ایمنی در پرواز؛ توصیه ها و تکنولوژی های مفید


در سال های 1926 و 1927 که پروازهای مسافربری به تازگی به راهی برای جابجایی مسافران تبدیل شده بودند، در مجموع 24 سانحه هوایی رخ داده بود. این رقم در سال 1929 به 51 مورد افزایش یافت که در جریان آن 61 نفر جان خود را از دست دادند. اما با گذشت نزدیک به 80 سال، تعداد سوانح هوایی به طرز چشمگیری کاهش یافته است. در دوره ده ساله بین 2002 تا 2011 نزدیک به 0.6 حادثه مرگبار به ازای هر 1 میلیون پرواز در جهان اتفاق افتاده است.

ایمنی در پرواز؛ توصیه ها و تکنولوژی های مفید
این نکته را هم باید مد نظر قرار دهید که تعداد مسافران از 310 میلیون مسافر در سال 1970 به 3.696 میلیارد مسافر در سال 2016 افزایش یافته است که 823 میلیون آن به آمریکا و 488 میلیون آن به چین اختصاص دارند. این اعداد و ارقام گواه آن است که علی رغم افزایش تعداد مسافران و سفرهای هوایی، حوادث هوایی به میزان قابل توجهی کاهش یافته است. دلیل آن نیز بدون شک افزایش تدابیر و راهکارهای شرکت های هوایی برای پرواز و نیز پیشرفت ها در خصوص تکنولوژی های ایمنی پرواز است. در این مطلب قاصدک 24 قصد دارد تا علاوه بر نکاتی در مورد ایمنی و امنیت پرواز، به معرفی فناوری هایی بپردازد که به ایمنی هر چه بیشتر پرواز کمک می کنند.

نکاتی در خصوص ایمنی در پرواز


در هنگام یک سفر هوایی آنچه که اهمیت زیادی دارد، ایمنی است. به عبارت دیگر ایمنی باید اولویت اصلی یک شرکت هوایی باشد. شکی هم نیست که سفر هوایی یکی از ایمن ترین شیوه های حمل و نقل است، با این حال هر فردی باید تدابیر امنیتی و سلامت را در طول سفر رعایت کند. برای تضمین امنیت مسافران هم، شرکت های هوایی و مسافرانی که با این ایرلاین ها سفر می کنند، در معرض محدودیت هایی قرار دارند. برای داشتن یک سفر عالی، بهتر است نکات زیر را مد نظر قرار دهید:

برای پرواز آماده شوید


نباید این نکته را فراموش کنید که در هنگام برنامه ریزی برای سفر، برای پرواز به سوی مقصد خود هم آماده شوید. مسافران باید زمان دقیق پرواز خود و اینکه در چه ساعتی برای عبور از چک های امنیتی در فرودگاه حاضر شوند را دانسته و به آن عمل کنند. آماده شدن برای پرواز همچنین شامل اطمینان از این موضوع است که شما تمام مدارک کاغذی از قبیل پاسپورت را به همراه دارید. بیشتر شرکت های هوایی تمام اطلاعات لازم سفر و نیز محدودیت های پروازی را در وب سایت خود در اختیار مسافران قرار می دهند.

نکات کلی در مورد سفر با هواپیما


اگر به مسافرت دور و درازی می روید، همراه داشتن یک پک خواب (بالش سفر، چشم بند و گوش بند) می تواند ایده خوبی باشد. شاید چپاندن چندین قلم جنس در کیف همراه شما برای نپرداختن هزینه بار قدری وسوسه کننده باشد، اما فراموش نکنید مهمانداران به این حقه ها آگاه هستند. سفر هوایی می تواند باعث خشک شدن مخاط بینی شده لذا نوشیدن آب کافی مانع از این اتفاق می شود. اگر با کودک خود سفر می کنید، اقلامی را به همراه خود داشته باشید که آنها را به ویژه در پروازهای طولانی سرگرم نگاه دارید.

