چگونه برای سفر در اربعین آماده شویم؟

اگر تصمیم دارید برای تعطیلات دو روزه اربعین به سفر بروید بهتر است نکاتی را در نظر بگیرید و پیش از هر چیز نوع سفر خود را مشخص کنید. مثلاً اگر قرار است با هواپیما به عراق سفر کنید در زمان مناسب نسبت به تهیه بلیط هواپیما اقدام نمایید. اگر قطار را برای این سفر زیارتی انتخاب کرده اید به حجم بار و بنه خود توجه کنید و در نهایت اگر با پای پیاده عازم بین الحرمین هستید وسایل مورد نیاز در سفر را فراموش نکنید. در ادامه به بررسی نکات ضروری برای انواع سفر در اربعین می پردازیم با قاصدک 24 همراه باشید.

چگونه برای سفر در اربعین آماده شویم؟


راهنمای سفر در اربعین با هواپیما



بهتر است بلیط هواپیمای خود را برای سفر به کربلای معلی قبل از اربعین رزرو کنید. این کار به شما کمک می کند تا گزینه های بیشتری برای انتخاب داشته باشید و بتوانید بلیط هواپیمای خود را در بازه نرخی مناسب تری خریداری نمایید. توجه کنید که در این سفر می بایست بلیط هواپیمای خارجی خود را به مقصد نجف خریداری نمایید چرا که مقصد پروازهایی که در اربعین از ایران عازم عراق می شوند، شهر مقدس نجف است. پس از آن می توانید از نجف عازم کربلا شده و به زیارت مرقد مطهر امام حسین (ع) بروید.

فراموش نکنید که برای سفر هوایی به نجف بایستی حداقل سه ساعت قبل از پرواز در فرودگاه حضور داشته باشید و فیش عوارض خروج از کشور، بلیط هواپیما و گذرنامه خود را به همراه داشته باشید. حداکثر بار مجاز در سفر هوایی کربلا ممکن است بسته به ایرلاینی که با آن سفر می کنید متفاوت باشد با این حال بهتر است چمدان خود را زیاد سنگین نکنید و حداکثر 20 کیلوگرم بار به همراه خود ببرید. در نهایت گفتنی است این پرواز 1 الی 2 ساعت به طول میانجامد در نتیجه می توانید بلیط هواپیمای خود را در هر ساعت از شبانه روز خریداری نمایید. همچنین می‌توانید به صورت زمینی نیز به کربلا سفر کنید. با خرید بلیط قطار کربلا  از قاصدک 24، می‌توانید با هزینه کمتری به این شهر زیارتی سفر کنید.


بیشتر بخوانید: اپلیکیشن های مورد نیاز در سفر به کربلا




راهنمای سفر به کربلا در اربعین


چگونه با قطار عازم کربلا شویم؟


قبل از اینکه با قطار عازم کربلا شوید بهتر است چند نکته را در نظر بگیرید. مثلاً بد نیست بدانید که قطاری که از مبدا تهران به مقصد کربلا حرکت می کند شما را در مرز شلمچه پیاده می کند. در نتیجه می بایست با اتوبوس به بصره بروید و مجدداً از بصره با قطار عازم شهر کربلا شوید. اما خبر خوب اینکه برای این سفر سه مرحله ای تنها یکبار هزینه پرداخت می کنید. به عبارت دیگر مبلغی که در ابتدا برای خرید بلیط قطار تهران کربلا پرداخت کرده اید برای هر سه مرحله از سفر شما است و دیگر مجبور به پرداخت هزینه جدا در طی سفر خود نیستید.

نکات سفر به کربلا در اربعین
با همه اینها اگر جز آن دسته از مسافران هستید که مایل به تجربه سفرهای ترکیبی هستند، می توانید با تهیه بلیط های قطار از هر مبدا دلخواه به ایلام، به مرز مهران بروید. این مرز نزدیکترین مرز زمینی به کربلا است و تنها 280 کیلومتر با این شهر فاصله دارد. بدین ترتیب پس از رسیدن به ایلام می توانید باقی مسیر خود را با دسته های زائرین همراه شوید و به صورت پیاده به کربلا بروید.

نکات مهم در پیاده‌روی اربعین


پیاده روی اربعین معمولاً بسته به مقدار مسافتی که زائرین برای سفر در نظر گرفته اند 3 الی 4 روز قبل از این ایام آغاز می شود. توجه داشته باشید که این سفر به هیچ عنوان برای افرادی که دچار مشکلات قلبی یا بیماری دیابت هستند، توصیه نمی شود و سالمندان نیز بهتر است به جهت ضعف جسمانی از انجام آن پرهیز کنند. در این سفر به طور معمول 80 کیلومتر مسیر طی می شود که 1452 ستون در میانه آن قرار گرفته است. فاصله هر ستون با ستون بعد 50 متر است و برای اتمام این ستون ها با روزی 7 الی 8 ساعت پیاده روی، تقریباً به 2 الی 3 روز زمان نیاز است.

