کارهایی که مهمانداران هواپبما مجاز به انجام آنها نیستند


مهماندار هواپیما بودن لطف خاص خود را دارد و شغل رؤیایی بسیاری است. با این حال سختی ها و باید و نبایدهایی که مهمانداران در شغل خود با آنها مواجه هستند، روی ایده آل آن را تحت تأثیر قرار داده است. مسافران هم انتظارات خاص خود را از مهمانداران داشته و به دلیل عدم شناخت کافی، گاهی باورهای نادرستی از این شغل در ذهن خود دارند. اگر شما هم از آن دسته مسافرانی هستید که بلیط هواپیما را برای سفر انتخاب می کنید، بهتر است با محدودیت های کار مهمانداران آشنا شوید و آنها را به خاطر بسپرید.

همراهی کردن مسافران به خارج از هواپیما


حتی اگر پرواز سختی داشته باشید و نیاز باشد که کسی برای پیاده شدن از هواپیما به شما کمک کند، آن شخص مهماندار هواپیما نخواهد بود. یک مهماندار در این باره می گوید: ما می توانیم شخصی را برای کمک به مسافران به آنها معرفی کنیم، اما تا زمانی که حتی یک مسافر هم درون هواپیما است، نمی توانیم آن را ترک کنیم. اگر واقعا نیاز به کمک داشته باشید و کسی هم نباشد، از شما خواسته می شود تا پیاده شدن همه مسافران صبر کرده و سپس از هواپیما خارج شوید.

آوردن دارو برای مسافران


یک مهماندار هواپیما باید در مواقع اضطراری قادر به واکنش نشان دادن به تناسب موقعیت باشد. برای مثال اگر مسافری نیاز به احیای قلبی داشته باشد، مهماندار مجاز به انجام آن و استفاده از دستگاه شوک می باشد. اما در برخی موارد مهمانداران نمی توانند کاری انجام دهند مگر اینکه یک متخصص از آنها بخواهد آن را انجام دهند. بهتر است بدانید که در هواپیما یک جعبه پزشکی وجود دارد که فرد مسئول کلید آن را در اختیار داشته و تنها یک پرستار و پزشک با همراه داشتن مدارک لازم می تواند اجازه باز شدن آن را به مهماندار بدهد. بنابراین اگر از یک مهماندار بخواهید تا یک آسپرین برای شما بیاورد، او مجاز به انجام این کار نخواهد بود. پس سعی کنید قرص همراه خود داشته باشید.

تهیه بلیط هواپیما رایگان برای دوستان خود


برخی از مردم پیش فرض های ذهنی عجیبی دارند. آنها فکر می کنند که اگر کسی به عنوان یک مهماندار هواپیما کار کند، رزرو بلیط هواپیما رایگان برای خود، دوستان و اقوامش کار راحتی خواهد بود. تردیدی نیست که مهمانداران به عنوان مزایای شغلی پروازهایی را از جانب شرکتی که برای آن کار می کنند، دریافت می کنند؛ پروازهایی که تنها متعلق به آنهاست و نه دوستان شان. پس اگر دوست یا آشنایی دارید که مهماندار هواپیما است، از او در مورد تخفیف در خرید بلیط هواپیما برای خود سئوال نکنید.

اجازه به مسافران برای گشت زدن در آشپزخانه


آشپزخانه هواپیما جایی است که مهمانداران بیشتر وقت خود را در حین پرواز در آن می گذرانند. آنها در آشپزخانه غذایی را که می خواهند برای مسافران سرو کنند، آماده کرده و بیشتر وسایلی را که ممکن است در طول پرواز به آن نیاز پیدا کنند، در آنجا نگهداری می کنند. در حقیقت آشپزخانه مکانی است که فقط و فقط برای مهمانداران طراحی شده است. برخی از مسافران فکر می کنند که آشپزخانه می تواند مکان خوبی برای چرخ زدن باشد، اما باید بدانید که هیچ کس به جز خدمه کابین اجازه ورود به آن را ندارد.

