نگاهی به آشپزخانه پروازی شرکت هوایی امارات


شرکت های هوایی بزرگ در دنیای پر از رقابت هوانوردی بی وقفه تلاش می کنند تا خدمات خود را مطلوب مسافران طراحی کنند. هر چند غذای هواپیما از نگاه بسیاری از مسافران، نامطلوب ترین بخش یک پرواز است، اما نمی توان چشم بر روی صرف هزینه های بسیار و استفاده از آشپزهای ماهر توسط این ایرلاین های بزرگ بست. در این میان شرکت هوایی امارات که در سال 2017 در لیست یکی از پر سودترین شرکت های هوایی جهان قرار گرفت، سرمایه گذاری زیادی را روی کترینگ خود انجام داده است. با قاصدک 24 همراه شوید تا سری به آشپزخانه مجلل این شرکت هوایی بزنیم.

در مورد کترینگ پروازی امارات


کترینگ پروازی شرکت هوایی امارات که در فرودگاه بین المللی دوبی واقع شده است، برای شرکت های هوایی، لانژهای پریمیم فرودگاه ها و نیز جت های وی آی پی شخصی غذا و نوشیدنی تهیه می کند. این کترینگ با بیش از 10 هزار نیروی کار روزانه نزدیک به 180 هزار غذا در اختیار بیش از 130 مشتری ایرلاین ها قرار می دهد. جوست هیمیجر (Joost Heymeijer) که نائب رئیس ارشد خدمات پروازی و کترینگ این شرکت است، مسئولیت اداره خدمات کترینگ شرکت هوایی امارات را بر عهده دارد که با سرمایه ای نزدیک به 159 میلیون دلار در آگوست 2007 فعالیت خود را آغاز کرد.

نگاهی به آشپزخانه پروازی شرکت هوایی امارات
هیمیجر می گوید: "در حقیقت این ایرلاین یک آشپزخانه 24 ساعته را اداره می کند که با بیش از 650 آشپز خود که در دوبی زندگی می کنند، در حدود 12 هزار و 450 دستور غذایی را به غذاهای خوشمزه تبدیل می کنند. آشپزخانه ما روزانه به 255 پرواز سرویس دهی می کند و با ارائه غذاهای خوشمزه محلی، طعم مقصدی را که مسافران راهی آن هستند، به آنها می چشاند. امارات همچنین همکاری نزدیکی با 25 شریک دیگر خود در حوزه کترینگ در سراسر جهان دارد تا غذاهای با کیفیت را در اختیار پروازهایی قرار دهد که در محدوده دوبی انجام می شوند".

نگاهی به آشپزخانه پروازی شرکت هوایی امارات
آنگونه که آمارها نشان می دهد کترینگ امارات در سال 2016، نزدیک به 60 میلیون غذا را در پروازهای خود به مسافران ارائه کرده که در تمام کلاس های پروازی اعم از بیزینس، فرست کلاس و اکونومی کلاس از کیفیت یکسانی برخوردار بودند. به گفته هیمیجر امارات با تهیه غذا برای بیش از 55 میلیون مسافر در سال که با/از 114 شهر در شش قاره جهان سفر می کنند، بیش از هر ایرلاین دیگری در جهان با این مفهوم آشنا است. به ویژه اینکه امارات غذاهای بومی هر مقصد پروازی را روی بزرگ ترین رستوران هوایی جهان برای مسافران خود سرو می کند.

نگاهی به آشپزخانه پروازی شرکت هوایی امارات
نکته دیگری که باید در مورد امارات بدانید این است که این شرکت بر خلاف ایرلاین های دیگری برنامه ای برای جذب سرآشپزهای مشهور ندارد. همانطور که نائب رئیس ارشد خدمات پروازی شرکت می گوید: "ما سرآشپزهای بسیار با استعدادی از ملیت های مختلف را به عنوان تیم کترینگ خود جذب کرده ایم. آنها انواع مختلفی از غذاهای محلی جالب را برای ما به عنوان منو طراحی می کنند. ضمن اینکه ما شش مدیر کترینگ برای هر منطقه جغرافیایی منصوب کرده ایم که هر کدام از آنها مسئولیت ناحیه خود را بر عهده دارند. در مورد مدیران هم باید بگوییم که آنها باتجربه بوده و خود آشپزهای ماهری هستند که با چالش های صنعت هوایی آشنایی کافی دارند".

