لوکس ترین قطارهای دنیا

از زمانی که نسل اولیه قطارهای امروزی به خدمت بشر درآمدند، بیش از 500 سال می گذرد. قطارهای اولیه در واقع واگن هایی بودند که برای حمل بار مورد استفاده قرار می گرفتند. اما تا زمان اختراع قطار بخار در قرن نوزدهم، این اسب ها بودند که واگن ها را روی ریل های چوبی حمل می کردند. با آمدن قطار بخار به عرصه حمل و نقل، جابجایی مسافر در فواصل دور و نزدیک نیز به یکی از کاربری های اصلی قطارها بدل شد. هر چند که موتورهای برقی یا دیزلی، نقش مهم تری در شکل گیری قطارهای مسافربری مجلل امروزی داشتند.

امروزه قطار یکی از امن ترین راه های حمل و نقل به شمار می رود. از این رو شرکت های راه آهن تلاش کرده اند تا با قرار دادن امکانات متنوع، واگن های قطار را به کابین های مجلل هواپیما شبیه کنند. اما بدون شک تعداد قطارهایی که سفر با آنها در ذهن مسافران، خاطره انگیز خواهد شد، زیاد نیست. با ما همراه شوید تا نگاهی به لوکس ترین قطارهای دنیا بیندازیم:

• Venice Simplon-Orient-Express، لندن به ونیز: قطار اورینت اکسپرس برای آنها که با داستان های آگاتا کریستی زندگی کرده اند، ترکیبی از عشق و هیجان است. چرا که آنها را به یاد یکی از داستان های معروف آگاتا کریستی به نام قتل در اورینت اکسپرس می اندازد. اورینت اکسپرس از میان دیدنی ترین شهرهای افسانه ای اروپا عبور می کند؛ از لندن و پاریس در قلب اروپا گرفته تا اینسبروک، ورونا و ونیز در جنوب اروپا. زرق و برق هنری این قطارها در طول سالیان طولانی حفظ شده است و سوییت های باشکوه آن همچنان یادآور گذشته های پر زرق و برق است.

در واقع بیشتر مسافران در لندن و برای سفر یک شبه به ونیز، سوار قطار می شوند. نکته جالب این است که مسافرانی که از ایتالیا سفر می کنند، ممکن است متوجه جعبه های عجیبی شوند که به سرآشپز در ایستگاه پاریس تحویل داده می شوند. این جعبه ها از خرچنگ هایی که به تازگی صید شده اند، پر شده است. مسافرانی که به سمت غرب سفر می کنند، این شانس را خواهند داشت که قبل از اینکه قطار به بندر فرانسوی کالایس برسد، از این خرچنگ های تازه و خوشمزه در صبحانه خود میل کنند.

لوکس ترین قطارهای دنیا

• Golden Eagle ( عقاب طلایی) از مسکو به ولادی وستوک در روسیه: مسافرانی که بیش از همه، از قطار برای سفرهای خود استفاده می کنند، معتقدند لذت بخش ترین تجربه سفر با قطار متعلق به قطارهای ترنس سایبرین اکسپرس است. این قطارها که از مسیرهای هیجان انگیزی در هشت منطقه زمانی مختلف می گذرند، تجربه متفاوتی را برای مسافران خود رقم می زنند.

گلدن ایگل در واقع نوع مجلل قطار ترنس سایبرین است. این قطار از امکانات متنوعی برخوردار است: از جمله سرویس های بهداشتی داخل سوییت، تهویه هوا در تابستان و گرمای کامل در زمستان، خدمات خشکشویی، تلویزیون، یک پیانیست و یک دکتر که به زبان انگلیسی صحبت می کند. ازین رو مسافران این قطار، تجربه یک سفر دو هفته ای با یک کشتی تفریحی را بیشتر احساس می کنند تا سفر با قطار را.

جالب است بدانید که قطار برای گشت و گذار در طول مسیر هم توقف می کند. مسیری که از دریاچه بایکال می گذرد، در کنار لوکوموتیو بخار عصر شوروی توقف می کند و به سمت "اولان باتور" پایتخت مغولستان می رود. همچنین برای کمک به مسافران جهت خو گرفتن با آب و هوای سرد این مناطق، امکانات اقامتی پنج ستاره در مسکو و ولادیوستوک برای آنها فراهم شده است.


بیشتر بخوانید: تاریخ پیش فروش بلیط قطار نوروز 1403


• قطار آبی از پرِتوریا به کیپ تاون در آفریقای جنوبی: تجربه یک سفر 27 ساعته و 1600 کیلومتری با عبور از آفریقای جنوبی در قطار آبی رقم می خورد. این قطار در معادن الماس"کیمبرلی" در راه خود به جنوب و نیز نواحی Matjiesfontein در مسیر خود به شمال توقف می کند. اما صرف نظر از مناطق باشکوهی که در مسیر وجود دارد، تصویری که در پایان برای مسافران باقی می ماند، برخورد دوستانه و گرم خدمه قطار است. بسیاری از آنها سالهاست که در قطارها میزبان مسافران هستند و بیست و چهار ساعته برای پذیرش هر نوع سفارش اعم از نوشیدنی، غذا یا حتی اتو کردن لباس ها آماده اند. جالب است بدانید که حتی بعضی از سوییت های دوتایی مجلل، لباس های راحتی در همه اندازه ها دارند.

