راهنمای استفاده از قطارها در چین


شبکه ریلی پر سرعت چین در طول چندین سال گذشته به سرعت رشد کرده است. از همین رو چین امروزه با داشتن دو سوم خط آهن پرسرعت مسافری جهان، طولانی ترین شبکه ریلی پر سرعت را در جهان دارد. بیشتر شهرهای بزرگ این کشور از طریق قطارهای بولت پر سرعت به یکدیگر متصل شده اند. باید بدانید که قطارهای پر سرعت چین فوق سریع و راحت بوده و در صورت سفر به این کشور، آنها را به یک گزینه مناسب برای سفر تبدیل می کنند. به ویژه اینکه پروازهای داخلی در این کشور در اغلب موارد با تأخیر مواجه هستند. در این مطلب قاصدک 24 به شما می گوید که در صورت سفر به چین، چگونه از قطار برای سفرهای خود استفاده کنید.

انواع قطار و بلیط قطار در چین


شبکه ریلی پر سرعت چین شامل قطارهای بولت در کلاس های مختلف G،C و D می شود. قطارهای کلاس جی و سی به طور معمول با حداکثر سرعت 300 کیلومتر در ساعت حرکت می کنند. اما برخی از قطارهای جدیدتر کلاس جی می توانند با حداکثر سرعت 350 کیلومتر بر ساعت نیز حرکت کنند. قطارهای کلاس دی نیز قابلیت حرکت با حداکثر سرعت 250 کیلومتر در ساعت را دارا هستند.

راهنمای استفاده از قطارها در چین
چین علاوه بر قطارهای پر سرعت قطارهایی در کلاس های Z، T و K دارد که سرعت آنها بین 120 تا 160 کیلومتر در ساعت است. این را هم باید افزود که قطارهای پر سرعت کلاس جی و سی به طور معمول سه نوع صندلی مختلف دارند: سکند کلاس (Second Class)، فرست کلاس و بیزینس کلاس. واگن های سکند کلاس پنج صندلی در یک ردیف دارند؛ این در حالی است که واگن های فرست کلاس چهار صندلی و جای پای بیشتری هم دارند. صندلی های بیزینس کلاس هم بالاترین درجه راحتی و فضا را در اختیار مسافران قرار می دهند.


بیشتر بخوانید: راهنمای استفاده از قطارها در اروپا



راهنمای استفاده از قطارها در چین
علاوه بر این واگن های فرست کلاس بسته غذایی و واگن های بیزینس کلاس هم یک وعده غذا برای مسافران خود تهیه می کنند. مسافران بیزینس کلاس همچنین به اتاق انتظار VIP دسترسی داشته و نیازی به ایستادن در صف برای سوار شدن به قطار ندارند. بیشتر قطارهای شب رو در چین واگن های خواب داشته و برخی از آنها ممکن است کوپه های مجلل ویژه خواب در اختیار مسافران قرار دهند.

راهنمای استفاده از قطارها در چین
هر چند که خوابیدن در یک قطار به مراتب دشوارتر از خوابیدن روی یک تخت گرم و نرم در هتل است، اما استفاده از این نوع قطارها می تواند باعث صرفه جویی در وقت و هزینه شما شود. البته فراموش نکنید که بلیط قطار این نوع قطارها برای بسیاری از مسیرها مشتریان زیادی داشته و از این رو شما نیاز به رزرو بلیط قطار دارید.

آیا استعمال سیگار در قطارهای چین مجاز است؟


سیگار کشیدن در قطارهای کلاس جی، سی و دی کاملا ممنوع است. بنابراین اگر به خرید بلیط قطار اقدام کرده اید، باید بدانید که در این نوع قطارها از دود سیگار خبری نیست. با این حال استعمال سیگار در قطارهای کلاس زدِ، تی و کا آن هم در فضای بین دو واگن مجاز است. بنابراین ممکن است بوی سیگار را در واگن احساس کنید، به ویژه اگر صندلی یا تخت شما نزدیک به بخش انتهایی واگن باشد. اگر از بوی سیگار بیزار هستید هم به شما توصیه می کنیم تا یک کوپه خواب راحت یا یک کوپه خواب راحت و مجلل را رزرو کنید که یک کابین بسته را در اختیار شما قرار می دهد. در این صورت میزان دودی که ممکن است وارد کابین شما شود، به حداقل می رسد.