کارهایی که مهمانداران مجاز به انجام آنها نیستند

ایجاد مزاحمت برای خلبان ها


بر خلاف تصور برخی مسافران که فکر می کنند مهمانداران منعی برای ورود به کابین خلبان برای چک کردن یا پرسیدن چیزی ندارند، آنها هر زمان که بخواهند نمی توانند وارد کابین شوند. در واقع مهمانداران باید به دلایل امنیتی از دستورالعمل های خاصی پیروی کنند. آنگونه که یکی از مهمانداران می گوید: معمولا ما باید اول با خلبان ها تماس گرفته و ورود خود را به آنها اطلاع دهیم. به همین منظور کدهایی هم روی در وجود دارد. به نظر می رسد اینکه کسی نمی تواند مزاحم خلبان ها شده و حواس آنها را پرت کند، اتفاق مثبتی باشد.

کارهایی که مهمانداران مجاز به انجام آنها نیستند

صرف نوشیدنی با مسافران


از دیگر موارد ممنوع برای مهمانداران صرف نوشیدنی با مسافران در حین انجام وظیفه است. به علاوه مهمانداران برای صرف نوشیدنی با شما در هواپیما نیستند. آنها بر سر کارشان هستند، به شما خدمت ارائه می کنند و در صورت نیاز نیز کمک می کنند. بنابراین اگر می خواهند شغل خود را از دست ندهند، باید از انجام این کار اجتناب بورزند.

دادن صندلی به کودک


همراه داشتن کودک در پرواز به این معنا نیست که مهماندار باید یک صندلی در اختیار کودک شما قرار دهد. برخی از مسافران فکر می کنند وقتی کودک زیر دو سال با خود وارد هواپیما می کنند، باید یک صندلی هم برای کودک خود داشته باشند. بیشتر شرکت های هوایی کودکان زیر 2 سال را به صورت رایگان می پذیرند، اما این یعنی شما باید در تمام طول پرواز کودک خود را روی پای تان نگاه دارید. مهم نیست چقدر از مهماندار برای صندلی رایگان درخواست کنید، این کار قانونی نیست و او آن را انجام نخواهد داد.

کارهایی که مهمانداران مجاز به انجام آنها نیستند

تعویض صندلی برای مسافران


گاهی برخی از مسافران از مهماندار می خواهند تا صندلی آنها را عوض کند. دلیل؟ آنها متوجه شده اند که فرست کلاس صندلی های رایگان دارد، می خواهند کنار دوست خود بنشینند یا به هر دلیلی صندلی خود را دوست ندارند. دلیل هر چه باشد، اهمیتی ندارد؛ مهماندار نمی تواند صندلی شما را تعویض کند. پس اگر می خواهید کلاس پروازی خود را ارتقا دهید، باید قبل از سوار شدن به هواپیما و با پرداخت مازاد هزینه آن را انجام دهید.

کارهایی که مهمانداران مجاز به انجام آنها نیستند

آوردن هر چیزی به داخل هواپیما


مهمانداران هم درست مانند مسافران در مورد وسایلی که مجاز به آوردن یا نیاوردن آنها به هواپیما هستند، باید از قوانین خاصی تبعیت کنند. هیچ سیاست درهای بازی برای آنها وجود ندارد و آنها نیز باید قبل از سوار شدن به هواپیما از چک های امنیتی عبور کنند. هر چیزی که از سد چک های امنیتی عبور نکند، باید کنار گذاشته شود و هیچ استثنائی هم در این زمینه وجود ندارد.

کارهایی که مهمانداران مجاز به انجام آنها نیستند

بلند کردن چمدان مسافران


برخی از مسافزان به اشتباه فکر می کنند که کمک به آنها برای جای دادن چمدان شان در محفظه بالای سر یکی از وظایف مهمانداران است. فکری که از اساس اشتباه است. در حقیقت مهمانداران به دلیل خطر زخمی شدن مجاز به برداشتن چمدان شما نیستند. از آنجایی هم که هیچ ایرلاینی نمی خواهد با دررفتگی شانه یک مهماندار مواجه شود، قانونی در این زمینه وضع شده است. تنها کاری که او می تواند برای شما انجام دهد هل دادن چمدان به داخل محفظه و بستن در آن است.

