بزرگ ترین سرقت های قطار تاریخ؛ قطارها طعمه راهزنان


برای بسیاری از ما فیلم های وسترن روایتگر تمام اتفاقاتی هستند که زمانی در غرب وحشی روی می داده است. مردانی سوار بر اسب با اسلحه به راهزنی می پرداختند و گاهی هم رابین هود وار، اموال سرقت شده را بین نیازمندان تقسیم می کردند. سرقت از قطارها که به تازگی به دنیای حمل و نقل وارد شده بودند، در بسیاری موارد نقطه مشترک تمام این فیلم ها بود. این قطارها حاوی شمش های طلا و اشیای قیمتی بوده و مسافرانی که آن زمان تمکن خرید بلیط قطار را داشتند، طعمه های خوبی برای سارقان و راهزنان بودند. گویی در غرب وحشی قطارها، راه را برای راهزنان هموار کرده بودند. در این مطلب، قاصدک 24 به سراغ بزرگ ترین سرقت های قطار در تاریخ رفته است؛ سرقت هایی که گاه سارقان آنها به ادب و نجابت هم شهره بودند!

نخستین سرقت از قطار در غرب وحشی


هر چند که جسی جیمز محبوبیت خود را به خاطر انجام نخستین سرقت از قطار به دست آورده، اما به نظر می رسد پیش از او هم کسی دست به این کار زده باشد: در پنجم نوامبر 1870 در غرب رنو در نوادا یک دستگاه قطار مسافری سنترال پاسیفیک توسط گروهی از سارقان مورد سرقت قرار گرفت. به آنها خبر داده شده بود که این قطار با خود بار طلا به ارزش 60 هزار دلار حمل می کند. در جریان این سرقت راننده قطار مجبور به کشیدن ترمزها و جدا کردن موتور و نیز واگن های وسایل نقلیه و بار از بقیه قطار شد.

بزرگ ترین سرقت های قطار تاریخ؛ قطارها طعمه راهزنان

سارقان سپس یکی از مهندسان قطار را با خود به واگن بار بردند تا مسئول واگن را مجبور به باز کردن درها کنند. وقتی درهای واگن باز شد، متصدی واگن خود را در تیر رس سه مرد مسلح دید. سارقان توانستند جعبه های طلا را باز کرده و به سکه هایی با ارزش 41 هزار دلار دست یابند. وزن اموالی هم که آنها با خود به سرقت بردند، چیزی در حدود 150 پوند بود. با این حال نکته جالب این سرقت این بود که دزدان به طور تصادفی سکه هایی نقره به ارزش 8 هزار دلار و برخی اسناد مهم بانکی را با خود نبردند (این را به خاطر داشته باشید که یک هکتار زمین در آن زمان 5 دلار ارزش داشت). البته تمام سارقان پیش از آنکه فرصت لذت بردن از اموال سرقتی را داشته باشند، دستگیر یا کشته شدند.

نخستین سرقت قطار جسی جیمز


جسی جیمز، رهبر مشهور باندهای خلافکار، در تاریخ غرب وحشی به یک اسطوره بدل شده است. جیمز و همکارانش پیش از انجام سرقت افسانه ای خود، با انجام یک سرقت کوچک اعتباری برای خود دست و پا کرده بودند. اما سرقت بزرگ جسی جیمز چگونه انجام شد؟ سارقان لباس مبدل به تن کرده، بخشی از خط آهن ایستگاه آیووا را شل کرده و طنابی را به آن متصل کردند. وقتی قطار راک ایسلند در تاریخ 21 جولای 1873 به ایستگاه نزدیک شد، مهندس قطار طناب بسته شده به ریل را دید و تلاش کرد تا از خطر جلوگیری کند، اما موفق نشد. واگن های بار و موتور از ریل خارج شده و مهندس قطار کشته شد. جسی و برادرش فرانک با یک تفنگ پر به متصدی واگن بار نزدیک شدند و موفق شدند تا به همراه بار طلا به ارزش 3 هزار دلار از مهلکه بگریزند.


