همه چیز درباره بازرسی امنیتی در فرودگاه ها

مهم نیست که چه کسی هستید و به کجا پرواز می کنید، چک های امنیتی فرودگاه برای همه کلافه کننده هستند. ایستادن در صف به اندازه کافی می تواند شما را خسته کند. تصور کنید که قرار باشد اتفاقی این پروسه خسته کننده را با اخلال مواجه کند. برای رهایی از همین سردرگمی و خستگی است که بهتر است با پروسه های امنیتی آشنا شوید. به همین منظور مجله قاصدک 24 برای شما برخی از باید و نبایدهایی را فهرست کرده که می تواند سرنوشت پرواز شما را رقم بزند.

 

مأموران امنیتی فرودگاه می توانند اشیای ممنوعه را نزد خود نگاه دارند


بیشتر مسافران اطلاعی از این موضوع ندارند که مأموران امنیتی فرودگاه چندین راه برای نگه داشتن اشیای ممنوعه نزد خود دارند. برای مثال مسافرانی بوده اند که همراه خود یک شمشیر اسباب بازی داشته و مأموران امنیتی فرودگاه تصمیم به نگاه داشتن آنها گرفته اند. چگونه؟ در حقیقت برخی از فرودگاه ها مراکز پستی دارند که مسافران می توانند از طریق آنها این اشیای ممنوعه را به خانه بفرستند البته به شرط آنکه زمان کافی برای انجام این کار داشته باشند. راه دیگر هم این است که آن را به یک دوست یا عضو خانواده فرد مسافر که قصد پرواز ندارد، تحویل دهند.

به همراه آوردن مایعات اضافی برای کودک مجاز است


بچه ها موجودات دوست داشتنی هستند و خیلی ها نمی توانند در مقابل آنها رفتار سختی داشته باشند. به نظر می رسد این موضوع در مورد مأموران امنیتی فرودگاه هم صدق کند. به همین دلیل والدین و کودکان مشمول قانون مایعات تحت عنوان 3-1-1 می شوند. بر طبق این قانون همراه آوردن شیر خشک، شیر مادر و آب میوه بیش از 100 میلی تر برای مسافران مجاز است.

بازرسی بدنی در فرودگاه

اشیای تیزی که مجاز و غیر مجاز هستند


باید بدانید که تعداد اندکی شی تیز وجود دارد که شما مجاز به داشتن آنها در کیف خود در هواپیما هستید. روشن است که اشیای ممنوعه شامل هر چیزی می شود که بتوان آن را به عنوان سلاح مورد استفاده قرار داد؛ مانند شمشیر یا هر نوع چاقو. اگر چه شما مجاز به آوردن این وسایل به داخل هواپیما نیستید، اما می توانید آنها را در چمدان خود که به قسمت بار می رود، داشته باشید. به عبارتی می توان گفت مسافر مجاز به حمل اشیایی چون موچین، سوزن خیاطی، ناخن گیر، تراش، میل و قلاب بافتنی، تیغ و حتی قیچی در چمدان خود است به شرط اینکه این اشیا تنها 10 سانتی متر طول داشته باشند.

گیت فرودگاه به چه چیزهایی حساس است

SSSS به چه معناست؟


برخی از مسافران معنای SSSS را روی کارت های پروازی خود می دانند. اما برای آنها که نمی دانند باید گفت که این حروف مخفف نوعی علامت بخت آزمایی نیست که شما قرار است برنده آن شوید. SSSS مخفف Secondary Security Screening Selection یا همان اسکرین امنیتی ثانویه است و به این معنا است که مسافر قرار است از اسکرین اضافی امنیتی برخوردار شود. اما اسکرین ثانویه دقیقا چیست؟

امنیت در فرودگاه
اگر مسافری نیاز به گذر از چک های امنیتی بیشتری داشته باشد، از او بازرسی بدنی شده و وسایل همراه او چک می شود تا از نبود مواد انفجاری در آن اطمینان حاصل شود. به علاوه از او سئوال های بیشتری نیز پرسیده می شود و در هر بار توقف نیز این پروسه تکرار می شود.