شاید هیچ چیزی به اندازه دراز کشیدن روی صندلی راحتی با یک لیوان نوشیدنی در دست لذت بخش نباشد در حالی که قطار از دشت های بی درخت عبور می کند. این تجربه ای است که اشخاص مشهوری مانند نلسون ماندلا، کویینسی جونز، پل سیمون، میا فارو، مارگارت تاچر و کایل مینوژ نیز از آن بی بهره نبوده اند. گفتنی است که قطار آبی که در سال 2016 هفتاد سالگی خود را جشن گرفت در حال حاضر سفرهای ویژه ای را از پرِتوریا به هادسپرویت( Hoedspruit) در ناحیه پارک کروگر عرضه می کند.

• Ghan از آدلاید به داروین: تور سه شبه با طی مسافت 2979 کیلومتری از داروین به آدلاید، به مسافران این امکان را می دهد که از استرالیا عبور کنند در حالی که در مسیر از بوته های قرمز و بی پایان لذت می برند. خدمات نوع پلاتینوم(Platinum) برای مسافران کابین های بیشتر و نیز فضای بیشتری در سوییت ها فراهم می کند. علاوه برآن، دسترسی به سالن ویژه غذاخوری، صبحانه در تخت و پنج وعده غذایی مختلف با منوهای متنوعی از غذاهای محلی استرالیا مثل ماهی آب های شور و فیله سرخ شده کانگورو، برای مسافران فراهم است. در کنار تمام امکاناتی که به آنها اشاره شد، گشت و گذارها و توقف های ویژه و برنامه ریزی شده در کاترین و آلیس اسپرینگز تجربه های لذت بخشی را برای مسافران رقم می زند. این تجربه ها از تماشای یک غروب زیبا در منطقه ای دوردست در مارلا در مسیر شمال تا شبی عالی زیر کهکشان راه شیری در مانگوری( Manguri به سمت جنوب را در بر می گیرد.

لوکس ترین قطارهای دنیا

• رووس ریل( Rovos Rail) جنوب و غرب آفریقا : این قطار در واقع نسخه آهسته تر قطار آبی است که شبکه ای گسترده از مقصدهای دورافتاده درآفریقای جنوبی، زیمباوه، نامیبیا و تانزانیا را پوشش می دهد. اگرچه کابین های مجلل و باشکوه این قطارها در نوع خود آخرین نیست اما یکی از پیشرفته ترین ها به شمار می روند. بد نیست بدانید که این قطارها هرگز بیش از شصت کیلومتر در ساعت حرکت نمی کنند. با چنین سرعت اندکی، مسافران هم می توانند برای بهره مندی از هوای آزاد پنجره ها را باز کنند یا از مناظر عکس بگیرند.

در واقع برای آنها که تماشای مناظر، یکی از سرگرمی های سفر با قطار محسوب می شود، عینک هایی در نظر گرفته شده است. عینک های مذکور این امکان را به مسافران می دهد که بدون آنکه گرد وغبار وارد چشم شان شود، سرشان را از پنجره بیرون بیاورند. گفتنی است که سفرهای محبوب بسیار زودتر از موعد پر می شوند. مسیرهای پرتوریا به دارالسلام نامیبیا، سافاری و سفرهای گلف پرفروش ترین ها در سال 2017 بوده اند.

لوکس ترین قطارهای دنیا

• The Rocky Mountaineerاز بنف (Banff) به ونکوور: خدمات برگ طلایی"راکی مانتینر" یکی از معدود خطوط راه آهن پنج ستاره در آمریکای شمالیست. در حقیقت، چندین مسیر حمل و نقل ریلی به سوی کوه های راکی وجود دارد اما راکی مانتینر تنها قطار کلاسیکی است که به گفته مسافران، فراتر از تصور است. باید افزود که این قطارآخرین رکن از ارکان برنامه گسترش راه آهن به سوی غرب در اواخر دهه 1880 میلادی است که کانادا را متحد کرد.

اگرچه بسیاری از توریست ها فصل تابستان را برای سفر ترجیح می دهند، اما احتمالا رمانتیک ترین زمان برای سفر، سپتامبر تا اواسط اکتبر است. وقتی که برگ ها به ترکیبی از قرمز، زرد و نارنجی تغییر رنگ می دهند و برف ملایمی روی کوه ها جمع می شود. همچنین برای کامل کردن یک سفر رومانتیک، زوج هایی که با هم سفر می کنند می توانند با چرخاندن صندلی های خود در تمام طول سفر روبروی هم قرار گیرند.