بزرگ ترین سرقت های قطار تاریخ؛ قطارها طعمه راهزنان

سرقت بزرگ قطار گدز هیل میسوری (Gads Hill Missouri)


جسی جیمز شاید اولین کسی نباشد که در غرب به سرقت قطار دست زده باشد، اما نخستین کسی بود که در میسوری اقدام به این کار کرده بود. در 31 ژانویه 1874 باند جیمز معروف به شهر کوچک گدز هیل در میسوری رفته و این بار هم با استفاده از ماسک دست به سرقت زده و این شهر کوچک را در بهت و وحشت فرو بردند. داستان از این قرار بود که سارقان آتش کوچکی در محدوده سکوی ایستگاه قطار روشن کرده و از یکی از اعضای خود خواستند تا روی سکو بایستد در حالی که لامپی با نور قرمز را در دست خود دارد. با نزدیک شدن قطار به ایستگاه، راننده قطار از آن بیرون پرید تا بفهمد داستان از چه قرار است.

سارقان به راننده قطار حمله کرده و قطار در همانجا توقف کرد. دزدان بلافاصله سوار قطار شده، به واگن بار حمله کرده و در نهایت آرامش پول نقد و جواهرات مسافران را از آنها دزدیدند. یکی از نقاط جالب این سرقت این بود که دزدان هر مردی را که دستان پینه بسته داشت، رها کردند؛ چرا که هدف آنها دزدی از طبقه کارگر نبود. البته آنها یک زن را هم که 400 دلار سکه طلا به همراه داشت، رها کرده بودند.

سرقت بزرگ ویلکاکس (Wilcox)


وایلد بانچ که یک باند تبهکار بود، در دوم ژوئن 1899 دست به آخرین سرقت خود زد. داستان این سرقت هم تا حدودی مشابه تمام سرقت هایی است که تا آن روز در غرب وحشی اتفاق می افتاد. ابتدا دو مرد با پرچم هشدار در مسیر قطار ظاهر شده و آن را متوقف می کنند. آنها سپس واگن راننده قطار را تصاحب کرده و او را مجبور به جدا کردن سایر واگن ها از قطار می کنند. در مرحله بعد دزدان یک پل چوبی کوچک را پس از عبور از روی آن منفجر می کنند تا مانع تعقیب قطار شوند. سپس درب واگن بار را با دینامیت منفجر کرده و ناراضی از آنچه یافته اند، به سراغ دیگر واگن ها می روند.

بزرگ ترین سرقت های قطار تاریخ؛ قطارها طعمه راهزنان
داستان اما در همین جا متوقف نمی شود. آنها تمام واگن های بار را با دینامیت منفجر کرده و موفق می شوند با نزدیک به 50 هزار سکه طلا، سوار بر اسب هایی که از پیش در همان نزدیکی مخفی کرده بودند، از مهلکه بگریزند.

بزرگ ترین سرقت قطار در تاریخ آمریکا


در 14 ژوئن 1924 باند نیوتن بزرگ ترین سرقت قطار تاریخ آمریکا را رقم زد. اعضای باند نیوتن که همگی با هم برادر بودند، تا آن زمان به خاطر اینکه تا کنون کسی را در طی سرقت های خود نکشته بودند، شهرت داشتند. به علاوه برادران نیوتن هرگز از زنان و کودکان نیز سرقت نمی کردند. با این حال نیوتن هنوز موفق ترین باند سارقان بانک در آمریکا بود. داستان سرقت برادران نیوتن اینگونه رقم خورد:

بزرگ ترین سرقت های قطار تاریخ؛ قطارها طعمه راهزنان
در سرقت جدید خود، برادران نیوتن از یکی از مشهورترین کارآگاهان آن زمان و نیز چند تن از شناخته شده ترین گنگسترهای محلی کمک گرفتند. آنها همچنین به جای استفاده از اسب، کنترل واگن های یک قطار نامه بر را در خارج از شیکاگو به دست گرفته و با استفاده از بمب های اشک آور دست ساز موفق به سرقت 3 میلیون دلار پول نقد و جواهرات شدند. اما اقبال برادران نیوتن چندان هم بلند نبود. یکی از اعضا به اشتباه به سوی داک نیوتن شلیک کرده و همین خطا منجر به دستگیری سایر اعضای باند شد. در طول 7 ماه از گذشت این سرقت، تمام مجرمان بازداشت و محاکمه شدند.

