چگونه با اتوبوس راحت سفر کنیم؟


روزی روزگاری تاجری بلژیکی در رشت، با خود وسیله نقلیه ای آورد که تا آن زمان ایرانی ها نظیرش را ندیده بودند؛ چیزی شبیه ماشین، اما اندکی بزرگ تر که تعداد مسافر بیشتری هم در آن جای می گرفت: اتوبوس. اولین اتوبوس هیچ شباهتی به اتوبوس های بعد از خود نداشت، اما پایش که به ایران باز شد، بعد از فراز و نشیب هایی سرانجام در کشور ماندگار شد. حالا بعد از گذشت بیش از صد سال، ایرانی ها با اتوبوس خو گرفته و به عنوان یکی از وسایل سفر به آن اعتماد کرده اند. از همین رو است که قاصدک24 می خواهد برای شما از سفر با اتوبوس بگوید؛ اینکه چرا خوب است یا بد، در سفر با آن چه نکاتی را باید رعایت کنیم، این روزها چه اتوبوس هایی در جاده های ایران رفت و آمد می کنند و بسیاری نکات دیگر.

چگونه با اتوبوس راحت سفر کنیم؟

چرا سفر با اتوبوس خوب است؟


آنهایی که اتوبوس را برای سفر از شهری به شهر دیگر انتخاب می کنند، بدون شک دلایل خود را دارند. اگر حتی یک نفر، یک دلیل منحصر به خودش داشته باشد، می شود هزار دلیل آورد که چرا خیلی ها به اتوبوس ارادت خاصی دارند. اما قرار نیست تمام این هزار دلیل را برایتان بیاوریم؛ فقط چند تای آن هم کافیست. مثل اینکه:

  • کسانی که خیلی میانه خوبی با رانندگی در جاده آن هم برای ساعت های طولانی ندارند، ترجیح می دهند روی صندلی لم بدهند و این وظیفه خطیر را به راننده اتوبوس واگذار کنند!
  • به هر حال نمی توان انکار کرد که بلیط اتوبوس ارزان تر از بلیط قطار و هواپیما است و خیلی از ما دنبال این هستیم که چگونه ارزان و کم هزینه سفر کنیم. حتی در مقایسه با ماشین شخصی هم، هزینه ای که مصرف سوخت بر ما تحمیل می کند، به مراتب بیشتر از سفر با اتوبوس است.
  • هر چقدر دلتان خواست با خود چمدان بردارید. اینجا مثل هواپیما محدودیت بار و پرداخت هزینه ندارید. البته توصیه ما به شما همچنان این است که سبک سفر کنید!
  • می توانید وقت خود را در اتوبوس به دیدن مناظر یا انجام کارهای شخصی مثل خواندن کتاب، تماشای فیلم، گوش دادن به موسیقی یا حتی گپ زدن با همسفرتان بگذرانید.
  • در اتوبوس از دردسر خبری نیست. نه نکات امنیتی، گذر از گیت های فرودگاه، بازرسی مأموران و درآوردن کمربند و ساعت و نه استرس و کلافگی و ترس از پرواز.
  • در رزرو بلیط اتوبوس انعطاف بیشتری وجود دارد. می توانید وقتی بلیط تان را آنلاین تهیه می کنید، نوع صندلی خود را مشخص کنید. مثلا اگر دوست ندارید کنار غریبه ها بنشینید، اتوبوس های وی آی پی ردیف های تک صندلی دارند که به کار شما می آید. ضمن اینکه زمان بندی برای خرید بلیط اتوبوس نیاز به دقت زیادی ندارد و هر ساعت و هر مقصدی که بخواهید، در دسترس شما هستند.
  • رفت و آمد به ترمینال ها کار چندان سختی نیست. قرار نیست تا انتهای شهر بروید تا سوار اتوبوس شوید. بیشتر ترمینال ها در مرکز شهر قرار دارند و با مترو و اتوبوس درون شهری هم می توان به آنها دسترسی پیدا کرد.
  • خیلی ها از هواپیما خاطره خوبی ندارند؛ مثلا کیف خود را در بار گم کرده اند. اما در اتوبوس کیفتان همراه شماست و نگرانی از بابت گم شدن آن نخواهید داشت!


چرا سفر با اتوبوس خوب نیست؟


در مقابل طرفداران سفر با اتوبوس، کسانی هستند که دل خوشی از آن ندارند. این افراد هم دلایل خود را دارند و به همین خاطر ترجیح می دهند سراغ خرید بلیط هواپیما یا قطار بروند. فکر می کنید چرا بعضی ها از اتوبوس فراری هستند؟

  • برخی نمی توانند عطای راحتی سفر را به لقایش ببخشند. به نظر آنها پرداخت هزینه بیشتر برای بلیط هواپیما و رسیدن به مقصد آن هم در مدت زمان کوتاه ارزشش را دارد. اتوبوس برای این دسته از افراد یعنی سفر طولانی.
  • سفر با اتوبوس یعنی شما همه چیز خود را به دست راننده اتوبوس سپرده اید؛ اینکه کجا توقف کنید؛ کجا غذا میل کنید؛ کجا از سرویس بهداشتی استفاده کنید و مسائلی از این دست. برای بعضی ها این موضوع قابل تحمل نیست!


