت کنید


قبل از هر کاری بهتر است بررسی کنید که آیا هنوز هم امکان رسیدن به پرواز را دارید یا آن را به طور مشخص و کامل از دست داده اید؟ اگر تنها چند دقیقه به پروازتان باقی مانده و شما هنوز در مسیر رفتن به فرودگاه هستید، در اولین گام سعی کنید با فرودگاه یا متصدی ایرلاین مربوطه تماس بگیرید و آنها را از تاخیر به وجود آمده مطلع سازید. در چنین مواقعی برخی از ایرلاین ها ممکن است با بررسی موقعیت، تا 10 الی 15 دقیقه بعد نیز شرایط را برای ورود شما به گیت مهیا کرده و به شما اجازه دهند سوار هواپیما شوید. در بدترین حالت نیز ممکن است شانس رزرو پروازهای بعدی را برای شما آسان تر کنند. پس اگر ممکن است با چند دقیقه تاخیر، پروازتان را از دست بدهید نگران نشوید و سعی کنید اوضاع را مدیریت کنید.

برای رسیدن به گیت عجله کنید

مودبانه رفتار کنید


فراموش نکنید که هیچ کس جز خودتان مسئول دیر رسیدن شما به فرودگاه نیست پس مودبانه رفتار کنید و سعی کنید با آرامش کارهای خود را پیش ببرید. داد و هوار کردن بر سر مسئولین فرودگاه یا توهین به متصدی ایرلاین نه تنها باری را از روی دوش شما بر نمی دارد بلکه ممکن است نتیجه عکس داده و جلوی همکاری ایرلاین با شما را نیز بگیرد. باقی راهکارهای ارائه شده در این زمینه را می توانید در مطلب " اگر از پرواز جا ماندیم چه کنیم؟ " از قاصدک 24 بخوانید.

از قانون 2 ساعت کمک بگیرید


« قانون 2 ساعت » یا قانون پنچری، قانون نانوشته ای بین ایرلاین ها است که بر اساس آن ایرلاین مربوطه تلاش می کند در صورتی که مسافر تا دو ساعت پس از، از دست دادن پرواز خود دلایل موجهی برای دیر رسیدن به فرودگاه ارائه کند، بیشترین همکاری را با وی داشته و در پرواز بعدی یک صندلی را بدون اخذ هزینه های اضافی به وی اختصاص دهد. به همین دلیل بهتر است حتی با علم به اینکه می دانید دیگر به پرواز نمی رسید، به فرودگاه رفته و متصدی ایرلاین مربوطه را از اوضاع مطلع سازید.

به پروازهای خارجی بیشتر از داخلی ها اهمیت دهید


هر چند این توصیه چندان صحیح نیست اما حقیقت این است که در صورت از دست دادن پروازهای داخلی شانس بیشتری برای رزرو بلیط هواپیما در پرواز بعدی وجود دارد و ایرلاین ها سعی دارند در این شرایط، بیشترین همکاری را با مسافر داشته باشند. در حالی که در پروازهای خارجی قوانین متفاوت است از این رو مسافر نمی تواند به راحتی پس از، از دست دادن پرواز خود حق به جانب، از ایرلاین مربوطه شکایت کند و انتظار داشته باشد که در پرواز بعدی ایرلاین، صندلی رایگانی نصیبش شود. در برخی از موارد ایرلاین ها حتی هیچ گونه هزینه ای را در این خصوص به مسافر مسترد نمی کنند و مسافر باید کلیه مراحل خرید بلیط سفر را از نو سپری کرده و یک بلیط هواپیمای جدید را با تقبل 100 درصد هزینه خریداری نماید. پس بهتر است به پروازهای خارجی بیشتر از داخلی ها اهمیت داده و حداقل 3 ساعت پیش از پرواز در فرودگاه حضور داشته باشد.

آیا راهی برای جبران خسارت پروازی که از دست داده ایم وجود دارد؟


این موضوع تا حد زیادی به نوع بلیط هواپیما چارتر یا سیستمی و ایرلاینی که از آن بلیط را خریداری کرده اید، بستگی دارد. معمولا پروازهای چارتری دارای قوانین سخت‌گیرانه‌تری هستند و استرداد هم نمی‌شوند. با این حال برخی از ایرلاین ها در اکثر پروازها  در این شرایط به مسافران اجازه می دهند تا با پرداخت هزینه اندکی، بلیط پرواز بعدی را رزرو نمایند. در برخی از موارد هم مبلغ بلیط تا حد قابل ملاحظه ای مثلاً تا 50 درصد در بلیط های سیستمی مسترد می شود تا مسافر بتواند با خیال آسوده تری مراحل خرید بلیط جدید را سپری کند. با این حال بهتر است در اولین فرصت بلیط های هواپیما همان ایرلاین قبلی را بررسی کنید و بهترین بلیط ممکن را خریداری کنید. برای این کار می توانید از قاصدک24 بهره بگیرید و خاطر جمع باشید که زمانی را از دست نمی دهید.

مدارک سفر را دور نیاندازید


سعی کنید پس از رزرو هر نوع بلیط سفر حال چه بلیط اتوبوس و چه بلیط هواپیما، از تمامی مدارک سفر تا رسیدن به مقصد نگهداری نمایید. توجه کنید این مدارک می تواند از فاکتور خرید تا برگه پرینت شده بلیط شما را در بربگیرد تا در شرایط خاص به عنوان مدارک قانونی از آنها استفاده نمایید. بنابراین اگر از پروازی جا مانده اید یا چمدان شما با ایرلاین دیگری به مقصدی نامشخص فرستاده شده است، می توانید در صورت نیاز برای اثبات ادعای خود از این مدارک استفاده نمایید.

نگهداری از مدارک سفر

تکلیف چمدان ها در پروازهای از دست رفته چیست؟


اگر به هر دلیل ممکن به گیت نرسیدید اما چمدان شما بارگیری شده و با هواپیما به مقصد ارسال شده بود، تنها باید مسئول ایرلاین مربوطه را در این خصوص مطلع سازید تا با ردیابی بار شما امکان بازگشت آن را در سریع ترین زمان ممکن مهیا سازد. گاهی پیگیری این موضوع مدت زمان رسیدن شما به چمدان هایتان را کوتاهتر می کند و موجب می شود بتوانید راحت تر برای پرواز بعدی خود تصمیم گیری کنید.

اگر در نیمه راه از پرواز جا ماندیم چه کنیم؟


اگر پرواز شما یک پرواز بدون توقف نیست و در نیمه راه، در شهر و فرودگاه دیگری بر زمین می نشیند توصیه می کنیم برای از دست ندادن پرواز دوم بیشترین تلاش خود را به کار گیرید. با این حال اگر به هر دلیل ممکن از پرواز خود جا ماندید، بهتر است با اطلاع ایرلاین مربوطه سعی کنید راهی برای رسیدن به مقصد نهایی یا مبدا پیدا کرده و مجدداً برای پرواز آماده شوید.

جا ماندن از پرواز
در نهایت با خرید بلیط سفر از سامانه های جامع فروش بلیط قطار، هواپیما و اتوبوس و انتخاب ایرلاین های معتبر نظیر ایران ایر، ماهان، آتا و... در این زمینه، میتوانید از مشکلات متعددی که ممکن است پس از جا ماندن از پرواز برایتان رخ دهد، پیشگیری کنید و در شرایط اضطراری متحمل خسارات بالا نگردید.