سرقت بزرگ طلا


غرب وحشی تنها عرصه هنرنمایی سارقان قطار نبود. در سال 1855 یک قطار حامل شمش های طلا که از لندن راهی پاریس بود، هدف یک سرقت نامرئی قرار گرفت! سرقت نامرئی چگونه اتفاق افتاد؟ شمش های طلای موجود در قطار کاملا مهر و موم شده و توسط میله های آهنی و یک گاو صندوق فوق ایمن محافظت می شدند. وقتی این شمش ها پس از عبور با قایق از کانال مانش وزن کشی شدند، همه تعجب کردند. دو تا از گاو صندوق ها به طرز مشکوکی سنگین تر و یکی نیز سبک تر از اندازه واقعی خود بودند.

در پاریس معلوم شد که شمش های طلا با قالب های سرب جایگزین شده اند. سارقان چه کسانی بودند؟ ویلیام پیرس و ادوارد آگار با کمک یک منشی راه آهن با خورجین و کیف هایی پر از قالب های سرب وارد قطار شده و با شمش های طلا به ارزش 12 هزار دلار از آن خارج شده بودند. هر چند که تمام سارقان در نهایت دستگیر و زندانی شدند.

حمله بِزدانی (Bezdany)


این سرقت قطار داستانی کاملا متفاوت از تمام سرقت هایی داشته که از آنها گفتیم. حمله بزدانی در حقیقت یک سرقت نبود، بلکه تلاش برای آزاد کردن لهستان از اشغال نیروهای روس و اتریش-مجارستان بود. در سال 1908 فردی به نام جوزف پیسودسکی به سازمان دهی و آموزش گروهی از انقلابیون شامل 16 مرد و 4 زن پرداخت که هدف شان به دست گرفتن کنترل یک قطار و ایستگاه در شهر بزدانی بود. پس از یک تبادل آتش کوتاه که در آن یک سرباز روسی کشته و 5 نفر زخمی شدند، اعضای باند به واگن بار راه پیدا کرده، پول ها را درون کیف ها جای داده و گریختند. ارزش اموال سرقت شده چیزی در حدود 400 هزار روبل و 4 میلیون دلار امروز بود. به نظر می رسد که این پول قرار بوده برای تأمین هزینه های انقلابیون مورد استفاده قرار بگیرد.

بزرگ ترین سرقت های قطار تاریخ؛ قطارها طعمه راهزنان

سرقت بزرگ قطار بریتیش کلمبیا


بیل مینر، تبهکار معروف که پس از جسی جیمز شهرت زیادی در دنیای سارقان به دست آورده بود، بعد از رهایی از زندان کالیفرنیا به بریتیش کلمبیا رفت. وی سه سال بعد یک قطار راه آهن پاسیفیک کانادا را در 70 کیلومتری شرق ونکوور متوقف کرده و با 10 هزار دلار پول نقد از مهلکه گریخت. جالب است بدانید که مینر در دنیای تبهکاران به راهزن جنتلمن شهره بود. وی مؤدب و خوشنام بود و هرگز احترام به قربانیان خود را فراموش نمی کرد!

بزرگ ترین سرقت های قطار تاریخ؛ قطارها طعمه راهزنان
دیگر اینکه مینر نخستین کسی بود که عبارت "دست ها بالا" را در دنیای تبهکاری باب کرد. دو سال پس از انجام این سرقت بزرگ در بریتیش کلمبیا، او قطار دیگری را متوقف کرد، اما این بار موفق نبود. ماسک مینر از چهره بر افتاد، ضمن اینکه قطار هم تنها 15 دلار را با خود حمل می کرد. در نهایت مینر دستگیر و به حبس ابد محکوم شد؛ هر چند که مدت کوتاهی بعد با حفر یک تونل از زندان گریخت و دیگر هرگز دیده نشد!

منبع: mentalfloss.com