وسایل الکترونیکی بزرگ هم باید چک شوند


ما در دنیایی زندگی می کنیم که حول محور تکنولوژی می چرخد. بنابراین عجیب نیست که بیشتر مسافران دوست دارند به غیر از تلفن همراه خود وسایل الکترونیکی دیگری را هم با خود به داخل هواپیما بیاورند. بنابراین نگران نباشید؛ شما مجاز به آوردن لپ تاپ، ریدر و تبلت خود به هواپیما هستید.

بازرسی در فرودگاه

نحوه حمل درست یک حیوان خانگی


قصه فرودگاه ها و حیوانات خانگی همیشه یک داستان پیچیده بوده است. بیشتر ایرلاین ها تنها به حیوانات کوچک اجازه سوار شدن با صاحبان خود را می دهند و تنها تعداد اندکی هستند که اجازه حمل حیوانات بزرگ را در قفس می دهند. با این حال گذراندن حیوانات خانگی از سد چک های امنیتی فرودگاه خود داستان پیچیده تری است. برای مثال بسیاری از مسافران نمی دانند که حیوان آنها قرار نیست از دستگاه اشعه ایکس عبور کند. در عوض این حیوانات از کَریر خود بیرون آورده شده و به همراه صاحب خود از اسکنر عبور می کنند. البته گاهی هم لازم است تا مأموران امنیتی فرودگاه آنها را اسکن مجدد کرده و کریر آنها از درون دستگاه اشعه ایکس عبور کند.

بازرسی امنیتی فرودگاه

رفتار بد می تواند پشیمانی به بار بیاورد


نمی توان انکار کرد که گذر از چک های امنیتی فرودگاه می تواند تا حد زیادی آزار دهنده باشد. بنابراین بهترین کار در این شرایط حفظ آرامش و رفتار درست با مأموران امنیتی است. در غیر اینصورت ممکن است از اظهارات تند خود که به منزله توهین به مأموران امنیتی تلقی می شود، پشیمان شوید. باید بدانید که این کار شما ممکن است باعث شود تا آنها شما را در لیست آنهایی قرار دهند که نیاز به چک های امنیتی بیشتر دارند. کار دیگری که می توانند انجام دهند این است که شما را به یک پرواز بی کیفیت رجوع دهند.

پوشیدن لباس سبک پروسه عبور از چک های امنیتی را راحت تر می کند


نکته دیگری که باید به خاطر داشته باشید این است که پوشیدن لباس سبک گذر از چک های امنیتی را برای همه آسان می کند. شاید مسافران ندانند اما لباس ها و جواهر آلات زیادی وجود دارند که می توانند در دستگاه اسکنر اختلال به وجود بیاورند. برای نمونه هم می توان به روبان های مو اشاره کرد. به علاوه نباید فراموش کرد که در هنگام چک های امنیتی مسافران مجبور به درآوردن کت، ژاکت و جواهر آلات خود هستند. با این تفاسیر بهترین کار این است که لباس های ساده ای بپوشید که دگمه های زیادی نداشته باشند.


بیشتر بخوانید: کارهایی که مهمانداران هواپیما مجاز به انجام آنها نیستند



همراه داشتن کارت شناسایی همیشه هم لازم نیست


آنچه گفتیم به این معنی نیست که هر کسی بدون همراه داشتن کارت شناسایی می تواند از چک امنیتی عبور کرده و سوار هواپیما شود. با این وجود در شرایطی که مسافر کارت شناسایی خود را فراموش کرده، یک راه حل جایگزین وجود دارد. در چنین شرایطی مأموران امنیتی فرودگاه می توانند مسافر را در پروسه تأیید هویت قرار دهند. این پروسه در واقع شامل گرفتن نام، آدرس و اطلاعات بیشتر برای کمک به تشخیص هویت فرد است. اگر هویت این افراد تأیید شود، می توانند وارد پروسه اسکرین شوند که ممکن است شامل چک های امنیتی بیشتر شود.

