شرکت های هوایی در قبال افراد دارای اضافه وزن چه سیاست هایی دارند؟


حقوق مسافران در پروازها از جمله مواردی است که مسافران باید از آنها آگاه بوده تا در صورت تخطی ایرلاین ها بتوانند از آنها دفاع کنند. تمام شرکت های هوایی هم برای مسافران خاص خود از کودکان تا بیماران و افراد باردار محدودیت هایی را در نظر گرفته اند. شاید هنوز هم کم نیستند مسافرانی که بدون آگاهی از این موارد، اقدام به رزرو بلیط هواپیما می کنند. در مورد مسافران دارای اضافه وزن شاید شرکت های هوایی داخلی سیاست های چندان مشخصی نداشته باشند، اما این موضوع در دنیا هم برای مسافران و هم ایرلاین ها همواره یک چالش بوده است. قاصدک 24 نگاهی به سیاست شرکت های هواپیمایی در قبال مسافران دارای اضافه وزن پرداخته است.

اضافه وزن مسافران؛ چالش شرکت های هوایی؟


هرچه ایرلاین ها تلاش می کنند تا افراد بیشتری را در یک هواپیما جای دهند، تجربه پرواز برای تمام مسافران سخت تر می شود، به ویژه اینکه تعداد مسافران دارای اضافه وزن هم روز به روز بیشتر می شود. بیشتر ایرلاین ها در حال حاضر سیاست هایی را در حال اجرا دارند که مانع می شوند تا مسافران دارای اضافه وزن حریم شخصی مسافران کنار خود را نقض کنند.

سیاست های شرکت ها در قبال اینگونه مسافران در شدت و جزئیات با یکدیگر متفاوت هستند. اما تقریبا تمام ایرلاین ها مسافران را ملزم می کنند تا در صورتی که روی صندلی با کمربند ایمنی و آرم رست جا نمی شوند، حتما باید دو صندلی را رزرو کنند یا اینکه از هواپیما خارج شوند. همچنین بیشتر ایرلاین ها توصیه می کنند تا اگر بیشتر از میزان نرمال نسبت به صندلی خود بزرگ هستید، باید یک صندلی دومی را در زمان رزرو اصلی خود خریداری کنید؛ یا اینکه می توانید یک بلیط هواپیما فرست کلاس یا بیزینس کلاس را بخرید. برخی دیگر از شرکت های هوایی برای صندلی دوم تخفیف هایی هم در نظر می گیرند. اما در بسیاری موارد مسافران دارای اضافه وزن به سادگی مجبور به پرداخت دو برابر قیمت بلیط هواپیما نسبت به سایر مسافران هستند.

آیا سیاست های شرکت های هوایی در قبال افراد دارای اضافه وزن منصفانه هستند؟


چاقی یا اضافه وزن یک موضوع حساس است و بسیاری استدلال می کنند که تنها کاری که افراد دارای اضافه وزن باید انجام دهند این است که دست از خوردن سیب زمینی های سرخ شده بزرگ بکشند! پس تکلیف مسافرانی که دارای اختلالات تیروئیدی یا دیگر مشکلات سلامتی هستند، چه می شود؟

شرکت های هوایی در قبال افراد دارای اضافه وزن چه سیاست هایی دارند؟
سئوالی که پیش می آید این است که آیا در یک مقیاس بزرگ تر این سیاست شرکت های هوایی در خصوص کوچک تر کردن صندلی های هواپیماها، آن هم در شرایطی که تعداد اینگونه افراد در حال افزایش است، منصفانه و قانونی است؟ در واقع این سیاست ها همه چیز را برای مسافران و از جمله مسافران دارای اضافه وزن غیر قابل تحمل می سازد.