قطارهای موجود در مسیرهای پر سفر چین


همانطور که گفتیم بیشتر شهرهای بزرگ در چین از طریق شبکه ریلی به یکدیگر پیوند خورده اند. بنابراین مسافرانی که می خواهند بین شهرهای مهم این کشور سفر کنند، می توانند با خرید بلیط قطار یا تور چین زمینی با راحتی و دردسر کمتر به این هدف خود برسند. قطارهایی که در حال حاضر مسافران را بین شهرها جابجا می کنند، عبارتند از:

قطار مثلت پکن-ژی آن-شانگهای


قطارهای پر سرعت زیادی در مسیر بین پکن-ژی آن-شانگهای در رفت و آمد هستند. سفر بین پکن و شانگهای آن هم با قطارهای رنسانس کلاس جی چیزی در حدود 4 و نیم ساعت به طول خواهد انجامید. این در حالی است که سفر بین پکن و ژی آن با قطارهای معمولی کلاس جی، 5و نیم تا 6 ساعت زمان خواهد برد. تردد بین ژی آن و شانگهای نیز با قطارهای معمولی کلاس جی بین 6 تا 7 و نیم ساعت طول خواهد کشید.

قطار ژانگجیاجی


تا زمان نگارش این مطلب هیچ قطار پر سرعتی به مقصد ژانگجیاجی وجود ندارد. اگر قصد سوار شدن به کشتی رودخانه یانگ تسه را دارید، می توانید پس از پیاده شدن از کشتی سوار بر یک قطار معمولی از یی چانگ به ژانگجیاجی شوید که چیزی در حدود 5 ساعت به طول خواهد انجامید. در غیر اینصورت می توانید بلیط هواپیما خریده و با هواپیما به ژانگجیاجی سفر کنید.

قطار چِنگدو (Chengdu)


خط ریلی پر سرعت بین ژی آن و چنگدو کار خود را در دسامبر 2017 آغاز کرد. با آغاز به کار این قطار، زمان سفر بین این دو مرکز استان از 13 ساعت به کمتر از 4 ساعت کاهش پیدا کرده است.

قطار به شهرهای گویلین و کومینگ


تعداد کمی قطار پر سرعت در چین وجود دارد که به شهرهای گویلین و کومینگ سفر می کند. بنابراین اگر از گوانجو به گویلین سفر می کنید، قطار پر سرعت بهترین راه است چرا که در مدت زمان 3 ساعت شما را به مقصد می رساند. اما اگر قصد سفر از شهر دیگری مانند پکن یا ژی آن را دارید، پیشنهاد ما این است که از هواپیما برای رفتن به گویلین یا کومینگ استفاده کنید. چرا که حتی قطارهای پر سرعت نیز از شهرهای مهم در حداقل زمان 9 ساعت شما را به مقصد خواهند رساند.

قطار به مقصد تبت


هیچ قطار پر سرعتی به مقصد لهاسا وجود ندارد. اگر می خواهید دو شب را در قطار بگذرانید، باید بدانید که قطار معمولی از پکن به لهاسا نزدیک به 40 ساعت طول خواهد کشید. بسیاری می گویند که سفر کردن با قطار به تبت به شما زمان کافی برای تطبیق پیدا کردن با ارتفاع بالا را می دهد؛ چرا که قرار است به تدریج سرعت خود را زیاد کنید. البته یک روی دیگر هم برای این سفر وجود دارد و آن این است که ممکن است خواب خوبی در قطار نداشته و در نتیجه حالت تهوع شما از ارتفاع بدتر شود.

راهنمای استفاده از قطارها در چین
علاوه بر این بیشتر مسافران در سفر به این کشور زمان محدودی دارند. بنابراین چینی ها به مهمانان خود پیشنهاد می کنند که با خرید بلیط هواپیما به لهاسا پرواز کرده و با اقامت یک یا دو روزه در این شهر، قبل از سفر به مقاصدی در ارتفاعات بیشتر، به اندازه کافی با ارتفاع خو بگیرند.