نیروهای امنیتی فرودگاه رفتار شما را زیر نظر دارند


تصور کنید بدون اینکه بخواهید، در نظر برخی مشکوک به نظر برسید. در واقع بسیاری از مسافران رفتارهای عادی و طبیعی دارند که مأموران امنیتی فرودگاه آموزش دیده اند تا آنها را مشکوک تلقی کنند. این رفتارها شامل خمیازه زیاد، بی قراری، زل زدن و تکان خوردن بیش از حد می شود. شاید در حالت عادی این حرکات را بتوان به خستگی، بی قراری یا عصبی بودن ربط داد. اما در جایی مانند فرودگاه این حرکات می توانند باعث شوند تا فرد برای چک های امنیتی بیشتر فرستاده شود. پس بهترین کار این است که آرامش خود را حفظ کنید.

برخی غذاها ممکن است موجب اختلال در چک های امنیتی شوند


شاید باور کردن این موضوع اندکی دشوار باشد اما برخی غذاها وجود دارند که در اسکنرهای فرودگاه علائمی مانند مواد انفجاری از خود نشان می دهند. این غذاها می توانند اسکنرهای امنیتی را دچار اختلال کرده و برای مدت اندکی موجب بی نظمی در فرودگاه شوند. مهم ترین این غذاها را می توان سوسیس و پنیر دانست. بنابراین اگر مجبور به حمل سوسیس یا پنیر هستید، بهترین کار این است که آنها را پیشتر از چمدان خود کنار بگذارید.


گربه ها تهدید بزرگی برای چک های امنیتی فرودگاه هستند


اگر چیزی وجود داشته باشد که مأموران امنیتی فرودگاه بیشتر از مسافران بد اخلاق از آنها بیزار باشند، گربه ها هستند. چرا؟ تصور کنید که سگ ها در هنگام بازرسی بدنی آن را نوازش تلقی کرده و از آن لذت هم می برند. ضمن اینکه سگ ها بهترین دوست انسان ها هم شناخته می شوند. در نقطه مقابل گربه ها وقتی توسط یک غریبه چک می شوند، حالت پرخاشگرانه به خود می گیرند. بنابراین همیشه این امکان وجود دارد که گربه ها در فرودگاه از کریر خود فرار کنند.

چک های فرودگاه

حتی شوخی در مورد انفجار هم می تواند برای شما دردسر ساز شود


تمرکز کردن روی کلماتی که نباید در فرودگاه و به هنگام عبور از چک های امنیتی بگویید، کار چندان سختی نیست. برای مثال تحت هیچ شرایطی از کلمه بمب، انفجار، هواپیماربایی یا هر کلمه مرتبط دیگری استفاده نکنید. اینها کلماتی هستند که مأموران امنیتی هرگز از آنها ساده نخواهند گذشت. در واقع این کلمات ممکن است باعث تأخیر در پرواز یا حتی دستگیری شما شوند. اهمیتی هم ندارد که در حال شوخی با دوست خود، بازگویی یک داستان یا بازی با کودک خود هستید.

برخی از داروها مشمول قانون همراه آوردن مایعات می شوند


درست مانند سایر قوانین، قوانین در خصوص همراه آوردن مایعات به داخل هواپیما هم شامل استثنائاتی می شود. بسیاری از داروها مانند اسپری های تنفسی، دستگاه تزریق گر خودکار یا داروهایی مانند سرنگ که مایعات یا گاز از آنها خارج می شود، شامل این استثنا می شوند. خوشبختانه داروهای بیماران دیابتی و کسانی که از آلرژی یا آسم رنج می برند، هم از قانون 100 میلی لیتر تبعیت می کنند. سرنگ هم تنها در صورت داروی همراه مجاز است. بنابراین سعی کنید تا موارد امنیتی مربوط به هر کدام از این داروها را به خاطر داشته باشید.

چک های امنیتی فرودگاه


منبع: thetravel.com