سفر هوایی و ایمنی شما


سفر هوایی رویهمرفته ایمن است، اما باید تدابیر بیشتری را هم به کار ببندید تا ایمنی بیشتر داشته باشید. بنابراین باید در هنگام بررسی اطلاعات ایمنی توسط مهمانداران خوب به آنها گوش دهید. اگر پرواز شما بر فراز آب ها است، بدانید که جلیقه نجات تان در کجا قرار گرفته است. همیشه هم به دستورالعمل های خدمه کابین به ویژه در مواقع اضطراری عمل کنید.

ایمنی در پرواز؛ توصیه ها و تکنولوژی های مفید

پرواز با هواپیما و محدودیت های سفر هوایی


محدودیت های سفر هوایی از کشوری به کشور دیگر متفاوت است. برای مثال در آمریکا و پس از حملات 11 سپتامبر حمل برخی اقلام خاص در چمدان های مسافران ممنوع اعلام شد. در مطلب لیست اشیا ممنوعه و مجاز در پرواز و آنچه باید در مورد چک های امنیتی فرودگاه بدانید، می توانید اطلاعات بیشتری در این مورد به دست آورید.

ایمنی در پرواز؛ توصیه ها و تکنولوژی های مفید
با داشتن اطلاعات کافی و برنامه ریزی مناسب، پرواز با هواپیما به یکی از امن ترین شیوه های سفر تبدیل خواهد شد. اگرچه بسیاری پرواز با هواپیما را یکی از استرس زا ترین راه های سفر می دانند، اما به کار بستن اطلاعات بالا می تواند مفید باشد.
فناوری هایی که به ایمنی پرواز کمک می کنند

آماری که در سال 2001 اداره حمل و نقل داخلی آمریکا منتشر کرد گویای این حقیقت است که حتی اگر آنقدر بدشانس باشید که در یک سانحه هوایی درگیر شوید، شانس نجات پیدا کردن شما در حدود 95 درصد است. با این حال برای مسافران مضطرب حتی این اعداد هم نمی توانند آرامش به دنبال داشته باشند. حتی تکان های هواپیما هم آنها را در ترس و وحشت فرو خواهد برد. اما این نکته را باید بدانید که این تنها شانس نیست که می تواند ضامن جان شما در یک سانحه هوایی شود، بلکه وجود فناوری هایی در هواپیماهای مدرن، به ایمنی بیشتر پرواز کمک کرده است. فناوری هایی از این دست:

روکش های صندلی ضد آتش


در اوایل دهه 80 میلادی اداره هوانوردی فدرال از ناسا خواست تا تعیین کند که کدام نوع از مواد روکش های صندلی ها در صورت آتش سوزی در کابین در مقابل آتش بیشتر مقاومت خواهد کرد. امروز تولید کنندگان هواپیما پس از گذراندن تست های ویژه اداره حمل و نقل فدرال برای روکش های صندلی، پارچه های پیشرفته ضد آتش را دور روکش های صندلی ها می پیچند که به عنوان یک لایه محافظتی عمل می کند. شرکت صنایع Aerofoam حتی با استفاده از الیاف مخصوصی، یک فیبر مصنوعی مقاوم در برابر حرارت به نام کِولار تولید می کند.

ایمنی در پرواز؛ توصیه ها و تکنولوژی های مفید

حسگرهای کوه (Mountain Sensors)