قیمت بلیط قطار در چین و تخفیف ویژه کودکان


در مورد قیمت بلیط قطار در چین باید بدانید که استفاده از قطارهای پر سرعت کلاس چی از پکن به مقصد ژی آن با صندلی های سکند کلاس در حدود 515.5 یوان هزینه خواهد داشت که در صندلی های فرست کلاس به 824.5 و در صندلی های بیزینس کلاس هم به 1627.5 یوان می رسد. این قیمت به طور تقریبی مشابه قیمت بلیط هواپیما اکونومی کلاس از پکن به ژی آن است که در حدود 1820 یوان می باشد. بنابراین سعی کنید در برنامه ریزی خود انعطاف داشته باشید. ممکن است به این نتیجه برسید که بلیط ارزان هواپیما در برخی مسیرها بیشتر از قطارهای پر سرعت به کمک شما خواهد آمد.

راهنمای استفاده از قطارها در چین

این را هم باید افزود که بلیط قطار واگن های خواب معمولی و غیرلوکس معمولا ارزان ترین نوع بلیط است. برای نمونه یک کوپه خواب معمولی در واگن های کلاس زد در مسیر بین پکن و ژی آن تنها 254.5 یوان هزینه خواهد داشت. کودکان کمتر از 1.2 متر قد و زیر 12 سال هم می توانند به صورت رایگان و بدون رزرو صندلی جداگانه سفر کنند. هر بزرگسال هم مجاز به آوردن تنها یک کودک به صورت رایگان به قطار است. به علاوه کودکان بین 1.2 و 1.5 متر نیاز به خرید بلیط قطار دارند که در این صورت تنها نیمی از هزینه را خواهند پرداخت. کودکانی که بلیط خریداری کرده اند، صندلی مخصوص به خود را خواهند داشت.

تور چین
 

نحوه خرید بلیط قطار در چین


برای خرید بلیط قطار در چین چندین راه وجود دارد که در زیر با آنها آشنا خواهید شد:

رزرو و خرید اینترنتی بلیط قطار

برای راحتی هر چه بیشتر می توانید بلیط قطار خود را به صورت آنلاین از وبسایت Ctrip خریداری کنید که رزرو بلیط قطار و خدمات رزرو آنلاین را برای مسافران و گردشگران خارجی امکان پذیر می کند. بعد از خرید اینترنتی بلیط قطار خود به هر ایستگاه قطار یا اداره مربوط مراجعه کرده و با نشان دادن پاسپورت و شماره پیگیری، بلیط خود را دریافت کنید.

خرید بلیط در ایستگاه قطار


خرید بلیط در ایستگاه قطار برای مسافرانی که قادر به صحبت به زبان چینی نیستند، اندکی دشوار است. ایستگاه های قطار نیز 28 روز پیش از حرکت به فروش بلیط قطار اقدام می کنند. از همین رو در صف باجه فروش بلیط ایستاده و بلیط خود را دریافت می کنید. معمولا صف های طولانی هم در جلوی این باجه ها در شهرهای بزرگی مانند پکن، شانگهای، گوانژو، هانگژو، ژی آن و چنگدو به ویژه در روزهای تعطیل وجود دارد. یک بُرد الکترونیک در بالای این باجه ها اطلاعات مربوط به موجودی بلیط قطار را به زبان چینی آپدیت می کند. اگر می خواهید در ایستگاه بلیط قطار خود را خریداری کنید، به چند نکته توجه داشته باشید:

راهنمای استفاده از قطارها در چین
• پاسپورت خود را همراه داشته باشید

• انتظار صف های طولانی را در جلوی باجه ها به ویژه در روزهای تعطیل داشته باشید

• قطار مورد نظر شما ممکن است در مسیرها یا فصل های پر رفت و آمد به صورت کامل رزرو شده باشد. بنابراین توصیه می شود از روش های جایگزین هم اطلاع داشته باشید.

• خدمه ایستگاه قطار به زبان انگلیسی صحبت نمی کنند. بنابراین بهتر است که اطلاعات مربوط به قطارها را پیشتر جستجو کرده و آن را یادداشت کنید تا به متصدی بلیط نشان دهید.

• قیمت بلیط قطار را نیز پیشتر جستجو کرده و پول نقد کافی به همراه داشته باشید. چرا که در این ایستگاه ها نمی توانید از کارت اعتباری خود استفاده کنید.

• استفاده از دستگاه های ارائه بلیط را فراموش کنید؛ چرا که این دستگاه ها تنها کارت شناسایی چینی را می پذیرند.

راهنمای استفاده از قطارها در چین

منبع: thechinaguide.com
Chinahighlights.com