تهیه غذا برای کلاس ها و مسیرهای پروازی مختلف شرکت امارات


مسافران فرست کلاس می توانند در طی چند وعده غذاهایی را در منو یا به صورت جداگانه سفارش دهند که توسط بهترین آشپزهای بین المللی تهیه شده است. منوها هم بر اساس تقاضای شما در هر زمانی در طول پرواز شما سفارش داده می شوند. انواع کاملی از نوشیدنی اعم از الکلی و غیر الکلی هم در اختیار شما قرار دارد. برای مسافران بیزینس کلاس هم ناهار و شام شامل انواع نوشیدنی های الکلی و غیر الکلی در نظر گرفته شده است. میان وعده های گرم و سرد مانند انواع ساندویچ هم می تواند در منوهای این کلاس پروازی یافت شود.

نگاهی به آشپزخانه پروازی شرکت هوایی امارات
منو برای مسافران اکونومی کلاس هم شامل یک پیش غذا، انتخاب از میان دو وعده غذایی، دسر، پنیر، بیسکویت و شکلات خواهد بود. به علاوه انواع مختلفی از نوشیدنی های الکلی و غیر الکلی هم با قیمت های ثابت در اختیار آنها قرار می گیرد. نکته جالب این است که منوهای غذا در پروازهای طولانی و کوتاه منطقه ای در محدوده خلیج فارس به صورت ماهانه تغییر می کنند. طراحی منوها به عهده مدیران کترینگ منطقه ای و یک تیم دیگر است که برای خلق منوها از شعبه های دورافتاده شرکت در گوشه و کنار جهان بازدید می کنند.

نکته دیگر این است که منوها مختص هر مسیر طراحی می شوند تا اطمینان حاصل شود که غذاهای سرو شده مناسب آن مقصد هستند. منوها هر سال در چهار چرخه به صورت دوره ای عوض می شوند و سپس برای ماه بعد تکرار می شوند. فرقی نمی کند که غذای پر ادویه و تند هندی یا سوشی ژاپن باشد، کترینگ امارات همیشه تلاش می کند تا از آشپزهای محلی یاد بگیرد. ضمن اینکه مشتریان امارات دوست دارند از طریق غذاهای پروازی این شرکت با فرهنگ محلی مناطق دیگر جهان آشنا شوند.

نگاهی به آشپزخانه پروازی شرکت هوایی امارات
تنوع غذا در پروازهای امارات فقط از منطقه ای به منطقه دیگر متغیر نیست؛ بلکه از شهری به شهر دیگر هم متفاوت است. برای مثال در پروازهای هندی، منوها متناسب با 10 مقصد مختلف در هند طراحی شده اند که منعکس کننده ذائقه ها و ترجیحات مشتریان یک مقصد یا شهر خاص است. به نظر می رسد هدف امارات از این کار ایجاد نوعی پیوند احساسی با مشتریان از طریق غذا باشد.

نگاهی به آشپزخانه پروازی شرکت هوایی امارات
توجه کترینگ امارات به نیازهای پزشکی مسافران هم از دیگر جنبه های کترینگ این شرکت است. برای نمونه مجموعه ای از غذاها متناسب با الزامات پزشکی، رژیمی و مذهبی به مسافران ارائه می شود که باید 24 ساعت پیش از پرواز رزرو شود. غذاهای ویژه و غیر ویژه این کترینگ از کیفیت یکسانی برخوردار هستند. برای نوزادان و کودکان هم غذاهای متنوعی پیش بینی شده است. به طور مثال کودکان بین 2 تا 12 سال غذاهای مورد علاقه کودکان مانند غذاهایی تهیه شده از سبزیجات را برای آنها سرو می کنند. اگرچه توصیه شرکت به والدین این است که غذای مورد علاقه بچه ها را با خود همراه داشته باشند، اما غذاهای آماده مخصوص کودکان با بهترین برندها در پروازهای امارات به مسافران ارائه می شود.