رفتن به کربلا در اربعین
بهتر است در این روش به دلیل اینکه سفر با پای پیاده انجام می شود، بار و بنه زیادی حمل نشود. با این حال وجود برخی از وسایل همچون لباس گرم، حوله، مسواک، لیوان، کلاه آفتاب گیر و دستمال کاغذی ضروری به نظر می رسد. در ادامه به بررسی دیگر وسایل مجاز و غیر مجاز در این سفر می پردازیم:


وسایلی که مجاز به حمل آنها در سفر به کربلای معلی هستید، به شرح ذیل است. فراموش نکنید حمل برخی از این وسایل برای تجربه سفری سالم و لذت بخش در عراق ضروری است.

  • سعی کنید یک کوله پشتی کوچک را برای سفر خود انتخاب کنید که برای حمل آن به زحمت نیافتید. در این کوله می بایست نقشه راه ها، اماکن مذهبی و زیارتی عراق را به همراه داشته باشید و مدارک سفر را نیز در آن جای دهید. این مدارک شامل مدارک شناسایی شما و گذرنامه تان است که بهتر است برای جلوگیری از بروز هر گونه مشکلی در همه جا به آنها دسترسی داشته باشید. فراموش نکنید که از آوردن مدارکی از قبیل شناسنامه، کارت ملی، گواهینامه، دسته چک، کارت اعتباری و… در این سفر خودداری کنید.
  • از لباس مناسب فصل استفاده نمایید و کفشی مناسب و سبک به پا کنید. برای موارد ضروری می توانید یک قرقره نخ و سوزن نیز به همراه ببرید.
  • اگر داروی خاصی مصرف می کنید حجم مناسبی از آن را به همراه نسخه لاتین و نظر پزشک معالج خود به همراه داشته باشید. در غیر این صورت حتماً داروهای عمومی، پماد مخصوص برای جلوگیری از گرفتگی عضلات و باند کشی مناسب به همراه داشته باشید.

    چگونه برای سفر در اربعین آماده شویم؟

  • برای تامین نیاز بدن به آب در زمان پیاده روی، حتماً یک بطری کوچک آب معدنی به همراه ببرید یا در طول مسیر خود آب های پلمپ شده تهیه کنید. در ضمن فراموش نکنید که آب لوله کشی عراق تنها برای شستشو استفاده می شود و آشامیدنی نیست.
  • بهتر است برای کاهش حجم زباله و رعایت بهداشت، لیوان، قاشق و یک چاقوی کوچک به همراه داشته باشید و پس از هر بار استفاده آنها را بشویید. همچنین به همراه داشتن مسواک و صابون مایع نیز جهت رعایت بهداشت فردی و جلوگیری از بیماری موثر خواهد بود.
  • حمل یک کیسه خواب سبک میتواند بهترین انتخاب برای ساعات استراحت شما باشد.
  • برای ارتباط با دیگر اعضای گروه خود یا خانواده تان در ایران، تهیه موبایل و سیم کارت عراقی را فراموش نکنید.
  • بهتر است علاوه بر پول ایران، مقداری ارز مسافرتی نیز به همراه داشته باشید و در جهت استفاده از خدماتی که به صورت غیر رایگان ارائه می‎ شوند از آنها بهره بگیرید.
  • از حمل وسایل غیر ضروری، حجیم و قیمتی نظیر جواهرات، لپ تاپ، تبلت و... خودداری نمایید. به همراه داشتن کتاب غیر ادعیه یا اوراق تبلیغاتی نیز در این سفر مشکل ساز خواهد شد لذا از حمل آنها خودداری کنید.
  • توجه نمایید حمل مواد مخدر یا داروهای روان گردان در سفر به کربلا غیر مجاز است. همچنین استعمال دخانیات به صورت دسته جمعی نیز می تواند شما را در ایست های بازرسی دچار مشکل کند.
در نهایت توصیه می شود از حمل سایر وسایل غیر مجاز نظیر قیچی یا چاقوی بزرگ، گوشی یا دستگاه بی سیم، ارز مسافرتی به مقدار زیاد، مواد غذایی فاسد شدنی، اوراق بهادار و مواردی از این دست به شدت خودداری کرده و با ضروری ترین وسایل ممکن عازم سفر شوید. در پایان توصیه می‌کنم اگر علاقمندید به راحتی از سفر زیارتی خود به تهران برگردید؛ بلیط قطار کربلا به تهران را از قاصدک 24 خریداری کنید تا با هزینه کمتر و راحتی بیشتر به مقصد برسید.