پنج نکته شگفت انگیز در مورد قطارهای سریع السیر ایران

همانطور که از نام قطار سریع السیر مشخص است این قطار، وسیله نقلیه ای است که با سرعتی بیشتر از قطارهای معمولی حرکت می کند و مسافران خود را زودتر به مقصد می رساند. البته تعریف قطار سریع السیر در ایران کمی با تعریف جهانی این قطار متفاوت است. با این حال هم اکنون قطاری که زودتر از سایر قطارها در کشور، مسافران خود را به مقصد می رساند یک قطار تندرو به شمار می آید. قطاری که بلیط آن با قیمت متفاوتی از بلیط سایر قطارها به فروش می رسد و به جهت کاهش زمان سفر، هزینه بیشتری را نیز بر دوش مسافران می گذارد. البته تنها نکته سفر با قطارهای سریع السیر، قیمت بلیط آنها و مقدار زمان مسافرت با این نوع از قطارها نیست. به همین جهت در این مطلب سعی داریم شما را با شگفت انگیزترین نکات درباره قطارهای سریع السیر فعال در ایران آشنا کنیم. پس با قاصدک 24 در ادامه مطلب " پنج نکته شگفت انگیز در مورد قطارهای سریع السیر ایران " همراه باشید.

رجا تنها کارگزار ریلی قطارهای سریع السیر در ایران


اولین و جالب ترین نکته در خصوص قطارهای سریع السیر ایران، این است که در حال حاضر این نوع از قطارها تنها توسط یکی از کارگزاران ریلی در کشور، یعنی شرکت رجا به کار گرفته می شوند. البته نکته جالب تر این است که رجا نیز هم اکنون تنها یک نوع قطار سریع السیر را در ناوگان ریلی خود، موجود دارد که آن هم قطار اتوبوسی پردیس است. به عبارت دیگر در حال حاضر قطار پردیس اتوبوسی رجا، تنها قطار سریع السیر فعال در ایران است.

قطار سریع السیر پردیس
این قطار، یک قطار خودکششی است که به کارگیری همین سیستم نیز در ساختار آن موجب شده است تا قطار پردیس سریع تر از سایر قطارهای موجود در ایران حرکت کرده و مسافران خود را به مقصد برساند. سیستم خودکششی سیستمی است که در آن، قطار تنها توسط یک لوکوموتیو و موتور متحرک در جلوی قطار کشیده نمی شود بلکه هر واگن آن، موتور محرک جداگانه ای دارد که آن واگن از قطار را به حرکت در می آورد. از این رو این قطار با سرعتی بیشتر از سایر قطارهای موجود در کشور حرکت می کند.

سرعت قطارهای سریع السیر ایران


قطار سریع السیر در نقاط مختلف دنیا تعاریف متفاوتی دارد. به طور مثال در آمریکا به هر قطاری که با سرعت بیشتر از 145 کیلومتر در ساعت حرکت کند، قطار سریع السیر می گویند. در حالی که قطار سریع السیر در آلمان، قطاری است که سرعتی برابر با 450 کیلومتر در ساعت داشته باشد. در ایران سرعت قطارهای معمولی از 120 کیلومتر در ساعت تجاوز نمی کند اما بعضاً برخی از قطارها نظیر قطار غدیر در این میان وجود دارند که سرعت آنها در مسیرهایی به 140 کیلومتر در ساعت نیز می رسد. با این حال قطار غدیر یک قطار سریع السیر به شمار نمی رود و همانطور که گفتیم قطار پردیس تنها قطار تندروی ایران است که با سرعت 160 الی 180 کیلومتر در ساعت حرکت می کند.

قطارهای تندرو در جهان

مسیرهایی که قطار پردیس در آنها تردد می کند


بسیاری از مسافران تصور می کنند که قطار پردیس تنها در مسیر تهران مشهد تردد می کند. این ذهنیت به این دلیل است که بیشتر مسافرانی که برای سفر به مشهد، بلیط هواپیما و یا اتوبوس را خریداری نکرده اند، قطار اتوبوسی پردیس را برای مسافرت خود انتخاب می کنند. چرا که این قطار زمان مسافرت آنها را به شدت کاهش می دهد و فاصله تهران تا مشهد را تنها در 8 ساعت طی می کند. با این حال بد نیست بدانید که این تصور غلط است چرا که قطار اتوبوسی پردیس در مسیرهای دیگری نظیر تهران – قم – تهران و تهران – یزد – تهران نیز در تردد است.


بیشتر بخوانید: خرید بلیط قطار نوروز 1403



صندلی های هواپیما در یک قطار


قطار پردیس امکانات متنوعی را در اختیار مسافران خود قرار می دهد اما یکی از شگفت انگیزترین این امکانات، استفاده از صندلی هایی در این قطار است که راحتی آنها با صندلی های یک هواپیما برابری می کند. البته برخی از مسافران معتقدند این نوع صندلی جزو امکانات ویژه قطار دسته بندی نمی شود چرا که امروزه بسیاری از اتوبوس های vip نیز از این نوع صندلی ها در کابین خود استفاده می کنند. از این رو مسافران به راحتی با خرید یک بلیط اتوبوس vip نیز می توانند راحتی سفر با صندلی های هواپیما را در یک وسیله نقلیه متفاوت، تجربه نمایند.

صندلی های راحت قطار پردیس

سریع السیری که لوکس نیست


قطار پردیس یک قطار 4 ستاره است و همانطور که گفتیم امکانات متنوعی را در اختیار مسافران خود قرار می دهد. با این حال این قطار، یک قطار لوکس به شمار نمی آید. چرا که شرکت فدک مسافران خود را با قطارهای 5 ستاره جابجا می کند یا خود رجا، قطاری با نام زندگی را در ناوگان ریلی خود دارد که از هر جهت یک قطار تمام عیار به شمار می آید. با این حال بد نیست بدانید که امکانات پردیس نیز چیزی کم از سایر قطارهای درجه یک ندارد. چرا که مسافران با خرید بلیط قطار پردیس به راحتی می توانند سفر با قطاری را تجربه کنند که مجهز به سیستم های صوتی و تصویری، سیستم سرمایشی و گرمایشی و ویلچر برای مسافران ناتوان است. البته این نوع قطار در برابر سر و صدا، گرد و غبار و رطوبت نیز عایق شده است که همین امر نیز سفر با آن را دلپذیرتر می کند. در پایان یادآور می شویم که در قطارهای پردیس با وعده غذایی و میان وعده رایگان نیز از مسافران پذیرایی می شود که این نکته نیز خود، جزو امکانات ویژه قطار است.

قطار 5 ستاره فدک
برای خرید بلیط قطار پردیس و سایر قطارهای مسافری موجود در کشور، تنها کافی است مسیر مورد نظر خود را در وب سایت قاصدک 24 جستجو نمایید تا بتوانید بلیط خود را در سریع ترین زمان ممکن و به صورت آنلاین رزرو و خریداری نمایید. شایان ذکر است خدمات قاصدک 24 تنها به فروش بلیط قطار خلاصه نمی شود و مسافران برای خرید انواع بلیط هواپیما، اتوبوس، بیمه مسافرتی و حتی رزرو هتل در سراسر ایران نیز می توانند از سامانه یا اپلیکیشن خرید بلیط سفر قاصدک 24 بهره بگیرند.