ردپای کترینگ امارات در لانژهای فرودگاه ها


امارات 7 لانژ در فرودگاه بین المللی امارات و 34 لانژ دیگر در فرودگاه های سراسر جهان دارد. مسافرانی که به هر کدام از فرودگاه ها در سراسر جهان پرواز می کنند، امکان دسترسی به مجموعه ای از غذاها و نوشیدنی های بین المللی در بوفه های بزرگ فرودگاه را دارند. اگر حوصله زود از خواب بیدار شدن را داشته باشید، شانس چشیدن طعم صبحانه را خواهید داشت. در ساعات میانی روز می توانید ناهار خود را از میان غذاهای غربی، عربی، شرق دور یا گیاهی انتخاب کنید. اگر به شیرینی هم علاقه مند هستید، دسر را از یاد نبرید.

نگاهی به آشپزخانه پروازی شرکت هوایی امارات
امارات در اکتبر 2016 از یک لانژ بیزینس کلاس خود در فرودگاه دبی پرده برداری کرد که از سه بخش متفاوت تشکیل شده بود. آخرین غذاها و نوشیدنی ها در طعم های گوناگون به اضافه انواع قهوه در این لانژ برای مسافران سرو می شود. این ایرلاین نامدار همچنین به سرو غذا و نوشیدنی برای بیشتر لانژهای ایرلاین های دیگر که در فرودگاه دوبی واقع شده اند، می پردازد. این ایرلاین ها شامل گلف ایر، ایرفرانس-کی ال ام، بریتیش ایرویز، لانژ سناتور لوفتهانزا و نیز لانژهای پیمان ستاره و اسکای تیم می شود.

کنترل کیفیت در کترینگ امارات


با وجود چنین خدمات کترینگ وسیعی که امارات در اختیار مسافران خود قرار می دهد، استفاده از یک سیستم کنترل کیفیت دقیق چندان هم عجیب نیست. این شرکت برای تضمین عملکرد صحیح و استانداردهای بالا در آشپزخانه های کترینگ خود، در 24 ساعت شبانه روز و 7 روز هفته از چک های مختلفی بهره می گیرد. پروسه کنترل کیفیت به این صورت است که خدمه کابین در پایان هر پرواز به گردآوردی گزارش پرداخته و بازخوردهای مشتریان را در اختیار مدیران منطقه ای قرار می دهند. مدیران هم نشست های روزانه ای برگزار کرده و در آنها بر اساس گزارش های جمع آوری شده، اقدامات حیاتی برای حل مشکلات اتخاذ می شود.

نگاهی به آشپزخانه پروازی شرکت هوایی امارات
از آنجایی که دمای مناسب غذا در کترینگ صحیح از مرحله آماده سازی تا تحویل اهمیت حیاتی دارد، تمام غذاها در هواپیما در فرهای معمول با دمای مناسب نگهداری می شوند. علاوه بر این خدمه کابین هم در دمای مخصوص و برنامه های زمانی معینی فعالیت می کنند. در حقیقت امارات مدرسه آموزشی خود را دارد که در آن نحوه تهیه و تحویل صحیح غذاها از اهمیت زیادی برخوردار است.

نگاهی به آشپزخانه پروازی شرکت هوایی امارات
شاید جالب باشد بدانید که آشپزهای امارات با یک فلسفه ساده کار خود را آغاز می کنند: موادی که برای تهیه یک غذا به کار می روند باید عالی باشند. اگر کیفیت مواد به کار رفته خوب نباشد، داشتن یک دستور غذای عالی فایده ای نخواهد داشت. از همین رو آشپزهای امارات زمان زیادی را صرف تهیه بهترین مواد خام از سراسر جهان برای خلق طعم های دوست داشتنی می کنند. از آنجایی که دقت به جزئیات از اهمیت زیادی برخوردار است، تمام کارهای انجام شده مور بررسی قرار گرفته و هر غذا پیش از رفتن به روی میز چک می شود. امارات علاوه بر کار با یک تیم متعهد، همکاری نزدیکی با مسئولان کترینگ محلی دارد که از یک ویژگی مشترک برخوردار هستند.

منبع: tripsavvy.com