نکات مهم سفر با هواپیما در بارداری

پرواز برای افرادی که دارای شرایط خاص هستند، مراقبت های خاص هم می طلبد. یکی از این افراد خانم های باردار هستند که می توانند با رعایت نکات ایمنی و انجام تمهیدات ویژه، با هواپیما به سفر رفته و دچار مشکل نشوند. البته این نکته را باید بدانید که بارداری می تواند خطر ترومبوز عمیق وریدی را در مادران افزایش دهد؛ شرایط نادری که در آن به خاطر نشستن های طولانی، لخته های خون در پاها و رگ های لگن ایجاد می شود. اما همه اینها به این معنی نیست که زنان باردار باید تا زمان تولد فرزند، در خانه بنشینند و از پرواز با هواپیما بترسند. اگر نکات لازم را که قاصدک24 در اختیار شما قرار می دهد، رعایت کنید، مشکلی برای شما پیش نخواهد آمد.


نکات قبل از سفر با هواپیما در بارداری

 

برنامه سفر خود را با دقت بچینید


باور عمومی در میان جامعه پزشکی بر این است که زنان باردار تا پیش از هفته دوازدهم بارداری از سفر با هواپیما اجتناب کنند. دلیل آن هم این است که در این دوران، حالت تهوع صبحگاهی و نیز خطر بالقوه سقط جنین وجود دارد. اگرچه بسیاری از زنان باردار مشکلی با پرواز در سه ماهه نخست بارداری خود ندارند، بهتر است جانب احتیاط را رعایت کرده و با پزشک متخصص خود مشورت کنید.

توصیه های پروازی برای خانم های باردار
بعد از هفته بیست و هشتم که ریسک زایمان افزایش پیدا می کند، بیشتر ایرلاین ها زنان باردار را ملزم به دریافت نامه از متخصص خود می کنند. در این نامه باید اظهار شده باشد که شما با وجود بارداری قادر به سفر هوایی بوده و تاریخ تقریبی زایمان هم به تأیید رسیده باشد. اگر بیش از 36 هفته از بارداری شما گذشته باشد، بسیاری از ایرلاین ها به خاطر احتمال زایمان در هواپیما، به شما اجازه پرواز نخواهند داد.

توصیه این است که بین هفته چهاردهم و بیست و هشتم بارداری که خطر موارد اورژانسی مانند سقط جنین در ماه اول یا زایمان زودرس در ماه سوم به کمترین حد خود می رسد، سفر کنید. به علاوه پس از هفته بیست و هشتم نشستن روی صندلی هواپیما برای مدت طولانی ممکن است دشوار باشد. اما پس از هفته های 34 و 35 سعی کنید تا در خانه و نزدیک پزشک خود بمانید.

یک نگرانی رایج بین مسافران باردار قرار گرفتن در معرض اشعه های کیهانی در طول پرواز است. با این وجود خطرهای این اشعه ها برای مادر و فرزند او بسیار ناچیز است؛ چرا که قرار گرفتن در معرض آنها حتی در طولانی ترین پروازها تنها در حدود 15 درصد است. این نکته را هم باید بدانید که برخی از کشورها محدودیت هایی را بر ورود زنان باردار از کشورهای دیگر وضع کرده اند.

پزشک خود را ملاقات کنید


زنان باردار که قصد سفر با هواپیما را دارند، باید پیش از سفر توسط پزشک خود معاینه شده و اسناد حاوی تاریخ تقریبی زایمان، اطلاعات تماس پزشک و گروه خونی خود را به همراه داشته باشند. برخی از ایرلاین ها زنان باردار را ملزم به داشتن گواهی پزشکی می کنند که توسط پزشک یا ماما به امضا رسیده باشد. در واقع مسافران باردار باید یک کپی از سوابق و آزمایش های پزشکی خود را در کیف دستی خود به همراه آورده تا در صورت نیاز به رفتن به بیمارستان بتوانند آنها را تحویل دهند. اگر سفر شما به کشورهای خارجی است، باید این نکته را بدانید که برای برخی کشورها انجام واکسیناسیون پیش از سفر ضروری است. بنابراین همراه داشتن سندی مبنی بر انجام واکسیناسیون برای ورود به آن کشور الزامی می باشد.