سیاست شرکت های هوایی در قبال افراد دارای اضافه وزن موضوعات حساس دیگری را هم پیش می کشند. اینکه چه کسی تصمیم می گیرد که آیا وزن و اندازه مسافری متناسب با صندلی اش هست یا خیر؟ آیا این شخص تصمیم گیرنده باید مهماندار پرواز باشد یا فرد دیگری در گیت یا چک این؟ آیا باید اساسا فردی آشنا به مفهوم بی ام آی در سایت های رزرو بلیط هواپیما وجود داشته باشد؟ آیا ما باید در نهایت مجبور به نشستن روی یک صندلی آزمایشی باشیم؛ صندلی های آزمایشی که بیشتر شبیه قفس های آهنی هستند که تعیین می کنند آیا وزن شما متناسب با ضوابط قانونی هستند یا خیر؟

در طول سالها برخی از این سئوالات از قلمرو لفاظی خارج شده اند. اگرچه تنها موارد اندکی وجود داشته اند که در آنها سیاست های شرکت های هوایی در میان عموم مورد بحث یا آزمون قرار گرفته اند. بیشتر مسافران دارای اضافه وزن ترجیح داده اند تا پرونده خود را بدون اینکه چندان عمومی شود، ببندند. البته راه حل چندان هم سخت و پیچیده نیست: گذاشتن صندلی های پهن تر در هواپیماها. در حقیقت درست همانطور که شرکت های هوایی بخش هایی تحت عنوان اکونومی کلاس را با جای پای بیشتر در اختیار مسافران قرار می دهند، می توانند ردیف هایی را با صندلی های کمتر اما وسیع تر عرضه کنند. هر چند که چنین امکانی در بیزینس کلاس وجود دارد، اما انجام چنین کاری در اکونومی کلاس هم بدون دریافت هزینه های نجومی از مسافران امکانپذیر است.

شرکت های هوایی در قبال افراد دارای اضافه وزن چه سیاست هایی دارند؟
تا کنون پاسخی که شرکت های هوایی به این درخواست ها داده اند، این بوده است که اصلاح هواپیماها برای اضافه کردن صندلی های بزرگ تر هزینه زیادی را روی دوش آنها خواهد گذاشت. بنابراین وضعیت همچنان تغییری نکرده است. با این تفاسیر نگاهی به سیاست های شرکت های هوایی مهم در قبال افراد دارای اضافه وزن می اندازیم.

شرکت هوایی آلاسکا


شرکت هوایی آلاسکا هر مسافری را که نمی تواند به راحتی و در صورت خم شدن به جلو در یک صندلی با تمام قسمت هایش از جای پا تا آرم رست جا بگیرد، ملزم به خرید صندلی دوم می کند. اگر پیشاپیش به رزرو صندلی دوم اقدام کنید و همه پروازهایتان حداقل با یک صندلی خالی پرواز کنند، می توانید بابت هزینه صندلی دوم از شرکت، خسارت دریافت کنید. اگر هم از قبل صندلی دوم را خریداری نکرده اید، می توانید این کار را در روز پرواز انجام دهید. اگر دو صندلی خالی کنار هم موجود نباشد، ممکن است نیاز به پرواز با هواپیمای دیگری داشته باشید.

شرکت هوایی آمریکن ایرلاینز


شرکت هوایی آمریکن مسافران را ملزم می کند تا در صورتی که نیاز باشد تا کمربند ایمنی خود را بزرگ تر کرده و بدن آنها بیشتر از یک اینچ از لبه بیرونی آرم رست فراتر برود، یک صندلی دوم را خریداری کنند. این شرکت به مسافران دارای اضافه وزن توصیه می کند تا در پروسه رزرو اصلی، دو صندلی را با یک نرخ رزرو کنند. اگر زودتر به رزرو دو صندلی با هم اقدام نکنید، مسئولیت هر گونه تفاوت قیمت صندلی دوم در روز پرواز متوجه خود شما خواهد بود. اگر هم شرکت نتواند شما را در پرواز سیستمی تان جای دهد، به شما این امکان را خواهد داد تا در پرواز دیگری دو صندلی را با همان قیمت صندلی اصلی خود خریداری کنید.

شرکت هوایی دلتا


توصیه و نه الزام شرکت هوایی دلتا برای مسافران دارای اضافه وزن این است که حتما اینگونه مسافران یک صندلی اضافه را رزرو کنند. اگر نمی توانید بدون تجاوز به حریم صندلی کناری خود، در صندلی تان جای بگیرید، از مسئول مربوطه بخواهید تا در صورت امکان شما را در نزدیکی یک صندلی خالی جای دهد. راه دیگر این است که کلاس پروازی خود را به فرست کلاس یا بیزینس کلاس ارتقا دهید. اگر هم صندلی خالی در هواپیما وجود ندارد، ممکن است نیاز به این باشد که منتظر پرواز بعدی باشید.