لوکس ترین قطارهای دنیا

• Belmond Royal Scotsman، ارتفاعات اسکاتلند: سفر با "بلموند رویال" شیوه منحصر به فردی برای دیدن طبیعت منحصر به فرد اسکاتلند است. مسافران می توانند از میان چندین گزینه موجود سفر یکی را انتخاب کنند. سفرهایی که از ادینبورگ بین دو تا هفت روز به طول می انجامد اما سفر نوع کلاسیک به ارتفاعات اسکاتلند تنها چهار شب طول می کشد. این سفر شامل بازدید از کارخانجات ساخت نوشیدنی و قلعه های تاریخی هم می شود. باید بدانید که بلموند رویال تنها قطار مجلل دارای واگن های تخت خواب در بریتانیا به شمار می رود که بیش از 50 نوع نوشیدنی در آن سرو می شود. بد نیست بدانید که بهترین زمان برای سفر، پاییز است؛ وقتی برگ های ارغوانی درخت بلوط وحشی چمنزارهای اسکاتلند را رنگین می کنند.

لوکس ترین قطارهای دنیا

• The Canadian، تورنتو به ونکوور: این قطار کانادایی در چهار روز و با طی مسافت 4466 کیلومتر مسافران را به ونکوور و تورنتو می برد. آنها همچنین در طول مسیر از چشم اندازهای زیبایی بهره مند می شوند که دو تا از مهیج ترین شهرهای کانادا را به هم وصل می کنند. باید اضافه کرد که این شرکت راه آهن از یک سال گذشته تا کنون در حال اضافه کردن واگن های تخت خواب دار و غذاهای خوشمزه به مسیرهای استاندارد خود است. سرویس "پرستیژ کلاسِ" جدید این قطار دارای هفت تخت خواب بسیار شگفت انگیز است که قرار است تعداد آنها بیشتر شود.

علاوه بر آنچه گفته شد، هر سوییت یک سرویس حمام، یک اتاق شستشو و یک بار کوچک با نوشیدنی های مختلف، در خود دارد. بنابراین شب هنگام، وقتی طبیعت کانادا از نظرها محو می شود، یک صفحه تلویزیون به کمک مسافران خواهد آمد و آنها را سرگرم نگاه خواهد داشت. اگرچه محتوایی که روی این صفحه ها نمایش داده می شود، زنده نیست و از قبل ضبط شده است. بد نیست بدانید که این قطار تنها قطار مسافربری برنامه ریزی شده در آمریکای شمالی است که به جای تخت های تاشوی بالا و پایین یا تخت های تک نفره، تخت دو نفره ارائه می دهد

• Maharajas' Express از دهلی به بمبئی: "مهاراجه اکسپرس" به تازگی وارد بازار قطارهای لوکس شده است. دکوراسیون داخلی قطار، در واقع تقلیدی از هنر روزهای طلایی سلطنت راج است، وقتی مهاراجه ها با جاه و شکوه تمام در کالسکه های خود سفر می کردند. چنین شکوهی برای قطارهای سفرهای کامل یا یک هفته ای بازسازی شده است و مسافران را شکوه و زرق و برق آن روزها غرق می کند. سفر با قطارهای مهاراجه یک سفر سه روزه لذت بخش است اما مسافران باید از هزینه های امکانات اضافی مانند دوربین و ویدئو و پورت های شارژ هم آگاه باشند.

لوکس ترین قطارهای دنیا

• The Transcantabrico Gran Lujoاز سن سباستین به سانتیاگو: قطار" گران لوژو" در حالی که به آرامی در امتداد سواحل اقیانوس اطلس در اسپانیا حرکت می کند، بیشتر به یک هتل پنج ستاره متحرک شبیه است تا یک قطار. فواصل، کوتاه و چشم اندازها وسیع هستند. برای مثال، توقف گاه های بین راهی شامل موزه گوگنهایم در بیلبائو، غار ماقبل تاریخی آلتامیرا، پارک ملی "پیکوس دی یوروپ" و کلیسای جامع سانتیاگو می شود. اما آنچه که احیانا در خاطر بیشتر مسافران خواهد ماند، پذیرایی استثنائی با نوشیدنی ها و غذاهای عالی و نیز غذاها در بهترین رستوران های بین راهی است.

• Seven Stars کیوشو؛ ژاپن: " هفت ستاره" مجلل ترین قطار ژاپن است. این قطار هفت واگن و14 سوییت با گنجایش 30 مسافر در هر واگن را دارد. فضای داخلی واگن ها بسیار جذاب و در نوع خود بهترین است. دیوارها از چوب درختان اقاقیا و افرا، کف واگن ها از چوب درخت گردو و پرده های پنجره ها نیز از کاغذهای مرغوب تهیه شده اند. همچنین درهای شیشه ای با پرنده و گل تزیین شده است که یادآور هنر منحصر به فرد ژاپنی است. گفتنی است که هفت ستاره دو نوع برنامه سفر به مسافران خود عرضه می کند. نوع اول سفری دو روزه است که در "فوکوکا" توقف می کند و دیگری سفری چهار روزه دور جزایر جنوبی ژاپن است. نکته جالب این که هر دو این سفرها، متقاضیان بیشماری دارند. در نتیجه شرکت با قرعه کشی از میان آنها انتخاب می کند. قیمت های این سفرها نیز شامل اقامت، حمل و نقل، غذا و نوشیدنی و سیر در مناظر می شود.