آیا هواپیما برای زن باردار خطرناک است

سلامت خود را حفظ کنید


فراموش نکنید که داروهای خود را در کیف دستی خود همراه ببرید. در زمینه حفظ سلامتی در هواپیما هم توصیه های زیادی وجود دارد که می توانید از آنها استفاده کنید. برای مثال توصیه هایی در مورد خوابیدن در هواپیما، ایمنی در پرواز، اینکه چگونه پس از پرواز بیمار نشویم، نحوه مقابله با درد گوش در سفر با هواپیما و نبایدهای پرواز با هواپیما. اگرچه بیشتر مسافران ممکن است چندان در مورد همراه داشتن داروهای خود در کیف دستی شان، اهمیتی قائل نشوند؛ اما شما به عنوان یک زن باردار باید به این موضوع اهمیت زیادی دهید.

البته نباید این نکته را از خاطر ببرید که بردن برخی داروهای ضروری شما ممکن است در کشور مقصد غیرقانونی باشد. از همین رو به شما توصیه می کنیم تا لیست اشیا ممنوعه و مجاز در پرواز را خوانده و به آن عمل کنید.

برای پرواز خود برنامه بریزید


برای اطمینان بیشتر با یک همراه سفر کنید که اطلاعات تماس ضروری شما را به همراه دارد. قبل از برخاستن هم مطمئن شوید که شماره پزشک شما در تلفن همراه او ذخیره شده است. اگرچه بسیاری از مسافران پروازهای مستقیم را ترجیح می دهند، اما برای شما ممکن است دو پرواز کوتاه تر بهتر از یک پرواز طولانی باشد. در این صورت شما می توانید از هواپیما خارج شده، اندکی نرمش کرده و یک غذای خوب هم بخورید.

قوانین را مطالعه کنید


همانطور که می دانید هر ایرلاین قوانین خاص خود را برای زنان باردار دارد. اگر رزرو بلیط هواپیما خود را در یک آژانس مسافرتی انجام می دهید، آنها را از شرایط خود مطلع کنید تا به شما بگویند که آیا اجازه پرواز دارید یا خیر؟ اگر خرید اینترنتی بلیط هواپیما در دستور کار شما قرار دارد، پیشتر قوانین آن شرکت در مورد شرایط خود را مطالعه کنید. در همین وبسایت می توانید در مورد قوانین شرکت های هوایی ماهان، ایران ایر، تابان، آسمان، معراج و دیگر شرکت های هوایی مطالعه کنید.

توصیه دیگر این است که از پرواز با هواپیماهای کوچک تر در ارتفاع کمتر از 7 هزار پا خودداری کرده و هواپیماهای بزرگ تر با کابین های پر فشار را انتخاب کنید. فراموش نکنید که هزینه ها و جریمه های تغییر بلیط برای افراد باردار هیچ تفاوتی با افراد معمولی ندارد. اگر بعد از ماه هشتم بارداری سفر می کنید، بهترین کار این است که از پزشک خود بپرسید آیا محدودیتی برای پرواز شما وجود دارد یا خیر؟

از شرایط بیمه درمانی خود آگاه باشید


ممکن است پوشش بیمه درمانی داشته باشید که از آن آگاه نباشید. بنابراین پیشتر ارائه دهنده بیمه درمانی خود را چک کنید تا ببینید که کدام بیمه در سفر شامل حال شما می شود. برخی از طرح های بیمه مسافرتی هم شامل پوشش بیمه های پزشکی برای سفرهای خارجی می شود؛ ضمن اینکه برخی دیگر تنها هزینه های حمل و نقل و اموال شخصی را تحت پوشش قرار می دهند. برای اینکه در هنگام سفر هوایی در زمان بارداری آرامش خاطر داشته باشید، به شرایط بیمه مسافرتی در صورت کنسلی سفر هم توجه کنید.