کارهایی که مهمانداران مجاز به انجام آنها نیستند

انعام گرفتن


بیشتر ما به دادن انعام برای خدماتی که از آنها راضی بوده ایم، عادت کرده ایم. بنابراین اگر یک مهماندار در حین پرواز برخورد بسیار خوب و محترمانه ای با شما داشت و خواستار تشکر از او با دادن انعام شدید، به خاطر بیاورید که او آن را از شما نخواهد پذیرفت.

کارهایی که مهمانداران مجاز به انجام آنها نیستند

تبلیغ و ترویج علایق خود برای مسافران


مهمانداران به محض اینکه یونیفرم خود را پوشیده و سوار هواپیما می شوند، مجاز به تبلیغ و ترویج علایق شخصی خود نیستند. در واقع آنها اجازه ندارند تا از مشتریان برای منافع و علایق شخصی خود استفاده کنند. این یعنی اگر مهماندار شما از شما برای خرید محصولات بهداشتی، جواهر آلات، لباس یا هر چیز دیگری درخواست کرد، شما می توانید به ایرلاین مورد نظر شکایت کنید.

کارهایی که مهمانداران مجاز به انجام آنها نیستند

غذا خوردن در جلوی چشم مسافران


هیچ کس تا کنون یک مهماندار را در هواپیما در حال غذا خوردن ندیده است. مهم نیست چند بار پرواز کرده اید، این اتفاق هرگز نخواهد افتاد. زیرا آنها مجاز به خوردن غذا در جلوی دید مسافران نیستند. یک مهماندار به نام جرمی تامپسون که تا کنون برای سه ایرلاین مختلف کار کرده در این زمینه می گوید: وقتی کار می کردم، از ما خواسته شده بود تا در هنگام خوردن و آشامیدن احتیاط زیادی به خرج دهیم. هیچ مسافری نباید ما را در حال خوردن و آشامیدن در راهروی هواپیما می دید. با این حال می توانستیم در آشپزخانه هواپیما به صورت مخفیانه و دور از چشم مسافران به خوردن و اشامیدن بپردازیم. شاید این قانون کمی عجیب به نظر برسد، اما احتمالا هدف از وضع آن مطمئن ساختن خیال مسافران از بابت توجه کامل مهمانداران به آنها بوده است.

خوابیدن در حین کار


حتی در پروازهای طولانی هم مسافران باید بتوانند در صورت نیاز از مهمانداران کمک بگیرند. چه نیاز به یک لیوان آب داشته باشند و چه کمک پزشکی، مهمانداران باید حاضر و آماده باشند. به همین دلیل خوابیدن در حین کار تقریبا برای آنها غیر ممکن است. حتی خیلی از مهمانداران می گویند که خوابیدن در هواپیما آن هم در پروازهای دیر وقت، حس راحتی به آنها نمی دهد؛ چرا که ممکن است مسافر از خواب بیدار شده و نیاز به کمک داشته باشد.

دیده شدن توسط مسافران بدون یونیفرم


اگر حتی یک بار در زندگی خود به فرودگاه قدم گذاشته باشید، خدمه و مهمانداران را در حین کشیدن چمدان های خود دیده اید در حالی که تمام آنها یونیفرم کار بر تن داشته اند. شاید حالا به دلیل این امر پی برده باشید. زیرا مهمانداران اجازه ندارند که بدون یونیفرم در جلوی دید مسافران ظاهر شوند. برخی از مهمانداران دوست دارند یونیفرم خود را پیش از پرواز در هواپیما به تن کنند. این موضوع مادامی که آنها نخواهند بدون یونیفرم با مسافران ارتباط برقرار کنند، ایرادی ندارد.

کارهایی که مهمانداران مجاز به انجام آنها نیستند

هر گونه بی احترامی به یونیفرم خود


اگر مهمانداری اعتبار خود را لکه دار کند، در واقع اعتبار ایرلاینی را که برای آن کار می کند، لکه دار کرده است. این فقط در مورد انجام کار اشتباه نیست، بلکه تمام رفتارهایی را در بر می گیرد که یک مهماندار به محض پوشیدن یونیفرم خود انجام می دهد. به عبارت دیگر وقتی یک مهماندار لباس خود را به تن می کند، باید محترمانه رفتار کند. نباید با یونیفرم در بار یا کافه هتل در حال نوشیدن چیزی دیده شود.

منبع: thetravel.com