این روزها چه اتوبوس هایی در جاده ها تردد می کنند؟


اتوبوس ها برای اینکه محبوبیت خود را در میان مسافران وفادار خود حفظ کنند، تلاش کرده اند تا در طول زمان به روزتر و مجهز تر شوند. امروز دیگر در جاده ها اثری از اتوبوس های قدیمی که امکاناتشان در صندلی و پرده خلاصه می شد، نیست. حالا وی آی پی ها جاده ها را به اشغال خود درآورده و با اینترنت، صندلی های تخت خواب شو و غیره رضایت مسافران را جلب کرده اند. اگر اطلاع چندانی از نوع اتوبوس های فعلی و امکانات آنها ندارید، شاید بد نباشد همینجا اطلاعات خود را به روز کنید.

اتوبوس های معمولی: اتوبوس های معمولی همانطور که از نامشان پیداست، معمولی بوده و امکانات ویژه ای ندارند. 40 تا 50 صندلی که در ردیف های 4 تایی و به فاصله کمی از هم قرار گرفته و 2 مانیتور که یکی مقابل ردیف اول است و دیگری در وسط اتوبوس. در اتوبوس های معمولی شما نمی توانید انتظار پذیرایی ویژه ای داشته باشید، تنها میان وعده آن هم در بسته های کوچکی در اختیارتان قرار می گیرد.

چگونه با اتوبوس راحت سفر کنیم؟
اتوبوس های VIP: اتوبوس های ویژه یا همان وی آی پی ها محبوب ترین اتوبوس ها در نزد مسافران هستند. اگر نگاهی به امکانات آنها بیندازید، شاید تعجب نکنید. تعداد صندلی ها و فاصله آنها از هم در اتوبوس وی آی پی کمتر است؛ ضمن اینکه این صندلی ها راحت تر و بزرگ تر بوده و تا 145 درجه به عقب خم می شوند؛ ردیف دو صندلی و ردیف یک صندلی دارند؛ به سیستم تهویه مطبوع و گرمایش و سرمایش استاندارد مجهز هستند؛ هر کدام از صندلی ها مانیتور شخصی دارند و این یعنی امکان تماشای فیلم، کارتون یا حتی بازی و بالاخره اینکه اگر شارژ تلفن همراهتان هم تمام شود، می توانید از پریزهای کنار صندلی استفاده کنید.

چگونه با اتوبوس راحت سفر کنیم؟
اما نکته ای که بهتر است بدانید این است قیمت بلیط اتوبوس در اتوبوس های با امکانات وی ای پی بیشتر است. البته این مبلغ در مقایسه با راحتی شما در سفر و به ویژه سفرهای طولانی چندان به چشم نمی آید. این اتوبوس ها توسط شرکت های مان، اسکانیا، ولوو و غیره عرضه شده و حتی در سفرهای خارجی نیز مورد استفاده قرار می گیرند.


بهتر است در سفر با اتوبوس این نکات را رعایت کنید


سفر با هر وسیله ای چه هواپیما باشد و چه قطار و اتوبوس اصول خاص خود را دارد. اینکه چه وسایلی همراه تان باشد یا از چه رفتارهایی اجتناب کنید، به نفع شما خواهد بود. ما در اینجا به چند نکته ای که می تواند سفر شما را با اتوبوس راحت تر کند، اشاره می کنیم:

  • همراه داشتن بطری آب هم شما را از نوشیدن آب داخل اتوبوس که معمولا طرفدار ندارد، بی نیاز می کند و هم به حفظ آب بدنتان کمک می کند. پس بهتر است آب را فراموش نکنید. همین نکته را در خصوص غذا هم پیاده کنید؛ یعنی با خود غذای سالم، سبک، کم چرب و مقوی مثل میوه، خشکبار، لقمه نان و پنیر، غذاهای فاسد نشدنی و موادی از این دست بردارید تا نیاز به غذاهای بین راهی نداشته باشید.
  • سرگرم شدن یکی از راه هایی است که به ما کمک می کند تا گذر زمان را متوجه نشویم. به هر حال نمی توانیم تمام طول مسیر را به مناظر بیرون چشم بدوزیم. پس بهتر است هندزفری و موسیقی های مورد علاقه همراه مان باشد. ضمن اینکه هندزفری به ما کمک می کند از صداهای داخل اتوبوس هم به دور بمانیم. اگر از معدود افرادی هستید که با مطالعه در اتوبوس دچار سرگیجه و حالت تهوع نمی شوید، این کار را انجام دهید. اما پیشنهاد ما این است که به جای کتاب خواندن، با تماشای فیلم خود را سرگرم کنید.
  • اگر قرار است یک کیف دستی و یک چمدان با خود ببرید، حتما وسایل ضروری مانند شانه، دستمال کاغذی، مدارک شناسایی، عینک آفتابی، قرص ضد تهوع، وسایل گرانقیمت، پاور بانک و اقلام بهداشتی را درون کیف دستی خود قرار داده و سایر اقلام غیر ضروری را در چمدان گذاشته و نام خود را هم روی آن بنویسید تا خدای نکرده با چمدان مسافر دیگری اشتباه نشود.
  • مسافرت های طولانی با اتوبوس معمولا نیاز به توجه بیشتری دارند. سعی کنید اگر قرار است برای مدت طولانی در اتوبوس باشید:

  1. در انتخاب اتوبوس خود نهایت دقت را به خرج دهید. بهتر است از اتوبوس های وی آی پی که صندلی های تخت شو و امکانات دیگر دارند، استفاده کنید. گاهی بلیط ارزان اتوبوس کمکی به شما نمی کند. همین دقت و وسواس را در انتخاب صندلی هم داشته باشید؛ همسفر بغل دستی شما می تواند تمام سفر را به کامتان تلخ کند یا بالعکس. در ادامه بیشتر پیرامون صندلی های اتوبوس با شما سخن خواهیم گفت.
  2. سعی کنید همیشه یک پتوی نازک و بالشت مسافرتی سبک و کم حجم، چشم بند و اپلیکیشن مسیریابی روی تلفن همراه خود داشته باشید.
  3. پوشیدن کفش و لباس راحت، راحتی بیشتر شما را در سفر به دنبال خواهد داشت. پس کفش پاشنه دار یا لباس تنگ و چسبان را فراموش کنید.


چه چیزهایی را با خود داخل اتوبوس نبریم؟


درست است که سفر با اتوبوس محدودیت های امنیتی سفر با هواپیما را ندارد، اما این به معنای آن نیست که شما مجاز باشید هر چیزی را با خود وارد اتوبوس کنید. مثلا شما نمی توانید مواد منفجره و مواد اسیدی، سلاح سرد و گرم، مواد محترقه و آتشزا، مواد سوختنی، اسیدها، مواد سمی و مواد رادیواکتیو را با اتوبوس حمل کنید. علاوه بر اینها همراه داشتن حیوانات اهلی در اتوبوس هم غیر قانونی است؛ چه برسد به حیوانات وحشی!

لازم است بدانید که میزان بار مجاز برای هر مسافر اتوبوس ۲۰ کیلوگرم است. هر چند در اتوبوس ها مانند هواپیماها چندان نظارت دقیقی بر این موضوع دیده نمی شود، اما به هر روی داشتن بار زیاد می تواند دردسرساز شود. پس بهتر است با وسیله دیگری بارتان را به مقصد بفرستید.


می خواهید بدانید بهترین صندلی اتوبوس کدام است؟


صندلی های اتوبوس هم درست مثل صندلی های هواپیما، خوب و بد دارند. بنابراین باز هم می گوییم که در انتخاب صندلی تان دقت کنید. حالا وقت آن رسیده که کمی بیشتر در مورد صندلی های اتوبوس ها بدانید.

صندلی های وسط، یعنی تکان کمتر


اینکه چرا صندلی های وسط پر طرفدار هستند و خیلی زود هم رزرو می شوند، دلایل خاص خود را دارد. اول اینکه تکان اتوبوس روی این صندلی ها کمتر است و در نتیجه شما راحت تر خواهید بود. در اتوبوس های وی آی پی صندلی های وسط معمولا تک نفره هستند و بر خلاف اتوبوس های معمولی از یخچال هم در جلوی آنها خبری نیست، بنابراین مجبور به تحمل رفت و آمد بقیه مسافران هستید. ضمن اینکه خلوت و حریم شخصی خود را هم دارید.

چگونه با اتوبوس راحت سفر کنیم؟

صندلیهای جلو اتوبوس؛ مخصوص همیشه بیدارها


معمولا در سفر خواب ندارید؟ دوست دارید نزدیک راننده بنشینید و از یک پنجره بزرگ بیرون را تماشا کنید؟ شاید هم رانندگی اتوبوس برایتان جالب است یا اینکه از گپ زدن با راننده ها و گوش دادن به موسیقی مورد علاقه آنها لذت می برید. اگر در هر کدام از دسته های بالا قرار دارید، بهتر است صندلی جلو اتوبوس را رزرو کنید. البته این نکته را هم باید خاطرنشان کرد که نشستن در صندلی جلو در ایران برای خانم ها ممنوع است.

صندلی‌های انتهایی اتوبوس؛ وقتی راه دیگری ندارید


نمی‌توان انکار کرد که صندلی های انتهایی اتوبوس اصلا محبوب نیستند؛ چرا که شما دقیقا روی تایر اتوبوس نشسته اید و مدام تکان های اتوبوس را حس می کنید. مگر اینکه با دوستان تان در حال سفر هستید و می خواهید خاطره اردوهای کودکی را دوباره زنده کنید.