در تماس بمانید


از این موضوع اطمینان حاصل کنید که آیا امکانات پزشکی در مقصد در صورت بروز هر گونه مشکل پزشکی پاسخگوی شما خواهد بود. لیستی از بیمارستان های محلی را از سفارتخانه یا آژانس مسافرتی خود دریافت کنید و در کنار فهرستی از شماره های ضروری همراه داشته باشید. فراموش نکنید که این شماره ها را در حافظه تلفن همراه خود ذخیره کنید.

بار سنگین بلند نکنید


بار خود را تا آنجا که می توانید سبک بردارید چرا که باید از برداشتن بار سنگین در این دوران اجتناب کنید. می توانید از مأموران امنیتی فرودگاه بخواهید تا در برداشتن چمدان و گذاشتن آن روی نقاله به شما کمک کنند. در هنگام سوار شدن به هواپیما از یک مهماندار بخواهید تا در گذاشتن کیف در محفظه مخصوص به شما کمک کند. در هنگام عبور از چک های امنیتی فرودگاه هم به نکات لازم عمل کنید تا مشکلی برای شما پیش نیاید.

نکات در طول سفر با هواپیما در بارداری

 

صندلی مناسب را انتخاب کنید


سعی کنید صندلی کنار راهرو را انتخاب کنید که در آن بلند شدن، حرکت کردن و استفاده از اتاق استراحت برایتان راحت است. برخی از شرکت های هوایی به زنان باردار اجازه نشستن در ردیف خروج اضطراری را نمی دهند. مسافران باردار ممکن است بخواهند صندلی های خود را برای جای پای بیشتر ارتقا دهند. اگر نمی توانید صندلی خود را از پیش رزرو کنید، زودتر به فرودگاه رفته و درخواست صندلی بالک هِد بدهید. بالک هد یک پارتیشن بین بیزینس کلاس و اکونومی کلاس است که اتاقک آن بزرگ تر است. خجالتی نباشید. در هنگام چک این یا رزرو شرایط خود را توضیح داده و بپرسید که آیا داشتن یک صندلی با چند صندلی آزاد در کنار شما، برایتان ممکن است.


مسافرت با هواپیما در ماه هشتم بارداری

گاهی از جای خود بلند شوید


در طول پرواز هم از بلند شدن، قدم زدن و انجام حرکات کششی واهمه نداشته باشید. پاهای خود را روی کف زمین نگاه داشته و از جمع کردن پاهای خود خودداری کنید. زنان باردار بیشتر مستعد سرماخوردگی هستند، اما تهویه هوای بالای سر می تواند موجب تصفیه هوا شده و قرار گرفتن در معرض ویروس ها را به حداقل برساند.

آب کافی بنوشید و به اندازه غذا بخورید


فراموش نکنید که آب کافی بنوشید و در طول پرواز و بعد از آن هم آب بدن خود را حفظ کنید. از خوردن نوشیدنی های گازدار هم خودداری کنید. یادتان نرود زیاده روی نکنید و غذاهای شور هم نخورید. میوه های سرشار از ویتامین را هم در برنامه غذایی خود بگنجانید. میوه هایی چون انگور، زردآلو، پرتقال و آلو گزینه های خوبی هستند.
نکات دیگری از این قبیل که آرامش خود را حفظ کنید، به پوست خود اهمیت دهید و کمربند خود را هم ببندید از دیگر نکاتی هستند که باید آنها را در پرواز مد نظر قرار دهید تا بتوانید سفر هوایی خود را تا حد ممکن راحت کنید.

منبع: cheapflights.com