ساوت وست ایرلاینز


ساوت وست مسافران را ترغیب می کند تا پیشاپیش یک صندلی اضافه را رزرو کنند تا تضمین شود که فضای کافی در پروازشان موجود خواهد بود. این شرکت همچنین به مسافران خود وعده می دهد تا همه هزینه های مربوط به خرید صندلی های اضافه را به آنها بازگرداند. همچنین مسافران می توانند تا روز پرواز خود منتظر بمانند تا با یک مسئول خدمات مشتری در گیت صحبت کنند. این مسئول می تواند به آنها در صورت وجود صندلی اضافی، این امکان را در اختیار آنها قرار دهد.

شرکت هوایی اسپریت (Spirit)


دستورالعمل اسپریت هم در مورد مسافران دارای اضافه وزن به این شکل است: هر مسافری که به حریم مسافر بغل دستی تجاوز کند یا قادر به نشستن روی یک صندلی نباشد، باید یک صندلی اضافی رزرو کند. اگر صندلی خالی در هواپیما وجود نداشته باشد، هزینه صندلی به مسافر برگردانده خواهد شد یا پرواز بعدی برای او ررزو خواهد شد.

یونایتد ایرلاینز


اگر نمی توانید کمربند خود را به راحتی ببندید و در صندلی خود جا شوید یا اینکه برای صندلی کناری خود مزاحمت ایجاد می کنید، دو راه در پیش دارید: یک صندلی اضافه رزرو کنید یا اینکه صندلی تختخواب دار خریداری کنید. شرکت یونایتد ایرلاینز پیشنهاد می کند تا در زمان رزرو اصلی دو صندلی رزرو کنید تا با یک قیمت مشابه آنها را رزرو کرده باشید. اگر هم تا روز پرواز منتظر بمانید، هزینه صندلی اضافه را همان روز پرداخت خواهید کرد. در شرایطی که در روز پرواز صندلی اضافی موجود نباشد، پرواز بعدی با صندلی اضافی به شما پیشنهاد می گردد.

سیاست شرکت های هوایی دیگر در قبال مسافران دارای اضافه وزن


در دنیا شرکت های هوایی زیادی وجود دارند که هر کدام در زمینه های مختلف و به طور نمونه افراد دارای اضافه وزن سیاست های متفاوتی اعمال می کنند. در بالا به سیاست چند شرکت هوایی آمریکایی اشاره کردیم. اما داستان به همین جا ختم نمی شود. شاید جالب باشد که بدانید در کانادا برنامه ای تحت عنوان هر فرد یک برنامه عادلانه (One Person One Fare Program) وجود دارد که در قالب آن چاقی یا اضافه وزن در هنگام رزرو صندلی های اضافه در یک هواپیما برابر با سایر ناتوانی ها قلمداد می شود.

شرکت های هوایی در قبال افراد دارای اضافه وزن چه سیاست هایی دارند؟
مسافرانی که از پروازهای داخلی استفاده می کنند و نیاز به صندلی اضافه دارند و به دلیل اضافه وزن هم دچار ناتوانی شده اند، می توانند از خدمات رایگان بهره مند شوند. در این صورت تأییدیه پزشک هم نیاز است. برای پروازهای خارجی ممکن است نیاز به خرید صندلی اضافی داشته باشید.

در اروپا شرکت ایرفرانس برای مسافرانی که صندلی اضافی خود را پیشتر رزرو کرده باشند، تخفیف های 25 درصدی در نظر می گیرد. اما اگر پرواز شما پر باشد، صندلی اضافی رزرو نکرده باشید و قابلیت نشستن روی یک صندلی را نداشته باشید، ممکن است اجازه پرواز به شما داده نشود. سیاست بریتیش ایرویز هم اینگونه است که افرادی که توان نشستن روی یک صندلی را ندارند، باید یک صندلی اضافه خریداری کنند. کانتاس، ایرنیوزیلند و لاتام هم مسافران دارای اضافه وزن را ملزم به خرید و رزرو صندلی اضافه می کنند.

نکته قابل توجه این است که بیشتر شرکت های هوایی سیاست ها خود در قبال مسافران دارای اضافه وزن را در وب سایت های خود منتشر نمی کنند. بنابراین برای مسافران تنها راه این است که در اینترنت کلمه "صندلی اضافه" یا "اندازه مسافر" را جستجو کنند.

منبع: smartertravel.com