در میان سوانح هوایی حوادثی وجود دارند که از آنها با عنوان "پروازهای کنترل شده به سوی زمین" تعبیر می شود. در این نوع حوادث هواپیما به صورت اتفاقی با یک چشم انداز اعم از کوه، اقیانوس یا زمین برخورد می کند. برای نمونه بوئینگ در سال 1999 گزارشی را منتشر کرد که بر مبنای آن بیش از 9 هزار نفر در اینگونه حوادث کشته شدند. گزارش مذکور نشان می دهد که این حوادث از زمان شروع به کار پروازهای مسافری، اغلب ناشی از دید بد بوده است. در سال 2000 هم اداره هوانوردی فدرال از تمام هواپیماهای مسافربری آمریکا خواست تا به سیستم هشدار برخورد مجهز شوند.
در حال حاضر ابزارهای پیشرفته زاویه، سرعت و ارتفاع هواپیما را برای پرچم های قرمز ویژه ای مانند خطر نزدیک شدن به زمین یا کوه یا پایین آمدن بیش از حد هواپیما مورد نظارت قرار داده و از طریق پیام های صوتی یا تصویری به خلبان هشدار می دهند.

ایمنی در پرواز؛ توصیه ها و تکنولوژی های مفید

ابزارهای نظارت بر خستگی خلبان


انجمن خلبان های بریتیش ایرویز در سال 2013 پیمایشی را از 500 خلبان انجام داد که بر مبنای آن 56 درصد اذعان کرده بودند که در هنگام خلبانی خوابشان برده است. 29 درصد دیگر از آنها نیز گفته بودند که بعد از بلند شدن از خواب همکار خود را دیده اند که خواب بوده است. از همین رو نرم افزار طراحی شده برای بیدار و هوشیار نگاه داشتن خلبان ها به شدت در حال گسترش است. برای مثال نرم افزاری تحت عنوان مدل هشدار دهنده بوئینگ طراحی شده است که در آن یک زنگ هشدار در صورتی به صدا در می آید که با گذشت زمان مشخصی تشخیص داده شود که کنترل های هواپیما بلا استفاده مانده است. همچنین یک اپلیکیشن دیگر به نام Crew Alert Pro وجود دارد که به خلبان ها و شرکت های هوایی اجازه می دهد تا بر مبنای عواملی چون برنامه پرواز بعدی، تغییرات منطقه زمانی و نیز گزارش خود خلبان ها از برنامه خواب شان، میزان خستگی را پیش بینی کنند.

ایمنی در پرواز؛ توصیه ها و تکنولوژی های مفید

ابداع سیستم هایی برای پیش بینی میزان خستگی خلبان ها از آن رو حائز اهمیت است که بدانیم عامل انسانی و به طور اخص خطای خلبان ها مهم ترین عامل سوانح هوایی در جهان است. در حقیقت اشتباهات خلبانی و ارتباطات ضعیف اغلب یکی از عوامل کلیدی در برخورد هواپیماها به شمار می روند. در این میان خستگی خلبان ها یک دلیل مهم در اشتباهات است. به طور کلی خستگی نیز به وضعیتی فیزیولوژیکی اشاره دارد که در آن عملکرد فیزیکی یا ذهنی فرد به خاطر کمبود خواب یا بیداری بیش از حد و حجم کار زیاد کاهش پیدا می کند.

پدیده فوق به علت ساعات کاری غیر قابل پیش بینی و طولانی و نیز خواب ناکافی در میان خلبان ها امری شایع است. همه این عوامل روی هم می توانند منجر به خطای انسانی خلبان ها در حوادث و سوانح هوایی شوند.

آسیاب های بادی تولید کننده برق


در موارد بسیار نادری که یک هواپیما در میانه پرواز تمام نیروی خود را از دست می دهد، بسیاری از هواپیماهای مدرن امروزی مجهز به یک پروانه کوچک هستند که نیروی خود را از بال یا بدنه تأمین می کند. این دستگاه کوچک که Ram Air Turbine نام دارد، به عنوان یک آسیاب بادی عمل می کند که از جریان هوا برای چرخاندن پروانه استفاده می کند. توربین دستگاه برق کافی برای سیستم های کلیدی جهت کنترل و به زمین نشاندن هواپیما تولید می کند.


ایمنی در پرواز؛ توصیه ها و تکنولوژی های مفید

منبع: internationalinsurance.com

 

Cntraveler.com

 

ویکی پدیا